המטה העולמי להבאת המשיח
המטה העולמי להבאת המשיח הוקם כמטה העולמי שירכז את הפעולות להבאת המשיח בעולם. יו"ר המטה הוא הרב שמואל בוטמן.
הקמת המטה
בג' אייר תנש"א, בעקבות השיחה הידועה של כ"ח בניסן, התאספו מספר משפיעים שלוחים ועסקנים מאנ"ש והחליטו להקים מטה (להבאת) משיח.
בין המשתתפים באסיפה בה הוחלט על הקמת המטה: הרב גרשון מענדל גרליק, הרב משה סלונים, הרב יהושע זליג כצמן, הרב נחמן שפירא, הרב יצחק שפרינגר, הרב שלמה זלמן מאייעסקי, ר' שמואל שמואלי, הרב נחום יצחק פינסון, הרב שמואל הבר, הרב מרדכי חן, הרב יקותיאל מנחם ראפ, הרב שלום דובער פרידמן, הרב ישראל דוד נחשון, הרב אברהם טאוב, הרב שמריהו הראל, ר' עקיבא מרשל, הרב שניאור זלמן בלומנפלד, הרב מנחם נחום גערליצקי, התמים (הרב) נחום תמארין. חלק מחסידים אלו שימשו כפעילי ועסקני המטה.
כיושב ראש המטה נבחר הרב שמואל מנחם מענדל בוטמן. כחברי המטה נבחרו: הרב משה סלונים, הרב נחום יצחק פינסון ותוכנן לבקש גם מהרב שלום דובער העכט שיצטרף. כמו כן הותנה שאולי יצורפו בהמשך עוד חברים על פי הצורך ולטובת הענין. תכניות המטה שורטטו והוחלט על עריכת אסיפה דחופה ב-770 למחרת בקשר לפעולות המטה - אסיפה שהוגדרה בהמשך כ'אסיפת היסוד'.
כל זה נכתב בדו"ח לרבי בחתימת הרב גרשון מענדל גרליק, הרב דוד נחשון והרב שמואל מנחם מענדל בוטמאן כשבדו"ח נכתב על הרבי התואר "כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח" ובמרכז העמוד השני של הדו"ח הופיע הכיתוב: "ויחי המלך כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח לעולם ועד". על הדו"ח ענה הרבי:"כל המצורף בזה נלקח להציון"[1].
לפעילי המטה הצטרף בסמיכות לזמן ההקמה הרב חיים שלום דובער ליפסקר. בחודש תמוז תנש"א התמנה הרב מרדכי גלזמן לשמש כמזכיר המטה. פעיל ומסייע משמעותי לפעילות המטה שימש בנו של היו"ר, ר' זאב וולף בוטמן. משנת תשנ"ג שימש ר' רחמים אנטיאן כגיזבר המטה, באותה שנה הצטרף גם הרב שמריהו מטוסוב לשורת חברי ופעילי המטה.
פעילות המטה ועידודי הרבי
בד' אייר תנש"א, נערכה אסיפה ב-770 בהשתתפות קהל גדול ובה השמיעו רבנים ומשפיעים דברי התעוררות אודות משיח בכיוונים שונים. במהלך הכינוס הודיע המנחה, יו"ר המטה, על הקמת ועדות פעולה בתחומים שונים וכתשורה חולקה למשתתפי האסיפה חוברת 'מפתח עניינים גאולה ומשיח המבוארים מתורת כ"ק אדמו"ר שליט"א'. בסיום האסיפה החתימו הרב גרשון מענדל גרליק והרב דוד נחשון כ-250 מהנוכחים על כתב קבלת המלכות בנוסח "כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח. כל הנאספים כאן מקבלים עליהם מלכותו של כ"ק אדמו"ר מלך המשיח, לפעול במסירות נפש בכל רצונו וכל מה שידרש מאיתנו ומתוך שמחה וטוב לבב".
למחרת, ה' אייר, ענה הרבי על דו"ח מהאסיפה ב-770 בצירוף חוברת המפתח: "החוברת המכתב הדו"ח והפ"נ נתקבלו אזכיר עה"צ". כמו כן מסר הרבי באותו יום את המענה הכללי פרטי של אותה תקופה כמענה על חתימות קבלת המלכות:"נתקבל ותשואות חן ותהא פעולה נמשכת ובהוספה והזמן גרמא, כנתינת כח דחז"ל וברכתם דכל המוסיף מוסיפין לו, ובמיוחד ברכתו דהקב"ה שתוספתו מרובה כו'. והזמ"ג שבאים מחודש ניסן והשפעתו ונכנסים לחודש אייר (ר"ת האבות ורחל - רגל הד') כמפורש בכמה מקומות. בשנת ה(י') ת(הא) א(ראנו) נ(פלאות) אזכיר עה"צ"[2].
