אשר סאסאנקא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 16: שורה 16:
}}
}}
[[קובץ:אשר ששונקין.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב אשר סאסאנקא בלימוד עם חבירו הרב [[מנחם מנדל פוטרפס]] ב-[[770]]]]
[[קובץ:אשר ששונקין.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב אשר סאסאנקא בלימוד עם חבירו הרב [[מנחם מנדל פוטרפס]] ב-[[770]]]]
החסיד הרב '''אשר ששונקין''' (סאסאנקא) ([[תרס"ח]]{{הערה|שם=דעת ביתו|1= לפי דעת בתו (מרת רחל דונין), נולד בשנת תרע"ב. בכרטיס שמילא אביו ב[[ספר החסידים]] נכתב תרע"א.}} - [[ה' חשון]] [[תשמ"ח]]) היה מחסידי [[חב"ד]] שמסרו נפשם על שמירת הגחלת היהודית ב[[רוסיה]] הסובייטית. בשנותיו האחרונות שימש כשמש ב[[בית הכנסת]] ב-[[770]]. כמו כן זכה לקירובים מיוחדים מ[[אדמו"ר שליט"א|הרבי שליט"א]].
החסיד הרב '''אשר ששונקין''' (סאסאנקא) ([[תרס"ח]]{{הערה|שם=דעת ביתו|1= לפי דעת בתו (מרת רחל דונין), נולד בשנת תרע"ב. בכרטיס שמילא אביו ב[[ספר החסידים]] נכתב תרע"א.}} - [[ה' חשון]] [[תשמ"ח]]) היה מחסידי [[חב"ד]] שמסרו נפשם על שמירת הגחלת היהודית ב[[רוסיה]] הסובייטית. בשנותיו האחרונות שימש כשמש ב[[בית הכנסת]] ב-[[770]]. כמו כן זכה לקירובים מיוחדים מ[[הרבי]].
שימש סמל ודוגמא ל[[חסיד]] שהקפיד על קלה כבחמורה, גם שזה כרוך ב[[מסירות נפש]].
שימש סמל ודוגמא ל[[חסיד]] שהקפיד על קלה כבחמורה, גם שזה כרוך ב[[מסירות נפש]].


שורה 28: שורה 28:


=== ברוסיה ===
=== ברוסיה ===
ר' אשר שמר [[תורה]] ו[[מצוות]] ב[[רוסיה]] ב[[מסירות נפש]]. הוא נכלא והוגלה לסיביר, אך גם שם המשיך לשמור תורה ומצוות במסירות נפש עד שהאחראים ידעו כי לא כדאי לכפות אותו לעבוד ב[[שבת]] וחגים פן יהיו ללעג ולקלס{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=1709&CategoryID=333 אחד מול מאתיים] באתר "בית חב"ד".}}.
ר' אשר שמר [[תורה]] ו[[מצוות]] ב[[רוסיה]] ב[[מסירות נפש]]. הוא נכלא והוגלה לסיביר, אך גם שם המשיך לשמור תורה ומצוות במסירות נפש עד שהאחראים ידעו כי לא כדאי לכפות אותו לעבוד ב[[שבת]] וחגים פן יהיו ללעג ולקלס{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=1709&CategoryID=333 אחד מול מאתיים] באתר "בית חב"ד".}} בחלק מהשנים התגורר עם משפחתו ב[[סמרקנד]].


ב[[ג' חשוון|ג' מר חשוון]] [[תשכ"ד]] הייתה קרובת משפחתו{{הערה|גברת [[רחל זמיר]]}} ב[[יחידות]] אצל [[הרבי]] וביקשה ברכה עבור שחרורם של ר' אשר ובני ביתו, אשר מבקשים היתר יציאה במשך שלוש שנים ונדחים. הרבי השיב: "סבור הנני, כי יקבלו היתר יציאה בקרוב, משום שכעת מקילים בעניין היתרי יציאה. אזכירו שוב על הציון". הרבי אף התבטא מפרשות אודות ר' אשר: "הוא יצא בקרוב".
ב[[ג' חשוון|ג' מר חשוון]] [[תשכ"ד]] הייתה קרובת משפחתו{{הערה|גברת [[רחל זמיר]]}} ב[[יחידות]] אצל [[הרבי]] וביקשה ברכה עבור שחרורם של ר' אשר ובני ביתו, אשר מבקשים היתר יציאה במשך שלוש שנים ונדחים. הרבי השיב: "סבור הנני, כי יקבלו היתר יציאה בקרוב, משום שכעת מקילים בעניין היתרי יציאה. אזכירו שוב על הציון". הרבי אף התבטא מפרשות אודות ר' אשר: "הוא יצא בקרוב".


