ניגון ארבע בבות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(←‏קישורים חיצונים: הוספה, השמטת 'הניגון')
שורה 38: שורה 38:
==קישורים חיצונים==
==קישורים חיצונים==
;שמע
;שמע
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=288 הניגון 'ארבע בבות'] בקולו של [[הרבי]]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=288 'ארבע בבות'] בקולו של [[הרבי]]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=420 הניגון 'ארבע בבות' בעיבודו של ר' אלאור ולנר]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=420 'ארבע בבות' בעיבודו של ר' אלאור ולנר]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=374 הניגון 'ארבע בבות' בעיבודו של חנן בר סלע]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=374 'ארבע בבות' בעיבודו של חנן בר סלע]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=1006 הניגון 'ארבע בבות' בביצוע מקהלת "ניחח"]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=1006 'ארבע בבות' בביצוע מקהלת "ניחח"]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=837 הניגון 'ארבע בבות' מתוך "הניגונים המכוונים"]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=837 'ארבע בבות' מתוך "הניגונים המכוונים"]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=405 הניגון 'ארבע בבות' מתוך "נעימות חב"ד"]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=405 'ארבע בבות' מתוך "נעימות חב"ד"]{{שמע}}
* [http://www.770live.com/en770/nigunim/nigunPlay.asp?nigunId=Dovid_Hurwitz/001.rm&gif=001 הניגון 'ארבע בבות' מפי ר' דוד הורביץ]{{שמע}}
* [http://www.770live.com/en770/nigunim/nigunPlay.asp?nigunId=Dovid_Hurwitz/001.rm&gif=001 'ארבע בבות' מפי ר' דוד הורביץ]{{שמע}}


;וידאו
;וידאו
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=48474 הניגון 'ארבע בבות' בהתוועדות של הרבי (ו' תשרי תשמ"ד)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=48474 הניגון 'ארבע בבות' בהתוועדות של הרבי (ו' תשרי תשמ"ד)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=58351 הניגון 'ארבע בבות' בהתוועדות של הרבי (י"ט כסלו תשמ"ד)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=58351 'ארבע בבות' בהתוועדות של הרבי (י"ט כסלו תשמ"ד)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=63858 הניגון 'ארבע בבות' בביצוע להקה בניצוחו של ישראל לאם]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=63858 'ארבע בבות' בביצוע להקה בניצוחו של ישראל לאם]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=52526 הניגון 'ארבע בבות' בביצוע הזמר ר' שלומי גרטנר (שבט תש"ע)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=52526 'ארבע בבות' בביצוע הזמר ר' שלומי גרטנר (שבט תש"ע)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2388 הניגון 'ארבע בבות' בביצוע של הכנר דניאל אהביאל (סיוון תשע"א)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2388 'ארבע בבות' בביצוע של הכנר דניאל אהביאל (סיוון תשע"א)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54941 הניגון 'ארבע בבות' מושר בחופת בית אלכסנדר (סיוון תש"ע)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54941 'ארבע בבות' מושר בחופת בית אלכסנדר (סיוון תש"ע)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=60544 הניגון 'ארבע בבות' מושר אצל האדמו"ר מפשוורסק (שושן פורים תשע"א)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=60544 'ארבע בבות' מושר אצל האדמו"ר מפשוורסק (שושן פורים תשע"א)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=61589 הניגון 'ארבע בבות' מושר בהדלקה במירון עם האדמו"ר מבויהן (ל"ג בעומר תשע"א)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=61589 'ארבע בבות' מושר בהדלקה במירון עם האדמו"ר מבויהן (ל"ג בעומר תשע"א)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2737 הניגון 'ארבע בבות' בביצוע הפסנתרן אליה זאבאלי]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2737 'ארבע בבות' בביצוע הפסנתרן אליה זאבאלי]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2951 הניגון 'ארבע בבות' בביצוע להקת 'המנגנים' בחופה ב-770, ניו יורק]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2951 'ארבע בבות' בביצוע להקת 'המנגנים' בחופה ב-770, ניו יורק]{{וידאו}}
* [http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id='ארבע בבות' בביצוע להקת 'ידידים' בחופה ב-770, ניו יורק] {{וידאו}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{ניגוני רבו"נ}}
{{ניגוני רבו"נ}}
[[קטגוריה:ניגוני אדמו"ר הזקן]]
[[קטגוריה:ניגוני אדמו"ר הזקן]]
[[קטגוריה:הניגונים המכוונים]]
[[קטגוריה:הניגונים המכוונים]]

גרסה מ־23:24, 10 ביוני 2012

תווי הניגון 'ארבע בבות' מספר הניגונים

ארבע בבות (ביידיש: דער "ניגון פון פיר פאַלען" מכונה גם ניגון אדמו"ר הזקן ולפעמים גם ניגונו של הרב) הוא הניגון המרכזי והעמוק מבין ניגוני חסידי חב"ד. חובר על ידי אדמו"ר הזקן בהיותו אצל רבו, המגיד ממעזריטש ולאחר התמנותו לרבי שיפרו.

בניגון, לניגון ארבעה 'בתים' המכונים בבות, המקבילים לארבעת העולמות הרוחניים; אצילות, בריאה, יצירה ועשיה. כל תנועות הניגון מכוונות לעניינים רוחניים ולכן נזהרים חסידי חב"ד לנגנו בדייקנות גדולה ורק במועדים וזמנים שמחה מיוחדים[1]. כשמנגנים ניגון זה אצל אדמו"ר שליט"א בהתוועדויות, הוא מדגיש בכל פעם שינגנוהו במתינות גדולה וברצינות עמוקה. על הבבא הרביעית חוזרים, שלוש פעמים.

