לדלג לתוכן

חנה – הבדלי גרסאות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
מ החלפת טקסט – "<ref>" ב־"{{הערה|"
מ. רובין (שיחה | תרומות)
צ'קטי
תגית: קישורים לדפי פירושונים
 
(9 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''חנה''' היא אם של [[שמואל הנביא]]. ואחת משבע הנביאות.
'''חנה''' היא אם של [[שמואל הנביא]]. ואחת משבע הנביאות.


שתי תפילות חשובות מופיעות בסיפורה של חנה: האחת תפילתה המרה של חנה העקרה המבקשת לילדים, והשנייה תפילה שמחה על התגשמות בקשתה בהולדתו של שמואל.  
שתי תפילות חשובות מופיעות בסיפורה של חנה: האחת תפילתה המרה של חנה העקרה המבקשת לילדים, והשנייה תפילה שמחה על התגשמות בקשתה בהולדתו של שמואל.


תפילותיה הטביעו חותם נכבד על כמה [[הלכות]] ה[[תפילה]] ומהותה.
תפילותיה הטביעו חותם נכבד על כמה [[הלכות]] ה[[תפילה]] ומהותה.


== עקרותה של חנה ==
== תולדות חיים ==
מסופר כי חנה הייתה [[עקרה]], וכי [[פנינה]] - "צרתה" אשתו האחרת של אלקנה, הייתה נוהגת ללעוג לה על כך שהייתה עקרה. לעומת פנינה, אלקנה אהב את חנה והיה נוהג לנחם אותה על עקרותה. למרות דברי הנחמה של אלקנה, שאולי לא היו מתאימים לחנה היא לא התעודדה ולכן גם לא ענתה לו: "וַיֹּ֨אמֶר לָ֜הּ אֶלְקָנָ֣ה אִישָׁ֗הּ חַנָּה֙ לָ֣מֶה תִבְכִּ֗י וְלָ֙מֶה֙ לֹ֣א תֹֽאכְלִ֔י וְלָ֖מֶה יֵרַ֣ע לְבָבֵ֑ךְ הֲל֤וֹא אָֽנֹכִי֙ ט֣וֹב לָ֔ךְ מֵעֲשָׂרָ֖ה בָּנִֽים". מדי שנה היו אלקנה ומשפחתו נוהגים לעלות ל[[משכן שילה]] ולזבוח ל[[אלוהים (יהדות)|ה']].
{{ערך מורחב|ערך=[[הפטרת חנה]]}}
חנה הייתה [[עקרה]], וכי [[פנינה]] - "צרתה" אשתו האחרת של אלקנה, הייתה נוהגת ללעוג לה על כך שהייתה עקרה. לעומת פנינה, אלקנה אהב את חנה והיה נוהג לנחם אותה על עקרותה. למרות דברי הנחמה של אלקנה, שאולי לא היו מתאימים לחנה היא לא התעודדה ולכן גם לא ענתה לו: "וַיֹּ֨אמֶר לָ֜הּ אֶלְקָנָ֣ה אִישָׁ֗הּ חַנָּה֙ לָ֣מֶה תִבְכִּ֗י וְלָ֙מֶה֙ לֹ֣א תֹֽאכְלִ֔י וְלָ֖מֶה יֵרַ֣ע לְבָבֵ֑ךְ הֲל֤וֹא אָֽנֹכִי֙ ט֣וֹב לָ֔ךְ מֵעֲשָׂרָ֖ה בָּנִֽים". מדי שנה היו אלקנה ומשפחתו נוהגים לעלות ל[[משכן שילה]] ולזבוח ל[[ה']].


== תחינתה של חנה ==
=== תחינתה של חנה ===
באחת מתפילותיה בבקשה מאלוהים לילד משלה, הזיזה חנה את שפתיה מבלי להשמיע קול. [[עלי הכהן]] שישב בפתח המשכן, הבחין בה וחשב כי היא [[שיכור]]ה, אך חנה ענתה לו שהיא קשת רוח, והעמידה אותו על טעותו.
באחת מתפילותיה בבקשה מאלוהים לילד משלה, הזיזה חנה את שפתיה מבלי להשמיע קול. [[עלי הכהן]] שישב בפתח המשכן, הבחין בה וחשב כי היא [[שיכור]]ה, אך חנה ענתה לו שהיא קשת רוח, והעמידה אותו על טעותו.


