חשבונו של עולם: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "חשבונו של עולם הוא חשבון הנפש כפי שנקרא בלשון חז"ל שם זה מורה על חשיבותו של ח...")
 
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(47 גרסאות ביניים של 17 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
חשבונו של עולם הוא [[חשבון נפש|חשבון הנפש]] כפי שנקרא בלשון חז"ל שם זה מורה על חשיבותו של [[חשבון נפש|חשבון הנפש]]
'''חשבונו של עולם''' הינו [[חשבון נפש|חשבון הנפש]], כפי שנקרא בלשון חז"ל, גם כביטוי לחשבון נפש של האדם וסביבתו, והכנה למה שייעשה אחר מאה ועשרים, והוא [[סגולה]] ל[[אריכות ימים]].


==בגמרא==
==בגמרא==
{{ציטוטון|א"ר שמואל בר נחמן א"ר יוחנן מאי דכתיב על כן יאמרו המושלים וגו' המושלים אלו המושלים ביצרם בואו חשבון בואו ונחשב '''חשבונו של עולם''' הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסדה{{הערה|בבא בתרא,דף ח, עמוד ב.}}}}
הביטוי "חשבונו של עולם" מובא בגמרא במסכת [[בבא בתרא]] בקשר ל[[צדיק|צדיקים]] היודעים את חשיבותם של המצוות ונזהרים מן העבירות:
{{ציטוט|א"ר שמואל בר נחמן א"ר יוחנן מאי דכתיב על כן יאמרו המושלים וגו' המושלים אלו המושלים ביצרם בואו חשבון בואו ונחשב '''חשבונו של עולם''' הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסדה|בבא בתרא, דף עח, עמוד ב.}}


==אצל הצמח צדק==
==אצל הצמח צדק==
הרבי ה[[צמח צדק]] דיבר כמה וכמה שנים קודם [[הסתלקות|הסתלקותו]] על "באו ונחשוב חשבונו של עולם" היינו איך תהיה הנהגת ה[[חסידים]] לאחר מאה ועשרים, ואחר כך עוד האריך ימים.
[[אדמו"ר הצמח צדק]] דיבר{{הערה|שם=מח}} כמה וכמה שנים קודם [[הסתלקות|הסתלקותו]] על "באו ונחשוב חשבונו של עולם" היינו איך תהיה הנהגת ה[[חסידים]] לאחר מאה ועשרים, ואחר כך עוד האריך ימים.


==אצל הרבי==
==בתורת הרבי==
ב[[ב' אדר]] [[מוצאי שבת]] [[פרשת תרומה]], אמר [[הרבי]] [[שיחה]] בסגנון "באו ונחשוב חשבונו של עולם" מה ייעשה אחר [[ג' בתמוז]], ב[[שיחה]] הורה [[הרבי]] שאחר [[ג' תמוז]] על ה[[חסידי]]ם להקשיב לרבני [[קראון הייטס|ה"שכונה"]] ה"חסידישע רבנים", וכן הדגיש [[הרבי]] כמה וכמה פעמים ש"חשבונו של עולם" אינו קשור לענין של היפך החיים ח"ו.
[[קובץ:חשובנו.png|200px|ממוזער|הרבי במהלך אמירת השיחה]]
ב[[ב' אדר]] [[תשמ"ח]], כעשרה ימים אחר [[הסתלקות]] [[הרבנית חיה מושקא]], נשא [[הרבי]] [[שיחה]] בביתו בסגנון "באו ונחשוב חשבונו של עולם", מה ייעשה אחר מאה ועשרים. הרבי אמר ש[[אדמו"ר הריי"צ]] סיפר לו פעם על שבאו ל[[ אדמו"ר הצמח צדק]] ושאלו אותו מה ייעשה אחר מאה ועשרים, ובעקבות זה אמר שיחה על "באו ונחשוב חשבונו של עולם". מכיוון שסיפר לו על כך [[אדמו"ר הריי"צ]] הסיק הרבי שגם עליו לומר שיחה כזו. בשיחה הורה הרבי שאחר מאה ועשרים על החסידים להקשיב לרבני חב"ד, ה"חסידישע רבנים", שבכל מקום, וכן הדגיש הרבי כמה וכמה פעמים ש"חשבונו של עולם" אינו קשור לענין של היפך החיים אלא ל[[אריכות ימים]]. לאחר אמירת השיחה חילק הרבי דולרים ל[[צדקה]], כשבאופן נדיר הרבי לא מדבר עם אף אחד מהעוברים, והנוכחים במקום העידו שעיניו הקדושות נראו כאילו מביטות בדבר רחוק שלא כאן{{הערה|יומן הרב [[ברוך כהנא]]}}.