ואכן באותה שנה יצאו ר' אשר ומשפחתו מ[[רוסיה]] והגיעו לארץ הקודש. שם התיישב ר' אשר ב[[ירושלים]] לצד אביו ר' [[נחום שמריה ששונקין| נחום שמריה]]. עוד לפני בואו הודיע לרבי, שבירכו ששכרו יהיה "לפום צערא אגרא"{{הערה|1=מכתב של הרבי [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15913&hilite=6df99eb5-0bcb-442d-a047-6aa834643ff6&st=ששונקין&pgnum=131 אגרות קודש תשכ"ד].}}.
ואכן באותה שנה יצאו ר' אשר ומשפחתו מ[[רוסיה]] והגיעו לארץ הקודש שם התיישב ב[[ירושלים]] לצד אביו ר' [[נחום שמריה ששונקין| נחום שמריה]]. עוד לפני בואו הודיע לרבי, שבירכו ששכרו יהיה "לפום צערא אגרא"{{הערה|1=מכתב של הרבי [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15913&hilite=6df99eb5-0bcb-442d-a047-6aa834643ff6&st=ששונקין&pgnum=131 אגרות קודש תשכ"ד].}}.


=== בארץ הקודש ===
=== בארץ הקודש ===
כבקשת הרבי שיהיה עם משפחתו מספר שנים, שהה מספר שנים ב[[ירושלים]] (עם אביו ומשפחתו) ולאחר מכן בצרפת (עם אשתו מרת פריידא ובנו).
כבקשת הרבי שיהיה עם משפחתו מספר שנים, התגורר מספר שנים ב[[ירושלים]] (עם אביו ומשפחתו) ולאחר מכן בצרפת (עם אשתו מרת פריידא ובנו).
אביו, [[נחום שמריה ששונקין|רבי נחום שמריה]], התגורר בשיכון הרבנים, מרחק הליכה של כעשר דקות משיכון חב"ד.
אביו, [[נחום שמריה ששונקין|רבי נחום שמריה]], התגורר בשיכון הרבנים, מרחק הליכה של כעשר דקות משיכון חב"ד.
בימי השבתות היה בא להתפלל בבית הכנסת שיכון חב"ד, למרות שאביו היה מתפלל בבית הכנסת 'בעל התניא' שבמאה שערים. ר' אשר, כמי שמסר נפשו על קיום [[תורה|התורה]] [[מצוות|והמצוות]] ב[[רוסיה]], לא יכל לראות את האנשים שם מתנהלים על מי מנוחות, ובנוסף שהתקשורת בינו לבינם לא הייתה מוצלחת, שכן לא דיברו אותה שפה. אך בכל זאת, כולם נהנו לשמוע ולראות את הציור החסידי.
בימי השבתות היה בא להתפלל בבית הכנסת שיכון חב"ד, למרות שאביו היה מתפלל בבית הכנסת 'בעל התניא' שבמאה שערים. ר' אשר, כמי שמסר נפשו על קיום [[תורה|התורה]] [[מצוות|והמצוות]] ב[[רוסיה]], לא יכל לראות את האנשים שם מתנהלים על מי מנוחות, ובנוסף שהתקשורת בינו לבינם לא הייתה מוצלחת, שכן לא דיברו אותה שפה. אך בכל זאת, כולם נהנו לשמוע ולראות את הציור החסידי.
בסיום שנים אלו, נסע לניו יורק, שם השתכן בסמיכות לחצר הרבי בשכונת [[קראון הייטס]].
לאחר מספר שנים, נסע לניו יורק, שם קבע מגוריו בסמיכות לחצר הרבי בשכונת [[קראון הייטס]].