{{ציטוט|תוכן=וְהִיא מָרַת נָפֶשׁ וַתִּתְפַּלֵּל עַל ה' וּבָכֹה תִבְכֶּה. וַתִּדֹּר נֶדֶר וַתֹּאמַר: ה' צְבָאוֹת, אִם רָאֹה תִרְאֶה בָּעֳנִי אֲמָתֶךָ וּזְכַרְתַּנִי וְלֹא תִשְׁכַּח אֶת אֲמָתֶךָ וְנָתַתָּה לַאֲמָתְךָ זֶרַע אֲנָשִׁים, וּנְתַתִּיו לַיהוָה כָּל יְמֵי חַיָּיו וּמוֹרָה לֹא יַעֲלֶה עַל רֹאשׁוֹ. וְהָיָה כִּי הִרְבְּתָה לְהִתְפַּלֵּל לִפְנֵי ה', וְעֵלִי שֹׁמֵר אֶת פִּיהָ. וְחַנָּה, הִיא מְדַבֶּרֶת עַל לִבָּהּ, רַק שְׂפָתֶיהָ נָּעוֹת וְקוֹלָהּ לֹא יִשָּׁמֵעַ, וַיַּחְשְׁבֶהָ עֵלִי לְשִׁכֹּרָה.|מקור=שמואל-א א,ט יג}}
{{ציטוט|תוכן=וְהִיא מָרַת נָפֶשׁ וַתִּתְפַּלֵּל עַל ה' וּבָכֹה תִבְכֶּה. וַתִּדֹּר נֶדֶר וַתֹּאמַר: ה' צְבָאוֹת, אִם רָאֹה תִרְאֶה בָּעֳנִי אֲמָתֶךָ וּזְכַרְתַּנִי וְלֹא תִשְׁכַּח אֶת אֲמָתֶךָ וְנָתַתָּה לַאֲמָתְךָ זֶרַע אֲנָשִׁים, וּנְתַתִּיו לַיהוָה כָּל יְמֵי חַיָּיו וּמוֹרָה לֹא יַעֲלֶה עַל רֹאשׁוֹ. וְהָיָה כִּי הִרְבְּתָה לְהִתְפַּלֵּל לִפְנֵי ה', וְעֵלִי שֹׁמֵר אֶת פִּיהָ. וְחַנָּה, הִיא מְדַבֶּרֶת עַל לִבָּהּ, רַק שְׂפָתֶיהָ נָּעוֹת וְקוֹלָהּ לֹא יִשָּׁמֵעַ, וַיַּחְשְׁבֶהָ עֵלִי לְשִׁכֹּרָה.|מקור=שמואל-א א,ט יג}}


ב[[מסכת ברכות]]{{הערה|דף לא.</ref> [[חז"ל]] לומדים [[הלכה|הלכות]] רבות מתפילה זו:
ב[[מסכת ברכות]]{{הערה|דף לא.}} [[חז"ל]] לומדים [[הלכה|הלכות]] רבות מתפילה זו:
* "וחנה היא מדברת על ליבה" - שצריך המתפלל לכוון ליבו.
* "וחנה היא מדברת על ליבה" - שצריך המתפלל לכוון ליבו.
* "רק שפתיה נעות" - שצריך להניע את השפתים על פי המילים בתפילה.
* "רק שפתיה נעות" - שצריך להניע את השפתים על פי המילים בתפילה.
שורה 27: שורה 28:
* "ויען עלי ויאמר לכי לשלום" - אמר רבי אלעזר מכאן לחושד את חברו בדבר שאין בו שצריך לפייסו ולא עוד אלא שצריך לברכו שנאמר: "ואלהי ישראל יתן את שלתך".
* "ויען עלי ויאמר לכי לשלום" - אמר רבי אלעזר מכאן לחושד את חברו בדבר שאין בו שצריך לפייסו ולא עוד אלא שצריך לברכו שנאמר: "ואלהי ישראל יתן את שלתך".


