חדר הרבי: הבדלים בין גרסאות בדף
חב"ד איז אקטיב (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
חב"ד איז אקטיב (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
[[קובץ:קומה ראשונה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מפת הקומה הראשונה שב-770, בה ממופה חדר הרבי כמספר 13]] | [[קובץ:קומה ראשונה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מפת הקומה הראשונה שב-770, בה ממופה חדר הרבי כמספר 13]] | ||
{{מפנה|גן עדן העליון|מקום משכן [[נשמה|נשמות]] הצדיקים לאחר ההסתלקות|גן עדן}} | {{מפנה|גן עדן העליון|מקום משכן [[נשמה|נשמות]] הצדיקים לאחר ההסתלקות|גן עדן}} | ||
'''חדרו של הרבי''' מכונה גם '''גן עדן העליון''', וקודש הקדשים שבזמן הגלות{{הערה|שם=ספר השיחות|[[התמים (וורשא)|התמים]] חלק ב' עמוד קכו: '''"עד אשר יבנה בית המקדש בירושלים, ליובאוויטש היא ירושלים שלנו, ובית הכנסת שהרבי מתפלל בו, הוא בית המקדש שלנו.. החדר שיושב בו הרבי הוא קודש הקדשים שלנו, והרבי הוא הארון אשר בו לוחות תורת השם יתברך"'''. מובא ב[[קונטרס בית רבנו שבבבל]] הערה 74}} הוא משרדו הפרטי של [[הרבי]] הממוקם מצד שמאל של הנכנס ל[[770]] במקביל ל[[מזכירות אדמו"ר שליט"א|חדר המזכירות]] בו הוא עוסק בלימוד התורה, מקבל אנשים ל[[יחידות]], ומשיב למכתבי אנשים מכל רחבי העולם. החל משנת [[תשמ"ט]] גם הועברה מיטת הרבי לחדרו באופן קבוע. החל מרכישת הבניין (בשנת [[ת"ש]]) עד להגעת הרבי ל[[ארצות הברית]] (ב[[כ"ח ניסן]] [[תש"א]]) שימש החדר כחדר היחידות של אדמו"ר הריי"צ, בו גם אמר מאמרי חסידות בכל ליל יום שלשי. עם הגעת הרבי, הוסב החדר לדירה זמנית לו ול[[הרבנית חיה מושקא|רבנית חיה מושקא]], עד ששכרו דירה לפני שעברו לבניין ב[[פרזידנט 1304]]. | '''חדרו של הרבי''' מכונה גם '''גן עדן העליון''', וקודש הקדשים שבזמן הגלות{{הערה|שם=ספר השיחות|[[התמים (וורשא)|התמים]] חלק ב' עמוד קכו: '''"עד אשר יבנה בית המקדש בירושלים, ליובאוויטש היא ירושלים שלנו, ובית הכנסת שהרבי מתפלל בו, הוא בית המקדש שלנו.. החדר שיושב בו הרבי הוא קודש הקדשים שלנו, והרבי הוא הארון אשר בו לוחות תורת השם יתברך"'''. מובא ב[[קונטרס בית רבנו שבבבל]] הערה 74}} הוא משרדו הפרטי של [[הרבי]] הממוקם מצד שמאל של הנכנס ל[[770]] במקביל ל[[מזכירות אדמו"ר שליט"א|חדר המזכירות]] בו הוא עוסק בלימוד התורה, מקבל אנשים ל[[יחידות]], ומשיב למכתבי אנשים מכל רחבי העולם. החל משנת [[תשמ"ט]] גם הועברה מיטת הרבי ומגוריו לחדרו באופן קבוע. החל מרכישת הבניין (בשנת [[ת"ש]]) עד להגעת הרבי ל[[ארצות הברית]] (ב[[כ"ח ניסן]] [[תש"א]]) שימש החדר כחדר היחידות של אדמו"ר הריי"צ, בו גם אמר מאמרי חסידות בכל ליל יום שלשי. עם הגעת הרבי, הוסב החדר לדירה זמנית לו ול[[הרבנית חיה מושקא|רבנית חיה מושקא]], עד ששכרו דירה לפני שעברו לבניין ב[[פרזידנט 1304]]. | ||
===תכולת ומבנה החדר=== | ===תכולת ומבנה החדר=== | ||
