שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 89 בתים ,  23:28, 25 בפברואר 2021
המאורעות המתוארים במגילת אסתר אירעו במהלך גלות בבל, תחת מלכותו של המלך [[אחשורוש]] שמלך בפרס ומדי ושלט על 127 מדינות{{הערה|ועל פי הסבר הגמרא, כלל שלטונו את העולם כולו.}}. באותה תקופה עמד [[בית המקדש השני]] שמם - לאחר שהחל להבנות בשנת ג'ש"צ, אך בנייתו הופסקה עם עלות אחשוורוש לשלטון בשנת ג'שצ"ב.
מאורעות המגילה מתחילים בשנת ג'שצ"ה, שהיא השנה השלישית למלכותו של אחשוורוש, אז ערך את המשתאות ונהרגה והרג את המלכה [[ושתי]]{{הערה| בגלל שלא הסכימה לבוא לפניו כבקשתו}}; ממשיכה בגזירת [[המן האגגי|המן]] שנחתמה ב[[י"ג ניסן]] בשנת ג'ת"ד, שנת שתים עשרה למלכותו; ב[[י"ד באדר]] בשנה שלאחריה - ג'ת"ה - ניצחו היהודים את אויביהם וכעבור שנה, בשנת ג'ת"ו (שהייתה השנה האחרונה למלכותו של אחשוורוש), נקבע יום זה ל[[חג הפורים]]{{הערה|1=על פי [[מסכת מגילה|מגילה]] יא, ב. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46817&hilite=81ac685d-f89f-4473-9ea9-4e55eced30a3&st=%D7%A0%D7%91%D7%95%D7%9B%D7%93%D7%A0%D7%A6%D7%A8&pgnum=155 סדר הדורות חלק א', שנת ג'שצ"ה ואילך].}}.
====תקציר פרקי המגילה====
*'''פרק ראשון''' מתאר סדרת משתאות ראוותניים שערך המלך אחשורוש לשריו, שרי המדינות שבמלכותו, ולתושבי עירו - עיר הבירה [[שושן]]. במהלך המשתאות קרא למלכה, ושתי, להתייצב לפניו והיא סירבה. לאור זאת, הוציאה המלך להורג.
*'''פרק שני''' מספר על ניסיונותיו של אחשורוש למצוא מלכה חילופית, שמסתיימים בשנה השביעית למלכותו (היא שנת ג'שצ"ט), אז הוא בוחר באסתר ב[[אסתר]] - בת דודו של [[מרדכי היהודי]] - כמלכה. הפרק מסתיים בהצלחתה של אסתר לסכל, בעזרת מרדכי, ניסיון התנקשות בחיי המלך על ידי שני סריסיו, בגתן ותרש.
*'''פרק שלישי''' מספר על עלייתו לגדולה של השר [[המן האגגי|המן]], שפקד על כל הציבור להשתחוות לו; וכאשר סירב מרדכי לכרוע ולהשתחוות בפניו, החליט לגזור גזירת השמדה על העם היהודי כולו - באישור המלך.
*'''פרק רביעי''' מתאר את פעולותיו של מרדכי לביטול גזירת ההשמדה הנוראית: ראשית, קריאת [[צום ותפילה]] ו[[תפילה]]; ושנית, קריאה לאסתר המלכה לבוא לעזרת עמה ולהכנס אל המלך לבקש את ביטול הגזירה.
*'''פרק חמישי''' מספר על כניסתה של אסתר למלך, בה היא נושאת חן לפניו, והם מסכמים על מפגש למחרת למשתה של המלך, המלכה ו[[המן האגגי|המן]]. בינתיים מחליט [[המן האגגי|המן]] לעשות עץ בגובה חמישים אמה, ולתלות עליו את מרדכי.
*'''פרק שישי''' מספר כיצד נודדת שנתו של המלך בלילה שלפני המשתה, ואז קוראים לפניו בספר זכרונותיו בדיוק את הקטע המתאר כיצד הציל אותו מרדכי ממוות. המלך נזכר שמרדכי לא קיבל על כך גמול, ואז, כשמגיע המן לבקש מהמלך לתלות את מרדכי - מתהפך הגלגל, והמלך מצווה על [[המן האגגי|המן]] להוביל את מרדכי על הסוס המלכותי ולקרוא לפניו "ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו".
777

עריכות

תפריט ניווט