משתמש:דרעי/יוסף יצחק אהרונוב

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הרב יוסף יצחק אהרונוב (מימין) עם הרב גרשון מענדל גרליק

הרב אהרונוב נולד לרב מנחם מענדל אהרונוב בקנדה בד' אלול תשי"ד. לאחר נישואיו עם שפרה ריבקין עלה לכפר חב"ד. אהורונוב הוא מהעסקנים הבולטים של חב"ד בישראל מאז שנת תשמ"ו[דרושה הבהרה]. משמש כיושב-ראש של כמה ארגונים מרכזיים: צעירי אגודת חב"ד באה"ק, רשת אהלי יוסף יצחק ליובאוויטש, אגודת חסידי חב"ד בחבר העמים, ארגון חב"ד לילדי צ'רנוביל. מינוי נוסף שעדיין לא הוכרע אגודת חסידי חב"ד באה"ק.

פעילותו הציבורית

עם עלייתו לארץ החל הרב אהרונוב לעבוד כמנהל משק בבית הספר למלאכה בכפר חב"ד. בשנת תשמ"ו החל לסייע בפעילות ארגון צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש ובשנת תשמ"ז מונה למנכ"ל הארגון ולאחר מכן ליושב הראש שלו. ניהול צעירי אגודת חב"ד, הוא תפקידו הציבורי העיקרי כיום.

בשנת תשנ"א נמנה אהרונוב עם חברי משלחת חב"ד ששלח הרבי לרוסיה לפדות חלק גדול מספריית חב"ד, בה היו מאות ספרים שהשתייכו לאדמו"ר הריי"צ, שנשארה ברוסיה; ומונה לחבר אגודת חסידי חב"ד ברוסיה.

בשנת תשנ"ו התמנה אהרונוב ליו"ר רשת אהלי יוסף יצחק. באותה שנה הריץ אהרונוב רשימה בראשותו בניסיון להיבחר כיו"ר ועד כפר חב"ד, אולם הרשימה נכשלה בבחירות.

עבודתו בצעירי אגודת חב"ד

בשנת תשמ"ו החל לסייע בפעילות ארגון צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש. באותה תקופה מונה למנהל עיתון כפר חב"ד שיצא תקופה מסויימת במסגרת צעירי חב"ד.

בשנת תשמ"ו, בעקבות האסון הגרעיני בצ'רנוביל הקים את פרויקט ילדי צ'רנוביל והוא עומד בראשו.

בשנת תשמ"ז מונה‏ למנכ"ל ארגון צעירי אגודת חב"ד, שבראשו עמד הרב ישראל לייבוב. על פעולותיו בתקופה זו קיבל אהרונוב עידודים וברכות מהרבי, כאשר הוא מצליח לבסס את הארגון כארגון החזק והמסודר של חב"ד באה"ק, עם סניפים רבים, עם מרכז הוצאה לאור המספק חומר מודפס שבועי ועונתי ברמה גבוהה.

בחודש תמוז תשמ"ח הנהלת בית הספר למלאכה פנו לרבי בהצעה לקבל אליהם את אהרונוב לעבודה, וקיבלו מענה שלילי[1] המדגיש כי עליו להתמקד בעבודה בצעירי חב"ד.

לאחר פטירתו של הרב לייבוב בתשנ"ד נתמנה גם ליו"ר הארגון.

חב"ד ופוליטיקה

איסור להתערב בפוליטיקה

בשנת תש"נ בעקבות הוראתו של הרבי יצאו חסידי חב"ד לתעמולה עבור רשימת אגודת ישראל, אולם מייד לאחריה, ע"פ מענה ישיר מהרבי, יצא מכתב חריף חתום ע"י הרב אהרונוב לכל בתי חב"ד, ובו הוא מבהיר כי הענין היה חד פעמי, ומכאן ולהבא קיים איסור ברור להתעסק בפוליטיקה משום סוג: עיקרו של דבר, כל אשר לו ריח פוליטי הוא בבחינת תכלית האיסור, ראו צילום המכתב משמאל.

בשנת תשנ"ו כשבנימין נתניהו התמודד בבחירות, היו מי שסברו כי הפעם יש להתערב ולהביא לבחירתו בכדי לשמור על שלימות הארץ.

הרב אהרונוב הקים צוות פעולה והוביל את הקמפיין 'נתניהו טוב ליהודים', כשתוך כדי הקמפיין, יצאה הודעה לתקשורת מצעירי חב"ד המאשרת כי חב"ד עומדת מאחורי הקמפיין. הרב אהרונוב טוען כי כל הפעולה היתה ע"פ החלטת רבני חב"ד, אך עסקנים חב"דיים אחרים המעורים בפרטים מעידים כי לא התקבל אישור להשתמש בשם חב"ד בענין זה. עד היום לא התפרסמה החלטה כתובה של הרבנים.

