משתמש:מנחם שמו/טיוטה-ארכאולוגיה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגית: קישורים לדפי פירושונים
 
(11 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה מתמשכת}}
{{בעבודה מתמשכת}}
{{מקורות}}
{{שכתוב|מספר ציטוטים לא נחשבים ערך...}}
{{שכתוב}}
'''ארכאולוגיה''' היא תחום [[מדע]]י החוקר את העבר האנושי באמצעות איסוף מידע, שחזור, תיעוד, ניתוח ופרשנות. העוסקים בתחום זה נקראים ארכיאולוגים.
'''ארכיאולוגיה''' (התורה והבסיס של העבר הקדום) היא תחום ב[[מדע]] של חפירות עתיקות החוקר את העבר האנושי באמצעות איסוף ופירוש מידע. הוא תורם להבנת חברות היסטוריות וקשור קשר הדוק לאנתרופולוגיה. תחומים אחרים כמו פליאונטולוגיה, גיאוגרפיה והיסטוריה משלימים את הארכיאולוגיה. אתנוגרפיה חשובה בחקר תרבויות פחות עתיקות, בעוד שההיסטוריה משלימה את הארכיאולוגיה בתרבויות בכתיבה. ארכיאולוגיה מתקיימת באתרים ארכיאולוגיים, וארכיאולוגים הם העוסקים בתחום זה.


==יחס הרבי==
==בהקשר יהודי תורני==
א) '''"קטע משיחת י"ב תמוז תשד"מ ביחס לממצאים שמצאו ארכיאולוגים בדרום אמריקה''':
===קריאת המגילה===
אחת הקושיות של הארכיאולוגים היא - היתכן שבדרום אמריקה (ובמקומות נוספים) מצאו ציורים ואותיות שמקורם מהודו, מדי ופרס וכיוצא בזה, ועד שמצאו אותיות שהם בדוגמת אל"ף בי"ת בלשון הקודש, ועד כדי כך, שאצל תושבי אמריקה שקדמו לקולומבוס מצאו כמה מנהגים שכל הסימנים מעידים שמקורם בדיני התורה!
אחד הנושאים המשמעותיים שעשויים להיות מושלכים ממסקנות ארכאולוגיות, הוא זיהוי ערים מוקפות חומה מימות [[יהושע בן נון]] לעניין [[קריאת המגילה]].
הארכיאולוגים מסבירים שעוד לפני קולומבוס היה גוי מ"גרינלנד" שטעה בדרכו והגיע לאמריקה, והוא זה שהביא ענינים אלו לשם. אולם אינו מתקבל כלל על הדעת לומר שלגוי זה לא היתה דאגה אחרת אלא לקחת עמו... אותיות התורה ומנהגי ישראל!
אמנם על פי תורה אין כאן כל פליאה, שכן אדם וחוה אמנם נבראו במקום אחד (ב"גן עדן", סמוך לנהר פרת), אבל משם נפוצו צאצאיהם "על פני כל הארץ" (נח יא, ח), כך שעוד בזמנים הכי קדומים הגיעו גם ליבשת אמריקה (בסירות וספינות וכיוצא בזה) והביאו עמם תרבויות ומנהגים שונים.
והוא הדין לבעלי חיים הנמצאים ביבשת זו, שביניהם ישנם כאלו שלא מצינו דוגמתם בכל העולם כולו - גם הם הגיעו עוד בזמנים הכי קדומים (בסיבות ודרכים שונים) מהמקום שבו נבראו (סמוך לנהר פרת).


ב) '''באגרות קודש (כרך י"ב ג'תתס"ח) ביחס לגיל העולם''': וכששואלים אותם נוסף על זה, את"ל שהוכחה שלהם מדעית, הרי איך אפשר שתוצאות החקירה דמשך קיום העולם ע"פ המדע דתכונה, ע"פ המדע של חקר עתיקות (ארכיאולוגיה), ע"פ המדע דחקר מבנה כדור הארץ (גאולוגיה) וע"פ המדע דראדיא [=רדיו] - סותרות אחת לרעותה ומן הקצה אל הקצה, היינו - ולדוגמא - מסקנא אחת שאי אפשר להיות יותר מחצי ביליון שנה ומסקנא שני' שאי אפשר - פחות משני ביליון שנה, וכיו?
על פי ההלכה רק תושבי ערים מוקפות חומה או ערים הסמוכות להם, חוגגים [[פורים]] בט"ו אדר, בעוד שאר הערים חוגגים בי"ד אדר. אולם העיר נחשבת כמוקפת חומה רק אם היתה כזו מימות [[יהושע בן נון]]. לכן יש חשיבות לזיהוי ערים מקראיות שמוזכרות ב[[תנ"ך]] ובפרט ב[[ספר יהושע]] כמוקפות חומה.
והרי סתירות אלו - הוכחה ברורה הן שאין כל חקירות אלו אלא השערות בנויות באויר. ואין כאן המקום להאריך.


