נס מבצע פורים תשל"ו

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־17:30, 22 בספטמבר 2016 מאת שלום בוט2 (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – " ב"ה " ב־" ברוך הוא ")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
חסידי חב"ד משמחים חיילים

נס מבצע פורים תשל"ו התרחש בליל חג הפורים בשנת תשל"ו. משאית עם חסידי חב"ד יצאה למבצע פורים מירושלים לשכם, לשם חלוקת משלוחי מנות לחיילי צה"ל. בתא הנהג ישבו נהג וחייל שמתפקידו היה לשמור על נוסעי הרכב, ואילו בארגז המשאית ישבו התמים יוסף יצחק גורביץ' שהגיע כחודשיים קודם לכן עם קבוצת השלוחים לארץ הקודש הראשונה, הרב יעקב אלחנן סגל גבאי בית הכנסת בשיכון חב"ד ירושלים, והתמימים משה רייניץ, ומנחם גליצנשטיין שהיו בחורים צעירים שרק נעשו בר מצווה.

פריצת המחסום

באמצע הדרך נעצרה המשאית בחריקה, וה'טנקיסטים' והחיילים נחרדו לגלות מחסום אבנים החוסם את דרכם, וסביבו המוני ערבים עומדים מוכנים לפגוע, ח"ו. לאחר שמספר סלעים כבר נחתו על המשאית, והיריות שנורו על ידי החיילים לא הרתיעו את הערבים, החיילים רצו לחזור חזרה ולוותר על הנסיעה לשכם, אך השלוחים התעקשו להמשיך הלאה, שהרי בתור שלוחים של הרבי הנוסעים מכחו בודאי לא יאונה להם רע.

לאחר ויכוח עם החיילים, וכשהרב גורביץ' איים שאם לא ימשיכו כולם יחד הוא ירד מהרכב - הסכימו החיילים והמשיכו בנסיעה מהירה אל תוך המחסום, תוך כדי יריות באויר - להרתיע את הערבים. הרכב אכן פרץ את המחסום והמשיך בשעטה להמשך המבצעים, תוך כדי שהערבים ממטירים עליו אבנים - אך ברוך הוא לא אירע מאומה.

בערבו של יום חזרו התמימים לירושלים והרב גורביץ דיווח למזכירות על כל הסיפור.

התייחסות הרבי למאורע

למחרת בהתוועדות פורים תשל"ו, הרבי התייחס לענין בצורה מיוחדת.

הרבי תיאר את הסיפור שאירע זה עתה והשווה אותו לסיפור המגילה, שיהודי "לא יכרע ולא ישתחווה" אל מול הגוי, עד ש"נפל פחד היהודים עליהם". הרבי תיאר בפרטי פרטים את המאורע: מי נסע במכונית, היכן אירע המאורע, מה חשב איש הצבא וכיצד שכנעו אותו השלוחים.

את השיחה סיים הרבי בהוראה מסיפור זה:

ההוראה מסיפור זה ברורה: אם יבוא מישהו וירצה "לספר" שיש 127 גויים, המדברים בשם 127 מלכים.. צריך שהיהודי יהיה חכם, על ידי התורה ש"היא חכמתכם ובינתכם"; לא רק בבית הכנסת, אלא כהמשך הפסוק "לעיני כל העמים". ואז מתבטלים כל ה"מחסומים", אפילו אם עומדים שם בני אדם - משום ש"לב מלכים ביד ה'" ו"נפל פחד היהודים עליהם" - וגם בארץ הקודש, עד לאופן של "ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד", וכהמשך הפסוק "ואולך אתכם קוממיות" – שעל ידי שיהודי מצפה ל"יוליכנו קוממיות", יהיה "נתתי שלום בארץ"


קישור חיצוני