אגל"א: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
(13 גרסאות ביניים של 10 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
אגל"א הינו שם משמות הקודש היוצא מראשי תיבות; " | {{שמות}}'''אגל"א''' הינו שם משמות הקודש היוצא מראשי תיבות; "'''א'''תה '''ג'''יבור '''ל'''עולם '''א'''דני", וענינו כהמשך הברכה; "מחיה מתים אתה". | ||
==אופן א' בהסבר - תיקון הנפילה== | |||
ב[[שבירת הכלים]] נפלו [[רפ"ח ניצוצות]] מ[[עולם התוהו]] לבריאה - ל[[קליפת נוגה]] - בחינת "מות", ו[[קליפה]] זו נבראה על ידי אתה גיבור - [[מדת הגבורה]] וה[[צמצום]], ו[[נשמה|נשמות]] ישראל, מבררים ומעלים את הניצוצות אל הקדושה - על ידי שמשתמשים בעניני העולם לצורך עבודת ה', ומשתמשים במדת ה[[ספירת הגבורה|גבורה]] לבטל את הצמצום ולהגביר את הגילוי האלקי בעולם, על ידי זה שמחילים על העולם את אדנותו - שם א-דני (שם המורה על מדת הגבורה). ובזה הוא מחיה מתים. | |||
על פי זה תתפרש התפילה: | |||
אתה גיבור - | אתה גיבור - שעל ידי זה נגרמת השבירה - מות, | ||
לעולם א - דני - החלת אדנות ה' על העולם, | לעולם א - דני - החלת אדנות ה' על העולם, | ||
מחיה מתים אתה - תיקון השבירה והנפילה. | מחיה מתים אתה - תיקון השבירה והנפילה. | ||
==אופן ב' בהסבר - גילוי המעלה והצורך בצמצום האור האלוקי== | |||
הסבר נוסף בהסברת פסוק זה הוא כך: | |||
"אתה": בהתחלה אוא"ס האיר בגלוי בכל העולם ולכן אמר הכתוב אתה - בלשון נוכח המורה על גילוי - איך שאוא"ס האיר בגלוי בעולם שלכן אפרש להצביע ולומר 'אתה'. במצב זה אין אפשרות של עולמות משום שהעולמות הינם גבול וכשאוא"ס שהינו בלי גבול מאיר וממלא את כל החלל אין אפשרות לעצם מוגבל. | |||
"גבור": כדי שתהיה התהוות העולמות הקב"ה צמצם את אוא"ס, הצמצום נעשה על ידי מדת הגבורה שעניינה צמצום, | |||
"לעולם": לאחר הצמצום יכול להיות מצב של התהוות העולמות, המילה לעולם מסבירה את המילה גיבור ואת מטרת פעולת הצמצום - התהוות העולמות. | |||
"אדנ-י": מכיוון שהמטרה בהתהוות העולמות היא דירה לקב"ה בעולמות ולא בעולמות כשלעצמם, המילה אדנ-י מבטאת את אדנותו ומלכותו של הקב"ה בעולמות, מצב זה יתקיים במלואו ב[[גאולה האמיתית והשלימה]] בה העולם הגשמי יגלה את מציאותו האמתית ואת [[אחדות ה']]. | |||
{{סגל}} | {{סגל}} | ||
{{קצרמר|חסידות}} | |||
[[קטגוריה: | [[קטגוריה:שמות ה']] | ||
[[קטגוריה:תורת החסידות]] |
גרסה אחרונה מ־07:39, 6 במרץ 2024
שמותיו של הקב"ה |
---|
7 שמות שאינם נמחקים |
הוי"ה · אדנ"י · א"ל · אלהי"ם · אלו"ה · צבאו"ת · שד"י |
מילויים לשם הוי"ה |
שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן |
שמות נוספים |
אהי"ה · שם מ"ב · שם ע"ב (ע"ב תיבות) · א"ל אדנ"י · א"ל הוי"ה · א"ל שד"י · אגל"א · י"ה |
כינויים |
אלופו של עולם · הקב"ה · ה' אחד · עצמות ומהות · קדמון · אדון · אדם העליון · לא אדם · מלך מלכי המלכים · אויבערשטער · שלום |
אגל"א הינו שם משמות הקודש היוצא מראשי תיבות; "אתה גיבור לעולם אדני", וענינו כהמשך הברכה; "מחיה מתים אתה".
אופן א' בהסבר - תיקון הנפילה[עריכה | עריכת קוד מקור]
בשבירת הכלים נפלו רפ"ח ניצוצות מעולם התוהו לבריאה - לקליפת נוגה - בחינת "מות", וקליפה זו נבראה על ידי אתה גיבור - מדת הגבורה והצמצום, ונשמות ישראל, מבררים ומעלים את הניצוצות אל הקדושה - על ידי שמשתמשים בעניני העולם לצורך עבודת ה', ומשתמשים במדת הגבורה לבטל את הצמצום ולהגביר את הגילוי האלקי בעולם, על ידי זה שמחילים על העולם את אדנותו - שם א-דני (שם המורה על מדת הגבורה). ובזה הוא מחיה מתים.
על פי זה תתפרש התפילה:
אתה גיבור - שעל ידי זה נגרמת השבירה - מות,
לעולם א - דני - החלת אדנות ה' על העולם,
מחיה מתים אתה - תיקון השבירה והנפילה.
אופן ב' בהסבר - גילוי המעלה והצורך בצמצום האור האלוקי[עריכה | עריכת קוד מקור]
הסבר נוסף בהסברת פסוק זה הוא כך:
"אתה": בהתחלה אוא"ס האיר בגלוי בכל העולם ולכן אמר הכתוב אתה - בלשון נוכח המורה על גילוי - איך שאוא"ס האיר בגלוי בעולם שלכן אפרש להצביע ולומר 'אתה'. במצב זה אין אפשרות של עולמות משום שהעולמות הינם גבול וכשאוא"ס שהינו בלי גבול מאיר וממלא את כל החלל אין אפשרות לעצם מוגבל.
"גבור": כדי שתהיה התהוות העולמות הקב"ה צמצם את אוא"ס, הצמצום נעשה על ידי מדת הגבורה שעניינה צמצום,
"לעולם": לאחר הצמצום יכול להיות מצב של התהוות העולמות, המילה לעולם מסבירה את המילה גיבור ואת מטרת פעולת הצמצום - התהוות העולמות.
"אדנ-י": מכיוון שהמטרה בהתהוות העולמות היא דירה לקב"ה בעולמות ולא בעולמות כשלעצמם, המילה אדנ-י מבטאת את אדנותו ומלכותו של הקב"ה בעולמות, מצב זה יתקיים במלואו בגאולה האמיתית והשלימה בה העולם הגשמי יגלה את מציאותו האמתית ואת אחדות ה'.
- (חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")