יחיאל מיכל אפשטיין: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
(←קשריו עם אדמו"ר הצמח צדק: תקון) תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 35: | שורה 35: | ||
נכדו החוקר מאיר בר אילן כותב בספרו "מוולוזי'ן עד ירושלים"{{הערה|עמ' ל"ח.}} שישנה הסכמה מהצמח צדק לספרו של סבו "ערוך השולחן". אולם לא ידוע על מקור נוסף בו אוזכרה הסכמה זו. | נכדו החוקר מאיר בר אילן כותב בספרו "מוולוזי'ן עד ירושלים"{{הערה|עמ' ל"ח.}} שישנה הסכמה מהצמח צדק לספרו של סבו "ערוך השולחן". אולם לא ידוע על מקור נוסף בו אוזכרה הסכמה זו. | ||
[[הרבי]] ציין את ספריו במספר מקומות, וכינהו בתור "אחד מראשי האשכנזים"{{הערה|אגרות קודש, חלק י"ח, אגרת ו'תתק"ח.}}{{הערה|ר' יחיאל מיכל | [[הרבי]] ציין את ספריו במספר מקומות, וכינהו בתור "אחד מראשי האשכנזים"{{הערה|אגרות קודש, חלק י"ח, אגרת ו'תתק"ח.}}{{הערה|ר' יחיאל מיכל עפשטיין והצמח צדק, עמ' 211.}}. | ||
===ביקורו אצל הצמח צדק=== | ===ביקורו אצל הצמח צדק=== | ||
בנו של רבי יחיאל מיכל, ר' ברוך אפשטיין, בנקאי ותלמיד חכם, כותב בספרו 'מקור ברוך' כי אביו שהה במחיצתו של הצ"צ במשך למעלה מחודש ימים, ובכל יום ויום היה נכנס אליו פעם או פעמיים, ובכל פעם שהה במחיצתו כמה וכמה שעות{{הערה|1= מקור ברוך בתחילת פרק כ.}} אף הפציר בו שיתעכב אצלו עוד שבוע ימים{{הערה|1=עמ' 1630.}} | בנו של רבי יחיאל מיכל, ר' ברוך אפשטיין, בנקאי ותלמיד חכם, כותב בספרו 'מקור ברוך' כי אביו שהה במחיצתו של הצ"צ במשך למעלה מחודש ימים, ובכל יום ויום היה נכנס אליו פעם או פעמיים, ובכל פעם שהה במחיצתו כמה וכמה שעות{{הערה|1= מקור ברוך בתחילת פרק כ.}} אף הפציר בו שיתעכב אצלו עוד שבוע ימים{{הערה|1=עמ' 1630.}} |
גרסה מ־23:02, 15 במרץ 2023
יחיאל מיכל אפשטיין | |
---|---|
[[קובץ:|250px]] | |
בעל הערוך השולחן | |
לידה | כ' בשבט תקפ"ט |
ברית המועצות | |
פטירה | כ"ב באדר ב' תרס"ח |
מקום פעילות | אוקראינה |
השתייכות | ליטא |
תפקידים נוספים | אב בית דין בעיר החסידית נובוז'יבקוב באוקראינה |
חיבוריו | ערוך השולחן |
רבי יחיאל מיכל הלוי אפשטיין (כ' בשבט תקפ"ט, - כ"ב באדר ב' תרס"ח). רב, פוסק ומחבר הספר ערוך השולחן על ארבעת חלקי השולחן ערוך. מכונה גם 'ערוך השולחן' על שם ספרו.
תולדות חיים
הרב אפשטין נולד בעיר בוברויסק בבלארוס לראשקא ור' אהרן יצחק הלוי, שהיה תלמיד חכם וסוחר. משפחתו, משפחת אפשטיין היא נצר למשפחת בנבנשתי הספרדית, ולרבי אהרון הלוי (הרא"ה), שלו מיוחס חיבור ספר החינוך.
הרב אפשטיין נשא לאישה את בתו של ר' יעקב ברלין (אביו של הנצי"ב מוולוז'ין), ושאף להתעסק במסחר ולא ברבנות, אולם לאחר שהשליש שהופקד בידו כסף הנדוניה שלו פשט את הרגל, וחוסר הצלחתו במסחר, קיבל עליו הרב אפשטיין להתמנות לרב.
בשנת תרכ"ה, בגיל 27, מונה כאב בית דין בעיר החסידית נובוז'יבקוב באוקראינה. אף שבעצמו היה נצר למשפחת מתנגדים, התייחס הרב אפשטיין באהדה לחסידות. לאחר שהתמנה לרב בעיר, נסע הרב אפשטיין לתקופה לאדמו"ר הצמח צדק, ולמד ממנו את דרכי פסיקת ההלכה.
בשנת תרמ"ג, בגיל 45, עבר לנובהרדוק שם שימש כרב העיר 34 שנה. הרב אפשטיין הוא אביו של הרב ברוך הלוי אפשטין, סבו של הרב מאיר בר-אילן וגיסו וחותנו של הנצי"ב, ראש ישיבת וולוז'ין (בתו של הרב אפשטיין הייתה אשתו השנייה של הנצי"ב).
הרב אפשטיין היה ידוע כ"גדול המסמיכים" בשל המספר הרב של רבנים שהסמיך, ובפרט אלו מהם שהפכו לגדולי תורה ידועים. בין הרבנים הידועים שהסמיך, הרב איסר זלמן מלצר, רבי אברהם יצחק קוק, הרב יחזקאל אברמסקי, הרב שלמה יוסף זוין והרב יוסף אליהו הנקין.