=== אצל הרבי ===
=== אצל הרבי ===
ב[[יחידות]] הראשונה שהייתה לו אצל הרבי בתשרי תשכ"ה, העניק לרבי חפיסה של סיגרים מרוסיה, והרבי הודה לו ואמר "בכלל אינני [[עישון|מעשן]]", אך למרות זאת לקח סיגר אחד מתוך החבילה, והורה לו לחלק את שאר הסיגריות בזאל למטה{{הערה|ראה [[עישון#הרבי|יחס הרבי לעישון]]}}.
ב[[יחידות]] הראשונה שהייתה לו אצל הרבי בתשרי [[תשכ"ה]], העניק לרבי חפיסה של סיגרים מרוסיה, והרבי הודה לו ואמר "בכלל אינני [[עישון|מעשן]]", אך למרות זאת לקח סיגר אחד מתוך החבילה, והורה לו לחלק את שאר הסיגריות בזאל למטה{{הערה|ראה [[עישון#הרבי|יחס הרבי לעישון]]}}.


ב[[סוכות]] [[תשכ"ה]]{{הערה|1= שנת המאורע מוערכת <small>(לפי הקשר השנים)</small>.}} נערכה [[התוועדות]] ראשונה לאחר היציאה מ[[רוסיה]] ב[[סוכה]] של הרב [[ישראל נח דוכמן|ישראל דוכמן]]. התוועדות זו ביטאה במיוחד את דרכו של ר' אשר. בהתוועדות השתתפו החברים בלב ובנפש, ר' אשר ור' [[מענדל פוטרפאס]]. ר' אשר כדרכו בקודש, תבע מהמתוועדים ללמוד כל שבוע את ה[[ליקוטי תורה]] של הפרשה, [[תפילה בעבודה|ולהתפלל במתינות]]. ואף הוסיף ואמר שהוא חש אכזבה, כי ציפה שכל [[תמים]] ב[[ארץ הקודש]] יודע את כל ה[[תניא]] בעל פה.
ב[[סוכות]] [[תשכ"ה]]{{הערה|1= שנת המאורע מוערכת <small>(לפי הקשר השנים)</small>.}} נערכה [[התוועדות]] ראשונה לאחר היציאה מ[[רוסיה]] ב[[סוכה]] של הרב [[ישראל נח דוכמן|ישראל דוכמן]]. התוועדות זו ביטאה במיוחד את דרכו של ר' אשר. בהתוועדות השתתפו החברים בלב ובנפש, ר' אשר ור' [[מענדל פוטרפאס]]. ר' אשר כדרכו בקודש, תבע מהמתוועדים ללמוד כל שבוע את ה[[ליקוטי תורה]] של הפרשה, [[תפילה בעבודה|ולהתפלל במתינות]]. ואף הוסיף ואמר שהוא חש אכזבה, כי ציפה שכל [[תמים]] ב[[ארץ הקודש]] יודע את כל ה[[תניא]] בעל פה.
ר' מענדל שהיה בעל מזג שונה לחלוטין, גער בו שיפסיק להיות במראה שחורה, והמשיל זאת ב[[סיפור]], שאדם אחד התלונן שהוא כל הזמן מריח [[ריח]] לא נעים, עד שגילו לו שמתחת לאף שלו נדבק לכלוך. ר' אשר הגיב מיד בסיפור משלו והמשיל שכאשר ישנם מטיילים שאיבדו את דרכם ולפתע מצאו שלט המורה את הדרך, לא משנה איך יראה, הם ילכו לפיו, כי הרי הוא אומר את האמת. ההתוועדות נמשכה שעות ואותה לא שכחו [[זקני החסידים]]{{הערה|1= התוועדות חסידית לילדים חלק 1 עמוד 203 והילך.}}.
ר' מענדל שהיה בעל מזג שונה לחלוטין, גער בו שיפסיק להיות במראה שחורה, והמשיל זאת ב[[סיפור]], שאדם אחד התלונן שהוא כל הזמן מריח [[ריח]] לא נעים, עד שגילו לו שמתחת לאף שלו נדבק לכלוך. ר' אשר הגיב מיד בסיפור משלו והמשיל שכאשר ישנם מטיילים שאיבדו את דרכם ולפתע מצאו שלט המורה את הדרך, לא משנה איך יראה, הם ילכו לפיו, כי הרי הוא אומר את האמת. ההתוועדות נמשכה שעות ואותה לא שכחו [[זקני החסידים]]{{הערה|1= התוועדות חסידית לילדים חלק 1 עמוד 203 והילך.}}.