== תפילת ההודיה של חנה ==
=== תפילת ההודיה של חנה ===
עלי בירך את חנה ואמר שהאל יענה לתפילותיה, ואכן לאחר ששבה לביתה הרתה וילדה בן וקראה שמו שמואל, {{הדגשה|כִּי מֵה' שְׁאִלְתִּיו{{הערה|שמואל-א א, כ.}}}}.{{הערה|לדעת רבי [[חיים ויטאל]] (ראו רמזי הדרושים לרבי חיים ויטאל, שנכתב על ידי תלמידו, פרשת וישב. כת"י מוסקובה) חנה הייתה אז בת 130 שנה.}} לאחר ששמואל גדל הביאה אותו למשכן, בהתאם לנדר בו התחייבה להקדיש את בנה לה'. בפגישתה עם עלי, אמרה לו:
עלי בירך את חנה ואמר שהאל יענה לתפילותיה, ואכן לאחר ששבה לביתה הרתה וילדה בן וקראה שמו שמואל, {{הדגשה|כִּי מֵה' שְׁאִלְתִּיו{{הערה|שמואל-א א, כ.}}}}{{הערה|במדרש שמואל (ד, א) ולדעת רבי [[חיים ויטאל]] (ראו רמזי הדרושים לרבי חיים ויטאל, שנכתב על ידי תלמידו, פרשת וישב. כת"י מוסקובה) חנה הייתה אז בת 130 שנה.}}. לאחר ששמואל גדל הביאה אותו למשכן, בהתאם לנדר בו התחייבה להקדיש את בנה לה'. בפגישתה עם עלי, אמרה לו:
:{{ציטוטון|בִּי אֲדֹנִי חֵי נַפְשְׁךָ אֲדֹנִי אֲנִי הָאִשָּׁה הַנִּצֶּבֶת עִמְּכָה בָּזֶה לְהִתְפַּלֵּל אֶל ה'.}} מכאן למדו חז"ל הלכה נוספת בנוגע לתפילה:
:{{ציטוטון|בִּי אֲדֹנִי חֵי נַפְשְׁךָ אֲדֹנִי אֲנִי הָאִשָּׁה הַנִּצֶּבֶת עִמְּכָה בָּזֶה לְהִתְפַּלֵּל אֶל ה'.}} מכאן למדו חז"ל הלכה נוספת בנוגע לתפילה:
* "אני האשה הנצבת עמכה בזה" - אמר [[רבי יהושע בן לוי]] מכאן שאסור ליישב בתוך ארבע אמות של תפלה.
* "אני האשה הנצבת עמכה בזה" - אמר [[רבי יהושע בן לוי]] מכאן שאסור ליישב בתוך ארבע אמות של תפלה.


עם העלאתו של שמואל התפללה חנה תפילה בה ביטאה את הודאתה לה' על כך שזכתה לבן, ויצאה ממעמד ה"[[עקרה]]": "שְׂבֵעִים בַּלֶּחֶם נִשְׂכָּרוּ וּרְעֵבִים חָדֵלּוּ, '''עַד עֲקָרָה יָלְדָה שִׁבְעָה''' וְרַבַּת בָּנִים אֻמְלָלָה".  
עם העלאתו של שמואל התפללה חנה תפילה בה ביטאה את הודאתה לה' על כך שזכתה לבן, ויצאה ממעמד ה"[[עקרה]]": "שְׂבֵעִים בַּלֶּחֶם נִשְׂכָּרוּ וּרְעֵבִים חָדֵלּוּ, '''עַד עֲקָרָה יָלְדָה שִׁבְעָה''' וְרַבַּת בָּנִים אֻמְלָלָה".


שמואל גדל תחת חסותו של עלי הכהן, אך הקשר בין שמואל לאמו לא נפסק: "ומעיל קטן תעשה לו אמו והעלתה לו מימים ימימה, בעלותה את אישה לזבח את זבח הימים".
שמואל גדל תחת חסותו של עלי הכהן, אך הקשר בין שמואל לאמו לא נפסק: "ומעיל קטן תעשה לו אמו והעלתה לו מימים ימימה, בעלותה את אישה לזבח את זבח הימים".


