שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,872 בתים ,  05:40, 21 ביולי 2019
אין תקציר עריכה
{{ציטוט|מרכאות=כן|מקור=רמב"ם הלכות חגיגה פ"ג הלכה ט-י
|תוכן=חייבין להכין ליבם ולהקשיב אוזנם לשמוע באימה ויראה וגילה ורעדה, כיום שניתנה בו בסיני. אפילו חכמים גדולים שיודעים כל התורה כולה, חייבין לשמוע בכוונה גדולה יתרה. ומי שאינו יכול לשמוע מכוון ליבו לקריאה זו, שלא קבעה הכתוב אלא לחזק דת האמת. ויראה עצמו כאילו עתה נצטווה בה ומפי הגבורה שומעה, שהמלך שליח הוא להשמיע דברי האל.}}
 
==המלך - הרבי==
{{ערך מורחב|נשיא הדור - המלך}}
האברבנאל מסביר את טעם הציווי שהמלך יקרא בתורה ולא מישהו אחר, היות והמלך הוא ה[[נשמה כללית|נפש הכללית]] של כל עם ישראל, כשהמלך קורא בתורה את הפרשיות הנקראים במסגרת מעמד הקהל הרי זה כאילו כל עם ישראל קורא את אותם הפרשיות.
 
והמפרשים מסבירים, שכיום, כאשר אין בית המקדש קיים ואין מלך על ישראל מתוקף חוקי התורה וכפי שהיה באותה התקופה - מן הנדרש הוא שה"גדול שבישראל", שהוא המלך כעת, ישמש בתפקידו של המלך שהיה בזמן שבית המקדש היה קיים, ו"יקרא את התורה" - יעורר את העם ללימוד התורה וקיום המצוות מתוך יראת השם במועד "הקהל" כפי שהיה בבית המקדש, באופן כזה שקריאה זו תשפיע על עם ישראל להוסיף בזה "תמיד כל הימים".
 
בימינו אלו, כאשר ה"גדול שבעם" הוא [[נשיא הדור]] - מצות ה"הקהל" מוטלת עליו ומתפקידו לעורר את כל היהודים בשנת ה"הקהל" ליראה את השם.
 
פעם התבטא הרבי כי "נשיא דורנו, מו"ח [=מורי וחמי] אדמו"ר שהוא דוגמת המלך שקורא בתורה בהקהל..". כמו כן מצינו בשיחותיו הרבות של הרבי את יחסו לכך שאמירת החסידות על ידי נשיא הדור זהו בבחינת "שכינה מדברת מתוך גרונו", ומקבילה לכך העובדה שבמצות הקהל יש על השומעים להתייחס לדברי התורה הנאמרים מפי המלך "כאילו מפי הגבורה שומעה".
 
היותו של [[הרבי]] כנשיא הדור "[[ממוצע המחבר]]", אשר מעביר לנו את ה[[דברי אלוקים חיים]], אם ב[[מאמר|מאמרי החסידות]] ואם ב[[שיחות קודש|שיחות הקודש]] או במכתבים, מהווה הסבר ברור לכך ש[[הרבי שליט"א]] נטל על עצמו את המשימה הכבירה להגיע לכל שכבות העם היהודי ולעורר אותו אודות מצות הקהל. יעידו על כך ביאוריו הנפלאים בשנת [[תשמ"א]] אודות [[מצות הקהל]] ו[[מבצע הקהל|שייכותה בזמן הזה]], ההתעוררות העצומה במבצע הקהל בשנת [[תשמ"ח]] והוראותיו הרבות בדבר חיוב מצות הקהל על כל יהודי ושתפקיד כל אחד הוא להיות ה"מלך" בעצמו ולעורר את היהודי השני ליראה את השם.
==הקהל בימינו==

תפריט ניווט