משתמש:חסיד ליובאוויטש/רבי אברהם אבן עזרא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
אברהם אבן עזרא - ראב"ע - מבאר ומבקר. נולד בשנת ד"א תתנ"ב או נ"ג (1092) בעיר טולדו בספרד, ונפטר  בר"ח אדר ראשון בשנת ד"א תתקכ"ז (1167) בקלהורה  בספרד.
רבי '''אברהם אבן עזרא''' (ראב"ע) הינו אחד מגדולי ה[[ראשונים]]. מפרש ה[[מקרא]] ו[[דקדוק|דקדקן]]. נולד בשנת ד"א תתנ"ב או נ"ג (1092) בעיר טולדו ב[[ספרד]], ונפטר  ב[[א' אדר|ראש חודש אדר ראשון]] בשנת ד"א תתקכ"ז (1167) בקלהורה  בספרד.
ויש דעות שונות לגבי פטירתו: יש אומרים שמת ברומא כמה שנים קודם או אח"כ. לא נודע אם היה נצר מגזע המשפחה הנכבדה "אבן עזרא" מגרנדה.  
יש דעות שונות לגבי פטירתו: יש אומרים שמת ב[[רומא]] כמה שנים קודם או אח"כ. לא נודע אם היה נצר מגזע המשפחה הנכבדה "אבן עזרא" מגרנדה.  


==נידודיו ופירושיו==
==נדודיו ופירושיו==


תחילת פירושו למגילת איכה:
תחילת פירושו למגילת [[איכה]]:


{{ציטוט| תוכן= '''"ואני אברהם בר מאיר מארץ מרחקים,
{{ציטוט| תוכן= '''"ואני אברהם בר מאיר מארץ מרחקים,
שורה 21: שורה 21:




מהעיר סולירנו עבר  לעיר לוקא  ושם השלים פירושו על ישעיה. משם הלך למנטובה והשלים את ספר הצחות, כפי שנזכר בחרוז בסוף הספר.
מהעיר סולירנו עבר  לעיר לוקא  ושם השלים פירושו על [[ספר ישעיה]]. משם הלך למנטובה והשלים את ספר הצחות{{הערה|כפי שנזכר בחרוז בסוף הספר}}.


ראשית מושבו היה בעיר בידרש, מקום מושב חכמים ובעלי תורה שקבלוהו בכבוד. ר' יצחק בן יהודה הנשיא ור' אברהם בן חיים, חסידים ואנשי מעשה, הללו אותו, והוא השיב להם תודה וברכה וכתב לכבודם את ספר השם, על סוד שם המפורש. ספר זה היה מורה דרך לבעלי הסודות, ורבים השתוממו על חכמתו הגדולה.
ראשית מושבו היה בעיר בידרש, מקום מושב חכמים ובעלי [[תורה]] שקבלוהו בכבוד. ר' יצחק בן יהודה הנשיא ור' אברהם בן חיים, חסידים ואנשי מעשה, הללו אותו, והוא השיב להם תודה וברכה וכתב לכבודם את ספר השם, על סוד [[שם המפורש]]. ספר זה היה מורה דרך לבעלי הסודות, ורבים השתוממו על חכמתו הגדולה.


גם רבנו תם נכד רש"י שלח אליו שירי כבוד ותהילה, שירים שקולים ומחורזים במשקל הספרדי. ראב"ע השיב לו במכתם:
גם [[רבינו תם]] שלח אליו שירי כבוד ותהילה, שירים שקולים ומחורזים במשקל הספרדי. ראב"ע השיב לו במכתם:
{{ציטוט| תוכן='''"ומי הביא לצרפתי בבית שיר
{{ציטוט| תוכן='''"ומי הביא לצרפתי בבית שיר
ועבר זר מקום קדש ורמס
ועבר זר מקום קדש ורמס
שורה 41: שורה 41:
אשר יקוד וישתחוה לבלעם.|מרכאות=לא}}
אשר יקוד וישתחוה לבלעם.|מרכאות=לא}}