ג )יחס הרבי למגילות הגנוזות: ...
===מידות ושיעורים===
ד) דעת הרבי בנוגע לחפירות שרצה הרב גץ לעשות מתחת למה שנקרא היום הר הבית, בכדי לגלות את [[ארון הברית]] הרבי שלל זאת בתוקף: '''"כולל ועיקר – שבטלה התכנית לחפור מתחת לבי[ת] המק[דש], מחילות וכו' ואפילו לספקן"'''.
נושא נוסף שמשליך על תחומים רחבים ביותר בעולם ההלכה, הוא תחום [[מידות]] ושיעורי תורה. סוגיה הלכתית זו משליכה על גודל הכזית ושאר שיעורי הנפח ההלכתיים, וכן על מדיות השטח כגון ה[[אמה]] וה[[טפח]]. חפירות ארכאולוגיות עשויות לשפוך אור על גודלם המדויק של המידות ההלכתיות, ע"י חשיפת [[מקווה|מקוואות]] עתיקות, מטבעות קדומות, ועוד ממצאים מתקופת חז"ל שאם נקבל את התיארוך הארכאולוגי נוכל לקבוע על פיהם את גודל המידות והשיעורים ההלכתיים.


בהמשך המכתב, הבהיר הרבי שוב כי יש לשמור על קדושת המקדש, ולא לגעת, לא בו וגם לא בספקו או אפילו 'ספק ספקו'.
===גבולות הארץ===
ממצאים ארכאולוגיים יכולים לסייע גם בזיהוי ערים מסוימות שעל ידם ניתן לברר את גבולות [[ארץ ישראל]] המקראית. לזיהוי גבולות ארץ ישראל יש חשיבות הלכתית גדולה, כיוון שזה משליך על תחומים רבים ביניהם [[שמיטה]] יובל, ולא תחנם.


ה) '''יחס הרבי למר [[וונדל ג'ונס]] מנהיג קהילת בני נח וחוקר ארכיאולוג בכיר ביחס לשאלותיו בממצאים שמצא''':
==יחס הרבי==
הרבי נמנע מלענות לו על שאלות בתחום הארכיאולוגיה והוא ראה זאת כתשובה שלילית, אך לבסוף התברר לו שהרבי אמר שמכיון שהייתה קרן ששילמה לוונדיל ואם היו יודעים שהרבי דיבר איתו בנושאים האלו היו מפסיקים לתרום לו, לכן הרבי מנע עצמו מלדבר עימו בנושא - כלומר מובן מכאן שבפועל הרבי כן דחף אותו לחקור כי אחרת היו מפסיקים לו את התרומות למחקר {{הערה| פורסם בבית משיח גליון ?? דרוש מקור.}}.
===התפתחות והתפשטות התרבות האנושית===
"אחת הקושיות של הארכיאולוגים היא - היתכן שבדרום אמריקה (ובמקומות נוספים) מצאו ציורים ואותיות שמקורם מהודו, מדי ופרס וכיוצא בזה, ועד שמצאו אותיות שהם בדוגמת אל"ף בי"ת בלשון הקודש, ועד כדי כך, שאצל תושבי אמריקה שקדמו לקולומבוס מצאו כמה מנהגים שכל הסימנים מעידים שמקורם בדיני התורה!


ו) בנוגע לצורת המנורה דעת הרבי ע"פ רש"י והרמב"ם שהייתה באלכסון ולא עגולה אפילו שבשער הארכיאולוגי ברומא מופיע צורת המנורה בצורה עגולה. (אגב, שנים רבות היו מקטרים על דעתו הק' מכך שבארכיאולוגיה תמיד מצאו ציורי מנורה עגולה, אך בשנים האחרונות מתגלות הארכיאולוגיה עצמה כמה וכמה ציורי מנורה עם קנים באלכסון המתוארכים  לזמן בית ראשון ומלמטה שנה אחר בית שני וזה מה שסתם את פיהם מלהטיל יותר דופי).
הארכיאולוגים מסבירים שעוד לפני קולומבוס היה גוי מ"גרינלנד" שטעה בדרכו והגיע לאמריקה, והוא זה שהביא ענינים אלו לשם. אולם אינו מתקבל כלל על הדעת לומר שלגוי זה לא היתה דאגה אחרת אלא לקחת עמו... אותיות התורה ומנהגי ישראל!


