האירוע הבריאותי (תשנ"ב - תשנ"ד)

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה זקוק לעריכה: הסיבה לכך היא: ניסוחים בעייתיים. ניסוח בכלל, חוסר מקורות ועוד.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

הסטרוק הראשון הוא שבץ מוחי אותו קיבל הרבי לעיני בשר בכ"ז אדר א' תשנ"ב.

רקע

הלהט אודות משיח החל משנת תשל"ח אז חווה הרבי אירוע בריאותי בשמחת תורה תשל"ח, עם הכניסה לשנות הממי"ם הוא גבר אף יותר. בשנים מאוחרות יותר הרבי אף רמז בשיחותיו[1] על היותו מלך המשיח. לחסידים לא היה שום צל וספק שהרבי הוא מלך המשיח והוא יוליך את החסידים לגאולה האמיתית והשלימה.

בנוסף חסידי חב"ד לא האמינו שיכולה להיות מציאות כזאת שבה הרבי יעלם ולא יראה בעיני בשר ודם, והיו בטוחים שהרבי הולך להביא אותנו לגאולה[2].

כ"ז אדר א' תשנ"ב

הרבי יוצא מ-770 לאוהל (כ"ז באדר תשנ"ב)

החל מתחילת חוש אדר א' החל הרבי לומר כל ערב שיחה, דבר שהיה נדיר אז, שבה היה מעורר את החסידים להוסיף בשמחה. בב' אדר א' נהרגה הגברת לאה לאפיין מתאונת דרכים בקראון הייטס, בשבעה נשא הרבי שיחה בה אמר:"אנו דורשים כי המשיח חייב לבוא. יום עובר ועוד יום; שבוע ועוד שבוע; מעל 1900 שנים משיח טרם הגיע!".

בשבת האחרונה לפני הסטרוק דיבר הרבי שיחה ארוכה, ובמהלכה דיבר הרבי אודות העניין שאדמו"רי חב"ד לא ביקרו בארץ ישראל, וגם אדמו"ר הריי"צ שביקר עשה זאת לעניין מיוחד.

ביום ראשון כ"ו אדר א' חילק הרבי דולרים, ולפתע שאל עוד כמה התור ארוך, שאלה שהרבי לא שאל אף פעם[3].

בכ"ז אדר תשנ"ב יצא הרבי לאוהל הקדוש ושם הוא עבר אירוע מוחי לעיני בשר.

לאחר כ"ז אדר

בתקופה שלאחר האירוע הבריאותי שהתרחש בכ"ז אדר תשנ"ב, האמונה בנבואת הרבי בקרב החסידים לא נחלשה אלא הלכה והתגברה. זאת גם בזכות התגברותם של עידודי הרבי באותה תקופה לשירת 'יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד', כמעט בכל הזדמנות בה יצא אל הקהל. למרות הצער והכאב, ואמירת התהלים לרפואת הרבי, האמינו כולם שזהו מצב זמני שעתיד להיפסק בקרוב - והחלמת הרבי תתגשם בד בבד עם התגלותו המושלמת כמשיח צדקנו. היו שנתמכו גם בתיאורי המקורות אודות ייסורי מלך המשיח[4].

כלל חסידי חב"ד סירבו אז לעסוק באפשרות לפיה ציפייה זו לא תתגשם. בהתאם לדברי הרבי - היו כולם מאוחדים באמונה שהרבי כמלך המשיח, שכבר החל להתגלות, יחיה חיים נצחיים - ואפשרות אחרת מופרכת בדיוק כמו הפסקת זריחתה של השמש[5].

הפעם הראשונה שהחסידים ראו את הרבי לאחר הסטרוק היה בחג השבועות תשנ"ב.