ר' אשר היה ידוע בסגנונו החריף, שלא ידע פשטלאך וחוכמות.
ר' אשר היה ידוע בסגנונו החריף, שלא ידע "פשעטלאך" וחוכמות.


השמועה אומרת כי בהגיעו ל[[770]], ה[[רבי]] מאוד קירב אותו, והיה מדבר עמו בידידות רבה. הוא נמנה על קבוצת החסידים שהרבי היה משוחח עמם ישירות כידידים. ר' אשר התחנן על נפשו וביקש מהרבי שיתייחס אליו כ[[חסיד]] מן המניין. '''''"אינני ידיד"''''', אמר לרבי, '''''"אני רוצה להיות חסיד!"''''' הרבי ניאות לבקשתו והקירובים פסקו{{הערה|שם=הרב אייזנבך|בשם הרב [[שמעון בן ציון אייזנבך (אילת)|שמעון בן ציון אייזנבך]], משלוחי הרבי לאילת.}}.
השמועה אומרת כי בהגיעו ל-[[770]], [[הרבי]] קירבו מאוד והיה מדבר עמו בידידות רבה. הוא נמנה על קבוצת החסידים שהרבי היה משוחח עמם ישירות כידידים. ר' אשר התחנן על נפשו וביקש מהרבי שיתייחס אליו כ[[חסיד]] מן המניין. "אינני ידיד", אמר לרבי, "אני רוצה להיות חסיד!" הרבי ניאות לבקשתו והקירובים פסקו{{הערה|שם=הרב אייזנבך|בשם הרב [[שמעון בן ציון אייזנבך (אילת)|שמעון בן ציון אייזנבך]], משלוחי הרבי לאילת.}}.


בהגיעו ל-770 ביקש מגבאים רשות להיות השמש של 770. אמנם הגבאים סירבו בתוקף{{הערה|שם=הרב אייזנבך}}, אך משראו עד כמה חשוב לו הדבר, הניחו לו, ומאז הוא נהיה השמש של [[770]].
בהגיעו ל-770 ביקש מגבאים רשות להיות ה"שמש" של 770. אמנם הגבאים סירבו בתוקף{{הערה|שם=הרב אייזנבך}}, אך משראו עד כמה חשוב לו הדבר, הניחו לו, ומאז הוא נהיה השמש של [[770]].


לרבים זכורה ברכת הדלקת הנרות ב[[חג החנוכה]] שאותה בירך במניין של הרבי מדי שנה. היא לא הייתה שזורה בהתחזנויות וכדומה, אלא בהתרגשות גדולה שריגשה כל השומע אותה{{הערה|ראה [http://www.he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/1367199 הרב ששונקין מדליק את החנוכייה אצל הרבי]}}.
לרבים זכורה ברכת הדלקת הנרות ב[[חג החנוכה]] שאותה בירך במניין של הרבי מדי שנה. היא לא הייתה שזורה בהתחזנויות וכדומה, אלא בהתרגשות גדולה שריגשה כל השומע אותה{{הערה|ראה [http://www.he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/1367199 הרב ששונקין מדליק את החנוכייה אצל הרבי]}}.
שורה 80: שורה 80:
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תרס"ח]]
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תרס"ח]]
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תשמ"ח]]
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תשמ"ח]]
[[קטגוריה:אישים בסמרקנד]]
[[קטגוריה:אישים בקראון הייטס]]