==הארכיאולגיה לשירות התורה==
אמנם על פי תורה אין כאן כל פליאה, שכן אדם וחוה אמנם נבראו במקום אחד (ב"גן עדן", סמוך לנהר פרת), אבל משם נפוצו צאצאיהם "על פני כל הארץ" (נח יא, ח), כך שעוד בזמנים הכי קדומים הגיעו גם ליבשת אמריקה (בסירות וספינות וכיוצא בזה) והביאו עמם תרבויות ומנהגים שונים.
 
והוא הדין לבעלי חיים הנמצאים ביבשת זו, שביניהם ישנם כאלו שלא מצינו דוגמתם בכל העולם כולו - גם הם הגיעו עוד בזמנים הכי קדומים (בסיבות ודרכים שונים) מהמקום שבו נבראו (סמוך לנהר פרת){{הערה|1=(משיחת י"ב תמוז תשד"מ - על פי רשימת השומעים בלבד) '''[http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=1749&CategoryID=1006<nowiki> הסבר לממצא ארכיאולוגי]''', ציטוט משיחת הרבי, באתר צעירי חב"ד}}
 
=== ממצאי הארכאולוגיה בהקשר לגיל העולם===
"וכששואלים אותם נוסף על זה, את"ל שהוכחה שלהם מדעית, הרי איך אפשר שתוצאות החקירה דמשך קיום העולם ע"פ המדע דתכונה, ע"פ המדע של חקר עתיקות (ארכיאולוגיה), ע"פ המדע דחקר מבנה כדור הארץ (גאולוגיה) וע"פ המדע דראדיא [=רדיו] - סותרות אחת לרעותה ומן הקצה אל הקצה, היינו - ולדוגמא - מסקנא אחת שאי אפשר להיות יותר מחצי ביליון שנה ומסקנא שני' שאי אפשר - פחות משני ביליון שנה, וכיו"ב?
והרי סתירות אלו - הוכחה ברורה הן שאין כל חקירות אלו אלא השערות בנויות באויר. ואין כאן המקום להאריך{{הערה|1=אגרות קודש (כרך י"ב ג'תתס"ח)}}.


כידוע המדע הביא עמו בהתחלה רוח של השכלה והמון יהודים נכנסו למשבר אמוני בדור הקודם.
===המגילות הגנוזות===
אך בדורנו אומר הרבי שליט"א מלך המשיח, ככל שמתקרבים ליעד הסופי יותר ויותר,החל מדברי ספר הזוהר הק', שהחכמה התחתונה תפרוץ במקביל לחכמה העליונה, לאט לאט רואים שהמדע נשאר בספק מידי פעם - (התורה אינה צריכה לחיזוקים אך אכן מאשש את התורה רבות) לעומת התורה שהיא החלטית וקבועה ולא ניתן לערער שוב את נצחיות התורה.
{{להשלים|פסקה=כן}}


דוגמה לדבר, העיר ירושלים בתנ"ך נחקרה במשך ה150 שנה האחרונות, ופרופסורים מסויימים בארכיאולוגיה היו מטילים בשיטתיות ספק בהקשר של אמיתות דברי התנ"ך לממצאים בשטח, תוך שמשתמשים לא אחת בדברי רהב בבחינת "חרפו אויבך ה".
===חפירות הכותל===
דעת הרבי בנוגע לחפירות שרצה הרב גץ לעשות מתחת למה שנקרא היום הר הבית, בכדי לגלות את [[ארון הברית]] הרבי שלל זאת בתוקף: '''"כולל ועיקר – שבטלה התכנית לחפור מתחת לבי[ת] המק[דש], מחילות וכו' ואפילו לספקן"'''.


אחת ההוכחות שלהם היתה, שאין ממצאים שמעידים שהתקופה המתוארת בנביא כתקופת דוד ושלמה בירושלים הייתה רחבה ומבוססת שלטונית.
בהמשך המכתב, הבהיר הרבי שוב כי יש לשמור על קדושת המקדש, ולא לגעת, לא בו וגם לא בספקו או אפילו 'ספק ספקו'{{דרוש מקור}}.


