משתמש:חסיד ליובאוויטש/רבי אברהם אבן עזרא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 19: שורה 19:
ומארצו נפרד אשר היא בספרד
ומארצו נפרד אשר היא בספרד
ואל רומי ירד בנפש נבהלת, וכו'".''' |מרכאות=לא}}
ואל רומי ירד בנפש נבהלת, וכו'".''' |מרכאות=לא}}


מהעיר סולירנו עבר  לעיר לוקא  ושם השלים פירושו על [[ספר ישעיה]]. משם הלך למנטובה והשלים את ספר הצחות{{הערה|כפי שנזכר בחרוז בסוף הספר}}.
מהעיר סולירנו עבר  לעיר לוקא  ושם השלים פירושו על [[ספר ישעיה]]. משם הלך למנטובה והשלים את ספר הצחות{{הערה|כפי שנזכר בחרוז בסוף הספר}}.

גרסה מ־23:20, 27 ביולי 2020

רבי אברהם אבן עזרא (ראב"ע) הינו אחד מגדולי הראשונים. מפרש המקרא ודקדקן. נולד בשנת ד"א תתנ"ב או נ"ג (1092) בעיר טולדו בספרד, ונפטר בראש חודש אדר ראשון בשנת ד"א תתקכ"ז (1167) בקלהורה בספרד. יש דעות שונות לגבי פטירתו: יש אומרים שמת ברומא כמה שנים קודם או אח"כ. לא נודע אם היה נצר מגזע המשפחה הנכבדה "אבן עזרא" מגרנדה.

נדודיו ופירושיו

תחילת פירושו למגילת איכה:

"ואני אברהם בר מאיר מארץ מרחקים, הוציאתני מארץ ספרד חמת המצוקים, וספרי אלו בגלותי היו בידי מחזיקים, ויורוני לבאר ספרים בטעמים מנופת מתוקים". בראש פירושו לקהלת כותב: שמע אמרי שפר לאברהם סופר כתבם על ספר לרוח משכלת: בן מאיר נקרא מכונה בן-עזרא, ומצורו עזרה כבודו שואלת להגיה חשכו, להצליח דרכו אשר נשאר עד כה כעלה נובלת, ומארצו נפרד אשר היא בספרד ואל רומי ירד בנפש נבהלת, וכו'".

מהעיר סולירנו עבר לעיר לוקא ושם השלים פירושו על ספר ישעיה. משם הלך למנטובה והשלים את ספר הצחות[1].

ראשית מושבו היה בעיר בידרש, מקום מושב חכמים ובעלי תורה שקבלוהו בכבוד. ר' יצחק בן יהודה הנשיא ור' אברהם בן חיים, חסידים ואנשי מעשה, הללו אותו, והוא השיב להם תודה וברכה וכתב לכבודם את ספר השם, על סוד שם המפורש. ספר זה היה מורה דרך לבעלי הסודות, ורבים השתוממו על חכמתו הגדולה.

גם רבינו תם שלח אליו שירי כבוד ותהילה, שירים שקולים ומחורזים במשקל הספרדי. ראב"ע השיב לו במכתם:

"ומי הביא לצרפתי בבית שיר ועבר זר מקום קדש ורמס ולו שיר יעקב ימתק כמו מן אני שמש וחם שמשי ונמס על כך השיבו רבנו תם: אבי עזרי ישיבוהו סעפיו, אשר נתן ידידו בין אגפיו; אני עבד לאברהם למקנה, ואקדה ואשתחוה לאפיו".

ושוב השיבו ראב"ע:

הנכון על אביר עם אל ורועם להשפיל ראש במכתב אל בזוי עם וחלילה למלאך האלוקים אשר יקוד וישתחוה לבלעם.

לאחר כמה שנים נסע ראב"ע ללונדון ומצא שם איש חסדו וחיבר לכבודו את "יסוד מורא" ואגרת השבת. באגרתו זאת יצא נגד אלה אשר חשבו כי יום השבת מתחיל בבוקר ולא בערב, והוא מקלל את המגלה פנים בתורה שלא כהלכה, ואומר,

"זרועו יבוש תבוש, ועין ימינו כהה תכהה"

.

התבטאות הרבי על ראב"ע

לפי השמועה[2], הרבי התבטא בהזדמנות מסויימת:

"לא בכדי הניח מסדר החומש את פירוש האבן עזרא בסמיכות לפירוש רש"י!.."

"האבן עזרא הינו מפשטני המקרא"

– התבטא עוד הרבי[3]. והוסיף: כשהאבן עזרא מביא פירוש בדרך הסוד מדגיש הוא שפירוש זה הוא בדרך סוד. ובהזדמנות נוספת[4]:

"ובאופן כזה אכן לומד ראב"ע, שהוא ראש הפשטנים"..

. בלקוטי שיחות כותב עליו הרבי[5]: "מראשי פשטני המקרא"!

בהזדמנות נוספת[6] התייחס הרבי לפירוש רש"י על הפסוק "את ה' האמרת היום . . וה' האמירך היום" המפרש זאת "לשון הפרשה והבדלה..". ואילו האבן עזרא – שגם הוא מפרש בהתאם לפשוטו של מקרא (אלא שדרכו בפשט שונה מדרכו של רש"י) – מפרש זאת "מלשון גדולה"[7], ולאחר מכן מביא – האבן עזרא – את פירושו של רבי יהודה הלוי[8] ש"האמרת" ו"האמירך" הם מגזירת "ויאמר" והכוונה היא, שישראל הם גרמו להקב"ה לומר שיהיה להם לאלקים והקב"ה גרם לישראל שיהיו לו לעם סגולה.

הרבי התבטא אז[9], כי העובדה שרבי יהודה הלוי פירש כך אינה מכריחה את רש"י לפרש כן, שהרי יתכן שפירושו הוא כדרכו בדרוש ושירה, אולם אם האבן עזרא כותב "ויפה פירש", הרי זה מעיד שהפירוש מתאים לפשט, שכן האבן עזרא אינו גורס פירושים עקומים שאינם מבוססים בפשטות הכתובים ובפירוש התיבות וכפי שהוא מאריך בהקדמתו עם מילים חריפות בנושא!...

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

הערות שוליים

  1. כפי שנזכר בחרוז בסוף הספר
  2. ראה כפר חב"ד גיליון 718 עמ' 51
  3. שיחות-קודש תשל"ט כרך ב' עמ' 283
  4. ש"פ במדבר תשל"ז – שיחות-קודש תשל"ד כרך ב' עמ' 142
  5. כרך י"ז עמ' 50
  6. ש"פ תבוא תש"ל
  7. ראה גם רמב"ן וספורנו שם
  8. וכותב עליו "ויפה פירש"
  9. שיחות קודש תש"ל כרך ב' עמ' 489


תקופות ביהדות