גרסה מ־22:33, 25 באוקטובר 2022

הרב אשר סאסאנקא
[[קובץ:|250px]]
לידה תרס"ח[1]
רוסיה
פטירה ה' חשון תשמ"ח
ניו יורק
מקום פעילות רוסיה, ניו יורק
השתייכות חסיד חב"ד
תפקידים נוספים גבאי 770
רבותיו כ"ק אדמו"ר הרש"ב, כ"ק אדמו"ר הריי"צ וכ"ק אדמו"ר שליט"א
הרב אשר סאסאנקא בלימוד עם חבירו הרב מנחם מנדל פוטרפס ב-770

החסיד הרב אשר ששונקין (סאסאנקא) (תרס"ח[1] - ה' חשון תשמ"ח) היה מחסידי חב"ד שמסרו נפשם על שמירת הגחלת היהודית ברוסיה הסובייטית. בשנותיו האחרונות שימש כשמש בבית הכנסת ב-770. כמו כן זכה לקירובים מיוחדים מהרבי. שימש סמל ודוגמא לחסיד שהקפיד על קלה כבחמורה, גם שזה כרוך במסירות נפש.

תולדות חיים

הרב אשר ששונקין (קיצוני משמאל) לצד אביו הרב נחום שמריה ששונקין

נולד ברוסיה בשנת תרס"ח[1] לאביו החסיד הרב נחום שמריה ששונקין ולאמו מרת פייגעל.

בין השנים תרפ"ד - תרצ"א למד בסניפים השונים של ישיבות תומכי תמימים.

לאחר שנולדו לו ולרעייתו הראשונה, שרה, שלושה ילדים, חלתה רעייתו במחלת הטיפוס ונפטרה ממחלתה. בתו רחל גדלה בבית סבה הרב נחום שמריה ששונקין. בנישואין שניים התחתן עם רעייתו פרידא מעניא בת הרב ר' אפרים שמואל לוין מליפוביץ.

ברוסיה

ר' אשר שמר תורה ומצוות ברוסיה במסירות נפש. הוא נכלא והוגלה לסיביר, אך גם שם המשיך לשמור תורה ומצוות במסירות נפש עד שהאחראים ידעו כי לא כדאי לכפות אותו לעבוד בשבת וחגים פן יהיו ללעג ולקלס[2] בחלק מהשנים התגורר עם משפחתו בסמרקנד.

בג' מר חשוון תשכ"ד הייתה קרובת משפחתו[3] ביחידות אצל הרבי וביקשה ברכה עבור שחרורם של ר' אשר ובני ביתו, אשר מבקשים היתר יציאה במשך שלוש שנים ונדחים. הרבי השיב: "סבור הנני, כי יקבלו היתר יציאה בקרוב, משום שכעת מקילים בעניין היתרי יציאה. אזכירו שוב על הציון". הרבי אף התבטא מפרשות אודות ר' אשר: "הוא יצא בקרוב".

ואכן באותה שנה יצאו ר' אשר ומשפחתו מרוסיה והגיעו לארץ הקודש שם התיישב בירושלים לצד אביו ר' נחום שמריה. עוד לפני בואו הודיע לרבי, שבירכו ששכרו יהיה "לפום צערא אגרא"[4].

בארץ הקודש

כבקשת הרבי שיהיה עם משפחתו מספר שנים, התגורר מספר שנים בירושלים (עם אביו ומשפחתו) ולאחר מכן בצרפת (עם אשתו מרת פריידא ובנו). אביו, רבי נחום שמריה, התגורר בשיכון הרבנים, מרחק הליכה של כעשר דקות משיכון חב"ד. בימי השבתות היה בא להתפלל בבית הכנסת שיכון חב"ד, למרות שאביו היה מתפלל בבית הכנסת 'בעל התניא' שבמאה שערים. ר' אשר, כמי שמסר נפשו על קיום התורה והמצוות ברוסיה, לא יכל לראות את האנשים שם מתנהלים על מי מנוחות, ובנוסף שהתקשורת בינו לבינם לא הייתה מוצלחת, שכן לא דיברו אותה שפה. אך בכל זאת, כולם נהנו לשמוע ולראות את הציור החסידי. לאחר מספר שנים, נסע לניו יורק, שם קבע מגוריו בסמיכות לחצר הרבי בשכונת קראון הייטס.

