ראש חודש: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 63 בתים ,  15 באפריל 2015
שורה 26: שורה 26:
בתלמוד ירושלמי{{הערה|פסחים תחילת פרק ד.}} מובא שנוהגות הנשים שהם בטלות ממלאכה בראש חודש. בתלמוד בבלי בכמה מקומות{{הערה|ערכין י, ב. חגיגה יח, א. שבת כד, א.}} כתוב שאין איסור מלאכה בראש חודש לעומת זאת בגמרא מגילה{{הערה|כב, ב.}}שבראש חודש קוראים בתורה ארבעה בני אדם לפי שאינו יום מלאכה. ואכן רש"י{{הערה|שם, דיבור המתחיל ראשי חדשים.}} מחלק שעל אף שאינו אסור במלאכה לגברים הנשים בטילות ממלאכה כדברי הירושלמי ומוסיף ראיה לכך מהפסוק בתנ"ך{{הערה|שמואל-א כ.}} המכנה את ערב ראש חודש "יום המעשה" שמזה מוכח שהיום למחרת שהוא ראש חודש אינו יום מעשה שבטלים בו ממלאכה.
בתלמוד ירושלמי{{הערה|פסחים תחילת פרק ד.}} מובא שנוהגות הנשים שהם בטלות ממלאכה בראש חודש. בתלמוד בבלי בכמה מקומות{{הערה|ערכין י, ב. חגיגה יח, א. שבת כד, א.}} כתוב שאין איסור מלאכה בראש חודש לעומת זאת בגמרא מגילה{{הערה|כב, ב.}}שבראש חודש קוראים בתורה ארבעה בני אדם לפי שאינו יום מלאכה. ואכן רש"י{{הערה|שם, דיבור המתחיל ראשי חדשים.}} מחלק שעל אף שאינו אסור במלאכה לגברים הנשים בטילות ממלאכה כדברי הירושלמי ומוסיף ראיה לכך מהפסוק בתנ"ך{{הערה|שמואל-א כ.}} המכנה את ערב ראש חודש "יום המעשה" שמזה מוכח שהיום למחרת שהוא ראש חודש אינו יום מעשה שבטלים בו ממלאכה.


בטעם מנהג כתוב ב"פרקי דרבי אליעזר" שהוא שכר על התנגדותם ב[[חטא העגל]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=34648&st=&pgnum=94 פרק מה].}}:
ויש שכתבו{{הערה|מרדכי מגילה סימן רעז. והביא הראיה של "יום המעשה" המובא לעיל בשם רש"י. תוספות שבת כד, א דיבור המתחיל או דלמא. וראה לקוטי שיחות חלק ג עמוד 862 הערה 49.}} שאף האנשים נוהגים שאינם עושים ביום זה מלאכה ויש שכתבו{{הערה|מרדכי שם.}} בזה שמלאכות כבדות אינם עושים.
{{ציטוט|תוכן=שמעו הנשים ולא רצו ולא קבלו עליהם ליתן נזמיהן לבעליהן שאמרו להם אתם רוצים לעשות שקוץ ותועבה שאין בו כח להציל לא נשמע לכם ונתן הקדוש ברוך הוא שכרן בעה"ז שהן משמרות ראשי חדשים יותר מן האנשים ונתן להם שכר לעה"ב שהו עתידות להתחדש כמו ראשי חודשים שנאמר: "המשביע בטוב עדיך תתחדש כנשר נעורייך".}}


ופסק בשולחן ערוך{{הערה|סימן תיז.}} "ראש חודש מותר בעשיית מלאכה והנשים שנוהגות שלא לעשות בו מלאכה הוא מנהג טוב" ומוסיף הרמ"א{{הערה|והוא מהבית יוסף שעל הטור שהביא דעת רבינו ירוחם לאסור כל מלאכה לגמרי והוא עצמו כתב אחרת.}} "ואם המנהג לעשות מקצת מלאכות ולא לעשות קצתן, אזלינן בתר המנהג" ויש שכתבו{{הערה|פרי חדש, ברכי יוסף הובא בשערי תשובה, משנה ברורה ס"ק ב.}} שלפי דברי השולחן ערוך להלכה אין מנהג האנשים בביטול מלאכה בראש חודש מנהג.


