י"ב גבולי אלכסון

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

י"ב גבולי אלכסון הוא ביטוי בספר יצירה המתאר את התכללות המידות זה בזה. שרש שנים עשר השבטים הוא בי"ב גבולי אלכסון של עולם האצילות.

וכך נאמר בספר יצירה (פרק ה, משנה ב):

י"ב גבולי אלכסון מפוצלין לששה סדרים מפסיקין בין רוח לרוח:

גבול מזרחית דרומית, גבול מזרחית רומית, גבול מזרחית תחתית.

גבול מערבית צפונית, גבול מערבית רומית, גבול מערבית תחתית.

גבול צפונית מזרחית, גבול צפונית רומית, גבול צפונית תחתית.

גבול דרומית מערבית, גבול דרומית רומית, גבול דרומית תחתית.

ענינם[עריכה]

י"ב גבולי אלכסון הם בחינת התכללות הו' קצוות שהם הששה מדות חג"ת נה"י, כשמתכללים זה עם זה, כמו התכללות החסדים בגבורות או התכללות גבורה בנצח. או התכללות הקוין כי חח"ן קו ימין ובג"ה קו שמאל והתכללותן הוא על ידי גבולי אלכסון.

התכללות זו אינה בעצם האור כי עצם האור הוא אור פשוט, ואינו מתחלק בין כלים שונים, אלא ההתכללות היא באור השייך לכלים, ומשום שהתכללות זו קשורה לענין הכלים, קרויה היא בשם 'גבולים' או 'תחומין'.

פרטי ההתכללות[עריכה]

שש המדות נקראו בלשונו של ספר יצירה בשם ו' קצוות, שהם ששת הקצוות של העולם: רום, תחת, מזרח, מערב, צפון דרום. בפרטות, התחלקות שש המדות לו' קצוות הוא: ספירת החסד כנגד דרום, ספירת הגבורה כנגד צפון, ספירת התפארת כנגד מזרח, ספירת היסוד כנגד מערב, ספירת הנצח כנגד רום, ספירת ההוד כנגד תחת.

התכללות שש המדות הוא באופן שכל שני קצוות הסמוכים זה לזה מתכללים זה בזה. דוגמא: חדר מורכב מארבע קירות, וכן תקרה ורצפה - אלו הם שש קצוות.

כל קיר נפגש עם התקרה - הרי לנו 4 קצוות (דרום מעלה, צפון מעלה וכו')

כל קיר נפגש עם הרצפה - הרי לנו 4 קצוות (דרום מטה, צפון מטה וכו')

כל קיר נפגש עם קיר נוסף - הרי לנו 4 קצוות (צפון מזרח, מזרח דרום וכו')

הרי לנו, ש-6 קצוות יוצרים חדר עם 12 אלכסונים - צלעות.

זו גם הסיבה שנקראים "גבולי אלכסון" משום הזווית האלכסונית בם נפגשים הקצוות כולם.

וכיוון שהסברנו שצד דרום הוא כנגד ספירת החסד וצד מזרח הוא כנגד ספירת התפארת, (ומספירת החסד למעלה, משתלשלת למטה מידת החסד וכדומה... כך) בחיבור בין ספירת התפארת וספירת החסד - דרום ומזרח - משתלשל למטה ההתכללות בין שתי מידות אלו. וכך בכל הספירות.

השפעתם[עריכה]

י"ב גבולי אלכסון שהם ההתכללות של זעיר אנפין של עולם האצילות נמשכים גם למלכות דאצילות וגם לעולמות בי"ע, שם הם מקור לבחינת י"ב בקר שהים עליהם מלמעלה. והים הוא בחינת מלכות דאצילות, והם בחינת גבולות לים זה.

מי"ב גבולי אלכסון נמשכים י"ב צירופים שונים של שם הוי"ה ושל שם אדנ"י, שהם המקור לי"ב חודשים. מי"ב גבולי אלכסון נמשכים י"ב השבטים.

ראו גם[עריכה]

לקריאה נוספת[עריכה]

  • מאמר ד"ה וירד הגבול ומחה על כתף ים כנרת קדמה בפרשת מסעי בלקוטי תורה.