אצל הרבי

ביחידות הראשונה שהייתה לו אצל הרבי בתשרי תשכ"ה, העניק לרבי חפיסה של סיגרים מרוסיה, והרבי הודה לו ואמר "בכלל אינני מעשן", אך למרות זאת לקח סיגר אחד מתוך החבילה, והורה לו לחלק את שאר הסיגריות בזאל למטה[5].

בסוכות תשכ"ה[6] נערכה התוועדות ראשונה לאחר היציאה מרוסיה בסוכה של הרב ישראל דוכמן. התוועדות זו ביטאה במיוחד את דרכו של ר' אשר. בהתוועדות השתתפו החברים בלב ובנפש, ר' אשר ור' מענדל פוטרפאס. ר' אשר כדרכו בקודש, תבע מהמתוועדים ללמוד כל שבוע את הליקוטי תורה של הפרשה, ולהתפלל במתינות. ואף הוסיף ואמר שהוא חש אכזבה, כי ציפה שכל תמים בארץ הקודש יודע את כל התניא בעל פה. ר' מענדל שהיה בעל מזג שונה לחלוטין, גער בו שיפסיק להיות במראה שחורה, והמשיל זאת בסיפור, שאדם אחד התלונן שהוא כל הזמן מריח ריח לא נעים, עד שגילו לו שמתחת לאף שלו נדבק לכלוך. ר' אשר הגיב מיד בסיפור משלו והמשיל שכאשר ישנם מטיילים שאיבדו את דרכם ולפתע מצאו שלט המורה את הדרך, לא משנה איך יראה, הם ילכו לפיו, כי הרי הוא אומר את האמת. ההתוועדות נמשכה שעות ואותה לא שכחו זקני החסידים[7].

ר' אשר היה ידוע בסגנונו החריף, שלא ידע "פשעטלאך" וחוכמות.

השמועה אומרת כי בהגיעו ל-770, הרבי קירבו מאוד והיה מדבר עמו בידידות רבה. הוא נמנה על קבוצת החסידים שהרבי היה משוחח עמם ישירות כידידים. ר' אשר התחנן על נפשו וביקש מהרבי שיתייחס אליו כחסיד מן המניין. "אינני ידיד", אמר לרבי, "אני רוצה להיות חסיד!" הרבי ניאות לבקשתו והקירובים פסקו[8].

בהגיעו ל-770 ביקש מגבאים רשות להיות ה"שמש" של 770. אמנם הגבאים סירבו בתוקף[8], אך משראו עד כמה חשוב לו הדבר, הניחו לו, ומאז הוא נהיה השמש של 770.

לרבים זכורה ברכת הדלקת הנרות בחג החנוכה שאותה בירך במניין של הרבי מדי שנה. היא לא הייתה שזורה בהתחזנויות וכדומה, אלא בהתרגשות גדולה שריגשה כל השומע אותה[9].

הרב אשר סאסאנקא נפטר בה' חשון תשמ"ח.

משפחתו

קישורים חיצוניים

לקריאה נוספת

  • יוסף אשכנזי, אוצר החסידים - אישיותם ומשנתם החסידית של משפיעי חב"ד בארץ הקודש, בהוצאת חזק, תשע"ב

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 1.2 לפי דעת בתו (מרת רחל דונין), נולד בשנת תרע"ב. בכרטיס שמילא אביו בספר החסידים נכתב תרע"א.
  2. אחד מול מאתיים באתר "בית חב"ד".
  3. גברת רחל זמיר
  4. מכתב של הרבי אגרות קודש תשכ"ד.
  5. ראה יחס הרבי לעישון
  6. שנת המאורע מוערכת (לפי הקשר השנים).
  7. התוועדות חסידית לילדים חלק 1 עמוד 203 והילך.
  8. 8.0 8.1 בשם הרב שמעון בן ציון אייזנבך, משלוחי הרבי לאילת.
  9. ראה הרב ששונקין מדליק את החנוכייה אצל הרבי