לאחר שמברך עלי את חנה, נולדים לה ילדים נוספים: "כי פקד ה' את חנה ותהר ותלד שלשה בנים ושתי בנות ויגדל הנער שמואל עם ה'". מהפסוק לא ברור אם מניין הבנים כולל את שמואל או לא. פרשנים ביארו את הסתירה לכאורה בין תפילת חנה, שבה מדובר על שבעה ילדים, לבין פסוק זה, שממנו משתמע כי היו לה חמישה או שישה ילדים, בטענה כי בתפילה חנה אינה מתייחסת לילדיה שלה. חוקרי מקרא מודרניים טוענים כי התפילה היא מזמור ששובץ מאוחר יותר בפרק.
לאחר שמברך עלי את חנה, נולדים לה ילדים נוספים: "כי פקד ה' את חנה ותהר ותלד שלשה בנים ושתי בנות ויגדל הנער שמואל עם ה'". מהפסוק לא ברור אם מניין הבנים כולל את שמואל או לא. פרשנים ביארו את הסתירה לכאורה בין תפילת חנה, שבה מדובר על שבעה ילדים, לבין פסוק זה, שממנו משתמע כי היו לה חמישה או שישה ילדים, בטענה כי בתפילה חנה אינה מתייחסת לילדיה שלה.


== הראשונה שקרא להקב"ה בשם "צבאות" ==
== הראשונה שקרא להקב"ה בשם "צבאות" ==
הנה אמרו רבותינו{{הערה|ברכות ז, ב.</ref> על '''[[חנה]]''', מיום שברא הקב"ה את עולמו לא היה אדם שקראו ל[[הקדוש ברוך הוא|הקב"ה]] [[צבאו"ת (שם)|צבאות]] עד שבאת חנה כו'. דהיינו שהיא פתחה תחלה לקרות הקב"ה הוי"ה צבאות ואמר הקב"ה עתיד בן שלך לפתוח ב[[נבואה]] בשם זה כמו שכתוב ויאמר [[שמואל הנביא|שמואל]] כה אמר ה' צבאות פקדתי כו'. והנביאים האחרונים נבאו בשם זה ובפרט חגי זכרי' ומלאכי יותר מכולן{{הערה|הטעם לזה ראה [[תורה אור (ספר)|תורה אור]] פ' בא.</ref>.
הנה אמרו רבותינו{{הערה|ברכות ז, ב.}} על '''[[חנה]]''', מיום שברא הקב"ה את עולמו לא היה אדם שקראו ל[[הקדוש ברוך הוא|הקב"ה]] [[צבאו"ת (שם)|צבאות]] עד שבאת חנה כו'. דהיינו שהיא פתחה תחלה לקרות הקב"ה הוי"ה צבאות ואמר הקב"ה עתיד בן שלך לפתוח ב[[נבואה]] בשם זה כמו שכתוב ויאמר [[שמואל הנביא|שמואל]] כה אמר ה' צבאות פקדתי כו'. והנביאים האחרונים נבאו בשם זה ובפרט חגי זכרי' ומלאכי יותר מכולן{{הערה|הטעם לזה ראה [[תורה אור (ספר)|תורה אור]] פ' בא.}}.


== ראשי תיבות של חנה ==
== ראשי תיבות של חנה ==
חנה [[ראשי תיבות]] של השלושה מצוות שהנשים זהירות בהן{{הערה|משניות מסכת שבת פרק ב' משנה ו.</ref> '''[[נ]]'''-[[נדה]] '''[[ח]]'''-[[הפרשת חלה]] '''[[ה]]'''-[[הדלקת נרות שבת|הדלקת הנר]]. הקשורים עם שלשה מה[[עשרת המבצעים|מבצעים]] של [[רבי מנחם מענדל שניאורסון (כ"ק אדמו"ר שליט"א)|הרבי]] [[מבצע כשרות האכילה והשתיה]], [[טהרת המשפחה|מבצע טהרת המשפחה]] ו[[מבצע נרות שבת קודש]].
חנה [[ראשי תיבות]] של השלושה מצוות שהנשים זהירות בהן{{הערה|משניות מסכת שבת פרק ב' משנה ו.}} '''[[נ]]'''-[[נדה]] '''[[ח]]'''-[[הפרשת חלה]] '''[[ה]]'''-[[הדלקת נרות שבת|הדלקת הנר]]. הקשורים עם שלשה מה[[עשרת המבצעים|מבצעים]] של [[רבי מנחם מענדל שניאורסון (כ"ק אדמו"ר שליט"א)|הרבי]] [[מבצע כשרות האכילה והשתיה]], [[טהרת המשפחה|מבצע טהרת המשפחה]] ו[[מבצע נרות שבת קודש]].


