מכונית
מכונית היא כלי רכב ממונע המשמש להובלת אנשים או מטען.
דינים והנהגות הנוגעים לנסיעה במכונית
ברכת הגומל
ערך מורחב – ברכת הגומל |
בכמה מקהילות הספרדים נהוג שבכל פעם בה נוסעים עם הרכב נסיעה משמעותית מחוץ לעיר, מברכים ברכת הגומל, משום הדין שהדרכים בחזקת סכנה[1]. אך אין כך מנהגנו.
תפילת הדרך
היוצא מחוץ לעיר למרחק של פרסה[2] בדרך שאינה מיושבת, עליו לומר את נוסח "תפילת הדרך" בשם ומלכות. ולכתחילא יאמרו בפרסה הראשונה.
דין תפילה ברכב
הנוהג ברכבו אסור לו להתפלל תוך כדי נהיגה, ואף אם יפספס זמן תפילה מפני שנהג חייב להיות מרוכז בנהיגה שלא יבוא ח"ו לסכנת נפשות[3].
דיני ייחוד
בשנת תנש"א התריע הרבי על הפירצה בה נשים ובנות נוסעים עם נהג גבר במונית (טעקסי) בה עוברים לפעמים על איסור דאורייתא של יחוד. שהרי בשעה שהמונית עוברת במקומות שוממים שאין שם אנשים, נחשבת שהיית הגבר והאשה במונית לאיסור יחוד, הכרוך בעונש חמור.
גדולי הפוסקים מתייחסים לנושא[4] וקובעים כי אם נוסעים במקום שאין עוברים בו רבים, עוברים על איסור יחוד. לא זאת בלבד, אלא פוסקים אלו קובעים כי יש להחמיר גם בדרך שעוברים בה רבים, אם הוא באופן שקשה לראות מבעד לחלון את הנעשה במונית. בשעת הדחק יש להקל באופן האחרון, אך אין שום היתר לנסוע עם נהג מונית גבר במקומות מרוחקים מיישוב בני אדם.
עצות והוראות הרבי למכונית
ידועה הוראת הרבי להחזיק ברכב חת"ת וקופת צדקה ולפרסם זאת[5].
באגרות קודש[6] מורה הרבי לאחד שכתב בנוגע לתאונה שאירעה לו שיחזיק ברכבו סידור תהלים תניא וכן חוברות בעניני יהדות, ויחפש הזדמנויות לתת מהם לאנשים איתם נפגש וכשעוצר מדי פעם יקרא בתהלים או ילמד בחוברות ועל ידי כך תיעשה נסיעתו שליחות של מצווה, שעל שלוחי מצווה נאמר שאינם ניזוקים.
כמו כן ידוע[7] שהרבי הורה לאנשים פרטיים לשים מזוזה ברכב לשמירה, הגנה והצלה.
רכב חדש
כאשר חסידים התייעצו עם הרבי בנוגע לרכישת מכונית חדשה, הדריך הרבי שאכן יש מעלה במכונית חדשה, אך עדיף לרכוש רכב משומש במצב טוב ולא חדש ממש, היות ואין הבדל מהותי בטיב הרכב, בעוד מחירו נמוך באופן משמעותי[8].
הנפקת רישיון
פעמים רבות כאשר נשאל הרבי אודות הנפקת רישיון, השיב בהסתייגות[9], שלל את הרעיון[10], או שהפנה את השואל לרב מורה הוראה[11], כאשר בחלק מהפעמים ציין הרבי במפורש שהסיבה להסתייגות היא בשל הסכנה הטמונה בכך, כשאפשר להסתדר באופנים אחרים.
עם זאת, היו פעמים שהרבי השיב בחיוב[12].
עבור בחורי ישיבה - שלל הרבי את הרעיון מכל וכל[13], אך כאשר בחור כבר עשה רישיון, התייחס לכך הרבי בסלחנות[14].
לאישה שקיבלה רישיון, ושאלה האם לנהוג, השיב הרבי שעליה לעשות כעצת רב חב"די[15].
מענה הרבי לאישה המבקשת רשות לנהוג ברכב (המענה נכתב לבעלה "מו"ה רפאל", ומתוכנו נראה שנכתב לה ולבעלה):"על פי השמועות על דבר אופן ריצת המכונות בארץ הקודש ת"ו וכו'- אין כדאי לנהוג בעצמה (או בעצמו) במכונית"[16] לאחר זמן נכנסה ליחידות אצל הרבי וביקשה שוב רשות נהיגה, אמר לה הרבי: "אני שומע, שבארצנו הקדושה יש הרבה סכנות בזה, אבל אם זה מקובל, שאישה תנהג ברכב גם בחוגים דתיים אחרים, ולא את הראשונה, אז אפשר לעשות זאת" אחר כך פנה הרבי לבעלי ושאל:"ואתה לא תרצה לנהוג באוטו?" בעלי ענה 'לא, אני מפחד לנהוג'. הרבי שאל "ואתה לא תפחד לשבת על יד אשתך, כאשר היא תנהג?" בעלי ענה 'לא'! על זאת ענה הרבי "אם כן, זה אפשרי".[17]
רכבו של הרבי
במשך שנים ארוכות הרבי כמעט ולא יצא משכונת קראון הייטס, ובשל כך לא היה צורך ברכב צמוד שישרת את צרכי בית הרב, וכאשר התעורר צורך בנסיעה, היו משתמשים במכוניתו של אחד המזכירים, או של אחד החסידים שהחזיק ברשות מכונית.