המרפסת

הרבי מעודד יחי בכינוס השלוחים תשנ"ג
ערך מורחב – המרפסת
בניית חדר התפילה לרבי בצידו המערבי של ה"זאל הגדול" (תשנ"ג)

בשנת תשנ"ג, בעקבות מצבו הבריאותי של הרבי, נעשו מספר שינויים ב-770. לפני ראש השנה בנו חדר תפילה מיוחד לרבי, מעל הפירמידות במערב 770, עם חיבור ישיר לחדרו של הרבי. לקראת שמחת תורה בנו גם מרפסת, שתאפשר את השתתפותו של הרבי בהקפות באופן שיוכלו לראותו היטב. לאחר חג הסוכות בנו גרם מדרגות מהמרפסת לבימה ב-770. היה זה בעקבות ירידתו הפתאומית של הרבי ל-770 ובכדי לאפשר את הדבר באם הרבי ירצה לרדת שוב. בתקופה בה הרבי הופיע במרפסת - הורדו חמשת הנברשות שנתלו בתקרת 770, בכדי לאפשר לקהל לראות את הרבי. בשנת תשנ"ד נעשה שינוי קטן במבנה המרפסת, באופן שיקל על הרבי להסתכל למטה ולראות את החסידים.

י' שבט תשנ"ג

קריאת רבני חב"ד להשתתף במעמד ה'סאטלייט' י' שב"ט תשנ"ג
ערך מורחב – סאטלייט

בי' שבט תשנ"ג נערכה ב-770 התוועדות י' שבט, ששודרה על ידי לוויין לרחבי העולם. השידור הראה את הרבי מעודד שירת יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד בידיו הקדושות.

לפני השידור הציאו רבני חב"ד פסק נגד השידור, אך לאחר שהרבי אישר את השידור, הודיעו ש"אין אחר דברי המלך כלום".

כל התקשורת דיווחו בהרחבה על השידור המיוחד, והעבירו אותו בשידור חי.

י"ד חשוון תשנ"ד

תפילת המנחה של י"ד חשוון תשנ"ד הייתה הפעם האחרונה שבה ראו החסידים את הרבי באופן ציבורי, היה זה זמן קצר לפני כניסת שבת בשעה 17:20, כשה'ביפרים' ציפצפו והודיעו: "מנחה נאו" (כלומר, עכשיו הרבי יוצא לתפילת מנחה)..

כינוס השלוחים

הרבי ביציאתו לשלוחים. - כינוס השלוחים תשנ"ג

בשנת תשנ"ג התקיים ה'באנקעט' של כינוס השלוחים העולמי ב-770, ודובר על כך שהרבי יֵצֵא למרפסת.

בא' כסלו תשנ"ד, לאחר שהמזכירים והמשב"קים נאספו ב-770, החלה בזאל הגדול שירת ניגון ראש חודש כסלו, לאחר שמונה דקות הוכרז שהרבי יצא, כשהרבי יצא הוחלפה השירה לשירת 'יחי' הרבי עודד בראשו וסקר את הקהל, ובהמשך עודד בראשו בחזקה, זו הייתה הפעם האחרונה בה נראה הרבי לעת עתה בעיני בשר ודם.

בכ"ז אדר תשנ"ד עבר הרבי סטרוק שני.

תמונות הרבי בתקופת הסטרוק הראשון

לקריאה נוספת

  • הרב יוסף צבי צירקוס, כ"ז אדר הוא יום שאמור לטלטל אותנו, שבועון בית משיח 1254 עמוד 17

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ראה כאן.
  2. חסידי חב"ד עדיין מאמינים ברבי שהוא מלך המשיח, ראה: הרבי כמלך המשיח, נצחיות חייו של הרבי.
  3. מפי המזכיר הרב יהודה לייב גרונר.
  4. ראה ישעיה נג, ד. סנהדרין צח, א-ב.
  5. ראה בראיון של הרב יואל כהן לאמנון לוי, "האמונה שלי בביאת המשיח, יותר חזקה מהביטחון שלי בזריחת השמש מחר", 'חדשות השבוע', י"ד ניסן תשנ"ב; נדפס במוסף הבשורה.