בחדר עומדים ספריות את כל הקירות (למעט הקיר שמאחורי הרבי והחלונות), השולחן בו השתמש הרבי הריי"צ בעת שהותו בחדר{{הערה|השולחן עמד בהתחלה מול פתח החדר, וכשעבר החדר לרשות הרבי הורה להעבירו לצד המזרח - כנראה בכדי שלא לשבת במקומו של הרבי הריי"צ.}}, ולאחר מכן הרבי. בחדר עומד גם שולחן עגול שבנה אדמו"ר המהר"ש לעת זיקנותו במו ידיו בהוראת הרופאים לצורך בריאות תפקוד ידיו. הרבי גאל את השולחן בעת [[ביקור הרבי בפריז (תש"ז)|ביקורו בפריז]] מהרבנית חנה עוזרמן - נכדת [[אדמו"ר המהר"ש]] בת בנו ר' [[מנחם מענדל שניאורסון (בן אדמו"ר המהר"ש)|מנחם מענדל]], שהיה עשוי פרקים, אז הורכב בחדר הרבי ומאז לא יצא משם{{הערה|1=ראה [http://chabadlibrary.org/books/pdf/mbhg-h.pdf מבית הגנזים | בחדר עומדים ספריות את כל הקירות (למעט הקיר שמאחורי הרבי והחלונות), השולחן בו השתמש הרבי הריי"צ בעת שהותו בחדר{{הערה|השולחן עמד בהתחלה מול פתח החדר, וכשעבר החדר לרשות הרבי הורה להעבירו לצד המזרח - כנראה בכדי שלא לשבת במקומו של הרבי הריי"צ.}}, ולאחר מכן הרבי. בחדר עומד גם שולחן עגול שבנה אדמו"ר המהר"ש לעת זיקנותו במו ידיו בהוראת הרופאים לצורך בריאות תפקוד ידיו. הרבי גאל את השולחן בעת [[ביקור הרבי בפריז (תש"ז)|ביקורו בפריז]] מהרבנית חנה עוזרמן - נכדת [[אדמו"ר המהר"ש]] בת בנו ר' [[מנחם מענדל שניאורסון (בן אדמו"ר המהר"ש)|מנחם מענדל]], שהיה עשוי פרקים, אז הורכב בחדר הרבי ומאז לא יצא משם{{הערה|1=ראה [http://chabadlibrary.org/books/pdf/mbhg-h.pdf מבית הגנזים עמוד רע"ז]}}. בעבר עמדה בו גם מיטת הרבי. | ||
===היחס אל החדר=== | ===היחס אל החדר=== | ||
חדר זה הוא פיסגת הקדושה אצל חסידי חב"ד והכניסה אליו נעשית רק לאחר הכנה מיוחדת של [[טבילה במקווה]], אמירת פרקי [[תהילים]] והזדככות נפשית פנימית. חסידים נהגו לומר ש"החדר שיושב כ"ק אדמו"ר הוא הקדש קדשים שלנו, וכ"ק אדמו"ר הוא הארון - אשר בו לוחות תורת השם יתברך - שלנו"{{הערה|שם=ספר השיחות}}. [[אדמו"ר הריי"צ]] אף התבטא על חדר היחידות שהוא "היכל משיח"{{הערת שוליים|[[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)|ספר השיחות]], [[תרצ"ו]] בתחילתו.}}. | חדר זה הוא פיסגת הקדושה אצל חסידי חב"ד והכניסה אליו נעשית רק לאחר הכנה מיוחדת של [[טבילה במקווה]], אמירת פרקי [[תהילים]] והזדככות נפשית פנימית. חסידים נהגו לומר ש"החדר שיושב כ"ק אדמו"ר הוא הקדש קדשים שלנו, וכ"ק אדמו"ר הוא הארון - אשר בו לוחות תורת השם יתברך - שלנו"{{הערה|שם=ספר השיחות}}. [[אדמו"ר הריי"צ]] אף התבטא על חדר היחידות שהוא "היכל משיח"{{הערת שוליים|[[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)|ספר השיחות]], [[תרצ"ו]] בתחילתו.}}. | ||
