שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,997 בתים ,  18:01, 30 ביולי 2010
אין תקציר עריכה
במסכת מחלוקת גדולה בין [[תנאים]], האם כל שבט בישראל הוא קהל לעצמו, או שדווקא כלל ישראל יחד מכונה קהל. ישנם ביאורים של הרבי למחלוקת זו{{הערת שוליים|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=58 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 43 (עמ' 58)].}}.
 
בסוף המסכת מובא שאלה שנשאלה מי עדיף סיני אדם הבקי במסכתות רבות, או עוקר הרים, והמסקנה היא שסיני עדיף. הרבי מסביר כי שאחה זו היא סמיכות למה שכתוב במסכת א לני זה, שרבי מאיר ורבי נתן היה להם קפידא על כבוד תורתם, ולכן החליטו כי יש להעביר את רבן מליאל מנשיאותו, וזאת על דיי שישאלו אוו שאלה ב[[מסכת עוקיצן]] בה אינו בקי, וכאשר לא ידע להשיב יאמרו לו "מי ימלל גבורות ה' ישמיע כל תהלתו" - למי נאה למללל גבורות השם - למי שיכול להשמיע את כל התהלתו. רבי יעקב שמע מכך, וחששש שמא תגרם חלילה בושה לרבן מליאל, הוא התיישב סמוך לפתח ביתו ולמד מסכת עקוצין בקול ורבן גמליאל הבין מכך שיש בעיה כל שהיא בבית המדרש בנושא, והחל ללמוד את המסכת, וכך כאשר רבי מאיר ורבי נתן שאלו אותו את השאלות במסת כהוא ידע להשיב. נמצא כי ממעשה זה זה נראה שרבי מאיר היה לו מעלה של סיני, שהיה בקי במסכת עוקצין וכמשמע מפשטות הגמרא שלא למד את המסכת דווקא אז כדי לשאלו, ואילו רבן גמליאל היה יותר במעלה של עוקר הרים.
 
אם כי הרבי מקשה כי מובא בגמרא שלמרות ש"כל הרואה ריש לקי שבבית המדרש כאילו עוקר הרים", הרי שמי שרואה את ריב מאיר בבית המדרש - כאילו עוקר הרי הרים וטוחנן זה בזה, ואםכ ן נמצא שלא רק שלרבי מאיר היה גם המעלה של עוקר הריםף אלא היה במעלה גבוהה ביותר - עוקר הרי הרים.
=== ביאורי הרבי ===
39,916

עריכות

תפריט ניווט