[[רבי מנחם מענדל שניאורסון (כ"ק אדמו"ר שליט"א)|הרבי]] עוררר ודבר אודות מבצעים ומצוות אלו ב[[התוועדות של הרבי|התוועדויות]] [[ו' בתשרי]] יום ה[[יארצייט]] של אמו [[חנה שניאורסון (אם כ"ק אדמו"ר שליט"א)|חנה (אם כ"ק אדמו"ר שליט"א)]] [[ו' תשרי תשכ"ה]].
[[רבי מנחם מענדל שניאורסון (כ"ק אדמו"ר שליט"א)|הרבי]] עורר ודבר אודות מבצעים ומצוות אלו ב[[התוועדות של הרבי|התוועדויות]] [[ו' בתשרי]] יום ה[[יארצייט]] של אמו [[חנה שניאורסון (אם כ"ק אדמו"ר שליט"א)|חנה (אם כ"ק אדמו"ר שליט"א)]] [[ו' תשרי תשכ"ה]].
 
== ראו גם ==
* [[הפטרת חנה]]


== לקריאה נוספת ==
== לקריאה נוספת ==
* [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58830&st=&pgnum=171 ספר הליקוטים להצ"צ ערך חנה]{{היברו בוקס}}
* [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58830&st=&pgnum=171 ספר הליקוטים להצ"צ ערך חנה]{{היברו בוקס}}


== קישורים חיצונים ==
== קישורים חיצונים ==
*[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3784583 למה תפילת חנה היא התפילה החשובה בהיסטוריה?]{{בית חבד}}
*[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3784583 למה תפילת חנה היא התפילה החשובה בהיסטוריה?]{{בית חבד}}
{{קרדיט|ויקיפדיה|ל=}}
== הערות שוליים ==


{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:שבע נביאות]]
[[קטגוריה:שבע נביאות]]
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]
[[קטגוריה:נשים]]
{{קרד}}

גרסה אחרונה מ־16:18, 18 בדצמבר 2025

חנה היא אם של שמואל הנביא. ואחת משבע הנביאות.

שתי תפילות חשובות מופיעות בסיפורה של חנה: האחת תפילתה המרה של חנה העקרה המבקשת לילדים, והשנייה תפילה שמחה על התגשמות בקשתה בהולדתו של שמואל.

תפילותיה הטביעו חותם נכבד על כמה הלכות התפילה ומהותה.

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – הפטרת חנה

חנה הייתה עקרה, וכי פנינה - "צרתה" אשתו האחרת של אלקנה, הייתה נוהגת ללעוג לה על כך שהייתה עקרה. לעומת פנינה, אלקנה אהב את חנה והיה נוהג לנחם אותה על עקרותה. למרות דברי הנחמה של אלקנה, שאולי לא היו מתאימים לחנה היא לא התעודדה ולכן גם לא ענתה לו: "וַיֹּ֨אמֶר לָ֜הּ אֶלְקָנָ֣ה אִישָׁ֗הּ חַנָּה֙ לָ֣מֶה תִבְכִּ֗י וְלָ֙מֶה֙ לֹ֣א תֹֽאכְלִ֔י וְלָ֖מֶה יֵרַ֣ע לְבָבֵ֑ךְ הֲל֤וֹא אָֽנֹכִי֙ ט֣וֹב לָ֔ךְ מֵעֲשָׂרָ֖ה בָּנִֽים". מדי שנה היו אלקנה ומשפחתו נוהגים לעלות למשכן שילה ולזבוח לה'.

