ביטול: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – ",([א-ת])" ב־", $1")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
מ (ניסוח)
 
(5 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 8: שורה 8:
אצל חסידים ראו את ה[[גאווה]] וה[[ישות]] כדבר המאוס והאסור ביותר.
אצל חסידים ראו את ה[[גאווה]] וה[[ישות]] כדבר המאוס והאסור ביותר.


בחסידות מובא גם שכל ענין של צמיחה והתחדשות הוא על ידי ביטול דווקא, הן ריקבון הגרעין באדמה כהקדמה לצמיחת אילן חדש, הן ריקבון הזרע בגוף האשה{{הערה|ובכללות יותר - טהרת האשה לבעלה היא על ידי העפר דווקא, תכלית הביטול, התוועדויות תשמ"ח חלק ג' עמוד 461.}}.
בחסידות מובא גם שכל ענין של צמיחה והתחדשות הוא על ידי ביטול דווקא, הן ריקבון הגרעין באדמה כהקדמה לצמיחת אילן חדש, הן ריקבון הזרע בגוף האשה{{הערה|וכן טהרת סוטה לבעלה היא על ידי עפר דווקא, תכלית הביטול, התוועדויות תשמ"ח חלק ג' עמוד 461, בשולי הגיליון.}}.


== אופן הביטול ==
== אופן הביטול ==
שורה 27: שורה 27:
== ראו גם ==
== ראו גם ==
*[[אתכפיא]]
*[[אתכפיא]]
* [[דעת עליון ודעת תחתון]]
==לקריאה נוספת==
*'''עס איז ניטא קיין איך''', פתגמים קצרים מדא"ח, שבועון כפר חב"ד גליון 1850 עמוד 12


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*''''[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=80&CategoryID=200 ביטול]''' באתר צעירי אגודת חב"ד
*''''[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=80&CategoryID=200 ביטול]''' באתר צעירי אגודת חב"ד
*'''[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/678679/ רבי יומי: ביאור נפלא על מידת הענווה והביטול]''' {{וידפו}}
*'''[https://drive.google.com/file/d/13teeABM2GZKrPG2mYRHSJu21LM0i9cW7/view דרגות בביטול]''', הערות התמימים ואנ"ש מוריסטון י"א ניסן תשפ"ג, עמוד מה


[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:נפש]]
[[קטגוריה:נפש]]
[[קטגוריה:חסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

גרסה אחרונה מ־21:10, 18 באפריל 2023

ביטול הוא מושג יסודי בעבודה ובהשכלה, שענינו העדר ענין הישות, והעדר תפיסת מקום.

חשיבות הביטול[עריכה | עריכת קוד מקור]

בחסידות מובא במקומות רבים כי ההקדמה לקבלת התורה והמצוות, היה הביטול של בני ישראל בהכרזת 'נעשה ונשמע', כאשר הם ביטלו את שכלם ומציאותם, והתחייבו לבצע את כל אשר יצוו עליהם.

בתורת החסידות ניתן למושג זה עומק נוסף, כחלק מהשיטה הכללית של תורת החסידות להחדיר בתודעת האדם את המציאות האלוקית המוחלטת, וההכרה בכך שאין שום מציאות אמיתית מלבדו והכל בטל אליו.

אצל חסידים ראו את הגאווה והישות כדבר המאוס והאסור ביותר.

בחסידות מובא גם שכל ענין של צמיחה והתחדשות הוא על ידי ביטול דווקא, הן ריקבון הגרעין באדמה כהקדמה לצמיחת אילן חדש, הן ריקבון הזרע בגוף האשה[1].

אופן הביטול[עריכה | עריכת קוד מקור]

הביטול נעשה על ידי הכרה והרגשה בענינים הגבוהים ממנו, עד שישותו אינה תופסת בעיניו מקום. ענינה הפנימי של ספירת החכמה הוא הביטול.

בכללות בביטול יש שתי דרגות: "ביטול היש" ו"ביטול במציאות". בכל דרגא מדרגות אלו, ישנם תתי מדרגות רבות.

ביטול היש[עריכה | עריכת קוד מקור]

ביטול היש היא התבטלות של נברא לבורא, עד כדי הפיכת רצונו העצמי שיהיה כרצונו של הקב"ה, באופן שלמתבטל אין שום רצון משלו. דוגמה לכך היא ביטול האבות להקב"ה, שמהות ביטול זה היא כביטול המרכבה לרוכב, שבה נראה בבירור שלמרכבה אין שום דיעה אישית והיא כפופה לדעת הרוכב לגמרי; וכך גם אמר אברהם אבינו על עצמו ואני עפר ואפר, המורה על ביטול היש - "ונפשי כעפר לכל תהיה" - כעפר שהכל דורכים עליו, אם כי נשארת עדיין ישות מסוימת, שהיא מתבטלת כלפי הקב"ה - "יש מי שבטל".

ביטול במציאות[עריכה | עריכת קוד מקור]

לעומת זאת ישנו הביטול במציאות, והיינו, שכלל אינו מציאות אפילו לא מציאות שבטלה, והוא כדגים שבים שכלל אינם נחשבים מציאות לעצמם[2]. והיא דרגת ביטולו של משה רבינו שאמר: "ונחנו מה" - ביטול גמור מכל וכל, שהוא כלל לא נמצא במציאות.

יין ושמן[עריכה | עריכת קוד מקור]

בלשכת בית השמנים שבבית המקדש היו בה יין ושמן. על פי תורת החסידות זה רומז על צירוף עניני היין הרומז על שמחה ועבודה בהתפעלות והתלהבות, ושמן - עבודה בביטול ובחשאי, שזהו ענינו של שמן זית שנמשך אחר התפילה בביטול ואינו מהבהב. למרות שהיו בה יין ושמן היא נקראת לשכת בית שמניא, כי עיקר ההדגשה היא ענין הביטול[3]

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • עס איז ניטא קיין איך, פתגמים קצרים מדא"ח, שבועון כפר חב"ד גליון 1850 עמוד 12

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. וכן טהרת סוטה לבעלה היא על ידי עפר דווקא, תכלית הביטול, התוועדויות תשמ"ח חלק ג' עמוד 461, בשולי הגיליון.
  2. וכך היא ההלכה לגבי מקוה, שהם נכללים בחשבון המ' סאה ואף עושים מקוה בעין הדג - זבחים כב, ב.
  3. התוועדויות תשמ"ב חלק ד'.