פרסום זהות מלך המשיח

בראשית שנות הנוני"ם פנו מצעירי חב"ד לרבי בשאלה כיצד להגיב לפרסומים אודות הרבי כמשיח. הרבי ביקש לדעת כיצד הגיבו עד עתה, וענו שלא הגיבו. על כך התקבל מענה מהרבי שלהבא ימשיכו באותו קו. ואכן בפרסומים שיצאו בשנים ההן (לפני כ"ז אד"ר תשנ"ב) מטעם צעירי חב"ד, וגם בראיונות לתקשורת, לא ענו בחיוב ולא בשלילה בנושא.

בשנת תשנ"ג כשפרסום זהותו של מלך המשיח התגבר, פעל הרב אהרונוב בשיתוף עם עסקנים מארצות הברית למנוע את שידור מעמד הסאטעלייט העולמי ביו"ד שבט לכפר חב"ד ב'[2].

עבודתו באגודת חסידי חב"ד באה"ק

מענה הרבי בענין כניסתו לאגו"ח
מכתב התנגדות למינוי

בשנת תש"נ מונה על ידי ועד רבני חב"ד לחבר ולסגן יו"ר אגודת חסידי חב"ד באה"ק. הרבנים נמנעו מלמנותו ליו"ר בשל מענה שקיבל מהרבי: בודאי לא יוגרע על ידי זה כלל בעבודת הקודש שלו בצאגו"ח, באם ספק, ימשיך רק בצאגו"ח. אזכיר על הציון.

משנת תשנ"ו בהמשך לחילוקי הדעות האמורים בעניין הקמפיין 'נתניהו טוב ליהודים' נוצר קרע בינו לבין יו"ר אגו"ח באותה העת הרב שלמה מיידנצ'יק, ולמעשה לא הופיע אהרונוב לאסיפותיה ולא לקח חלק בפעולותיה של האגודה. גם כאשר רבני חב"ד מינו ארבעה חברים חדשים לאגו"ח, ונציגי הרבנים (הרב ירוסלבסקי והרב גלוכובסקי) ישבו באסיפות אגו"ח – הרב אהרונוב לא נטל בהן חלק עד שנת תשס"ד.

בשנת תשס"ד, לאחר פטירתו של יו"ר אגו"ח הקודם הרב שלמה מיידנצ'יק, מינו חלק מרבני בית דין רבני חב"ד (להלן 'הבית דין') את הרב אהרונוב ליו"ר אגו"ח. רבנים אחרים מחו על מינוי זה, ואף מטעם חלק מרבני 'הבית דין' יצא מכתב חריף נגד ההליך בו נכתב: לאור הנ"ל שאסיפת בית הדין זומנה במחשבה תחילה שלא כל הרבנים יוכלו להשתתף ולהביע את דעתם, בניגוד להלכה, בניגוד לסדרי דין תקינים, בניגוד לצדק ולמוסר ובניגוד לסוכם במפורש, אין כל תוקף לאסיפה ולהחלטותיה ויש לקיים דיון חדש בהשתתפות כל הרבנים תוך מתן אפשרות לנוגעים בדבר להשמיע את דברם בפני ביה"ד כמקובל[3].

לאחר שנים של דיונים משפטיים, הסכימו הצדדים לערוך דיון מכריע בפני בוררים, ובחודש אייר תשע"ג התקבלה ההחלטה הסופית כי אין תוקף חוקי למינוי הרב אהרונוב ליו"ר, וששת החברים שניסה לצרף לעמותה אינם חברים בה[4].

בהמשך ישיר לכך, בהנחייתם של כמה מרבני 'הבית דין' הסכימו שני הצדדים על צירופם של ששת החברים שבחר הרב אהרונוב (אשר נפסלו על ידי הבוררים), כאשר בהמשך יוסיף גם הצד השני ששה חברים כדי לאזן את המצב בעמותה, ולתת ייצוג הולם לקהל אנ"ש באה"ק. מטרת ההסכמה הייתה לעצור את המחלוקת ולאפשר בחירה של ועד לעמותה. לפי המתווה כל צד התחייב להתרכז בפעולותיו הקיימות, על תואר היו"ר לא ידונו בשלב זה, ויישוב דברים שבמחלוקת יובא בפני שלושה רבנים.


משפחתו

בניו
  • הרב שמואל אהרונוב, משלוחי הרבי בברלין גרמניה.
  • הרב שלום דובער אהרונוב, כפר חב"ד.
חתניו

הערות שוליים

  1. הרב ר' י. י. אהרונוב שי' – זה כמה שנים שלא הי' בשטח החינוך. ועוד ועיקר – עסוק מכמה שנים בראש עסקנות הכי אחראית. אזכיר עה"צ
  2. http://www.hageula.com/news/chabad/9424.html
  3. צילום 'מכתב התנגדות למינוי'
  4. http://www.chabad.info/#!g=1&url=article&id=75556
הקודם:
ישראל לייבוב
יושב ראש צא"ח
מתשנ"ד
הבא:
-
הקודם:
דוד חנזין
יושב ראש הרשת
מתשנ"ו
הבא:
-