והנה עתה לאחרונה בכלים של פיתוח טכנולוגי וחדשני הצליחו לזהות בצורה יותר אמינה את גיל ה"עצמים" באיזור עיר דוד בירושלים, תקופה שללא ספק מזוהה עם תקופת דוד ושלמה.
===מר וונדל ג'ונס===
יחס הרבי למר [[וונדל ג'ונס]] מנהיג קהילת בני נח וחוקר ארכיאולוג בכיר ביחס לשאלותיו בממצאים שמצא:
הרבי נמנע מלענות לו על שאלות בתחום הארכאולוגיה והוא ראה זאת כתשובה שלילית, אך לבסוף התברר לו שהרבי אמר שמכיון שהייתה קרן ששילמה לוונדיל ואם היו יודעים שהרבי דיבר איתו בנושאים האלו היו מפסיקים לתרום לו, לכן הרבי מנע עצמו מלדבר עימו בנושא - כלומר מובן מכאן שבפועל הרבי כן דחף אותו לחקור כי אחרת היו מפסיקים לו את התרומות למחקר {{הערה| פורסם בבית משיח גליון ?? דרוש מקור.}}.


וכן על זה הדרך {{הערה| קטעים ממחקרו של מ. מנחם, בספרו ארכיאולגיה חבדי"ת שעתיד לראות אור אי"ה בקרוב}}.
===מנורות ומנורת המקדש===
בנוגע לצורת המנורה דעת הרבי ע"פ רש"י והרמב"ם שהייתה באלכסון ולא עגולה אפילו שבשער הארכיאולוגי ברומא מופיע צורת המנורה בצורה עגולה.  


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[https://chabad.info/tag/%D7%90%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%94/ תגית "ארכיאולוגיה" {{אינפו}}]
*ידיעות וחדשות תחת התגית [https://chabad.info/tag/%D7%90%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%94/ '''"ארכיאולוגיה"''', באתר חב"ד אינפו{{אינפו}}]
 
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

גרסה אחרונה מ־22:50, 8 ביולי 2024

ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה לכך היא: מספר ציטוטים לא נחשבים ערך....
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

ארכאולוגיה היא תחום מדעי החוקר את העבר האנושי באמצעות איסוף מידע, שחזור, תיעוד, ניתוח ופרשנות. העוסקים בתחום זה נקראים ארכיאולוגים.

בהקשר יהודי תורני[עריכה | עריכת קוד מקור]

קריאת המגילה[עריכה | עריכת קוד מקור]

אחד הנושאים המשמעותיים שעשויים להיות מושלכים ממסקנות ארכאולוגיות, הוא זיהוי ערים מוקפות חומה מימות יהושע בן נון לעניין קריאת המגילה.

על פי ההלכה רק תושבי ערים מוקפות חומה או ערים הסמוכות להם, חוגגים פורים בט"ו אדר, בעוד שאר הערים חוגגים בי"ד אדר. אולם העיר נחשבת כמוקפת חומה רק אם היתה כזו מימות יהושע בן נון. לכן יש חשיבות לזיהוי ערים מקראיות שמוזכרות בתנ"ך ובפרט בספר יהושע כמוקפות חומה.

מידות ושיעורים[עריכה | עריכת קוד מקור]

נושא נוסף שמשליך על תחומים רחבים ביותר בעולם ההלכה, הוא תחום מידות ושיעורי תורה. סוגיה הלכתית זו משליכה על גודל הכזית ושאר שיעורי הנפח ההלכתיים, וכן על מדיות השטח כגון האמה והטפח. חפירות ארכאולוגיות עשויות לשפוך אור על גודלם המדויק של המידות ההלכתיות, ע"י חשיפת מקוואות עתיקות, מטבעות קדומות, ועוד ממצאים מתקופת חז"ל שאם נקבל את התיארוך הארכאולוגי נוכל לקבוע על פיהם את גודל המידות והשיעורים ההלכתיים.

גבולות הארץ[עריכה | עריכת קוד מקור]

ממצאים ארכאולוגיים יכולים לסייע גם בזיהוי ערים מסוימות שעל ידם ניתן לברר את גבולות ארץ ישראל המקראית. לזיהוי גבולות ארץ ישראל יש חשיבות הלכתית גדולה, כיוון שזה משליך על תחומים רבים ביניהם שמיטה יובל, ולא תחנם.

יחס הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

התפתחות והתפשטות התרבות האנושית[עריכה | עריכת קוד מקור]

"אחת הקושיות של הארכיאולוגים היא - היתכן שבדרום אמריקה (ובמקומות נוספים) מצאו ציורים ואותיות שמקורם מהודו, מדי ופרס וכיוצא בזה, ועד שמצאו אותיות שהם בדוגמת אל"ף בי"ת בלשון הקודש, ועד כדי כך, שאצל תושבי אמריקה שקדמו לקולומבוס מצאו כמה מנהגים שכל הסימנים מעידים שמקורם בדיני התורה!