כאשר [[חסידים]] שמעו את ה[[שיחה]] נבהלו מאד כי הבינו ש[[הרבי]] מדבר על מצב חמור של [[ג' תמוז]], ולכן [[שיחה]] זו לא הודפסה ולא הוגהה למרות שפעמיים ביקש הרבי שיכניסו אליו את השיחה להגהה , רק לאחר זמן רב נדפסה חלק מהשיחה בהוספות ל[[התועדויות]] [[תשמ"ח]] חלק ד'.
בסיום השיחה [[ הרב מרלו ]] ניגש לרבי  ברכו באריכות ימים  ושנים טובות והוסיף ואתה תצווה כולם יודעים  על מי זה נאמר, ענה לו הרבי בפנים רציניות מאוד אבל שיהיה בלי כתית .


לאחר כמה שנים בעקבות שיחה עם האדמו"ר ממאחנובקע - בעלז ששאל מדוע לא ממנים מנהיג חדש ב[[חב"ד]] ח"ו, תמלל הרב [[אורי ליפש]] את ה[[שיחה]] מתוך ההקלטה והדפיסה בקונטרס בשם "דוד מלך ישראל חי וקים".
כאשר שמעו החסידים את ה[[שיחה]] שררה מבוכה רבה. רבים דנו והתפלפלו מה בדיוק היתה כוונת הרבי בשיחה, בהיות והרבי קצת סתם ולא פירש למה בדיוק כוונתו{{הערה|יומן הרב [[ברוך כהנא]]}}. היו שנבהלו מאד כי הבינו שהרבי מדבר על מצב חמור של העלם והסתר, ומסיבה זו התחמקו האחראיים להגיש לרבי את השיחה ל[[מוגה|הגהה]] אף לאחר שהרבי ביקש זאת{{הערה|הנקודה החב"דית - 1, ע' 50}}. לאחר זמן השיחה עובדה ונדפסה כהוספה בסדרת [[התוועדויות]]{{הערה|שם=מח|הוספות להתוועדויות [[תשמ"ח]] חלק ד' עמוד 397.}}.


==קישורים חיצונים==
לאחר אמירת השיחה, בירך הרב [[יהודה קלמן מרלו]] את הרבי באריכות ימים ושנים טובות, ואמר: ''''ואתה תצווה' כולם  יודעים על מי זה נאמר'''. הרבי ענה לו בפנים רציניות: אבל שיהיה בלי כתית{{דרוש מקור}}.
*[https://chabad.info/moshiach/343529/ לקריאת תמליל השיחה] {{אינפו|}}


==הערות שולים==
==קישורים חיצוניים==
* '''[https://drive.google.com/file/d/1DR65hsgjwCOR9iNipgR1oC4Yp4N7Yv42/view שיחת ב' אדר תשמ"ח]''', מתוך סדרת [[דברי משיח]] שע"י [[המכון להפצת תורתו של משיח]].
* '''[https://chabad.info/moshiach/343529/ תגלית מרעישה: הרבי מלך המשיח כבר דיבר על תקופת ההעלם]''', כתבה שעוסקת במשפט שנאמר בשיחה, ולא היה מוכר, באתר חב"ד אינפו, א׳ באדר תשע״ח
*[https://www.mafteiach.app/all/5748-06-02 '''השיחה, בוידאו, בשמע ובקובץ PDF כפי שמודפסת בהתוועדויות'''] באתר מפתח (mafteiach) {{וידאו}} {{שמע}} {{PDF}}
 
==ראו גם==
* [[צוואת הרבי]]
* [[נצחיות חייו של הרבי]]
* [[חיים נצחיים במלך המשיח]]
* [[נכסה וחוזר ונגלה]]
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:שיחות אדמו"ר שליט"א]]

גרסה אחרונה מ־16:15, 9 באוקטובר 2024

חשבונו של עולם הינו חשבון הנפש, כפי שנקרא בלשון חז"ל, גם כביטוי לחשבון נפש של האדם וסביבתו, והכנה למה שייעשה אחר מאה ועשרים, והוא סגולה לאריכות ימים.