בספרות החסידית מובאים סיפורים שונים המבטאים את היחס המיוחד הנרכש לחדריהם של [[רבותינו נשיאינו]] גם לאחר שהסתלקותם. בולט מביניהם הוא סיפור אותו סיפר הרבי הריי"צ בתוך [[מאמר|מאמר החסידות]] הראשון שנשא לאחר הסתלקותו של אביו, [[הרבי הרש"ב]], שכאשר באחת משנות ילדותו המוקדמות{{הערה|שנת [[תרמ"ה]] או [[תרמ"ו]]}}, תקופה לאחר הסתלקות סבו [[הרבי המהר"ש]]. הרבי הריי"צ שהה בחדרו כשהוא שקוע במחשבות, כשלפתע שמע קול בכי, אז הסתובב וראה את אביו, הרבי הרש"ב, עומד מול שולחנו של אביו הרבי המהר"ש, כשהוא קורא בדמעות [[פ"נ]] כביכול לפני אביו, הרבי המהר"ש. הרבי הריי"צ הסביר מכך את גודל השפעת הצדיק בעולם והמשכת הקדושה בעולם על ידו שפועלת באופן נצחי, עד כדי כך שהקדושה בחדרו היא ברמת עשר הספירות שב[[עולם האצילות]], ועל ידי כך נפעלת נצחיותו בעולם הגשמי{{הערה|1=[[מאמר]] [[דיבור המתחיל]] [https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?143359& "ראשית גויים עמלק"], [[ספר המאמרים (אדמו"ר הריי"צ)|ספר המאמרים תר"פ-תרפ"א]] [https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?143359& עמוד י'], והובא ביתר הרחבה ב[[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)|ספר השיחות תש"ד]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19806&st=&pgnum=14&hilite= עמוד 6] (אידיש). הרבי מבאר ומרחיב בעניין זה ב[[לקוטי שיחות]] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=32 חלק ל"ב עמוד 19] (הסיפור עצמו ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=37 עמוד 24])}}. | |||
===הכניסה אליו=== | ===הכניסה אליו=== | ||
[[קובץ:הרבי דירת הריי"צ.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] עומד לצד חותנו, [[הרבי הריי"צ]] בחדר בו קיבל אנשים ליחידות [[770 - מרכז חב"ד העולמי#קומה שניה|בקומה השנייה]] של [[770]] במעמד [[רבי יוסף יצחק שניאורסון (אדמו"ר הריי"צ)#קבלת האזרחות|קבלת האזרחות של הריי"צ]], [[ט"ז אדר]] [[תש"ט]]]] | [[קובץ:הרבי דירת הריי"צ.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] עומד לצד חותנו, [[הרבי הריי"צ]] בחדר בו קיבל אנשים ליחידות [[770 - מרכז חב"ד העולמי#קומה שניה|בקומה השנייה]] של [[770]] במעמד [[רבי יוסף יצחק שניאורסון (אדמו"ר הריי"צ)#קבלת האזרחות|קבלת האזרחות של הריי"צ]], [[ט"ז אדר]] [[תש"ט]]]] | ||
אל חדר הרבי נכנסים אך ורק עבור יחידות. כאשר קודם לכן החסיד מתכונן נפשית אל מעמד נעלה זה אשר הוא ככניסת הכהן גדול ב[[יום הכיפורים]] אל [[קודש הקדשים]].{{ש}} | אל חדר הרבי נכנסים אך ורק עבור יחידות. כאשר קודם לכן החסיד מתכונן נפשית אל מעמד נעלה זה אשר הוא ככניסת הכהן גדול ב[[יום הכיפורים]] אל [[קודש הקדשים]].{{ש}} | ||
ה[[מזכירות אדמו"ר שליט"א|מזכירים]] (ובדורות הקודמים ה[[משב"ק|משבקי"ם]]) הורשו להיכנס יותר פעמים עבור הכנסת פתקי ברכה, וסידור דברים נוספים. עם זאת, מספרים על המזכיר [[חיים מרדכי אייזיק חודוקוב|הרב חודוקוב]] כי בכל פעם שנכנס ( | ה[[מזכירות אדמו"ר שליט"א|מזכירים]] (ובדורות הקודמים ה[[משב"ק|משבקי"ם]]) הורשו להיכנס יותר פעמים עבור הכנסת פתקי ברכה, וסידור דברים נוספים. עם זאת, מספרים על המזכיר [[חיים מרדכי אייזיק חודוקוב|הרב חודוקוב]] כי בכל פעם שנכנס (למרות שנכנס פעמים רבות ביום) היה מסדר את ה"[[גרטל]]" מחדש, והיה נראה כאילו הוא נכנס בפעם הראשונה.{{ש}} | ||
