מסכת זבחים: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
מ (החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 9: | שורה 9: | ||
כדי להביא את [[הדם]] ל[[מזבח]], יש צורך להוליך את [[דם]] ה[[בהמה]] ממקום שחיטתה שם נזרקה דמה לתוך המזרק, למזבח עליו הוא מוקטר. | כדי להביא את [[הדם]] ל[[מזבח]], יש צורך להוליך את [[דם]] ה[[בהמה]] ממקום שחיטתה שם נזרקה דמה לתוך המזרק, למזבח עליו הוא מוקטר. | ||
במסכת {{הערה|דף יד, ב.}} נפסק שהולכה שלא ברגל, אינה הולכה. | במסכת{{הערה|דף יד, ב.}} נפסק שהולכה שלא ברגל, אינה הולכה. | ||
הראשונים נחלקו האם גם כשמסיבה טכנית, אין צורך במעשה ההולכה, וכמו באופן שהשחיטה היתה בסמוך למזבח, אם גם באופן זה זקוקים למעשה ההולכה. לדעת ה[[רמב"ם]], גם באופן זה ישנו חיוב לעשות הולכה בדווקא. לעומת זאת, לשיטת [[רש"י]]{{הערה|זבחים טו, א ד"ה אלא בהולכה.}} בעומד אצל המזבח וודאי שאין צריך הולכה ברגל,{{הערה|וראה ב' הגירסאות ברש"י שם. ואכ"מ. וראה גם [[רש"י]] זבחים יג, א (ד"ה כשהוא אומר) "דזימנין הולכה ליתיה כלל כמו השוחט בצד המזבח". - הרבי.}}. | הראשונים נחלקו האם גם כשמסיבה טכנית, אין צורך במעשה ההולכה, וכמו באופן שהשחיטה היתה בסמוך למזבח, אם גם באופן זה זקוקים למעשה ההולכה. לדעת ה[[רמב"ם]], גם באופן זה ישנו חיוב לעשות הולכה בדווקא. לעומת זאת, לשיטת [[רש"י]]{{הערה|זבחים טו, א ד"ה אלא בהולכה.}} בעומד אצל המזבח וודאי שאין צריך הולכה ברגל,{{הערה|וראה ב' הגירסאות ברש"י שם. ואכ"מ. וראה גם [[רש"י]] זבחים יג, א (ד"ה כשהוא אומר) "דזימנין הולכה ליתיה כלל כמו השוחט בצד המזבח". - הרבי.}}. |
גרסה מ־05:56, 24 באוגוסט 2020
במסכת זבחים יש 14 פרקים, ו119 דפים.
תוכן המסכת
המסכת עוסקת בדיני הקרבת הקרבנות. בכל מצווה יש את חלק המחשבה, חלק הדיבור וחלק המעשה. חלק המחשבה שבמצוות הבאת קרבנות היא התפילה, חלק הדיבור הוא בלימוד מסכת זבחים, וחלק המעשה בהקרבת הקרבנות[1].
ביאורי הרבי
מיד אחרי שחיטת הבהמה, יש להקטיר את דמה על המזבח, ובכך תלויה כפרת המתכפר, ובשונה מהולכת איברים לכבש, שאין כפרת המתכפר תלויה בכך.
כדי להביא את הדם למזבח, יש צורך להוליך את דם הבהמה ממקום שחיטתה שם נזרקה דמה לתוך המזרק, למזבח עליו הוא מוקטר.
במסכת[2] נפסק שהולכה שלא ברגל, אינה הולכה.
הראשונים נחלקו האם גם כשמסיבה טכנית, אין צורך במעשה ההולכה, וכמו באופן שהשחיטה היתה בסמוך למזבח, אם גם באופן זה זקוקים למעשה ההולכה. לדעת הרמב"ם, גם באופן זה ישנו חיוב לעשות הולכה בדווקא. לעומת זאת, לשיטת רש"י[3] בעומד אצל המזבח וודאי שאין צריך הולכה ברגל,[4].
ביאורים נוספים
- יד ב. הולכה שלא ברגל לאו שמה הולכה. לקוטי שיחות חל"ב עמ' 55 (עמ' 68)
- מא א. בשיטה מקובצת אות א'. לקוטי שיחות חל"ח עמ' 77 (עמ' 89)
- מח ב. והרי מעשר דהוא נפדה. לקוטי שיחות חל"ד עמ' 75 (עמ' 87)
- נו ב. ואינו נאכל אלא למנוייו. לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 106 (עמ' 115)
- סב א. מקום המזבח. לקוטי שיחות עמ' 68 (עמ' 81)
- עג א. תוס' ד"ה והתחתונות. אינן השחורות ראויות להיות בספק דימוע. לקוטי שיחות חל"ח עמ' 61 (עמ' 72)
- קב א. לא פסקה כהונה אלא מזרעו של משה. לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 286 (עמ' 295)
- קב א. לא פסקה כהונה אלא מזרעו של משה. לקוטי שיחות חל"א עמ' 29 (עמ' 42
- קטז ב. ולאורינהו שרי. התוועדויות תשמ"ב חלק ה'
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ↑ אדמו"ר ה"צמח צדק" אור התורה במדבר הוספות, פרשת פינחס ללקוטי תורה צו את בני ישראל, ד.
- ↑ דף יד, ב.
- ↑ זבחים טו, א ד"ה אלא בהולכה.
- ↑ וראה ב' הגירסאות ברש"י שם. ואכ"מ. וראה גם רש"י זבחים יג, א (ד"ה כשהוא אומר) "דזימנין הולכה ליתיה כלל כמו השוחט בצד המזבח". - הרבי.
מסכתות הש"ס | ||||
---|---|---|---|---|
סדר זרעים | ברכות · פאה · דמאי · כלאים · שביעית · תרומות · מעשרות · מעשר שני · חלה · ערלה · ביכורים | |||
סדר מועד | שבת · עירובין · פסחים · שקלים · ראש השנה · יומא · סוכה · ביצה · תענית · מועד קטן · מגילה · חגיגה | |||
סדר נשים | יבמות · כתובות · נדרים · נזיר · סוטה · גיטין · קידושין | |||
סדר נזיקין | בבא קמא · בבא מציעא · בבא בתרא · סנהדרין · מכות · שבועות · עדויות · עבודה זרה · אבות · הוריות | |||
סדר קדשים | זבחים · מנחות · חולין · בכורות · ערכין · תמורה · כריתות · מעילה · תמיד · מדות · קינים | |||
סדר טהרות | כלים · אהלות · נגעים · פרה · טהרות · מקוואות · נדה · מכשירין · זבים · טבול יום · ידים · עוקצין |