שער היחוד והאמונה - פרק ב': הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "==צילום דפוס התניא==" ב־"")
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק ב'''' של [[שער היחוד והאמונה]] מסביר את טעות [[כפירה|הכופרים]] ב[[השגחה פרטית]] ובהתהוות התמידית של הבריאה, מכיון שמדמים בריאת יש מאין לבריאת יש מיש, וחושבים שכמו בבריאת יש מיש אין צורך לבריאה מחודשת ומתמשכת כך גם בבריאת יש מאין, וזו היא טעות חמורה.
'''פרק ב'''' של [[שער היחוד והאמונה]] מסביר את סיבת הטעות של אלו [[כפירה|הכופרים]] ב[[השגחה פרטית]]. הפרק מסביר שטעותם נובעת מכך שהם מדמים בריאת '''יש מאין''' לבריאת '''יש מיש''', וזו היא טעות חמורה.


==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
רבינו הזקן מבאר בסברא פשוטה, את טעותם של אנשים שחושבים כי יש לעולם מציאות עצמאית. הוא מבאר כי טעותם של אותם טפשים נובעת מכך, שהם מדמים את בריאת העולם, לכל פעולה אחרת שלאחר הבריאה. ולפי סברתם, כשם שכל פעולה שהיא לאחר שנעשתה היא מציאות קיימת, כך הבריאה היא מציאות קיימת. שורש הטעות היא, בהיות שבריאת העולם היא יש מאין, דבר שלא קיים כלל לאחר הבריאה ובתוך כללי הבריאה, וכאשר הבריאה קיימת יש מאין בכוח עליון, נמצא כי אין למציאותה שום סיבה מלבד הכח האלוקי. מכיון שכך ברור כי הבריאה זקוקה בכל עת לכוח האלוקי שיקיים אותה. ולא כאומן ההופך צורתו של חפץ מגולם לצורה, שמציאות החפץ כבר קיימת לפני שנגע בו, והוא רק שינה את צורתו מזו לזו.
פרק ב' מהווה סטיה מסויימת (מעין מאמר המוסגר) ואינו חלק מרצף ביאור עניין יחוד ה'. בפרק זה מבאר הרבי כיצד מה שביאר לעיל (בפרק א') מאפשר להבין את עניין ההשגחה הפרטית (שאינו קשור ישירות לעניין יחוד ה') גם בשכל - ולא להשען על האמונה בלבד. לאחר מכן (בפרק ג') חוזר הרבי לביאור יחוד ה'.
 
==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
{{פרק תניא|פרק=ב|טקסט הפרק={{ספר התניא/שער היחוד והאמונה - פרק ב'}}}}
{{פרק תניא|פרק=ב|טקסט הפרק={{ספר התניא/שער היחוד והאמונה - פרק ב'}}}}


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
 
רבינו הזקן מבאר בסברא פשוטה את הסיבה לטעות הנפוצה, שלעולם יש מציאות עצמאית: הוא מבאר, שהטעות נובעת מדימוי בריאת העולם למציאות כפי '''שאנחנו''' מכירים אותה (לאחר הבריאה). אנו נוטים לשכוח, שאומן ההופך צורתו של חפץ מגולם לצורה לא עושה דבר חדש (שהרי מציאות החומר קיימת, והאומן רק שינה את צורתו), ואין זה דומה כלל לבריאה יש מאין. ומאחר ובריאה יש מאין כל מציאותה הוא רק הכח האלוקי המהווה אותה, ברור שכל הפרטים ופרטי הפרטים שבבריאה מושגחים מלמעלה בכל רגע ממש.




1,598

עריכות