ניגון זה הוא ניגון ראשון בספר הניגונים.

משמעות הניגון

הניגון בנוי בסדר של עליה מלמטה למעלה. על דרך התפילה שפותחת בברוך שאמר, ממשיכה בפסוקי דזמרה, ברכות קריאת שמע, קריאת שמע ומסיימת בשמונה עשרה. כל קטע מהניגון פועל פעולה פרטית, בדרך פנימית או בדרך מקיף. בניגון זה ריכז אדמו"ר הזקן את שיטתו בחסידות ודרך העבודה של חסיד חב"ד. כל אחד מארבעת קטעי הניגון מקביל למספר עניינים[2]:


בבא בניגון עולם רוחני אות משם הוי' דרגה בנשמה אור אלוקי משמעות
ראשונה עשיה ה"א (תתאה) נפש ממלא כל עלמין בבא זו משמעה - העתקה והעמקה. תחילתה פועלת הזזה מהסביבה החולין. המשכה פועלת העמקה - להתבונן על מה צריך אותו ועל מה מציאותו בעולם.
שניה יצירה וא"ו רוח ממלא כל עלמין בבא זו יש לה שייכות לבבא שלפניה בכך שתחילתה בנימה של מרירות, אך מיד ממשיך בתקווה של עליה. תנועת המרירות לעומת התקווה והעליה הוא פועל יוצא של ההזזה והעמקה שבבא הראשונה.
שלישית בריאה ה"א (עילאה) נשמה סובב כל עלמין בבא זו פועלת רוממות הנפש. אמנם היא מגיע אחרי בבא מרירה בתוקף, מכל מקום כאן עיקר ההרגש הוא - רוממות והשתפכות הנפש.
רביעית אצילות יו"ד חיה (יחידה) עצמות בבא זו מכוונת כנגד עולם האצילות שמרומם משלושת העולמות שתחתיו. למרות שבבא זו מגיעה בסדר והדרגה אחרי שלושת קודמיו, בכל זאת מובדל הוא בעצם מהותו מהבבא השלישית ושלפניה. מעלתו באה לידי בביטוי בפעולתו הפרטית שפועל - עלימות הנפש. אין זה רוממות, אלא עליצות. בבא זו שכלל אדמור הזקן לאחר התמנותו לרבי.

זמנים בהם מנגנים את הניגון

בשל משמעותו הרוחנית העמוקה, נזהרים חסידי חב"ד לנגנו בדייקנות גדולה ורק במועדים וזמנים שמחה מיוחדים[3]. מקובל בשם הצמח צדק, שבימות החול (מלבד הזמנים האמורים), נגינתו עלולה לעורר קיטרוגים ח"ו[4].

בין הזמנים המתאימים לניגון ד' בבות: שלושה רגלים, פורים[5], י"ט כסלו, י"ב תמוז, חודש אלול, ימי הסליחות[6] וכן בשעת הובלת החתן לחופה ובסיבובי הכלה סביב החתן. אדמו"ר הרש"ב התבטא שי"ט כסלו הוא ראש השנה לניגון ארבע בבות. כמו כן מנגנים בשמחות ברית מילה, בר מצוה, ובסעודת החתונה.

מסגולות הניגון

הרבי המהר"ש: "בעת שמנגנים נגונו של הרבי הזקן זהו זמן המוכשר לתשובה, מפני שאז עת רצון למעלה". אדמו"ר הרש"ב: "כשמנגנים את הניגון בהתעוררות פנימית זהו זמן המוכשר לתשובה והתקשרות; וכשמנגנים את הניגון בטהרת הלב, אחר תרומת הדשן נכונה בתיקון חצות לאחר קריאת שמע שעל המיטה באמיתיות ואחר תפילה במאמץ עמוק, אפשר לפעול ישועה פרטית בבנים וחיים." אדמו"ר הריי"צ: "בידינו הבטחה שכאשר ינגנו את הניגון מתי שיהיה והיכן שיהיה, ישמע זאת הרבי (אדמו"ר הזקן) וירגיש, באיזה מדריגות גבוהות שרק יהיה. אלא שזה תלוי בהכנות המקבל"[7]. עוד אמר אדמו"ר הריי"צ: "כשמנגנים את הניגון בהתעוררות פנימי זהו זמן המוכשר לתשובה והתקשרות וכשמנגנים את הניגון עם טהרת הלב, אחר תרומת הדשן נכונה בתיקון חצות לאחר קריאת שמע שעל המיטה באמיתיות ואחר תפילה במאמץ עמוק אפשר לפעול ישועה פרטית בבנים וחיים"[דרוש מקור].

קישורים חיצונים

שמע
וידאו

הערות שוליים

  1. אגרות קודש מוהריי"צ, ג, עמ' שפב, מחודש סיון תרצ"ה.
  2. מתוך מכתב אדמו"ר הריי"צ מט"ו כסליו תר"צ, בשם אדמו"ר הרש"ב משיחה י"ט כסליו תרס"ג. מובא גם בקובץ התמים חוברת ה'.
  3. אגרות קודש מוהריי"צ, ג, עמ' שפב, מחודש סיון תרצ"ה.
  4. ספר הניגונים כרך א' עמוד ל (משיחת הרבי הריי"צ).
  5. ספר השיחות תרפ"ח, עמ׳ 12.
  6. ספר השיחות תש"א עמ' 85 - 86.
  7. ראה ספר השיחות תש"ז עמוד 101.