כן היו חסידים שהורשו להכנס בכל עת אל הקודש פנימה כמו הרב [[ראובן דונין]] והרב [[יהודה לייב ביסטריצקי]]. | כן היו חסידים שהורשו להכנס בכל עת אל הקודש פנימה כמו הרב [[ראובן דונין]] והרב [[יהודה לייב ביסטריצקי]]. | ||
כיום מתנהלים בחדר הרבי מניינים ב[[שחרית]] של ימי שני וחמשי שבתות וימים טובים, המנהלים על ידי הרב [[מאיר הרליג]], שאחראי על ניהול החדר כיום. בחדר נקבע בו ארון קודש לשירות המתפללים. יש המתנגדים לכניסה לחדר, שהם בעיקר המאמינים כי הרבי [[חיים נצחיים במלך המשיח|חי וקיים]]{{הערה|אם כי יש מהם הנוהגים להתפלל בשעת ה[[מנין]] שמתנהל בתוכו מחוצה לו}}. | |||
===חדר היחידות של [[אדמו"ר הריי"צ]]=== | ===חדר היחידות של [[אדמו"ר הריי"צ]]=== | ||
[[הרבי]] הורה שיכנסו אל חדרו של [[אדמו"ר הריי"צ]] אך ורק עבור [[תפילה]], אמירת [[תהילים]] או קריאת [[פ"נ]]. כן אמר הרבי שחתנים יכנסו שם ל[[תפילת מנחה]] קודם חופתם. כניסה עבור ענינים אחרים - אמר הרבי - היא מסוכנת{{מקור}}.{{ש}} | [[הרבי]] הורה שיכנסו אל חדרו של [[אדמו"ר הריי"צ]] אך ורק עבור [[תפילה]], אמירת [[תהילים]] או קריאת [[פ"נ]]. כן אמר הרבי שחתנים יכנסו שם ל[[תפילת מנחה]] קודם חופתם. כניסה עבור ענינים אחרים - אמר הרבי - היא מסוכנת{{מקור}}.{{ש}} | ||
במשך השנים נערכו שם מניני תפילה בשבתות וימים טובים, שם התפללו בדרך כלל [[חיים ליברמן]] וחסידים נוספים שנותרו מקושרים בעיקר אל [[הרבי הריי"צ]] גם לאחר שהרבי [[קבלת הנשיאות|קיבל את הנשיאות]]. | במשך השנים נערכו שם מניני תפילה בשבתות וימים טובים, שם התפללו בדרך כלל [[חיים ליברמן]] וחסידים נוספים שנותרו מקושרים בעיקר אל [[הרבי הריי"צ]] גם לאחר שהרבי [[קבלת הנשיאות|קיבל את הנשיאות]]. | ||
==גלריית תמונות== | ==גלריית תמונות== | ||
שורה 36: | שורה 35: | ||
קובץ:סדיגורה בחדר הרבי.JPG|רבי [[אברהם יעקב פרידמן (השלישי)]] מסאיגורה ביחידות בחדר הרבי | קובץ:סדיגורה בחדר הרבי.JPG|רבי [[אברהם יעקב פרידמן (השלישי)]] מסאיגורה ביחידות בחדר הרבי | ||
תמונה:בעלזא עם הרבי.jpg|ה[[אדמו"ר]] מ[[בעלז]] רבי [[יששכר דוב רוקח]] ביחידות בחדר הרבי | תמונה:בעלזא עם הרבי.jpg|ה[[אדמו"ר]] מ[[בעלז]] רבי [[יששכר דוב רוקח]] ביחידות בחדר הרבי | ||
קובץ:משה לוי.jpg|סגן אלוף ישראל ירקוני, השליש הצבאי של ה[[פרזידנט (תואר כבוד)|פרזידנט]] [[שניאור זלמן שז"ר]], אחרי ה'[[יחידות]]' בחדר הרבי | |||
</gallery> | </gallery> | ||
גרסה מ־16:21, 24 ביוני 2018
המונח "גן עדן העליון" מפנה לכאן. לערך העוסק במקום משכן נשמות הצדיקים לאחר ההסתלקות, ראו גן עדן.