תחינתה של חנה[עריכה | עריכת קוד מקור]

באחת מתפילותיה בבקשה מאלוהים לילד משלה, הזיזה חנה את שפתיה מבלי להשמיע קול. עלי הכהן שישב בפתח המשכן, הבחין בה וחשב כי היא שיכורה, אך חנה ענתה לו שהיא קשת רוח, והעמידה אותו על טעותו.

וְהִיא מָרַת נָפֶשׁ וַתִּתְפַּלֵּל עַל ה' וּבָכֹה תִבְכֶּה. וַתִּדֹּר נֶדֶר וַתֹּאמַר: ה' צְבָאוֹת, אִם רָאֹה תִרְאֶה בָּעֳנִי אֲמָתֶךָ וּזְכַרְתַּנִי וְלֹא תִשְׁכַּח אֶת אֲמָתֶךָ וְנָתַתָּה לַאֲמָתְךָ זֶרַע אֲנָשִׁים, וּנְתַתִּיו לַיהוָה כָּל יְמֵי חַיָּיו וּמוֹרָה לֹא יַעֲלֶה עַל רֹאשׁוֹ. וְהָיָה כִּי הִרְבְּתָה לְהִתְפַּלֵּל לִפְנֵי ה', וְעֵלִי שֹׁמֵר אֶת פִּיהָ. וְחַנָּה, הִיא מְדַבֶּרֶת עַל לִבָּהּ, רַק שְׂפָתֶיהָ נָּעוֹת וְקוֹלָהּ לֹא יִשָּׁמֵעַ, וַיַּחְשְׁבֶהָ עֵלִי לְשִׁכֹּרָה.

שמואל-א א,ט יג

במסכת ברכות[1] חז"ל לומדים הלכות רבות מתפילה זו:

  • "וחנה היא מדברת על ליבה" - שצריך המתפלל לכוון ליבו.
  • "רק שפתיה נעות" - שצריך להניע את השפתים על פי המילים בתפילה.
  • "וקולה לא ישמע" - שאסור להגביה את הקול בתפילה.
  • "ויחשבה עלי לשיכורה" - שאסור להתפלל שתויי יין.

וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ עֵלִי: עַד מָתַי תִּשְׁתַּכָּרִין, הָסִירִי אֶת יֵינֵךְ מֵעָלָיִךְ. וַתַּעַן חַנָּה וַתֹּאמֶר: לֹא אֲדֹנִי, אִשָּׁה קְשַׁת רוּחַ אָנֹכִי וְיַיִן וְשֵׁכָר לֹא שָׁתִיתִי, וָאֶשְׁפֹּךְ אֶת נַפְשִׁי לִפְנֵי ה'. אַל תִּתֵּן אֶת אֲמָתְךָ לִפְנֵי בַּת בְּלִיָּעַל כִּי מֵרֹב שִׂיחִי וְכַעְסִי דִּבַּרְתִּי עַד הֵנָּה. וַיַּעַן עֵלִי וַיֹּאמֶר: לְכִי לְשָׁלוֹם וֵאלֹהֵי יִשְׂרָאֵל יִתֵּן אֶת שֵׁלָתֵךְ אֲשֶׁר שָׁאַלְתְּ מֵעִמּוֹ.

משיחה זו בין חנה לעלי בעקבות אי ההבנה לומדים חז"ל הלכות נוספות בנוגע לחשד ותוכחה:

  • "ויאמר אליה עלי עד מתי תשתכרין" וגו' - אמר רבי אלעזר: מכאן, לרואה בחברו דבר שאינו הגון צריך להוכיחו.
  • "ויין ושכר לא שתיתי" - אמר רבי אלעזר מכאן לנחשד בדבר שאין בו שצריך להודיעו.
  • "אל תתן את אמתך לפני בת בליעל" - אמר רבי אלעזר מכאן לשכור שמתפלל כאלו עובד עבודה זרה, וכו'.
  • "ויען עלי ויאמר לכי לשלום" - אמר רבי אלעזר מכאן לחושד את חברו בדבר שאין בו שצריך לפייסו ולא עוד אלא שצריך לברכו שנאמר: "ואלהי ישראל יתן את שלתך".