לאחר כמה שנים  נסע ראב"ע ללונדון ומצא שם איש חסדו וחבר לכבודו את "יסוד מורא" ואגרת השבת. באגרתו זאת יצא נגד אלה אשר חשבו כי יום השבת מתחיל בבוקר ולא בערב, והוא מקלל את המגלה פנים בתורה שלא כהלכה, ואומר, {{ציטוט| תוכן="זרועו יבוש תבוש, ועין ימינו כהה תכהה"|מרכאות=לא}}.
לאחר כמה שנים  נסע ראב"ע ל[[לונדון]] ומצא שם איש חסדו וחיבר לכבודו את "יסוד מורא" ואגרת ה[[שבת]]. באגרתו זאת יצא נגד אלה אשר חשבו כי יום השבת מתחיל בבוקר ולא בערב, והוא מקלל את ה[[מגלה פנים בתורה שלא כהלכה]], ואומר, {{ציטוט| תוכן="זרועו יבוש תבוש, ועין ימינו כהה תכהה"|מרכאות=לא}}.


==התבטאות הרבי על האב"ע==
==התבטאות הרבי על ראב"ע==


בהזדמנות מסויימת לפי השמועה {{הערה| ראה כפר חב"ד גיליון 718 עמ' 51}} התבטא הרבי: {{ציטוט| תוכן="'''לא בכדי הניח מסדר החומש את פירוש האבן עזרא בסמיכות לפירוש רש"י!..'''" | מרכאות=לא}}
לפי השמועה{{הערה| ראה כפר חב"ד גיליון 718 עמ' 51}}, [[הרבי]] התבטא בהזדמנות מסויימת: {{ציטוט| תוכן="'''לא בכדי הניח מסדר החומש את פירוש האבן עזרא בסמיכות לפירוש רש"י!..'''" | מרכאות=לא}}


{{ציטוט| תוכן='''"האבן עזרא הינו מפשטני המקרא"'''|מרכאות=לא}} – התבטא עוד הרבי {{הערה| שיחות-קודש תשל"ט כרך ב' עמ' 283}}. והוסיף: כשהאבן עזרא מביא סוד {{הערה| פירוש בדרך הסוד}} מדגיש הוא שפירוש זה הוא בדרך סוד. ובהזדמנות נוספת {{הערה| ש"פ במדבר תשל"ז – שיחות-קודש תשל"ד כרך ב' עמ' 142}}: {{ציטוט|תוכן="ובאופן כזה אכן לומד ראב"ע, שהוא ראש הפשטנים"..|מרכאות=לא}} .וב'לקוטי שיחות' {{הערה|כרך י"ז עמ' 50}}: "מראשי פשטני המקרא"!
{{ציטוט|תוכן='''"האבן עזרא הינו מפשטני המקרא"'''|מרכאות=לא}} – התבטא עוד הרבי{{הערה|שיחות-קודש תשל"ט כרך ב' עמ' 283}}. והוסיף: כשהאבן עזרא מביא פירוש בדרך ה[[סוד]] מדגיש הוא שפירוש זה הוא בדרך סוד. ובהזדמנות נוספת{{הערה|ש"פ במדבר תשל"ז – שיחות-קודש תשל"ד כרך ב' עמ' 142}}: {{ציטוט|תוכן="ובאופן כזה אכן לומד ראב"ע, שהוא ראש הפשטנים"..|מרכאות=לא}}. ב[[לקוטי שיחות]] כותב עליו הרבי{{הערה|כרך י"ז עמ' 50}}: "מראשי פשטני המקרא"!