ויש שכתבו{{הערה|מרדכי מגילה סימן רעז. והביא הראיה של "יום המעשה" המובא לעיל בשם רש"י. תוספות שבת כד, א דיבור המתחיל או דלמא.}} שאף האנשים נוהגים שאינם עושים ביום זה מלאכה ויש שכתבו{{הערה|מרדכי שם.}} בזה שמלאכות כבדות אינם עושים.
בטעם המנהג לנשים כתוב ב"פרקי דרבי אליעזר" שהוא שכר על התנגדותם ב[[חטא העגל]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=34648&st=&pgnum=94 פרק מה].}}:
ועל פי זה כתוב בשולחן ערוך{{הערה|סימן תיז.}} "ראש חודש מותר בעשיית מלאכה והנשים שנוהגות שלא לעשות בו מלאכה הוא מנהג טוב" ומוסיף הרמ"א{{הערה|והוא מהבית יוסף שעל הטור שהביא דעת רבינו ירוחם לאסור כל מלאכה לגמרי והוא עצמו כתב אחרת.}} "ואם המנהג לעשות מקצת מלאכות ולא לעשות קצתן, אזלינן בתר המנהג" ויש שכתבו{{הערה|פרי חדש, ברכי יוסף הובא בשערי תשובה, משנה ברורה ס"ק ב.}} שלפי דברי השולחן ערוך להלכה אין מנהג האנשים בביטול מלאכה בראש חודש מנהג.
{{ציטוט|תוכן=שמעו הנשים ולא רצו ולא קבלו עליהם ליתן נזמיהן לבעליהן שאמרו להם אתם רוצים לעשות שקוץ ותועבה שאין בו כח להציל לא נשמע לכם ונתן הקדוש ברוך הוא שכרן בעה"ז שהן משמרות ראשי חדשים יותר מן האנשים ונתן להם שכר לעה"ב שהו עתידות להתחדש כמו ראשי חודשים שנאמר: "המשביע בטוב עדיך תתחדש כנשר נעורייך".}}


בחסידות{{הערה|ראה המובא בקישורים חיצונים.}} מוסבר השייכות בין חטא העגל - ראש חודש - ונשים. חטא העגל נבע מתפיסה שעזב ה' את הארץ וניהול העולם הוא בידי המזלות וב[[יציאת מצרים]] התגלה לעין כל שהקב"ה שולט על העולם גם על מזלם של מצרים (מזל טלה - ה[[עבודה זרה]] של מצריים) אמנם בחטא העגל הצליחו הערב רב להטעות את בני ישראל בטענה שלא הקב"ה שולט ומנהל את הטבע כי אם מזלם של ישראל (שור) הוא לחם במזלם של מצרים ולכן לטענתם יש לעבוד ולהתפלל למזל שור ולכן עשו את העגל.
בחסידות{{הערה|ראה המובא בקישורים חיצונים.}} מוסבר השייכות בין חטא העגל - ראש חודש - ונשים. חטא העגל נבע מתפיסה שעזב ה' את הארץ וניהול העולם הוא בידי המזלות וב[[יציאת מצרים]] התגלה לעין כל שהקב"ה שולט על העולם גם על מזלם של מצרים (מזל טלה - ה[[עבודה זרה]] של מצריים) אמנם בחטא העגל הצליחו הערב רב להטעות את בני ישראל בטענה שלא הקב"ה שולט ומנהל את הטבע כי אם מזלם של ישראל (שור) הוא לחם במזלם של מצרים ולכן לטענתם יש לעבוד ולהתפלל למזל שור ולכן עשו את העגל.
5,403

עריכות