הגולם מפראג: הבדלים בין גרסאות בדף
(2 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות) | |||
שורה 7: | שורה 7: | ||
סביב פועלו של הגולם מסתובבים סיפורים רבים רובם סביב עלילות הדם שהיו באותה תקופה. | סביב פועלו של הגולם מסתובבים סיפורים רבים רובם סביב עלילות הדם שהיו באותה תקופה. | ||
כעבור כמה שנים ביקר המהר"ל אצל הקיסר, והצליח לשדלו להוציא צו, שאסר על בתי המשפט לדון בעלילות הדם השיקריות. כעת, משלא היה עוד לגולם שימוש, החזירו המהר"ל לעפר, וגופתו נטמנה בעליית הגג של בית הכנסת העתיק "האלטנוי שול". | כעבור כמה שנים ביקר המהר"ל אצל הקיסר, והצליח לשדלו להוציא צו, שאסר על בתי המשפט לדון בעלילות הדם השיקריות. כעת, משלא היה עוד לגולם שימוש, החזירו המהר"ל לעפר, וגופתו נטמנה בעליית הגג של בית הכנסת העתיק "האלטנוי שול". | ||
==היה ונברא== | ==היה ונברא== | ||
שורה 29: | שורה 29: | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
*[[מהר"ל מפראג]] | *[[מהר"ל מפראג]] | ||
== לקריאה נוספת == | |||
*[[שבועון בית משיח]], גיליון פסח תשפ"ד, 1407, '''סיפורו של הגולם''' - יחס אדמו"רי ליובאוויטש לגולם מפראג | |||
== קישורים חיצוניים == | == קישורים חיצוניים == | ||
* '''[http://www.beismoshiach.org/Lashon_HaKodesh/pdf/690.pdf גאון מבית דוד]''', [[שבועון בית משיח]], י"א [[ניסן]] תשס"ט, עמוד 112 {{PDF}} - {{אינפו}} | * '''[http://www.beismoshiach.org/Lashon_HaKodesh/pdf/690.pdf גאון מבית דוד]''', [[שבועון בית משיח]], י"א [[ניסן]] תשס"ט, עמוד 112 {{PDF}} - {{אינפו}} | ||
*[https://col.org.il/news/49567 הרב דרוקמן תוקף הפרסומים: "הגולם - היה גם היה"] באתר {{חב"ד און ליין}}. | *[https://col.org.il/news/49567 הרב דרוקמן תוקף הפרסומים: "הגולם - היה גם היה"] באתר {{חב"ד און ליין}}. | ||
*[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16274&st=&pgnum=1&hilite= אגרת הקודש למהר"ל אודות יצירת הגולם] {{הב}} | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:אירועים והיסטוריה יהודיים]] | [[קטגוריה:אירועים והיסטוריה יהודיים]] | ||
[[קטגוריה:פראג]] | [[קטגוריה:פראג]] |
גרסה אחרונה מ־07:13, 22 באפריל 2024
הגולם מפראג הוא יצור בעל כוחות על-אנושיים שייצר המהר"ל מפראג על פי סודות תורת הקבלה. הגולם נוצר על מנת להגן על הקהילה היהודית מרדיפות שכניהם הגוים ובעיקר מעלילות הדם שהיו נפוצות באותה התקופה.
סיפורו של הגולם[עריכה | עריכת קוד מקור]
על פי המסופר, יצר המהר"ל את הגולם מן העפר שעל שפת נהר המלדובה. בשבוע שלפני ציווה המהר"ל לחתנו- רבי יצחק כ"ץ ולתלמידו הגדול רבי יעקב הלוי, שהיו השנים שליוו אותו בעת יצירת הגולם, לצום בכל אותו שבוע, ולאחר שבוע לטבול במקוה ולבוא אליו. ואכן לאחר שבוע הלכו אל אותו הנהר, ויצרו מעפר האדמה צורת אדם. ולאחר אמירת שמות קדושים, קראו בקול את הפסוק: "ויפח באפיו..." ואז קם הגולם על רגליו.
סביב פועלו של הגולם מסתובבים סיפורים רבים רובם סביב עלילות הדם שהיו באותה תקופה.