חדרו של הרבי מכונה גם גן עדן העליון, וקודש הקדשים שבזמן הגלות[1] הוא משרדו הפרטי של הרבי הממוקם מצד שמאל של הנכנס ל770 במקביל לחדר המזכירות בו הוא עוסק בלימוד התורה, מקבל אנשים ליחידות, ומשיב למכתבי אנשים מכל רחבי העולם. החל משנת תשמ"ט גם הועברה מיטת הרבי ומגוריו לחדרו באופן קבוע. החל מרכישת הבניין (בשנת ת"ש) עד להגעת הרבי לארצות הברית (בכ"ח ניסן תש"א) שימש החדר כחדר היחידות של אדמו"ר הריי"צ, בו גם אמר מאמרי חסידות בכל ליל יום שלשי. עם הגעת הרבי, הוסב החדר לדירה זמנית לו ולרבנית חיה מושקא, עד ששכרו דירה לפני שעברו לבניין בפרזידנט 1304.
תכולת ומבנה החדר
בחדר עומדים ספריות את כל הקירות (למעט הקיר שמאחורי הרבי והחלונות), השולחן בו השתמש הרבי הריי"צ בעת שהותו בחדר[2], ולאחר מכן הרבי. בחדר עומד גם שולחן עגול שבנה אדמו"ר המהר"ש לעת זיקנותו במו ידיו בהוראת הרופאים לצורך בריאות תפקוד ידיו. הרבי גאל את השולחן בעת ביקורו בפריז מהרבנית חנה עוזרמן - נכדת אדמו"ר המהר"ש בת בנו ר' מנחם מענדל, שהיה עשוי פרקים, אז הורכב בחדר הרבי ומאז לא יצא משם[3]. בעבר עמדה בו גם מיטת הרבי.
היחס אל החדר
חדר זה הוא פיסגת הקדושה אצל חסידי חב"ד והכניסה אליו נעשית רק לאחר הכנה מיוחדת של טבילה במקווה, אמירת פרקי תהילים והזדככות נפשית פנימית. חסידים נהגו לומר ש"החדר שיושב כ"ק אדמו"ר הוא הקדש קדשים שלנו, וכ"ק אדמו"ר הוא הארון - אשר בו לוחות תורת השם יתברך - שלנו"[1]. אדמו"ר הריי"צ אף התבטא על חדר היחידות שהוא "היכל משיח"[4].
בספרות החסידית מובאים סיפורים שונים המבטאים את היחס המיוחד הנרכש לחדריהם של רבותינו נשיאינו גם לאחר שהסתלקותם. בולט מביניהם הוא סיפור אותו סיפר הרבי הריי"צ בתוך מאמר החסידות הראשון שנשא לאחר הסתלקותו של אביו, הרבי הרש"ב, שכאשר באחת משנות ילדותו המוקדמות[5], תקופה לאחר הסתלקות סבו הרבי המהר"ש. הרבי הריי"צ שהה בחדרו כשהוא שקוע במחשבות, כשלפתע שמע קול בכי, אז הסתובב וראה את אביו, הרבי הרש"ב, עומד מול שולחנו של אביו הרבי המהר"ש, כשהוא קורא בדמעות פ"נ כביכול לפני אביו, הרבי המהר"ש. הרבי הריי"צ הסביר מכך את גודל השפעת הצדיק בעולם והמשכת הקדושה בעולם על ידו שפועלת באופן נצחי, עד כדי כך שהקדושה בחדרו היא ברמת עשר הספירות שבעולם האצילות, ועל ידי כך נפעלת נצחיותו בעולם הגשמי[6].
הכניסה אליו
אל חדר הרבי נכנסים אך ורק עבור יחידות. כאשר קודם לכן החסיד מתכונן נפשית אל מעמד נעלה זה אשר הוא ככניסת הכהן גדול ביום הכיפורים אל קודש הקדשים.
