שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
הי' בעל כשרון נפלא{{הערת שוליים|בקובץ 'הערות התמימים ואנ"ש' מוריסטאון גליון תרל ע' 19 כתב הר"א שי' קפלן: "שמעתי פעם שבבחרותו (בילדותו) היה אצל אדמו"ר מהורש"ב נ"ע, משך זמן, וחיבבו אדמו"ר מהורש"ב וקירבו מאוד. ויש לברר אמיתות שמועה זו".}}.
במשך שנים רבות סבל ממחלה כרונית והיה מאושפז ב[[בית רפואה]] שבעיירה [[איגרען]] - בסמיכות ליקטרינוסלבליד העיר דנייפרופרובסק.
בשלהי שנת [[תש"א]] כבש השלטון הנאצי את [[יקטרינוסלב]], והם הוציאו להורג את כל החולים המאושפזים בבית הרפואה. במיוחד התעללו בחולים היהודיים, שעונו קשות בטרם הוצאו להורג באכזריות. הנרצחים נקברו בקבר אחים בחצר בית הרפואה בתוך בור ענק. ר' דובער נרצח אף הוא, בהיותו בן 38 בלבד.
לא ידוע התאריך המדויק של יום הירצחו, וככל הנראה היה בכך "משנה ראשונה" בכ"ד תשרי, ואחר כך נקבע התאריך ל[[כ"ה אלול]]2){{הערת שוליים|ראה בארוכה מה שכתב בזה הרה"ח ר' [[שמואל קראוס]] שי' ב[[שבועון בית משיח]] גליון 303 עמ' 62 ואילך.}}. בשנת [[תשנ"ו]] מצאו את קבר האחים, וכעבור שנה הוקמה מצבה על קבר האחים, שעליה נחרת:
בשנת [[תשנ"ג]] מצאו את קבר האחים, וכעבור שנה הוקמה מצבה על קבר האחים, שעליה נחרת:
במקום הזה נרצח על-ידי הנאצים ימח-שמם, ונטמן יחד עם עשרות מאחינו בני ישראל הי"ד . . הוו"ח אי"א . . דובער הי"ד . .".
ר' דובער נקבר בקבר אחים בחצר בית רפואה, באיגרען ליד העיר דנייפרופרובסק שהתגלה בשנת תשנ[[תשס"וח]] הוקמה מצבה חדשה על קברו, אך יום הירצחו המדוייק לא נודע. ר' דובער הי"דוהתקיימה טקס הקמת המצבה, שהה במקום בעת שהנאצים ימ"ש כבשו את בהשתתפות רבה של העיר דנייפרופטרובסק שבאוקראינה{{הערת שוליים|ראה בארוכה מה שכתב בזה הרה"ח ר' השליח הרב [[שמואל קראוסקמינצקי]] שי' ב[[שבועון בית משיח]] גליון 303 עמ' 62 ואילך, וראשי הקהילה היהודית.}}במהלך האירוע, נשאו המשתתפים את תפילת "א-ל מלא רחמים", והדלקת נרות לזכרו.
הרבי כתב ('''תרגום מאנגלית - ההדגשה אינה במקור'''): "גם אני איבדתי בשואה בני משפחה קרובים ויקרים לי מאוד - סבתא. '''אח'''. בני דודים. ואחרים הי"ד".

תפריט ניווט