כאשר החל הרבי לנסוע באופן תדיר יותר ל'אוהל', החל הרבי להשתמש בקביעות במכונית מסוג קאדילק[18], שהלכה והתבלתה עם השנים.
בתחילת שנות המ"מים הציע הגביר יוסף קוטנר לרכוש מכונית נוספת לשימוש הרבי, למקרה בה המכונית האחרת תתקלקל ותצטרך להיות בתיקון, ולאחר שהתקבלה הסכמתו של הרבי, נרכשה מכונית קאדילק נוספת בצבע שחור[19], בה נהג המזכיר הרב בנימין קליין[20].
בשנת תשמ"ו ביקשו החסידים להחליף את מכוניתו של הרבי לרכב חדיש יותר, אך הרבי סירב שוב ושוב. במהלך השנה רכש הרב שניאור זלמן גוראריה רכב מאותה חברת ייצור של הרכב הוותיק בו השתמש הרבי, ובפורים קטן[21] העמיד אותה מחוץ ל-770 בזמן בו הרבי היה אמור לנסוע לאוהל, מתוך מחשבה שכאשר הרבי יראה כבר את הרכב החדש, לא יסרב להכנס ולנסוע בו, אך בפועל כאשר יצא הרבי מ-770, סירב להיכנס לרכב בהזכירו את דברי חז"ל "שונא מתנות יחיה"[22], והמתין עד שיחזירו את הרכב הקודם.
בהתוועדות הסמוכה הזכיר הרבי את המאורע, והסביר שזה שסירב לא נובע משיעבוד הרצונות, אלא משום שדבר זה כלל לא נצרך לו, ובפרט שעם המכונית הישנה פעלו הרבה דברים חשובים[23].
בשנת תנש"א נגנב רכבו של הרבי[דרוש מקור], ומאז החל הרבי לנסוע ברכבו הפרטי של המזכיר הרב בנימין קליין, שהיה אף הוא תוצרת של אותה חברה[24]. למרות שהרכב ישן הוא נמצא עד היום בשימוש, ומשמש לחתונות נכדי המזכיר הרב בנימין קליין ע"ה, על לוחית הרישוי מופיע הכיתוב הידוע DD770.[25].
הטנקים
ערך מורחב – טנק מבצעים |
לקריאה נוספת
- אלה מסעי - סגולות לשמירה בנסיעה, המבשר תורני פרשת מסעי תשפ"ב עמוד טו
קישורים חיצוניים
- הרב לאופר, ותגיענו למחוז חפצנו, לקט התבטאויות והתייחסויות של הרבי בקשר עם המכונית
- מעשה מרכבה, ניצוצי רבי בשבועון התקשרות 1347, שבת פרשת בהר בחוקותי תש"פ
- גלריית תמונות של הרבי יוצא מרכבו
- מכתבי הרבי שליט"א בקשר למכונית. לקו"ש חכ"ג ע' 402
- אברך חסידי ונהיגה ברכב - שיחת ש"פ ויגש, ז' טבת תשי"ב, סעיף יב (תורת מנחם, חלק ב, עמ' 162 ואילך).
- "היו לנו לאחרונה תאונות דרכים איומות, די". מה השיב לה הרבי?
הערות שוליים
- ↑ הרב יצחק יוסף, ילקוט יוסף (קיצור שולחן ערוך), עמוד תל"ד סעיף ט"ז
- ↑ 3.840 ק"מ, 2.385 מיל.
- ↑ בשם הרב שלמה זלמן אוירבך, פסקי תשובות לסימן צ"ד סעיף ח'.
- ↑ שו"ת אגרות משה חלק ה' סימן פ"ב, ועוד
- ↑ המענה המפורסם נכתב לר' אפרים בלניצקי, נהגו האישי של הרב שלמה מיידנצ'יק. מענות בסגנון דומה: תשובות וביאורים עמוד 41 ועמוד 387. שבועון כפר חב"ד גליון 692. בהמשך לבקשת הרבי לפרסם הוראה זו, יצאו צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש במבצע פרסום חוצות רחב היקף תחת הסלוגן: "תאונות דרכים - ישמור אלוקים".