בח' אייר העביר הרב דוד נחשון חתימות נוספות על כתב קבלת המלכות יחד עם מכתב בו פורט שהוחלט באסיפה עם עסקנים ומשפיעים (מועד המשפיעים של המטה) להמשיך עם ההחתמות. על כך ענה הרבי:"אזכיר עה"צ ויבש"ט"[3].
בתקופה זו פרסם המטה את רשימת השיעורים ברבים בענייני גאולה ומשיח בשכונת קראון הייטס וכן על שיעורים באמצעות הטלפון. כמו כן פרסם המטה כרוז ובו רשימת הצעות ליישום ההוראה ללמוד מענייני משיח וגאולה:
- א. לנצל את השיעורי תורה הקבועים מכבר (בענינים שונים) להוסיף בהם - לפני השיעור או לאחריו - לימוד קצר בענינים אלו.
- ב. לסדר שמדי יום לאחר התפילה (עכ"פ באחת מתפילות היום) ילמדו המתפללים יחד נקודה קצרה מענינים אלו.
- ג. לקבוע זמנים מיוחדים ללימוד זה בכל מוסדות החינוך.
- ד. שבכל בית יקבע ראש המשפחה שעה מיוחדת (בפרט בשבת קודש וכיו"ב) להתאסף וללמוד עם בני הבית בענינים אלו.
- ה. לתת לצדקה בעת הלימודים בענינים הללו כשהנתינה תהיה מתוך כוונה לקרב ולזרז את הגאולה. בכרוז אף הודיע המטה על הוצאתם לאור של קונטרסים בענייני משיח הניתנים להשגה ע"י פניה למשרד המטה או באמצעות הועד להפצת שיחות.
בתקופה זו השיב הרבי על דו"חות המטה: "ויהא כל זה בהצלחה רבה והענינים והזמ"ג ויה"ר שיהא באופן דלתקן את כו' סלה"[4].
בו' תמוז ערך המטה ב-770 אסיפת התעוררות. קודם האירוע הוכנסה לרבי תכנית האסיפה כולל רשימת הנואמים כשמצויין שהודפסו פלקטים (בהם נכתב אודות האסיפה) שנתלו בחוצות השכונה. על כך השיב הרבי "ויהי רצון שיהיה כל הנ"ל בהצלחה רבה כו'. אזכיר על הציון". כמו כן מתח הרב קו תחת המילים "שהודפסו פלקטים".
בי"ג תמוז קיים המטה חגיגת י"ב - י"ג תמוז ברחובה של עיר בריקודים כהתעוררות של שמחה לקראת הגאולה האמיתית והשלימה. בי"ב תמוז ענה הרבי למארגנים: "ויהא בהצלחה רבה והזמן גרמא והענין אזכיר על הציון". למחרת ענה הרבי מענה נוסף בקשר למודעה על החגיגה: "ויהי רצון שיהא בהצלחה רבה, אזכיר על הציון".
מראש חודש אב עד תשעה באב קיים המטה מעגל עולמי של לימוד עניני בית המקדש בו השתתפו ישיבות וקהילות חב"ד מהארץ והעולם. בימים אלו גם תלה המטה שלושה שלטי משיח בצירי התנועה המרכזיים המובילים להרי הקטסקיל - ההרים אליהם נוסעים אלפי יהודי ניו יורק לנופש. על דו"חות משני פעולות אלו השיב הרבי: "כל המצו"ב נלקח ותשואות חן אזכיר על הציון".
פעולות המטה
המטה קיים עשרות פעולות, ביניהם:
- מעגל רצוף של שיעורי גאולה ומשיח - 24 שעות ביממה.
- הדפסת חולצות[5], סטיקרים ומודעות.
- פרסום מודעות בעיתונים.
- כינוסים והרצאות.
- עצרת ענק בכיכר מלכי ישראל.
- הכרזת ג' בתמוז כ"יום המשיח הבינלאומי".
- סאטלייט י' שבט ה'תשנ"ג.
- סאטלייט י' שבט ה'תשנ"ו.
תקופה מסוימת מימן המטה את הדפסת הקונטרס יחי המלך.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ↑ על פי צילום הדו"ח - תשורה נחשון תש"פ עמ' 30
- ↑ תשורה נחשון תש"פ, עמ' 33.
- ↑ תשורה נחשון תש"פ, עמ' 40.
- ↑ מענה זה ניתן גם בקשר לפעולות נוספות בענייני משיח בתקופה זו
- ↑ בראיון לשבועון בית משיח סיפר יו"ר המטה הרב בוטמן: כשהדפסנו חולצה עם הכיתוב "משיח בדרך", והראנו לרבי דוגמה בעת חלוקת הדולרים, בירר הרבי כמה חולצות הדפסנו. אמרנו לרבי שהודפסו עתה אלפיים, והרבי אמר שהוא יקח אחת ועדיין ישארו עוד 1999... והוסיף: "א יישר כח פאר דער כתונת".