אגרת הקודש - סימן י"ח: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
(14 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{תניא}} | {{תניא}} | ||
''' | '''אגרת הקודש י"ח - מה יפית ומה נעמת אהבה בתענוגים''' | ||
==מבוא | ==מבוא== | ||
באגרת [[אגרת הקודש - סעיף י"ז|הקודמת]] התבאר שעבודת הצדקה ממשיכה הן את הגילויים דעכשיו (כולל גן-עדן) והן את הגילויים דתחיית המתים. בהמשך לזה הביאו "בני הגאון המחבר" אגרת זו, המבארת '''מהם''' גילויים אלו. | |||
* על פי הנ"ל יש לומר{{הערה|מוסיף [[רבי מנחם מענדל שניאורסון (אדמו"ר שליט"א)|הרבי]].}}, שבכח עבודת הצדקה לגלות אצל כל אחד לא רק מעין הגילוי '''שבג"ע''', אלא אפילו מעין הגילוי '''שבתחיית המתים''' (למרות ש"אין כל אדם זוכה לזה"!). | |||
== | ==גוף האגרת== | ||
{{קטע תניא|קטע=אגרת י"ח|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - סעיף י"ח}}}} | |||
== | ==סיכום== | ||
* '''[[אהבה]] ב[[תענוג|תענוגים]]''' היא תענוג '''על''' [[אלוקות]] (שלא כל אדם זוכה לה, שמתענג על עצם הדביקות באלוקות שהשיג בשכלו והתגלתה בליבו). | |||
* '''אהבה המסותרת''' (כשהיא מתגלה) היא כיסופין וצמאון עצום '''ל'''אלוקות (אצל מי שעדיין לא התגלתה בנפשו). | |||
==מושגים יסודיים | ==מושגים יסודיים== | ||
*[[אהבה בתענוגים]] | |||
*[[אהבה מסותרת]] | |||
{{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - | ==קישורים חיצוניים== | ||
*[https://abc770.org/article_node_4771/ תניא לעם] באתר חב"ד אור אין סוף | |||
{{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - סעיף י"ז|פרק י"ז]]|רשימה=פרקי אגרת הקודש|הבא=[[אגרת הקודש - סעיף י"ט|פרק י"ט]]}} | |||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:אגרת הקודש - תניא]] | [[קטגוריה:אגרת הקודש - תניא]] |
גרסה אחרונה מ־15:08, 17 באוקטובר 2023
ספר התניא |
---|
דף השער וההקדמה |
דף השער · הסכמה א' · הסכמה ב' · הסכמה ג' · הקדמת המלקט |
ליקוטי אמרים |
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב · י"ג · י"ד · ט"ו · ט"ז · י"ז · י"ח · י"ט · כ' · כ"א · כ"ב · כ"ג · כ"ד · כ"ה · כ"ו · כ"ז · כ"ח · כ"ט · ל' · ל"א · ל"ב · ל"ג · ל"ד · ל"ה · ל"ו · ל"ז · ל"ח · ל"ט · מ' · מ"א · מ"ב · מ"ג · מ"ד · מ"ה · מ"ו · מ"ז · מ"ח · מ"ט · נ' · נ"א · נ"ב · נ"ג |
שער היחוד והאמונה |
הקדמה - חינוך קטן |
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב |
אגרת התשובה |
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב |
אגרת הקודש |
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב · י"ג · י"ד · ט"ו · ט"ז · י"ז · י"ח · י"ט · כ' · כ"א · כ"ב · כ"ג · כ"ד · כ"ה · כ"ו · כ"ז · כ"ח · כ"ט · ל' · ל"א · ל"ב |
קונטרס אחרון |
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' |
אגרת הקודש י"ח - מה יפית ומה נעמת אהבה בתענוגים
מבוא[עריכה | עריכת קוד מקור]
באגרת הקודמת התבאר שעבודת הצדקה ממשיכה הן את הגילויים דעכשיו (כולל גן-עדן) והן את הגילויים דתחיית המתים. בהמשך לזה הביאו "בני הגאון המחבר" אגרת זו, המבארת מהם גילויים אלו.
- על פי הנ"ל יש לומר[1], שבכח עבודת הצדקה לגלות אצל כל אחד לא רק מעין הגילוי שבג"ע, אלא אפילו מעין הגילוי שבתחיית המתים (למרות ש"אין כל אדם זוכה לזה"!).
