מסכת עירובין: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(5 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 3: שורה 3:
'''מסכת עירובין''' היא המסכת השנייה ב[[סדר מועד]], שהוא הסדר השני בשישה סדרי [[משנה]]. פ[[ירושה]] העברי של המילה "עירובין", הוא כלאיים (תרגומה הארמי של המילה כלאים בתורה הוא עירובין) היינו עירוב שני תחומים שיש להבדילם. (כמו מצוות כלאיים) נושא המסכת הוא איסורי רשויות השבת, בעיקר איסורי דרבנן של טלטול (= נשיאת חפצים) בין רשויות יחיד שונות, ותקנות חכמים עירוב חצירות ושיתוף מבואות שהם מעשים סמליים המשתפים ומערבים את כל היחידים המתגוררים באזור המגורים, והופכים אותם לבני רשות אחת, שלהם מותר לטלטל.
'''מסכת עירובין''' היא המסכת השנייה ב[[סדר מועד]], שהוא הסדר השני בשישה סדרי [[משנה]]. פ[[ירושה]] העברי של המילה "עירובין", הוא כלאיים (תרגומה הארמי של המילה כלאים בתורה הוא עירובין) היינו עירוב שני תחומים שיש להבדילם. (כמו מצוות כלאיים) נושא המסכת הוא איסורי רשויות השבת, בעיקר איסורי דרבנן של טלטול (= נשיאת חפצים) בין רשויות יחיד שונות, ותקנות חכמים עירוב חצירות ושיתוף מבואות שהם מעשים סמליים המשתפים ומערבים את כל היחידים המתגוררים באזור המגורים, והופכים אותם לבני רשות אחת, שלהם מותר לטלטל.


==עירוב חצרות==
[[עירוב חצרות]] היא תקנה שתיקנו חכמים בהלכות ערובין, המאפשרת טלטול (הוצאת חפצים) בהיתר בשבת בין רשויות היחיד פרטיות או משותפות שנמצאות בבעלות שונה וזאת על ידי יצירת שותפות כלשהיא בין הדיירים.
ב[[ארץ הקודש]] נפוץ העירוב ומסביב לערים וישובים רבים ישנו עירוב.
בחו"ל מפני סיבות שונות יש קושי בהקמת עירוב.
ב[[ניו יורק]] היו ניסיונות להקמת עירוב והרבי היה מעורב בזה{{הערה|ראה [[שבועון בית משיח]] 1433, במדור אגרות בפרסום ראשון}}. אך ידוע שלאחר הפולמוסים שנידונו, הרבי סירב להקמת עירוב ב[[קראון הייטס]].
בשנות הפ' היו שהקימו עירוב בקראון הייטס ורבנים אסרו זאת.


=== ביאורי הרבי ===
=== ביאורי הרבי ===
שורה 26: שורה 37:
=== ביאורי נשיאי חב"ד ===
=== ביאורי נשיאי חב"ד ===
{{צצ|131|עמודים=ס"ב-128}}
{{צצ|131|עמודים=ס"ב-128}}
==בתורת החסידות==
{{ערך מורחב|ערך=[[עירוב רשויות (תחומים, חצירות)]]}}
{{פסקה חסרה}}


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה אחרונה מ־11:01, 7 בנובמבר 2024

עמודי עירוב בירושלים

מסכת עירובין היא המסכת השנייה בסדר מועד, שהוא הסדר השני בשישה סדרי משנה. פירושה העברי של המילה "עירובין", הוא כלאיים (תרגומה הארמי של המילה כלאים בתורה הוא עירובין) היינו עירוב שני תחומים שיש להבדילם. (כמו מצוות כלאיים) נושא המסכת הוא איסורי רשויות השבת, בעיקר איסורי דרבנן של טלטול (= נשיאת חפצים) בין רשויות יחיד שונות, ותקנות חכמים עירוב חצירות ושיתוף מבואות שהם מעשים סמליים המשתפים ומערבים את כל היחידים המתגוררים באזור המגורים, והופכים אותם לבני רשות אחת, שלהם מותר לטלטל.

עירוב חצרות[עריכה | עריכת קוד מקור]

עירוב חצרות היא תקנה שתיקנו חכמים בהלכות ערובין, המאפשרת טלטול (הוצאת חפצים) בהיתר בשבת בין רשויות היחיד פרטיות או משותפות שנמצאות בבעלות שונה וזאת על ידי יצירת שותפות כלשהיא בין הדיירים.

בארץ הקודש נפוץ העירוב ומסביב לערים וישובים רבים ישנו עירוב.

בחו"ל מפני סיבות שונות יש קושי בהקמת עירוב.

בניו יורק היו ניסיונות להקמת עירוב והרבי היה מעורב בזה[1]. אך ידוע שלאחר הפולמוסים שנידונו, הרבי סירב להקמת עירוב בקראון הייטס.

בשנות הפ' היו שהקימו עירוב בקראון הייטס ורבנים אסרו זאת.

ביאורי הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

ביאורי נשיאי חב"ד[עריכה | עריכת קוד מקור]

בתורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – עירוב רשויות (תחומים, חצירות)
פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. ראה שבועון בית משיח 1433, במדור אגרות בפרסום ראשון