ביטול – הבדלי גרסאות
אין תקציר עריכה |
ברכת הגאולה (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
| (7 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות) | |||
| שורה 9: | שורה 9: | ||
בחסידות מובא גם שכל ענין של צמיחה והתחדשות הוא על ידי ביטול דווקא, הן ריקבון הגרעין באדמה כהקדמה לצמיחת אילן חדש, הן ריקבון הזרע בגוף האשה{{הערה|וכן טהרת סוטה לבעלה היא על ידי עפר דווקא, תכלית הביטול, התוועדויות תשמ"ח חלק ג' עמוד 461, בשולי הגיליון.}}. | בחסידות מובא גם שכל ענין של צמיחה והתחדשות הוא על ידי ביטול דווקא, הן ריקבון הגרעין באדמה כהקדמה לצמיחת אילן חדש, הן ריקבון הזרע בגוף האשה{{הערה|וכן טהרת סוטה לבעלה היא על ידי עפר דווקא, תכלית הביטול, התוועדויות תשמ"ח חלק ג' עמוד 461, בשולי הגיליון.}}. | ||
הרב [[יואל כהן]] המשיל את הביטול הנצרך מחסיד למכונת כתיבה, בעת ששימש כ[[משפיע]] בישיבת [[תומכי תמימים בדפורד]] עורר את הבחורים להיות בתחושת ביטול כמכונה, כשם שמכונה הכותבת אינה חשה עצמה למציאות אלא רק ככלי להעברת הדברים כך על הבחורים להרגיש עם דברי התורה{{הערה|{{כפר|שלום מגידמן|ר' יואל הנחיל לנו את הרבי|2120|44|תשפ"ה}}}}. | |||
== אופן הביטול == | == אופן הביטול == | ||
| שורה 20: | שורה 22: | ||
ביטול זה מתעורר כתוצאה מהתבוננות באלוקות באופן של [[דעת תחתון]]{{הערה|שם=סהמ אידיש|ספר המאמרים אידיש מאמר ד"ה 'אמר רבה בר רב הונא' סעיף ג', ובמקומות רבים.}}. | ביטול זה מתעורר כתוצאה מהתבוננות באלוקות באופן של [[דעת תחתון]]{{הערה|שם=סהמ אידיש|ספר המאמרים אידיש מאמר ד"ה 'אמר רבה בר רב הונא' סעיף ג', ובמקומות רבים.}}. | ||
'''ביטול היש''' מעלתו היא - '''שבאיכות''' זה ביטול בשלמות, כי ביטול זה נובע מהעבודה של האדם מתוך [[קבלת עול]], שעושה היפך מציאותו, ואז נהיה אלוקות. | |||
===ביטול במציאות=== | ===ביטול במציאות=== | ||
| שורה 25: | שורה 29: | ||
ביטול זה מתעורר כתוצאה מהתבוננות באלוקות באופן של [[דעת עליון]]{{הערה|שם=סהמ אידיש}} | ביטול זה מתעורר כתוצאה מהתבוננות באלוקות באופן של [[דעת עליון]]{{הערה|שם=סהמ אידיש}} | ||
'''ביטול במציאות''' - מעלתו היא '''שבכמות''' זה ביטול בשלימות, כי ביטול זה כל כולו ביטול בלי שום מנגד, ואין שום מציאות אחרת מלבד [[הקב"ה]] מלכתחילה. | |||
==הביטול בגאולה== | |||
[[לעתיד לבוא]] יהיה את הביטול גם בכמות וגם באיכות, כי נאמר שה[[נשמה]] תהיה ניזונת מה[[גוף]], כי '''ביטול במציאות''' - זה ה[[נשמה]] שכל מציאותה [[אלוקות]] ובטלה בתכלית ו'''ביטול היש''' -זה הגוף - שלמרות שמצד הגוף הוא אינו בטל אל ה[[קב"ה]] בתכלית, תפקידינו הוא להיות בביטול מתוך קבלת עול, | |||
אמנם, [[לעתיד לבוא]] '''ביטול היש''' (גוף) יהיה נעלה מה[[נשמה]] כי בביטול היש יהיה את שני המעלות, הן ביטול מתוך קבלת עול, והן ביטול שכל כולה וכל מציאותה זה אלוקות, מה שאין כן בנשמה שאין לה את המעלה של עבודת [[קבלת עול]], כי היא מלכתחילה כך. | |||
==יין ושמן== | ==יין ושמן== | ||