שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,427 בתים ,  01:15, 31 באוגוסט 2023
אין תקציר עריכה
|מקור=
|ניקוד=כן}}
'''אֲדוֹן עוֹלָם''' היא תפילה אותה אומרים בבוקרמדי בוקר, בסדר תפילת השחר, והיא כעין גילוי דעת על הכונה שצריכים לכוין בשמות שכל אותו היום.
==מקור ומבנה התפילה==מחברה של תפילת אדון עולם אינו ידוע לנו. יש המניחים כי היה זה רבי [[שלמה אבן גבירול]], מאבירי השירה של יהדות ספרד שהיה גם גדול בתורה ובחכמה. אחרים מייחסים אותה ל[[גאונים]] [[רב שרירא גאון]] או [[רב האי גאון]], המזכירים אותה בכתביהם{{הערה|[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15788&st=&pgnum=42&hilite= ואני תפילתי ח"א עמ' 34].}}. תפילת אדון עולם היא מן התפילות הראשונות הנאמרות מדי בוקר בסדר תפילת השחר, אחר אמירת [[ברכות השחר]] ו[[ברכות התורה]], ולפני קריאת [[פרשת העקידה]]. תפילה זו היא שיר ושבח לה' בסגנון פיוטי בה אנו מכריזים על מלכותו של הקב"ה שהוא בורא העולם ומנהיגו, הוא היה הווה ויהיה והוא הא-ל ביחד בו אנו מאמינים ובוטחים. בידו אנו מפקידים את הנשמה והגוף בשנתנו ובהקיצנו. תפילה זו מביעה התמסרות מוחלטת לה', תוך הכרה בגדולתו ועליונות כוחו. בתפילה זו נכללו יסודות בסיסיים מעקרונות האמונה בה'. == ביאורים בתורת החסידות==
"אדון עולם" - בגימטריא "[[אין סוף]]", שהוא בחינת ה[[רצון העליון]] לפני שנברא העולם, שהוא אין סוף. הוא מופיע ברמז לומר, שבעולם הזה ה'אין סוף' הוא בהעלם.
== ניגונים ==
{{ערך מורחב|ניגון אדון עולם}}
בנוסף ל[[ניגון אדון עולם|ניגון החסידי המפורסם 'אדון עולם']], ישנם לחנים חב"דיים נוספים, דוגמת הלחן של ר' [[אליהו ריבקין]] מ[[כפר חב"ד]]{{הערה|1=*'''[https://col.org.il/news/135738 לחן של אליהו ריבקין ע"ה מכפר חב"ד בביצוע חיידר טורונטו]''' {{אודיו}}{{COL}}}}, ועוד.
{{הערות שוליים}}
{{תפילה}}
[[קטגוריה:פיוטים]]
10,308

עריכות

תפריט ניווט