בגמרא[עריכה | עריכת קוד מקור]

הביטוי "חשבונו של עולם" מובא בגמרא במסכת בבא בתרא בקשר לצדיקים היודעים את חשיבותם של המצוות ונזהרים מן העבירות:

א"ר שמואל בר נחמן א"ר יוחנן מאי דכתיב על כן יאמרו המושלים וגו' המושלים אלו המושלים ביצרם בואו חשבון בואו ונחשב חשבונו של עולם הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסדה

בבא בתרא, דף עח, עמוד ב.

אצל הצמח צדק[עריכה | עריכת קוד מקור]

אדמו"ר הצמח צדק דיבר[1] כמה וכמה שנים קודם הסתלקותו על "באו ונחשוב חשבונו של עולם" היינו איך תהיה הנהגת החסידים לאחר מאה ועשרים, ואחר כך עוד האריך ימים.

בתורת הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי במהלך אמירת השיחה

בב' אדר תשמ"ח, כעשרה ימים אחר הסתלקות הרבנית חיה מושקא, נשא הרבי שיחה בביתו בסגנון "באו ונחשוב חשבונו של עולם", מה ייעשה אחר מאה ועשרים. הרבי אמר שאדמו"ר הריי"צ סיפר לו פעם על שבאו לאדמו"ר הצמח צדק ושאלו אותו מה ייעשה אחר מאה ועשרים, ובעקבות זה אמר שיחה על "באו ונחשוב חשבונו של עולם". מכיוון שסיפר לו על כך אדמו"ר הריי"צ הסיק הרבי שגם עליו לומר שיחה כזו. בשיחה הורה הרבי שאחר מאה ועשרים על החסידים להקשיב לרבני חב"ד, ה"חסידישע רבנים", שבכל מקום, וכן הדגיש הרבי כמה וכמה פעמים ש"חשבונו של עולם" אינו קשור לענין של היפך החיים אלא לאריכות ימים. לאחר אמירת השיחה חילק הרבי דולרים לצדקה, כשבאופן נדיר הרבי לא מדבר עם אף אחד מהעוברים, והנוכחים במקום העידו שעיניו הקדושות נראו כאילו מביטות בדבר רחוק שלא כאן[2].

בסיום השיחה הרב מרלו ניגש לרבי ברכו באריכות ימים ושנים טובות והוסיף ואתה תצווה כולם יודעים על מי זה נאמר, ענה לו הרבי בפנים רציניות מאוד אבל שיהיה בלי כתית .

כאשר שמעו החסידים את השיחה שררה מבוכה רבה. רבים דנו והתפלפלו מה בדיוק היתה כוונת הרבי בשיחה, בהיות והרבי קצת סתם ולא פירש למה בדיוק כוונתו[3]. היו שנבהלו מאד כי הבינו שהרבי מדבר על מצב חמור של העלם והסתר, ומסיבה זו התחמקו האחראיים להגיש לרבי את השיחה להגהה אף לאחר שהרבי ביקש זאת[4]. לאחר זמן השיחה עובדה ונדפסה כהוספה בסדרת התוועדויות[1].

לאחר אמירת השיחה, בירך הרב יהודה קלמן מרלו את הרבי באריכות ימים ושנים טובות, ואמר: 'ואתה תצווה' כולם יודעים על מי זה נאמר. הרבי ענה לו בפנים רציניות: אבל שיהיה בלי כתית[דרוש מקור].

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 הוספות להתוועדויות תשמ"ח חלק ד' עמוד 397.
  2. יומן הרב ברוך כהנא
  3. יומן הרב ברוך כהנא
  4. הנקודה החב"דית - 1, ע' 50