יחזקאל לנדא

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה זקוק לעריכה: ייתכן שהערך סובל מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
הנודע ביהודה
ציונו של הנודע ביהודה

הגאון רבי יחזקאל לנדאו (נודע בכינויו הנודע ביהודה והצל"ח (ציון לנפש חי) על שם ספריו) (י"ח בחשוון ה'תע"ד - י"ז באייר ה'תקנ"ג) היה מחברי הקלויז בברוד, ושימש כרבה של העיר פראג. אחד מהפוסקים הידועים בתקופת האחרונים, והיה ממתנגדים חריפים לתנועת החסידות שיסד בעל שם טוב.

תולדות חיים

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

הנודע ביהודה והבעל שם טוב

לנודע ביהודה לא היה מעולם שום קשר לבעל שם טוב לא בלימוד ולא יחוס משפחתי ולא נהג בהם שום כבוד ומעולם לא הזכירם בשום מקום, כי היה ממתנגדים הגדולים לחסידות . נודע ביהודה פסל את תנועת החסידות ואף העלה דברים על כתב. נודע ביהודה משפחתו הייתה המיוחסת לרש"י. כמו כן נודע ביהודה מַרְגְּלָא בְּפוּמֵיהּ על החסידי זמנינו היסב על הפסוק "מִי חָכָם וְיָבֵן אֵלֶּה נָבוֹן וְיֵדָעֵם כִּי יְשָׁרִים דַּרְכֵי יְהוָה וְצַדִּקִים יֵלְכוּ בָם וּפֹשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם" ( הושע י"ד; י'), ובמקום הוא היה אומר על החסידים בהחליפו מילה "ופושעים" ב"חסידים" "ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם וחסידים ייכשלו בם" כך מַרְגְּלָא בְּפוּמֵיהּ ומקובל במסורת המתנגדים לחסידות.


גדולי החסידות אודות הנודע ביהודה

גדולי החסידות העריכו אותו וגם זלזלו בו מאוד כי היה מתנגד לחסידות, כי בלעדיו לא היו כלל זוכים לידיעת התורה. ואף על פי שהחזיקו בידם את ספרי נודע ביהודה לא זכו להגיע לגדלותו בתורה וביראה. רבי חיים מצאנז סיפר, כי לפני ירידת נשמת הבעל שם טוב לעולם התנגדו המלאכים לירידת הנשמה מחשש שתחזיר בתשובה את כל כלל ישראל, וכבר מנוי וגמור היה שלא להוריד את נשמת הבעל שם טוב לעולם, עד שאמר הנודע ביהודה שהוא ירד לעולם להתנגד לשיטתו. ובצדק , כי אם לא נודע ביהודה לא היו חסידים לומדים ש"ס ופוסקים כלל ולכן היו סטיות מדרכה של תורה, כפי שחסידים מודים היום. נמצא כי בזכות הנודע ביהודה זכינו שגם חסידים התקרבו לדרך הישר אף על פי שהרבה מהם זלזלו בנודע ביהודה.

לאחר פטירתו של רבי יעקב יוסף מפולנאה בעל ה"תולדות", נתגלגל ובא ספרו אצל הנודע ביהודה, וזה ביטלו מכל וכל, ואף נהג בו מנהג בזיון[1]. וכאשר הגיע השמועה מזה לתלמידי בעל התולדות היצר להם מאוד, ואמרו, מי ילך ויתוכח עמו עד שיודה על האמת. כאשר הגיע לנודע ביהודה בעל "תולדות יעקב יוסף" לדון אתו על דרך תנועת החסידות. נודע ביהודה הקשיב לדביו שבוע ימים , אחר שהבין את דבריו היטב זרקו מביתו החוצה בבושת פנים.

נודע ביהודה היה גדול הדור ואף על פי שפסל "תנועת החסידות" אין חסידים בעצמם מסוגלים להגיע לידיעת התורה ללא גדולי מתנגדים. פסקיו התקבלו ביותר בקרב הפוסקים. . [[אדמו"ר הצמח צדק מצטט בתשובותיו את פסקי הנודע ביהודה, כי כבר מאז בעל שום טוב כל החסידים התחילו להתקרב לגדולי מתנגדים כפי שרואים שאדמו"ר רש"ב מזכיר את שאגת אריה ובדורינו אפילו הגר"א ותלמידיו המובהקים כרבי חיים מוולוז'ין, רבי יצחק מוולוז'ין ונצי"ב גדולי המתנגדים. כי אין ברירה התורה מוכיחה שמתנגדים נצחו את החסידים, זה מסקנה כי אין דרך אחרת. מובא בספר "דור דעה" שסיפר מבעל "תורת חסד" שאמר אדמו"ר הצמח צדק בשם אדמו"ר הזקן:"הרב מפראג היה יחיד בדורו בהוראותיו, והיה ה' איתו שקלע אל השערה ולא החטיא המטרה האמיתית בכל דבר אשר הורה". כך היא דרכה של תורה, תורת אמת חסידים מודים שמתנגדים צדקו בכל דבריהם בין בהלכה ובין בהתנגדות לחסידות מודה אדמו"ר הצמח צדק בשם אדמו"ר הזקן.

קישורים חיצוניים

מרדכי מנשה לאופר, ניצוצי רבי - חלק א'  •  חלק ב'


הערות שוליים

  1. בית רבי שם.