הבדלים בין גרסאות בדף "מסכת קידושין"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(תמונה)
שורה 44: שורה 44:
 
*'''נד ב.''' הואיל ותנן ב[[מסכת עדויות|בחירתא]] כוותיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94 שיחות קודש [[תש"מ]] חלק א' עמ' יז (עמ' 60)]
 
*'''נד ב.''' הואיל ותנן ב[[מסכת עדויות|בחירתא]] כוותיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94 שיחות קודש [[תש"מ]] חלק א' עמ' יז (עמ' 60)]
  
*'''סה ב.''' הודאת בעל דין (רק בדיני ממונות ולא בדיני נפשות). [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=118 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 106 (עמ' 118
+
*'''סה ב.''' הודאת בעל דין (רק בדיני ממונות ולא בדיני נפשות). [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=118 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 106] (עמ' 118)
  
 
*'''עא א.''' שאין [[אליהו הנביא]] בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94&pgnum=61 שיחות קודש [[תש"מ]] חלק א' עמ' י"ח (עמ' 61)]
 
*'''עא א.''' שאין [[אליהו הנביא]] בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94&pgnum=61 שיחות קודש [[תש"מ]] חלק א' עמ' י"ח (עמ' 61)]

גרסה מ־03:45, 17 בינואר 2017

מסכת קידושין עם חידושי רבותינו נשיאנו

במסכת קדושין שבסדר נשים, יש 4 פרקים, ו81 דפים.

המסכת עוסקת בדיני קדושין, ויוחסין. קידושין הינו קנין אישות, בה האשה נקנית לבעלה לכל עניני האישות.

ביאורי אדמו"ר הצמח צדק

קידושי ספק

כאשר אדם מקדש חמש נשים, באופן שאומר - אחת מכם תהיה מקודשת לי, הרי כולם ספק מקודשות מכיון שאין ידוע איזה מהם קידש.

בדין זה אפשר ללמוד שני אופנים:

א. שיש ספק במציאות, כי אכן רק אחת מהם מקודשת והשניה אינה מקודשת כלל.

ב. שחל דין וחלות ספק על כל אחת מהם, שכל אחת מהם יש לה דיני ספק קידושין.[1]

מסתבר יותר ללמוד כצד השני, כי הרי מכיון שלא כיון בקידושיו על אף אחת מהם, איזו סברא תהיה לומר שדווקא אחת מהם מקודשת והשניה לא?

אם כי אדמו"ר הצמח צדק[2] מסופק בזה, מכיון שישנן ראיות שונות כצד הראשון.[3]

יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.

ביאורים נוספים מאדמו"ר הצמח צדק

ביאורי אדמו"ר הצמח צדק בספרו, הינם על פרק ראשון, ופרק שני.

ביאורי הרבי

ראו גם

קישורים חיצוניים

  • מסכת קידושין עם חידושים וביאורים מרבותינו נשיאנו ידיעה חדשותית - אינפו.jpg

הערות שוליים

  1. כן מוכיח הצ"צ מדברי הריטב"א והפני יהושע. ויש לציין שכן היא גם דעת הגאון רבי שמעון יהודה שקאפ.
  2. צמח צדק על מסכת יבמות, עמ' 170
  3. מכיון שבגמרא יבמות כתוב שמי שקידש אחת משתי אחיות, אם קדם וכנס אין מוציאין מידם, כי אנו אומרים: שמא הזדמן לו שלו, ואם תאמר שחל על כל אחת קידושי ספק, אם כן איך אנו אומרים שהזדמן שלו?