אמת

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

אמת הוא היפך השקר, והוא חותמו של הקדוש ברוך הוא.

בחובת הלבבות[1] מובא כי "מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך". יסוד אימרא זו מבוסס על העובדה כי האור, בהיותה האמת, היא מציאות ממשית, ואילו החושך המסתיר על המציאות האלוקית הוא דמיון. זו היא אחת מיסודות שיטת הבעל שם טוב, כי הצמצום הוא למעשה כיסוי והעלם בלבד. על דרך זה הוא מאמר הבעל שם טוב[2] כי "כשיש רשעים בעיר או מדינה המתנהגין בשקר ויש ביניהם צדיק המתנהג באמת כאשר עוסק בתורה או בתפלה ומדבק את עצמו אל האמת, אז יתפרדו כל פועלי און ושקר".

עקירת השקר לעומת קניית האמת[עריכה]

מסופר כי פעם בא אדמו"ר הזקן לרבי פנחס מקוריץ, אמר לו רבי פנחס ששבע שנים עמל לדעת מה הוא שקר, שבע שנים עמל להרחיק את השקר, ורק אחר כך עבד שבע שנים נוספות לקנות לעצמו את דרך האמת. אמר לו אדמו"ר הזקן, שדרך זו קשה מאוד והוא שייך למלאכים ויחידי סגולה, אולם אני סובר שצריכים מקודם לשנות את מידת האמת ורק אחר כך להרחיק את את השקר.

רבי פנחס מאוסטילא אמר ששני הדרכים האלו מרומזים בקריאת שמע, שכתוב "וראיתם אותו וזכרתם", ורק אחר כך כתוב "ולא תתורו", לרמז על דרכו של אדמו"ר הזקן, לעבוד על עשה טוב לפני סור מרע, ואילו דרכו של הרה"ק מקאריץ גם כן מרומז בק"ש, שאחרי ולא תתורו כתוב למען תזכרו ועשיתם, דהיינו עשה טוב אחר סור מרע. ולכן איתא כאן בתרגום יונתן ותיהוון קדישין היה כמלאכיא, שדרך זו שייכת למלאכים, ויחידי סגולה.

תביעת האמת בחסידות[עריכה]

בעולם מקובל כי האדמו"ר מקוצק היה תובע מחסידיו את מידת האמת בצורה מפליגה, ודרש מהם לדקדק עם עצמם כחוט השערה.

באגרת הקודש "קטנתי" שכתב אדמו"ר הזקן לחסידים לאחר שחרורו ממאסר בעקבות עלילות המתנגדים, הורה להם שלא ילעגו למתנגדים ויקניטו אותם על כך שהוא הצליח להשתחרר ולהוכיח שהוא נקי מכל רבב, והם צריכים לעשות זאת באמת. אדמו"ר המהר"ש הוסיף על כך, שאם אדמו"ר הזקן לא היה כותב את שלושת המילים "במדת אמת ליעקב" באגרת זו, היה לו עוד חמישים אלף חסידים, אבל הרבי תובע מדת אמת[3]

הערות שוליים

  1. שער היחוד פרק ה'
  2. כתר שם טוב צג, א
  3. תבנית:היום יום/י' במנחם אב
פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. ראו פירוט בדף השיחה.