בהזדמנות נוספת {{הערה| ש"פ תבוא תש"ל}} התייחס הרבי לפירוש [[רש"י]] על הפסוק "את ה' האמרת היום . . וה' האמירך היום" המפרש זאת "לשון הפרשה והבדלה..". ואילו האבן עזרא – שגם הוא מפרש בהתאם לפשוטו של מקרא (אלא שדרכו בפשט שונה מדרכו של רש"י) – מפרש זאת "מלשון גדולה" {{הערה| ראה גם רמב"ן וספורנו שם}}, ולאחר מכן מביא – האבן עזרא – את פירושו של רבי יהודה הלוי {{הערה| וכותב עליו "ויפה פירש"}} ש"האמרת" ו"האמירך" הם מגזירת "ויאמר" והכוונה היא, שישראל הם גרמו להקב"ה לומר שיהיה להם לאלקים והקב"ה גרם לישראל שיהיו לו לעם סגולה.
בהזדמנות נוספת{{הערה|ש"פ תבוא תש"ל}} התייחס הרבי לפירוש [[רש"י]] על הפסוק "את ה' האמרת היום . . וה' האמירך היום" המפרש זאת "לשון הפרשה והבדלה..". ואילו האבן עזרא – שגם הוא מפרש בהתאם לפשוטו של מקרא (אלא שדרכו בפשט שונה מדרכו של רש"י) – מפרש זאת "מלשון גדולה"{{הערה|ראה גם רמב"ן וספורנו שם}}, ולאחר מכן מביא – האבן עזרא – את פירושו של [[רבי יהודה הלוי]]{{הערה| וכותב עליו "ויפה פירש"}} ש"האמרת" ו"האמירך" הם מגזירת "ויאמר" והכוונה היא, שישראל הם גרמו להקב"ה לומר שיהיה להם לאלקים והקב"ה גרם לישראל שיהיו לו לעם סגולה.
 
הרבי התבטא אז {{הערה| לפי שיחות קודש תש"ל כרך ב' עמ' 489}}, כי העובדה שרבי יהודה הלוי פירש כך אינה מכריחה את רש"י לפרש כן, שהרי יתכן שפירושו הוא כדרכו בדרוש ושירה, אולם אם האבן עזרא כותב "ויפה פירש", הרי זה מעיד שהפירוש מתאים לפשט, שכן האבן עזרא אינו גורס פירושים עקומים שאינם מבוססים בפשטות הכתובים ובפירוש התיבות וכפי שהוא מאריך בהקדמתו עם מילים חריפות בנושא!...


הרבי התבטא אז {{הערה|שיחות קודש תש"ל כרך ב' עמ' 489}}, כי העובדה שרבי יהודה הלוי פירש כך אינה מכריחה את רש"י לפרש כן, שהרי יתכן שפירושו הוא כדרכו בדרוש ושירה, אולם אם האבן עזרא כותב "ויפה פירש", הרי זה מעיד שהפירוש מתאים לפשט, שכן האבן עזרא אינו גורס פירושים עקומים שאינם מבוססים בפשטות הכתובים ובפירוש התיבות וכפי שהוא מאריך בהקדמתו עם מילים חריפות בנושא!...


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

גרסה מ־00:18, 28 ביולי 2020

רבי אברהם אבן עזרא (ראב"ע) הינו אחד מגדולי הראשונים. מפרש המקרא ודקדקן. נולד בשנת ד"א תתנ"ב או נ"ג (1092) בעיר טולדו בספרד, ונפטר בראש חודש אדר ראשון בשנת ד"א תתקכ"ז (1167) בקלהורה בספרד. יש דעות שונות לגבי פטירתו: יש אומרים שמת ברומא כמה שנים קודם או אח"כ. לא נודע אם היה נצר מגזע המשפחה הנכבדה "אבן עזרא" מגרנדה.

נדודיו ופירושיו

תחילת פירושו למגילת איכה:

"ואני אברהם בר מאיר מארץ מרחקים, הוציאתני מארץ ספרד חמת המצוקים, וספרי אלו בגלותי היו בידי מחזיקים, ויורוני לבאר ספרים בטעמים מנופת מתוקים". בראש פירושו לקהלת כותב: שמע אמרי שפר לאברהם סופר כתבם על ספר לרוח משכלת: בן מאיר נקרא מכונה בן-עזרא, ומצורו עזרה כבודו שואלת להגיה חשכו, להצליח דרכו אשר נשאר עד כה כעלה נובלת, ומארצו נפרד אשר היא בספרד ואל רומי ירד בנפש נבהלת, וכו'".


מהעיר סולירנו עבר לעיר לוקא ושם השלים פירושו על ספר ישעיה. משם הלך למנטובה והשלים את ספר הצחות[1].

