מרדכי אברהם ישעיה גרונר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
נולד ב[[ירושלים]] ב[[ב' אייר]] [[תרנ"ב]], למשפחה שהייתה מחשובי חסידי קרלין-סטולין, ומיוחסת עד ל{{ה|מהר"ל מפראג}} ולבעל ה'בית חדש'.
נולד ב[[ירושלים]] ב[[ב' אייר]] [[תרנ"ב]], למשפחה שהייתה מחשובי חסידי קרלין-סטולין, ומיוחסת עד ל{{ה|מהר"ל מפראג}} ולבעל ה'בית חדש'.


בשנת [[תרע"א]] [[נישואין|נשא]] את רעייתו מרת מנוחה רחל בת ר' [[אברהם זלמן קזרנובסקי]]{{הערה|היה נשוי עם מרת אסתר שיינא שפרה, בת ר' [[יהודה לייב סלונים]] ומרת רעכיל.}}, נינת הרבנית [[מנוחה רחל סלונים]], ומצאצאי רבותינו נשיאינו [[אדמו"ר הזקן]] ו[[אדמו"ר האמצעי]].
בשנת [[תרע"א]] [[נישואין|נשא]] את רעייתו מרת מנוחה רחל בת ר' [[אברהם זלמן קזרנובסקי]]{{הערה|בן שטערא רייזא בת הרבנית מנוחה רחל והיה נשוי עם בת דודו מרת אסתר שיינא שפרה, בת ר' [[יהודה לייב סלונים]] ומרת רעכיל.}}, נינת הרבנית [[מנוחה רחל סלונים]], ומצאצאי רבותינו נשיאינו [[אדמו"ר הזקן]] ו[[אדמו"ר האמצעי]].


על פי הוראת [[אדמו"ר הרש"ב]], נכנס לאחר החתונה ללמוד בישיבת [[תורת אמת חברון]], והיה מראשוני התלמידים בישיבה זו, שם שקע בלימוד [[תורת החסידות]] והפך לחסיד חב"ד מוצהר.
על פי הוראת [[אדמו"ר הרש"ב]], נכנס לאחר החתונה ללמוד בישיבת [[תורת אמת חברון]], והיה מראשוני התלמידים בישיבה זו, שם שקע בלימוד [[תורת החסידות]] והפך לחסיד חב"ד מוצהר.

גרסה מ־02:28, 19 באוקטובר 2021

הרב מרדכי גרונר

הרב מרדכי אברהם ישעיה גרונר (ב' אייר תרנ"ב - ט"ו אדר ראשון תש"ל) היה שד"ר ישיבת תורת אמת בניו יורק, שנמנה על מקורבי רבותינו נשיאינו.

תולדות חיים

נולד בירושלים בב' אייר תרנ"ב, למשפחה שהייתה מחשובי חסידי קרלין-סטולין, ומיוחסת עד למהר"ל מפראג ולבעל ה'בית חדש'.

בשנת תרע"א נשא את רעייתו מרת מנוחה רחל בת ר' אברהם זלמן קזרנובסקי[1], נינת הרבנית מנוחה רחל סלונים, ומצאצאי רבותינו נשיאינו אדמו"ר הזקן ואדמו"ר האמצעי.

על פי הוראת אדמו"ר הרש"ב, נכנס לאחר החתונה ללמוד בישיבת תורת אמת חברון, והיה מראשוני התלמידים בישיבה זו, שם שקע בלימוד תורת החסידות והפך לחסיד חב"ד מוצהר.

שד"ר תורת אמת בארה"ב

מסיבות שונות, היגר בשנת תר"פ לארצות הברית והקים שם משרד לגיוס כספים עבור החזקת ישיבת תורת אמת, וכעבור כמה שנים הצטרפו אליו גם בני משפחתו.

הוא התיישב בשכונת בראנזוויל, והצטיין במידת הכנסת האורחים שלו. לאחר התיישבות חסידי חב"ד בקראון הייטס, חסידים רבים היו צועדים רגלית בשבתות למקווה טהרה הסמוך למקום מגוריו, והוא נהג להזמין את כולם להיכנס לביתו ולטעום מזונות וקפה.

בשביעי של פסח תש"ט צעד רגלית מרחק של חצי שעה על מנת להשתתף בהתוועדות של אדמו"ר הריי"צ, אך מסיבות בריאותיות לא התקיימה התוועדות, והרבי אמר שהיות שהתאמץ יאמר עבורו מספר דברים כדי שלא יצא שהגיע לשווא, והרבי סיפר במשך למעלה מחצי שעה אמרות והנהגות ששמע מחותנו אדמו"ר הריי"צ.

בשעת הסתלקותו של אדמו"ר הריי"צ, זכה בגורל בהלבשת הכיפה לאחר עשיית הטהרה, וכן התעסק במדידות עבור עשיית הארון וכריית הקבר.

בשנת תשי"א נמנה על 30 חברי המשלחת שנכנסו בכ"ד טבת אל הרבי להגיש את הכתב התקשרות בשם כל חסידי חב"ד ברחבי תבל.

רעייתו מרת מנוחה רחל, הייתה חברה בניהול אגודת הנשים של מרכז ישיבות תומכי תמימים, אגודת הנשים של ברנאזוויל ואיסט ניו יורק, והייתה תופרת לחתנים בטנה של משי בטלית והרבי היה מפנה אליה חתנים.

מידי שנה הייתה מתקיימת בביתו סעודת מלוה מלכה לאיסוף כספי 'מעמד', והרבי נהג להשתתף באסיפה זו בשליחת מספר מכתבים שנכתבו על ידי אדמו"ר הריי"צ ולא היו מפורסמים, שהוקראו במיוחד בפני באי האסיפה. גם לאחר פטירתו המשיכו האסיפות להתקיים בביתו, ובאחת ההזדמנויות הרבי אף צווה לר' משה פנחס כ"ץ להכריז בהתוועדות שהתוועדות המלוה מלכה תתקיים בבית הרבנית מנוחה רחל גרונר, "דעם מיטל'ן רבינ'ס א אייניקל".

נמנה על מקורבי בית הרב, וזכה להשתתף פעמים רבות בסעודות החג אצל רבותינו נשיאינו, הן בסעודות של אדמו"ר הריי"צ בהן השתתף יחד עם בניו, והן לאחר הסתלקותו, בסעודות עם הרבי שהתקיימו בדירתו של אדמו"ר הריי"צ.

נפטר בשיבה טובה בשבת פרשת תצוה, ט"ו אדר ראשון שושן פורים קטן תש"ל, ונטמן על פי בקשתו בבית העלמין הר הזיתים בירושלים.

משפחתו

  • בנו, הרב יצחק דוד גרונר - שליח הרבי במלבורן, אוסטרליה
  • בנו, הרב יהודה לייב גרונר - מזכיר אדמו"ר שליט"א
  • בנו, הרב משה גרונר - קראון הייטס
  • בנו, ר' יעקב גרונר - ירושלים
  • בתו, מרת נחמה אשת הרב מנחם מענדל בוימגארטן - קראון הייטס

הערות שוליים

  1. בן שטערא רייזא בת הרבנית מנוחה רחל והיה נשוי עם בת דודו מרת אסתר שיינא שפרה, בת ר' יהודה לייב סלונים ומרת רעכיל.