המזכירים (ובדורות הקודמים המשבקי"ם) הורשו להיכנס יותר פעמים עבור הכנסת פתקי ברכה, וסידור דברים נוספים. עם זאת, מספרים על המזכיר הרב חודוקוב כי בכל פעם שנכנס (למרות שנכנס פעמים רבות ביום) היה מסדר את ה"גרטל" מחדש, והיה נראה כאילו הוא נכנס בפעם הראשונה.
כן היו חסידים שהורשו להכנס בכל עת אל הקודש פנימה כמו הרב ראובן דונין והרב יהודה לייב ביסטריצקי.
כיום מתנהלים בחדר הרבי מניינים בשחרית של ימי שני וחמשי שבתות וימים טובים, המנהלים על ידי הרב מאיר הרליג, שאחראי על ניהול החדר כיום. בחדר נקבע בו ארון קודש לשירות המתפללים. יש המתנגדים לכניסה לחדר, שהם בעיקר המאמינים כי הרבי חי וקיים[7].
חדר היחידות של אדמו"ר הריי"צ
הרבי הורה שיכנסו אל חדרו של אדמו"ר הריי"צ אך ורק עבור תפילה, אמירת תהילים או קריאת פ"נ. כן אמר הרבי שחתנים יכנסו שם לתפילת מנחה קודם חופתם. כניסה עבור ענינים אחרים - אמר הרבי - היא מסוכנת[דרוש מקור].
במשך השנים נערכו שם מניני תפילה בשבתות וימים טובים, שם התפללו בדרך כלל חיים ליברמן וחסידים נוספים שנותרו מקושרים בעיקר אל הרבי הריי"צ גם לאחר שהרבי קיבל את הנשיאות.
גלריית תמונות
-
הרבי נכנס לחדרו דרך גן עדן התחתון (צילום מתוך הזאל הקטן המקביל לו)
-
השולחן העגול שנבנה על ידי אדמו"ר המהר"ש, עומד בחדר הרבי
-
הרב מנשה קליין ביחידות בחדר הרבי
-
רבי פנחס מנחם אלתר מגור בביקור אצל הרבי
-
רבי אברהם יעקב פרידמן (השלישי) מסאיגורה ביחידות בחדר הרבי
-
האדמו"ר מבעלז רבי יששכר דוב רוקח ביחידות בחדר הרבי
-
סגן אלוף ישראל ירקוני, השליש הצבאי של הפרזידנט שניאור זלמן שז"ר, אחרי ה'יחידות' בחדר הרבי
קישורים חצוניים
ראו גם
הערות שוליים
- ↑ 1.0 1.1 התמים חלק ב' עמוד קכו: "עד אשר יבנה בית המקדש בירושלים, ליובאוויטש היא ירושלים שלנו, ובית הכנסת שהרבי מתפלל בו, הוא בית המקדש שלנו.. החדר שיושב בו הרבי הוא קודש הקדשים שלנו, והרבי הוא הארון אשר בו לוחות תורת השם יתברך". מובא בקונטרס בית רבנו שבבבל הערה 74
- ↑ השולחן עמד בהתחלה מול פתח החדר, וכשעבר החדר לרשות הרבי הורה להעבירו לצד המזרח - כנראה בכדי שלא לשבת במקומו של הרבי הריי"צ.
- ↑ ראה מבית הגנזים עמוד רע"ז
- ↑ ספר השיחות, תרצ"ו בתחילתו.
- ↑ שנת תרמ"ה או תרמ"ו
- ↑ מאמר דיבור המתחיל "ראשית גויים עמלק", ספר המאמרים תר"פ-תרפ"א עמוד י', והובא ביתר הרחבה בספר השיחות תש"ד עמוד 6 (אידיש). הרבי מבאר ומרחיב בעניין זה בלקוטי שיחות חלק ל"ב עמוד 19 (הסיפור עצמו בעמוד 24)
- ↑ אם כי יש מהם הנוהגים להתפלל בשעת המנין שמתנהל בתוכו מחוצה לו
- ↑ על השולחן ניתן להבחין בקופסא מהודרת בתוכה מונחים עשרות כתבי יד קודש של הרבי הרש"ב, אותם העניק מר שז"ר לרבי בשעת הביקור.