גוף האגרת[עריכה | עריכת קוד מקור]
אגרת י"ח |
---|
יח כתיב מה יפית ומה נעמת אהבה בתענוגים. הנה ב' מיני אהבות הן הא' אהבה בתענוגים, דהיינו שמתענג על ה' עונג נפלא בשמחה רבה ועצומה שמחת הנפש וכלותה בטעמה כי טוב ה' ונעים נעימות עריבות עד להפליא מעין עולם הבא ממש שנהנין כו' ועל זה כתיב שמחו צדיקים בה' ולא כל אדם זוכה לזה וזו היא בחינת כהנא ברעותא דלבא שבזוהר הקדוש ועל זה נאמר עבודת מתנה וגו' והזר הקרב וגו' כי אין דרך להשיגה על ידי יגיעת בשר כמו היראה ששואלין עליה יגעת ביראה ואוי לבשר שלא נתייגע ביראה כמו שאיתא בר"ח וכתיב ביראה אם תבקשנה ככסף וגו' מלמד שצריכה יגיעה רבה ועצומה כמחפש אחר אוצרות. אבל אהבה רבה זו [אהבה בתענוגים] נופלת לאדם מאליה מלמעלה בלי שיכין ויכוון לה אך ורק אחר שנתייגע ביראת הרוממות והגיע לתכלית מה שיוכל להשיג ממנה לפי בחינת נשמתו אזי ממילא באה האהבה בתענוגים מלמעלה לשכון ולהתייחד עם היראה כי דרכו של איש לחזר כו' כמו שאיתא בליקוטי אמרים. והשנית היא אהבה ותאוה שהנפש מתאוה ואוהבת וחפיצה לדבקה בה' לצרור בצרור החיים וקרבת אלהים טוב לה מאד ובו תחפוץ ורע לה מאד להתרחק ממנו יתברך ח"ו להיות מחיצה של ברזל מהחיצונים מפסקת ח"ו, ואהבה זו היא מוסתרת בלב כלל ישראל אפילו ברשעים וממנה באה להם החרטה אך מפני שהיא מוסתרת ונעלמה בבחינת גלות בגוף הרי הקליפה יכולה לשלוט עליה, וזהו רוח שטות המחטיא לאדם וע"כ עבודת האדם לקונו היא להתחזק ולהתגבר על הקליפה בכל מכל כל דהיינו מתחלה לגרשה מהגוף לגמרי ממחשבה דבור ומעשה שבמוח ולשון ורמ"ח אברים ואח"כ יוכל גם כן להוציא ממסגר אסיר בחוזק יד, דהיינו להיות חזק ואמיץ לבו בגבורים להיות האהבה המסותרת נגלית בגילוי רב בכל כחות חלקי הנפש שבגוף דהיינו העיקר בשכל ובמחשבה שבמוח שהשכל יחשב ויתבונן תמיד כפי שכלו והשכלתו בבורא יתברך איך שהוא חיי החיים בכלל וחיי נשמתו בפרט וע"כ יכסוף ויתאוה להיות דבוק בו וקרוב אליו כוסף טבעי כבן הכוסף להיות תמיד אצל אביו, וכמו אש העולה למעלה תמיד בטבעה למקורה וכל מה שיתמיד לחשוב בשכלו כוסף זה ככה יתגבר ויתפשט כוסף זה גם בפיו ובכל אבריו לעסוק בתורה ומצות לדבקה בהם בה' ממש דאורייתא וקוב"ה כולא חד ועל כוסף זה שבגילוי רב כתיב צמאה נפשי וגו' כאדם הצמא למים ואין לו תענוג עדיין כלל, וגם על כוסף זה ואהבה זו המוסתרת בנו אנו מעתירים לה' להיות בעזרנו להוציאה ממסגר ושיהיה הלב מלא ממנה לבדה ולא תכנס צרתה בביתה שהיא תאות עולם הזה רק שתהיה היא עקרת הבית למשול בצרתה ולגרשה החוצה ממחשבה דבור ומעשה עכ"פ הגם שלא יוכל לשלחה לגמרי מלבו עכ"פ תהיה היא מוסתרת בבחינת גלות ועבדות לעקרת הבית גברתה להשתמש בה לדברים הכרחים לה לבד כאכילה ושתיה כדכתיב בכל דרכיך דעהו: |
סיכום[עריכה | עריכת קוד מקור]
- אהבה בתענוגים היא תענוג על אלוקות (שלא כל אדם זוכה לה, שמתענג על עצם הדביקות באלוקות שהשיג בשכלו והתגלתה בליבו).
- אהבה המסותרת (כשהיא מתגלה) היא כיסופין וצמאון עצום לאלוקות (אצל מי שעדיין לא התגלתה בנפשו).
מושגים יסודיים[עריכה | עריכת קוד מקור]
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- תניא לעם באתר חב"ד אור אין סוף
הקודם: פרק י"ז |
פרקי אגרת הקודש | הבא: פרק י"ט |