הארכיאולוגים מסבירים שעוד לפני קולומבוס היה גוי מ"גרינלנד" שטעה בדרכו והגיע לאמריקה, והוא זה שהביא ענינים אלו לשם. אולם אינו מתקבל כלל על הדעת לומר שלגוי זה לא היתה דאגה אחרת אלא לקחת עמו... אותיות התורה ומנהגי ישראל!

אמנם על פי תורה אין כאן כל פליאה, שכן אדם וחוה אמנם נבראו במקום אחד (ב"גן עדן", סמוך לנהר פרת), אבל משם נפוצו צאצאיהם "על פני כל הארץ" (נח יא, ח), כך שעוד בזמנים הכי קדומים הגיעו גם ליבשת אמריקה (בסירות וספינות וכיוצא בזה) והביאו עמם תרבויות ומנהגים שונים.

והוא הדין לבעלי חיים הנמצאים ביבשת זו, שביניהם ישנם כאלו שלא מצינו דוגמתם בכל העולם כולו - גם הם הגיעו עוד בזמנים הכי קדומים (בסיבות ודרכים שונים) מהמקום שבו נבראו (סמוך לנהר פרת)[1]

ממצאי הארכאולוגיה בהקשר לגיל העולם[עריכה | עריכת קוד מקור]

"וכששואלים אותם נוסף על זה, את"ל שהוכחה שלהם מדעית, הרי איך אפשר שתוצאות החקירה דמשך קיום העולם ע"פ המדע דתכונה, ע"פ המדע של חקר עתיקות (ארכיאולוגיה), ע"פ המדע דחקר מבנה כדור הארץ (גאולוגיה) וע"פ המדע דראדיא [=רדיו] - סותרות אחת לרעותה ומן הקצה אל הקצה, היינו - ולדוגמא - מסקנא אחת שאי אפשר להיות יותר מחצי ביליון שנה ומסקנא שני' שאי אפשר - פחות משני ביליון שנה, וכיו"ב? והרי סתירות אלו - הוכחה ברורה הן שאין כל חקירות אלו אלא השערות בנויות באויר. ואין כאן המקום להאריך[2].

המגילות הגנוזות[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

חפירות הכותל[עריכה | עריכת קוד מקור]

דעת הרבי בנוגע לחפירות שרצה הרב גץ לעשות מתחת למה שנקרא היום הר הבית, בכדי לגלות את ארון הברית הרבי שלל זאת בתוקף: "כולל ועיקר – שבטלה התכנית לחפור מתחת לבי[ת] המק[דש], מחילות וכו' ואפילו לספקן".

בהמשך המכתב, הבהיר הרבי שוב כי יש לשמור על קדושת המקדש, ולא לגעת, לא בו וגם לא בספקו או אפילו 'ספק ספקו'[דרוש מקור].

מר וונדל ג'ונס[עריכה | עריכת קוד מקור]

יחס הרבי למר וונדל ג'ונס מנהיג קהילת בני נח וחוקר ארכיאולוג בכיר ביחס לשאלותיו בממצאים שמצא: הרבי נמנע מלענות לו על שאלות בתחום הארכאולוגיה והוא ראה זאת כתשובה שלילית, אך לבסוף התברר לו שהרבי אמר שמכיון שהייתה קרן ששילמה לוונדיל ואם היו יודעים שהרבי דיבר איתו בנושאים האלו היו מפסיקים לתרום לו, לכן הרבי מנע עצמו מלדבר עימו בנושא - כלומר מובן מכאן שבפועל הרבי כן דחף אותו לחקור כי אחרת היו מפסיקים לו את התרומות למחקר [3].

מנורות ומנורת המקדש[עריכה | עריכת קוד מקור]

בנוגע לצורת המנורה דעת הרבי ע"פ רש"י והרמב"ם שהייתה באלכסון ולא עגולה אפילו שבשער הארכיאולוגי ברומא מופיע צורת המנורה בצורה עגולה.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. (משיחת י"ב תמוז תשד"מ - על פי רשימת השומעים בלבד) <nowiki> הסבר לממצא ארכיאולוגי, ציטוט משיחת הרבי, באתר צעירי חב"ד
  2. אגרות קודש (כרך י"ב ג'תתס"ח)
  3. פורסם בבית משיח גליון ?? דרוש מקור.