רשב"ם

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־15:51, 25 ביוני 2023 מאת חנזין (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
רשב"ם

ציור של הרשב"ם
לידה בין השנים ד'תת"מ - ד'תתמ"ה
פטירה ד'תתקי"ח

רבי שמואל בן רבי מאיר (הרשב"ם) היה מגדולי חכמי ישראל בכל הדורות, מגדולי הראשונים מפרש המקרא, התלמוד, ומראשוני בעלי התוספות. בן בתו של רש"י ואחיו הבכור של ריב"ם ורבינו תם ורבי שלמה המדקדק. נולד בעיר רומרוג (Rameru) בצרפת, בין השנים ד' אלפים תת"מ-תתמ"ה (1085-1080).

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרשב"ם נולד בעיר רמרוג (Ramerupt) שבצפון צרפת. אחת משלוש בנותיו של רש"י, יוכבד, נישאה לרבי מאיר בן שמואל מהעיר רמרו. לרבי מאיר ויוכבד נולדו שלושה או ארבעה ילדים: יצחק, שמואל ויעקב (וייתכן שגם שלמה). בנים אלו היו לראשוני בעלי התוספות: יצחק – ריב"ם, נפטר בחיי אביו בגיל צעיר; הבן יעקב היה למנהיג יהדות צרפת וידוע יותר כרבנו תם; הבן שמואל הוא הרשב"ם.

למד תורה מפי חכמי לותיר, וביחוד אצל אביו רבי מאיר, חתנו של רש"י, ואף אצל רש"י אבי אמו. עוד בחיי רש"י הגיע רשב"ם למעלה רמה בתורה והיה מתווכח עם רש"י זקנו על פירושי מקראות ובעניני הלכה, ורש"י הכיר את כוחו בתורה ולפעמים הודה לדבריו.

מקום מגוריו היה בטרוייש' ויש שהתגורר במקומות שונים בצרפת. פעם דרש בעיר פאריש, וזמן מה ישב בעיר קאם, שם נולד לו בן בנו רבי יוסף מקאם.

שנת פטירתו אינה ידועה בבירור ונראה שנפטר לאחר שנת תתקי"ח (1158).

שיטתו בפירוש התורה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרשב"ם היה מגדולי הפשטנים בפרוש הפסוקים, ואף הביא כמה פעמים פשטים הסותרים את הגישה ההלכתית של חז"ל.

הרשב"ם היה גם מבעלי התוספות, ונהג ליישב קושיות ולדייק בגרסאות הגמרא.

התייחסות הרבי אליו[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

במענה לטענות של רבני הציונות הדתית שהוכיחו את שיטתם ממדרשים, ומקורות נוספים שאינם הלכתיים, כתב הרבי, שישנם מקורות רבים בתורה ברבדיה השונים שאינם להלכה ואף נוגדים לגמרי את ההלכה. וכדוגמא לכך הביא את פירוש הרשב"ם ברמת הפשט שיום השבת מתחיל בעלות השחר של היום השביעי, ולא בשקיעה בלילה שלפניו, ומוסיף הרבי שוודאי הרשב"ם לא נהג כך בפועל, ואף סבר שמי שינהג כך יהיה חייב סקילה. ואם כן אין לפסוק הלכה למעשה מכל פירוש המופיע בתורה.[דרוש מקור]