תפילת ההודיה של חנה[עריכה | עריכת קוד מקור]

עלי בירך את חנה ואמר שהאל יענה לתפילותיה, ואכן לאחר ששבה לביתה הרתה וילדה בן וקראה שמו שמואל, "כִּי מֵה' שְׁאִלְתִּיו[2]" [3]. לאחר ששמואל גדל הביאה אותו למשכן, בהתאם לנדר בו התחייבה להקדיש את בנה לה'. בפגישתה עם עלי, אמרה לו:

"בִּי אֲדֹנִי חֵי נַפְשְׁךָ אֲדֹנִי אֲנִי הָאִשָּׁה הַנִּצֶּבֶת עִמְּכָה בָּזֶה לְהִתְפַּלֵּל אֶל ה'." מכאן למדו חז"ל הלכה נוספת בנוגע לתפילה:
  • "אני האשה הנצבת עמכה בזה" - אמר רבי יהושע בן לוי מכאן שאסור ליישב בתוך ארבע אמות של תפלה.

עם העלאתו של שמואל התפללה חנה תפילה בה ביטאה את הודאתה לה' על כך שזכתה לבן, ויצאה ממעמד ה"עקרה": "שְׂבֵעִים בַּלֶּחֶם נִשְׂכָּרוּ וּרְעֵבִים חָדֵלּוּ, עַד עֲקָרָה יָלְדָה שִׁבְעָה וְרַבַּת בָּנִים אֻמְלָלָה".

שמואל גדל תחת חסותו של עלי הכהן, אך הקשר בין שמואל לאמו לא נפסק: "ומעיל קטן תעשה לו אמו והעלתה לו מימים ימימה, בעלותה את אישה לזבח את זבח הימים".

לאחר שמברך עלי את חנה, נולדים לה ילדים נוספים: "כי פקד ה' את חנה ותהר ותלד שלשה בנים ושתי בנות ויגדל הנער שמואל עם ה'". מהפסוק לא ברור אם מניין הבנים כולל את שמואל או לא. פרשנים ביארו את הסתירה לכאורה בין תפילת חנה, שבה מדובר על שבעה ילדים, לבין פסוק זה, שממנו משתמע כי היו לה חמישה או שישה ילדים, בטענה כי בתפילה חנה אינה מתייחסת לילדיה שלה.

הראשונה שקרא להקב"ה בשם "צבאות"[עריכה | עריכת קוד מקור]

הנה אמרו רבותינו[4] על חנה, מיום שברא הקב"ה את עולמו לא היה אדם שקראו להקב"ה צבאות עד שבאת חנה כו'. דהיינו שהיא פתחה תחלה לקרות הקב"ה הוי"ה צבאות ואמר הקב"ה עתיד בן שלך לפתוח בנבואה בשם זה כמו שכתוב ויאמר שמואל כה אמר ה' צבאות פקדתי כו'. והנביאים האחרונים נבאו בשם זה ובפרט חגי זכרי' ומלאכי יותר מכולן[5].

ראשי תיבות של חנה[עריכה | עריכת קוד מקור]

חנה ראשי תיבות של השלושה מצוות שהנשים זהירות בהן[6] נ-נדה ח-הפרשת חלה ה-הדלקת הנר. הקשורים עם שלשה מהמבצעים של הרבי מבצע כשרות האכילה והשתיה, מבצע טהרת המשפחה ומבצע נרות שבת קודש.

הרבי עורר ודבר אודות מבצעים ומצוות אלו בהתוועדויות ו' בתשרי יום היארצייט של אמו חנה (אם כ"ק אדמו"ר שליט"א) ו' תשרי תשכ"ה.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצונים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. דף לא.
  2. שמואל-א א, כ.
  3. במדרש שמואל (ד, א) ולדעת רבי חיים ויטאל (ראו רמזי הדרושים לרבי חיים ויטאל, שנכתב על ידי תלמידו, פרשת וישב. כת"י מוסקובה) חנה הייתה אז בת 130 שנה.
  4. ברכות ז, ב.
  5. הטעם לזה ראה תורה אור פ' בא.
  6. משניות מסכת שבת פרק ב' משנה ו.
הערך במבוסס על הערך בויקיפדיה, קרדיט,
רשימת התורמים