אגל"א
שמותיו של הקב"ה |
---|
7 שמות שאינם נמחקים |
הוי"ה · אדנ"י · א"ל · אלהי"ם · אלו"ה · צבאו"ת · שד"י |
מילויים לשם הוי"ה |
שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן |
שמות נוספים |
אהי"ה · שם מ"ב · שם ע"ב (ע"ב תיבות) · א"ל אדנ"י · א"ל הוי"ה · א"ל שד"י · אגל"א · י"ה |
כינויים |
אלופו של עולם · הקב"ה · ה' אחד · עצמות ומהות · קדמון · אדון · אדם העליון · לא אדם · מלך מלכי המלכים · אויבערשטער · שלום |
אגל"א הינו שם משמות הקודש היוצא מראשי תיבות; "אתה גיבור לעולם אדני", וענינו כהמשך הברכה; "מחיה מתים אתה".
דהיינו, משום שבשבירת הכלים נפלו רפ"ח ניצוצות מעולם התוהו לבריאה - לקליפת נוגה - בחינת "מות", וקליפה זו נבראה על ידי אתה גיבור - מדת הגבורה והצמצום, לפיכך הנה באים נשמות ישראל, שהם המבררים ומעלים את הניצוצות אל הקדושה - על ידי שמשתמשים בעניני העולם לצורך עבודת ה', ומשתמשים במדת הגבורה לבטל את הצמצום ולהגביר את הגילוי האלקי בעולם, על ידי זה שמחילים על העולם את אדנותו - שם א-דני (שם המורה על מדת הגבורה). ובזה הוא מחיה מתים.
ועל פי זה תתפרש התפילה כדלהלן:
אתה גיבור - שעל ידי זה נגרמת השבירה - מות,
לעולם א - דני - החלת אדנות ה' על העולם,
מחיה מתים אתה - תיקון השבירה והנפילה.
ועוד הסבר בהסברת פסוק זה הוא כך: "אתה" דהיינו, שבהתחלה הי' מצב שאוא"ס הינו בגלוי בכל העולם ולכן אמר הכתוב אתה-ל' נוכח שמורה על גילוי איך שאוא"ס הינו בגלוי בעולם שלכן אפ' להצביע ולומר 'אתה' ולא הי' יכול להיות שום מצב של עולמות משום שהעולמות הינם גבול וכשאוא"ס שהינו בל"ג הוא מלא בכל החלל הרי שלא יכול להיות מצב של גבול ואח"כ כדי שיהי' התהוות העולמות הקב"ה הי' צריך לצמצם את אוא"ס והוא ע"י מדת הגבורה שעניינה צמצום וזהו שממשיך "גבור" היינו מדת הגבורה של ידה נעשה הצמצום ואח"כ יכול להיות מצב של התהוות העולמות ולכן ממשיך "לעולם" שזוהי הכוונה בצמוצום שיהיו עולמות אך גם זה לא תכלית הכוונה שהרי הכוונה היא שיהי' דירה לו ית' בתחתונים ולכן ממשיך "אדנ-י" שעניינו של שם זה הוא אדנות היינו איך שהקב"ה מולך על כל העולם שיתגלה בכל דבר גשמי איך שאמיתת מציאותו היא אלוקות ולכן האלוקות מולכת בעולם ללא שום דבר מנגד שיהי' בגאולה האמתו"ש ע"י כ"ק אד"ש מה"מ תו"מ ממ"ש.
ועפ"ז תתפרש התפילה כדלהלן:
אתה - אוא"ס המלא את כל החלל,
גבור - הצמצום הראשון שפעל שהאור לא יהי' בגלוי כדי שיוכל להיות התהוות העולמות,
לעולם - הי' התהוות העולמות,
וכ"ז הוא בשביל - אדנ-י - שתתגלה מלכותו של הקב"ה בעולם בגאולה האמתו"ש ע"י משיח צדקנו.
- (חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")