- ↑ כרך י"ג ע' שצד
- ↑ מפי השמועה - הרב יקותיאל ראפ
- ↑ אגרות קודש חלק י"ב עמוד רכ. חלק י"א עמוד נב. מקדש מלך חלק ג' עמוד סז.
- ↑ כך לדוגמא השיב הרבי לאמא ששאלה אודות לימודי נהיגה: "את הזמן שחשבת לנצל ללימוד נהיגה תקדישי לגדל את ילדייך לתורה, לחופה ולמעשים טובים" ([://www.flash-view.com/pub/ebooks/07dc95be2d/COL_06.pdf מגזין COL גליון 6 עמוד 12]), ובמקרה אחר השיב בחיוך, וזמן קצר לאחר מכן השואל עבר תאונת דרכים (תשורה קורנט עמוד 29).
- ↑ לדוגמא: 100 פניני רבי, עמוד 41, 2 מענות לרב משה ניסן אזימוב, שהיה צריך את הרישיון באופן יום-יומי עבור עבודתו בשדה השליחות, ולמרת בתיה אזימוב ("לעת עתה אינו כדאי", תשורה מרוזוב גרוסבוים תשפ"ב), וכן לרב שמואל לו, תשורה עמוד 49 ולרב קלמן דרוק (שבועון התקשרות גליון כה, בשלח תשנ"ה, עמוד 10).
- ↑ תשורה קרמר עמוד 26.
- ↑ ליקוט מענות קודש תשל"ח-תשל"ט מענה קיד. וראה מענה שנדפס בתשורה - עמאר - תשנ"ח, עמ' 56. ועוד.
- ↑ כך לדוגמא השיב הרבי לבחור ששאל אודות רישיון: "אם להנהיג את עצמך עוד לא למדת - כיצד הינך רוצה ללמוד להנהיג רכב?", ואפילו כאשר היה הדבר נצרך עבור התעסקות במבצעים, השיב הרבי לבחור: "מה לך לערב את התאוות שלך בענינים שלי" ([://www.flash-view.com/pub/ebooks/07dc95be2d/COL_06.pdf מגזין COL גליון 6 עמוד 12]).
- ↑ כך לדוגמא היה בנוגע לבחורים רבים שהסיעו את הרבי בשנים הראשונות לנשיאות, וכך היה עם בחור שכתב לרבי אודות כשלונו בטסט: "אל תדאג, כי הרבה פעמים מכשילים את האדם הצעיר בפעם הראשונה כדי להוציא ממנו את הפראות" ([://www.flash-view.com/pub/ebooks/07dc95be2d/COL_06.pdf מגזין COL גליון 6 עמוד 12]).
- ↑ ליקוט מענות קודש תשמ"ג, אות פח.
- ↑ ספר שליחות חיי ע' 142. אג"ק חכ"ג ע' תמג.
- ↑ ציטוט מתוך הספר שליחות חיי ע' 236. יש לציין: בספר היא כותבת שבפועל לא למדה נהיגה כיוון שהרגישה שהסכמת הרבי הייתה בדיעבד. בעניין זה ראה גם אג"ק חכ"ו ע' שנג-שנד (מכתב מתש"ל) ומהמכתב שם (לשלילת העניין) נראה שבאותם ימים לא היה מקובל באה"ק שנשים חרדיות ינהגו ברכב, עיי"ש (הרבי מתייחס שם גם לעניין התאונות הרבות שהיו באה"ק אז), משא"כ בשנים הבאות היו מענות אחרים, בהתאם למצב שהשתנה באה"ק ובכלל, וראה את המענה למרת רבקה פלס מחודש אייר תשל"ח על שאלתה אם לקנות מכונית: (תשורה - פלס, תמוז תש"פ, ע' 43): "מפני התאונות דרכים ר"ל - לדחות זה לזמן שיתמעטו עכ"פ במקצת". (הרבי הדגיש את המילה 'ר"ל'). ובשנת תנש"א כששאלה מרת פלס אם ללמוד נהיגה, הורה לה הרבי שתשאל רב מורה הוראה, ואח"כ קיבלה ברכה לקנות רכב (תשורה -פלס שם). וראה במענה מתשמ"ג שבהערה 15. יש לציין, כי הרבנית חי' מושקא נהגה במכונית לפני שנים רבות, אך בארה"ב היה מקובל בציבור החרדי שאישה תנהג ברכב גם באותן שנים.
- ↑ בצבע אפור. שנת ייצור - 1973.
- ↑ שנת ייצור 1980.
- ↑ קוטנר: כך רכשתי לרבי את הרכב - COL.
- ↑ תיאור מפורט של המאורע, במדור 'ניצוצות מבית חיינו' באתר COL.
- ↑ משלי פרק ט"ו פסוק כ"ז
- ↑ התוועדויות תשמ"ו חלק ג' שבת פרשת קדושים עמוד 267.
- ↑ שנת ייצור 1991.
- ↑ הרכב של הרבי נראה בכניסה של בית חיינו.