כעבור כמה שנים ביקר המהר"ל אצל הקיסר, והצליח לשדלו להוציא צו, שאסר על בתי המשפט לדון בעלילות הדם השיקריות. כעת, משלא היה עוד לגולם שימוש, החזירו המהר"ל לעפר, וגופתו נטמנה בעליית הגג של בית הכנסת העתיק "האלטנוי שול".
היה ונברא[עריכה | עריכת קוד מקור]
עם הזמן החלו פקפוקים באמיתיות הסיפור, בעיקר עקב העובדה שהוא מופיע בספר "נפלאות מהר"ל" לר' יודל רוזנברג שנחשד בזיוף סיפורים.
אולם הרבי ציין שהסיפור על הגולם היה מפורסם שנים רבות קודם הוצאת ספרו של ר' יודל רוזנברג, והוסיף ששמע מפי הרבי הריי"צ שביקר בעליית הגג של בית הכנסת אלטניי שול, וראה שם את מה שנשאר מן הגולם[1].
וזהו הסיפור: פעם ביקר אדמו"ר הרש"ב יחד עם הרבי הריי"צ בפראג, וביקרו בבית הכנסת של המהר"ל. בנו אדמו"ר הריי"צ רצה לעלות לעליה בה מונח ה"גולם", שיחד את השמש, נטל סולם ועלה. - כשסיפר הריי"צ את הסיפור לרבי, שאלו הרבי מה ראה שם, והריי"צ לא ענה לו.[2]
כשנודע הדבר לאדמו"ר הרש"ב הוכיח קשות את הריי"צ. כעבור זמן אמר לו: הייתה לי עבודה של חודשים (כנראה כדי לתקן שלא יהיה נזק מזה. המספר).[3]
בהתוועדות שבת פרשת בשלח תש"ל איזכר הרבי את הסיפור בקצרה בציינו שסיפר פעם את מה ששמעו מהרבי הריי"צ אודות עניין זה[4].
רבי לוי יצחק שניאורסון סיפר כי ביקר יחד עם הרבי הרש"ב בבית הכנסת של המהר"ל, והרבי הרש"ב ביקש לעלות לעליית הגג בה מונח הגולם למרות שאף אדם אינו מהין לעלות לשם, וכשהגיע רק בראשו לחלל העלייה, ירד מיד כשפניו לבנים כסיד ואמר שאף הוא סובר שאין רשות לאף אדם להיכנס לשם[5].
קימת הגולם בתחיית המתים[עריכה | עריכת קוד מקור]
בספרו של יודל רוזנברג 'נפלאות מהר"ל' מביא את דברי רבי חיים שאמר בשם חותנו המהר"ל: שרוחו של הגולם יקום בתחיית המתים אך בגוף אחר שנולד מאב ואם. ובנוסף, הגולם יקבל חלק לעולם הבא, "לבעבור שהציל כמה פעמים את ישראל מצרות גדולות", אף על פי שהיה מחויב בזה, כעבד שרבו מיטיב עמו בתמורה לעבודתו.
ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]
לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]
- שבועון בית משיח, גיליון פסח תשפ"ד, 1407, סיפורו של הגולם - יחס אדמו"רי ליובאוויטש לגולם מפראג
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- גאון מבית דוד, שבועון בית משיח, י"א ניסן תשס"ט, עמוד 112 -
- הרב דרוקמן תוקף הפרסומים: "הגולם - היה גם היה" באתר .
- אגרת הקודש למהר"ל אודות יצירת הגולם
הערות שוליים
- ↑ ראה במענה הרבי, מאוצר המלך, ניו-יורק, תשס"ה, עמ 207, שצילומו מופיע לעיל.
- ↑ הרבי הריי"צ ראה שם את מה שנשאר מן הגולם- על פי מכתב הרבי שהובא בבית משיח י"א ניסן תשס"ט, "גאון מבית דוד", שבקישור כאן, עמ' 115. ראה גם צילום כתי"ק שבתחילת הערך.
- ↑ תורת מנחם שנת השי"ת חלק א' (27).
- ↑ שיחות קודש תש"ל ע' 496
- ↑ מפי הרב שניאור זלמן בוטמאן, תולדות לוי יצחק ע' 254.