פתח (ניקוד): הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "{{הערות שוליים|}}" ב־"{{הערות שוליים}}") |
מ (להתראות העביר את הדף פתח לשם פתח (ניקוד) תוך דריסת הפניה) |
||
(גרסת ביניים אחת של משתמש אחר אחד אינה מוצגת) | |||
שורה 3: | שורה 3: | ||
צורת הפתח היא קו מאוזן (מימין משמאל), שמה והברתה היא באופן של פתיחת הפה, המורה על פתיחת המוח שבספירת החכמה (בניגוד לנקודת ה[[קמץ]] המורה על קמיצות בהתאם גם להברתה על ידי קמיצת הפה), בנוסף לפשיטות שבה (קו הפתח פשוט, בניגוד לנקודת הציר"י המחולק לשני נקודות ונמשל כנגד ספירת הבינה). | צורת הפתח היא קו מאוזן (מימין משמאל), שמה והברתה היא באופן של פתיחת הפה, המורה על פתיחת המוח שבספירת החכמה (בניגוד לנקודת ה[[קמץ]] המורה על קמיצות בהתאם גם להברתה על ידי קמיצת הפה), בנוסף לפשיטות שבה (קו הפתח פשוט, בניגוד לנקודת הציר"י המחולק לשני נקודות ונמשל כנגד ספירת הבינה). | ||
מסיבה זאת, שכשהנפש רצונה להוציא מפיה נקודת קמץ אזי ממילא נקמצים השפתים ובפתח נפתחים השפתים{{הערה|[[אגרת הקודש פרק ה']]}}. | מסיבה זאת, שכשהנפש רצונה להוציא מפיה נקודת קמץ אזי ממילא נקמצים השפתים ובפתח נפתחים השפתים{{הערה|[[אגרת הקודש פרק ה']].}}. | ||
[[המגיד ממזריטש]] אמר: א"ל הוא המשכה מאלופ"ו של עולם אל ג' קוים שהוא כ"ל. ואַל בפתח הוא נמשך (מהם בחכמה) [בהם מחכמה], והחכמה מאי"ן תמצא, לכן [אַ"ל] פירושו לא, שהוא אין כנזכר{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/magid/ot/47/445&search=%D7%A4%D7%AA%D7%97 אור תורה ע' תמה]}}. | [[המגיד ממזריטש]] אמר: א"ל הוא המשכה מאלופ"ו של עולם אל ג' קוים שהוא כ"ל. ואַל בפתח הוא נמשך (מהם בחכמה) [בהם מחכמה], והחכמה מאי"ן תמצא, לכן [אַ"ל] פירושו לא, שהוא אין כנזכר{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/magid/ot/47/445&search=%D7%A4%D7%AA%D7%97 אור תורה ע' תמה].}}. | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:נקודות]] | [[קטגוריה:נקודות]] |
גרסה אחרונה מ־20:29, 16 ביוני 2024
פתח | |||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אותיות האל"ף בי"ת | |||||||||||||||||||||||||||||
א | ב | ג | ד | ה | ו | ||||||||||||||||||||||||
ז | ח | ט | י | כ | ל | ||||||||||||||||||||||||
מ | נ | ס | ע | פ | צ | ||||||||||||||||||||||||
ק | ר | ש | ת | ||||||||||||||||||||||||||
אותיות סופיות | |||||||||||||||||||||||||||||
|
נוטריקון - חילופי אותיות | |
---|---|
אתב"ש · אלב"מ · אכב"י · רל"א שערים · גימטריא · כתב מזוזה | |
סוגי אותיות | |
אתוון רברבין · אתוון זעירין · תגים המחשבה · הדיבור · החקיקה · הכתיבה רשימו · אש שחורה · אש לבנה |
פַּתח היא אחת מנקודות אותיות האל"ף-בי"ת, המכוונת כנגד ספירת החכמה. מסיבה זאת ברכת אתה חונן שבשמונה עשרה שכנגד ספירת החכמה מנוקדת בפתח.
צורת הפתח היא קו מאוזן (מימין משמאל), שמה והברתה היא באופן של פתיחת הפה, המורה על פתיחת המוח שבספירת החכמה (בניגוד לנקודת הקמץ המורה על קמיצות בהתאם גם להברתה על ידי קמיצת הפה), בנוסף לפשיטות שבה (קו הפתח פשוט, בניגוד לנקודת הציר"י המחולק לשני נקודות ונמשל כנגד ספירת הבינה).
מסיבה זאת, שכשהנפש רצונה להוציא מפיה נקודת קמץ אזי ממילא נקמצים השפתים ובפתח נפתחים השפתים[1].
המגיד ממזריטש אמר: א"ל הוא המשכה מאלופ"ו של עולם אל ג' קוים שהוא כ"ל. ואַל בפתח הוא נמשך (מהם בחכמה) [בהם מחכמה], והחכמה מאי"ן תמצא, לכן [אַ"ל] פירושו לא, שהוא אין כנזכר[2].