מסכת קידושין: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "]]]" ב־"]]]]") |
מ (החלפת טקסט – "<REF>" ב־"{{הערה|1=") |
||
שורה 14: | שורה 14: | ||
א. שיש ספק במציאות, כי אכן רק אחת מהם מקודשת והשניה אינה מקודשת כלל. | א. שיש ספק במציאות, כי אכן רק אחת מהם מקודשת והשניה אינה מקודשת כלל. | ||
ב. שחל דין וחלות ספק על כל אחת מהם, שכל אחת מהם יש לה דיני ספק קידושין. | ב. שחל דין וחלות ספק על כל אחת מהם, שכל אחת מהם יש לה דיני ספק קידושין.{{הערה|1=כן מוכיח הצ"צ מדברי הריטב"א והפני יהושע. ויש לציין שכן היא גם דעת הגאון רבי [[שמעון יהודה שקאפ]].</REF> | ||
מסתבר יותר ללמוד כצד השני, כי הרי מכיון שלא כיון בקידושיו על אף אחת מהם, איזו סברא תהיה לומר שדווקא אחת מהם מקודשת והשניה לא? | מסתבר יותר ללמוד כצד השני, כי הרי מכיון שלא כיון בקידושיו על אף אחת מהם, איזו סברא תהיה לומר שדווקא אחת מהם מקודשת והשניה לא? | ||
אם כי [[אדמו"ר הצמח צדק]] | אם כי [[אדמו"ר הצמח צדק]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=170 צמח צדק על מסכת יבמות, עמ' 170]</REF> מסופק בזה, מכיון שישנן ראיות שונות כצד הראשון.{{הערה|1= מכיון שבגמרא יבמות כתוב שמי שקידש אחת משתי אחיות, אם קדם וכנס אין מוציאין מידם, כי אנו אומרים: שמא הזדמן לו שלו, ואם תאמר שחל על כל אחת קידושי ספק, אם כן איך אנו אומרים שהזדמן שלו?</REF> | ||
יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם. | יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם. |
גרסה מ־20:47, 28 בדצמבר 2015
במסכת קדושין שבסדר נשים, יש 4 פרקים, ו81 דפים.
המסכת עוסקת בדיני קדושין, ויוחסין. קידושין הינו קנין אישות, בה האשה נקנית לבעלה לכל עניני האישות.
ביאורי אדמו"ר הצמח צדק
קידושי ספק
כאשר אדם מקדש חמש נשים, באופן שאומר - אחת מכם תהיה מקודשת לי, הרי כולם ספק מקודשות מכיון שאין ידוע איזה מהם קידש.
בדין זה אפשר ללמוד שני אופנים:
א. שיש ספק במציאות, כי אכן רק אחת מהם מקודשת והשניה אינה מקודשת כלל.
ב. שחל דין וחלות ספק על כל אחת מהם, שכל אחת מהם יש לה דיני ספק קידושין.{{הערה|1=כן מוכיח הצ"צ מדברי הריטב"א והפני יהושע. ויש לציין שכן היא גם דעת הגאון רבי שמעון יהודה שקאפ.</REF>
מסתבר יותר ללמוד כצד השני, כי הרי מכיון שלא כיון בקידושיו על אף אחת מהם, איזו סברא תהיה לומר שדווקא אחת מהם מקודשת והשניה לא?
אם כי אדמו"ר הצמח צדק{{הערה|1=צמח צדק על מסכת יבמות, עמ' 170</REF> מסופק בזה, מכיון שישנן ראיות שונות כצד הראשון.{{הערה|1= מכיון שבגמרא יבמות כתוב שמי שקידש אחת משתי אחיות, אם קדם וכנס אין מוציאין מידם, כי אנו אומרים: שמא הזדמן לו שלו, ואם תאמר שחל על כל אחת קידושי ספק, אם כן איך אנו אומרים שהזדמן שלו?</REF>
יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.
ביאורים נוספים מאדמו"ר הצמח צדק
ביאורי אדמו"ר הצמח צדק בספרו, הינם על פרק ראשון, ופרק שני.
ביאורי הרבי
- יז א. אף כל שישנן בכלל ברכה. לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 87 (עמ' 103)
- כט א. האב חייב על בנו למולו. לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)
- כט א. האב חייב על בנו למולו. לקוטי שיחות חלק י"א עמ' 42 (עמ' 50)
- ל ב. עם האשה זו תורה. לקוטי שיחות חל"ה עמ' 266 (עמ' 276)
- לט ב. מעשה חזא. שיחות קודש תשל"ו חלק ב' עמ' ח (605) לסיכום השיחה.
- מ א. מצווה בו יותר מבשלוחו.לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 17 (עמ' 32)
- מח ב. המקדש את האשה על מנת שאני עני ונמצא עשיר. התוועדויות תשמ"ה חלק א' עמ' 200 (עמ' 207)
- מח ב. על מנת שאני צדיק גמור. מכתב תשכ"ה
- נד ב. הואיל ותנן בבחירתא כוותיה. שיחות קודש תש"מ חלק א' עמ' יז (עמ' 60)
- סה ב. הודאת בעל דין (רק בדיני ממונות ולא בדיני נפשות). [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=118 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 106 (עמ' 118
- עא א. שאין אליהו הנביא בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב. שיחות קודש תש"מ חלק א' עמ' י"ח (עמ' 61)
- סיום המסכת. שעשה אברהם אבינו את כל התורה כולה עד שלא ניתנה. לקוטי שיחות עמ' 107 (עמ' 121)
- ירושלמי. פ"א ה"ז. חיוב האב למול את בנו. לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65) לקוטי שיחות חלק י"א עמ' 42 (עמ' 50)
ראו עוד
קישורים חיצוניים
- מסכת קידושין עם חידושים וביאורים מרבותינו נשיאנו ידיעה חדשותית -
הערות שוליים
מסכתות הש"ס | ||||
---|---|---|---|---|
סדר זרעים | ברכות · פאה · דמאי · כלאים · שביעית · תרומות · מעשרות · מעשר שני · חלה · ערלה · ביכורים | |||
סדר מועד | שבת · עירובין · פסחים · שקלים · ראש השנה · יומא · סוכה · ביצה · תענית · מועד קטן · מגילה · חגיגה | |||
סדר נשים | יבמות · כתובות · נדרים · נזיר · סוטה · גיטין · קידושין | |||
סדר נזיקין | בבא קמא · בבא מציעא · בבא בתרא · סנהדרין · מכות · שבועות · עדויות · עבודה זרה · אבות · הוריות | |||
סדר קדשים | זבחים · מנחות · חולין · בכורות · ערכין · תמורה · כריתות · מעילה · תמיד · מדות · קינים | |||
סדר טהרות | כלים · אהלות · נגעים · פרה · טהרות · מקוואות · נדה · מכשירין · זבים · טבול יום · ידים · עוקצין |