ראשית מושבו היה בעיר בידרש, מקום מושב חכמים ובעלי תורה שקבלוהו בכבוד. ר' יצחק בן יהודה הנשיא ור' אברהם בן חיים, חסידים ואנשי מעשה, הללו אותו, והוא השיב להם תודה וברכה וכתב לכבודם את ספר השם, על סוד שם המפורש. ספר זה היה מורה דרך לבעלי הסודות, ורבים השתוממו על חכמתו הגדולה.

גם רבינו תם שלח אליו שירי כבוד ותהילה, שירים שקולים ומחורזים במשקל הספרדי. ראב"ע השיב לו במכתם:

"ומי הביא לצרפתי בבית שיר ועבר זר מקום קדש ורמס ולו שיר יעקב ימתק כמו מן אני שמש וחם שמשי ונמס על כך השיבו רבנו תם: אבי עזרי ישיבוהו סעפיו, אשר נתן ידידו בין אגפיו; אני עבד לאברהם למקנה, ואקדה ואשתחוה לאפיו".

ושוב השיבו ראב"ע:

הנכון על אביר עם אל ורועם להשפיל ראש במכתב אל בזוי עם וחלילה למלאך האלוקים אשר יקוד וישתחוה לבלעם.

לאחר כמה שנים נסע ראב"ע ללונדון ומצא שם איש חסדו וחיבר לכבודו את "יסוד מורא" ואגרת השבת. באגרתו זאת יצא נגד אלה אשר חשבו כי יום השבת מתחיל בבוקר ולא בערב, והוא מקלל את המגלה פנים בתורה שלא כהלכה, ואומר,

"זרועו יבוש תבוש, ועין ימינו כהה תכהה"

.

התבטאות הרבי על ראב"ע

לפי השמועה[2], הרבי התבטא בהזדמנות מסויימת:

"לא בכדי הניח מסדר החומש את פירוש האבן עזרא בסמיכות לפירוש רש"י!.."

"האבן עזרא הינו מפשטני המקרא"

– התבטא עוד הרבי[3]. והוסיף: כשהאבן עזרא מביא פירוש בדרך הסוד מדגיש הוא שפירוש זה הוא בדרך סוד. ובהזדמנות נוספת[4]:

"ובאופן כזה אכן לומד ראב"ע, שהוא ראש הפשטנים"..

. בלקוטי שיחות כותב עליו הרבי[5]: "מראשי פשטני המקרא"!

בהזדמנות נוספת[6] התייחס הרבי לפירוש רש"י על הפסוק "את ה' האמרת היום . . וה' האמירך היום" המפרש זאת "לשון הפרשה והבדלה..". ואילו האבן עזרא – שגם הוא מפרש בהתאם לפשוטו של מקרא (אלא שדרכו בפשט שונה מדרכו של רש"י) – מפרש זאת "מלשון גדולה"[7], ולאחר מכן מביא – האבן עזרא – את פירושו של רבי יהודה הלוי[8] ש"האמרת" ו"האמירך" הם מגזירת "ויאמר" והכוונה היא, שישראל הם גרמו להקב"ה לומר שיהיה להם לאלקים והקב"ה גרם לישראל שיהיו לו לעם סגולה.

הרבי התבטא אז [9], כי העובדה שרבי יהודה הלוי פירש כך אינה מכריחה את רש"י לפרש כן, שהרי יתכן שפירושו הוא כדרכו בדרוש ושירה, אולם אם האבן עזרא כותב "ויפה פירש", הרי זה מעיד שהפירוש מתאים לפשט, שכן האבן עזרא אינו גורס פירושים עקומים שאינם מבוססים בפשטות הכתובים ובפירוש התיבות וכפי שהוא מאריך בהקדמתו עם מילים חריפות בנושא!...

הערות שוליים

  1. כפי שנזכר בחרוז בסוף הספר
  2. ראה כפר חב"ד גיליון 718 עמ' 51
  3. שיחות-קודש תשל"ט כרך ב' עמ' 283
  4. ש"פ במדבר תשל"ז – שיחות-קודש תשל"ד כרך ב' עמ' 142
  5. כרך י"ז עמ' 50
  6. ש"פ תבוא תש"ל
  7. ראה גם רמב"ן וספורנו שם
  8. וכותב עליו "ויפה פירש"
  9. שיחות קודש תש"ל כרך ב' עמ' 489


תקופות ביהדות