נפטר בנובהרדוק בכ"ב אדר ב' תרס"ח.
קשריו עם אדמו"ר הצמח צדק
רבי יחיאל מיכל שהה בליובאוויטש תקופה מסוימת, ועזב אותה לאחר תקופה קצרה. יש אומרים בגלל מעשה מסוים שפגם בכבודו או ביזהו[1]. הוא היה מיודד עם גדולי רבני חב"ד בדורו[2].
נכדו החוקר מאיר בר אילן כותב בספרו "מוולוזי'ן עד ירושלים"[3] שישנה הסכמה מהצמח צדק לספרו של סבו "ערוך השולחן". אולם לא ידוע על מקור נוסף בו אוזכרה הסכמה זו.
הרבי ציין את ספריו במספר מקומות, וכינהו בתור "אחד מראשי האשכנזים"[4][5].
ביקורו אצל הצמח צדק
בנו של רבי יחיאל מיכל, ר' ברוך אפשטיין, בנקאי ותלמיד חכם, כותב בספרו 'מקור ברוך' כי אביו שהה במחיצתו של הצ"צ במשך למעלה מחודש ימים, ובכל יום ויום היה נכנס אליו פעם או פעמיים, ובכל פעם שהה במחיצתו כמה וכמה שעות[6] אף הפציר בו שיתעכב אצלו עוד שבוע ימים[7]
ר' יהושע מונדשיין טען[8] שהדבר אינו מתאים כלל עם המציאות - מכיון שלדברי ר' ברוך[9] הביקור היה לאחר תר"כ ואילך[10], ואדמו"ר הצ"צ נפטר בחודש ניסן תרכ"ו, אחרי שהיה חולה יותר משש שנים רצופות[11], מאז חודש כסלו תר"כ[11]. בשנת תרכ"א או תרכ"ב נפטרה אשתו הרבנית, "ומאז היה סגור ומסוגר ולא היה רוצה שיסעו אליו... ומעט מזעיר היה שהיה מכניסם לחדרו על יחידות... וגם הדא"ח שהיה אומר בשנים אלו היה קשה לשמוע ולהבין מחמת חלישותו"[11]. בנוסף, פרטים רבים בתיאורו של ר' ברוך אינם מתאימים למציאות.
לדבריו, מגמתו של ה'מקור ברוך' ברורה: פסקיו של אביו כלל וכלל לא היו מקובלים בקהל חסידים, ובכך שהוא בדה את הסיפור אודות הקירובים העצומים מצד הצ"צ, ואשר ממנו קיבל את דרכי ההוראה שלא סר מהם כל ימיו, ועוד קיבל ממנו פרטים וכללים בלימוד הקבלה(!) - היה ה'מקור ברוך' סבור שעל ידי זה תשתנה תדמיתו של אביו בעיני הציבור.
במאמר תגובה מאת ר' איתם הנקין הי"ד,[12] נטען לאמינות סיפור מפגש אביו של בעל ה"מקור ברוך"[13] עם אדמו"ר הצמח-צדק, וכי על אף הבעיות בחיבוריו של המחבר לא ניתן לפסול אותם באופן קטגורי, אלא יש לבור בהם את המוץ מן התבן. כראיה לשיטתו אודות אמינות המחבר, טוען החוקר שישנה אי-הלימה בין אי-אמינות מוחלטת, כזו הנטענת במאמרו של מונדשיין, לבין כך שנראה כי רבותינו נשיאינו ראו בספרו האחר של המחבר, פירוש "תורה תמימה", ספר שראוי להגות בו.[14]
לקריאה נוספת
- הרב איתם הנקין, תערוך לפני שולחן.
קישורים חיצוניים
- הרב יהושע מונדשיין, מקור ברוך - מקור הכזבים
- http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=7708&CategoryID=1501
הערות שוליים
- ↑ ר' יהושע מונדשיין, ש"מקובל בקרב חסידי חב"ד, שאביו עזב את ליובאוויטש בחרון-אף על אשר אחד מגדולי החסידים נהג בו שלא בכבוד המגיע לו לדעתו". מקור ברוך - מקור הכזבים.
- ↑ ר' יחיאל מיכל עפשטיין והצמח צדק, עמ' 212.
- ↑ עמ' ל"ח.
- ↑ אגרות קודש, חלק י"ח, אגרת ו'תתק"ח.
- ↑ ר' יחיאל מיכל עפשטיין והצמח צדק, עמ' 211.
- ↑ מקור ברוך בתחילת פרק כ.
- ↑ עמ' 1630.
- ↑ מקור ברוך - מקור הכזבים.
- ↑ עמ' 1234.
- ↑ "בתחילת שנות השלשים למאה זו, למניננו", לשונו של המקור ברוך.
- ↑ 11.0 11.1 11.2 'בית רבי', ג, פרק ו, ומקורו במכתבו של האדמו"ר מקאפוסט נכד הצ"צ.
- ↑ חוקר תורני, לא חסידי (דתי לאומי), צאצא תלמידו של רבי יחיאל מיכל עפשטיין, בעל "ערוך השולחן", אביו של ה"מקור ברוך".
- ↑ רבי יחיאל מיכל עפשטיין, בעל "ערוך השולחן".
- ↑ ר' יחיאל מיכל עפשטיין ו'הצמח צדק' בעדשת הספר 'מקור ברוך', איתם הנקין, עלוני ממרא גיליון מספר 123, חורף תשע"א, ישיבת ניר, קריית-ארבע, באתר HebrewBooks