פרשת כי תבוא
ערך זה דורש הקשר חב"די: בדף זה חסר מידע שמבהיר את ההקשר או נקודת המבט של חסידות חב"ד לבין נושא או נשוא הערך | |||
אתם מוזמנים לסייע על ידי הוספת פרטים אנציקלופדיים רלוונטים. אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה. |
פרשת כי תבוא | |
---|---|
פסוקים | דברים כו, א - כט, ח |
מספר פסוקים | 122 |
תוכן | מצוות ביכורים ומצוות וידוי מעשרות, הציווי על מעמד הברכות והקללות, פרשת התוכחה והכרת הטוב לה' על הניסים שעשה |
הפטרה | |
מנהג חב"ד | ספר ישעיה פרק ס, א-כב |
פרשת כי תבוא היא הפרשה השביעית בספר דברים (מפרק כ"ו פסוק א' עד פרק כ"ט פסוק ח').
בקריאת פרשת תבוא בשבת, בעליה השישית - פרשת התוכחה - עולה הבעל קורא, ומעצמו, ומברך לפניה ולאחריה[1].
הפרשה בקצרהעריכה
- ראשון - הפרשה פותחת במצוות הביכורים. לאחר שבני ישראל יתיישבו על אדמת ארץ ישראל, בעלי הקרקעות צריכים לקחת את הפירות הראשונים ולהעלות אותם לבית המקדש בירושלים. מדובר באירוע משמח, כאשר החקלאים עולים בשמחה ובשירים ובראש השיירה שור מקושט והם נושאים את הפירות. כאשר מגיעים החקלאים לירושלים, הם מעניקים את הפירות לכהן תוך אמירת נוסח המציין כיצד קיבלנו את הארץ במתנה מבורא עולם. יש לציין כי מצוות הביכורים חלה רק על שבעת המינים שנשתבחה בהן ארץ ישראל.
- שני - התורה מציינת שבזמן שבית המקדש היה קיים, על בעלי הקרקעות היה להפריש שלושה סוגי מתנות: תרומה - מתנה לכהנים, מעשר ראשון - הגידול הראשון הניתן ללויים, ומעשר שני - אותו אוכל החקלאי בעצמו בירושלים. בכל שנה שלישית ושישית במחזור של שבע שנים (שמיטה) יחליף החקלאי את המעשר השני במעשר עני, אותו יעניק במתנה לעני ואביון. התורה מציינת כי על החלקאי להעניק את המתנות בשמחה על שהקב"ה בירכו ואת אדמתו, ולאחר מכן מבקש את ברכת ה' שתמשיך ללוות אותו.
- שלישי - משה רבינו שב ומזהיר את בני ישראל לשמור על כל מצוות ה' וללכת רק בדרכיו, כיון שהקב"ה בחר בעם ישראל כעם סגולה.
- רביעי - משה וזקני ישראל מצווים את עם ישראל שכאשר יעברו את נהר הירדן עליהם להציב שתיים עשרה אבנים גדולות ולכתוב עליהם את כל התורה בשבעים שפות שונות. לפי אחד הפירושים הרי שאבנים אלו שימשו כמעין מזוזה בכניסה לארץ.
- חמישי - נאמר לבני ישראל שביום בו יעברו את הירדן, שישה מהשבטים צריכים להתייצב על הר גריזים, ושישה שבטים להתייצב על הר עיבל, כאשר הזקנים ושבט לוי וארון הברית נותרים בעמק שבין שני ההרים. במעמד המיוחד הזה הזקנים יפנו פניהם לעבר ההרים, יברכו את שומרי המצוות ויקללו את העוברים על התורה והמצוות. לאחר כל ברכה או קללה, יענו כל העם ויאמרו "אמן". בסיום מבטיחה התורה חירות מדאגות גשמיות לכל מי שילך בדרך ה'.
- שישי - אזהרות נוראות של הקב"ה והנביאים בהם עונשים וגלות ליהודים, באם לא יקיימו את התורה והמצוות מתוך שמחה.
- שביעי - משה רבינו מזכיר לבני ישראל את מה שהקב"ה עשה למענם ביציאת מצרים ובמשך ארבעים שנים במדבר. משה ממשיך ואומר שלכן על בני ישראל לשמור את המצוות.
קישורים חיצונייםעריכה
הערות שוליים
- ↑ על-פי לוח היום יום עמ' פ"ח וספר המנהגים עמ' 31