סידור: הבדלים בין גרסאות בדף
יוסף בן מלמד (שיחה | תרומות) (שחזור) תגית: ביטול |
|||
(22 גרסאות ביניים של 11 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''הסידור''' הוא ספר המרכז בתוכו את ה[[תפילה|תפילות]] שמתפלל [[יהודי]] בימי החול וביום ה[[שבת]], ואת עיקרי תפילות ה[[חג]]ים. במהדורות מסוימות{{ | '''הסידור''' הוא ספר המרכז בתוכו את ה[[תפילה|תפילות]] שמתפלל [[יהודי]] בימי החול וביום ה[[שבת]], ואת עיקרי תפילות ה[[חג]]ים. במהדורות מסוימות{{הערה|כב[[סידור תהילת השם]].}} מופיעות גם [[קריאת התורה|קריאות התורה]] לימי שני וחמישי ב[[שבוע]]. | ||
==היסטוריה== | ==היסטוריה== | ||
הסידור הראשון הידוע הוא של [[רב נטרונאי גאון]], ששלח לקהילת אליסאנו שבספרד. אחריו בא סידורו של רב [[עמרם גאון]] סורא שנכתב עבור קהילת ברצלונה שבספרד. | הסידור הראשון הידוע הוא של [[רב נטרונאי גאון]], ששלח לקהילת אליסאנו שבספרד. אחריו בא סידורו של רב [[עמרם גאון]] סורא שנכתב עבור קהילת ברצלונה שבספרד. עותקים ממנו נשלחו לתפוצות ישראל והוא נעשה הבסיס ליצירתו של נוסח התפילה של קהילות ישראל. | ||
כמו כן ידועים הסידורים של [[רב סעדיה גאון]] מהסידור של ה[[רמב"ם]]{{ | כמו כן ידועים הסידורים של [[רב סעדיה גאון]] מהסידור של ה[[רמב"ם]]{{הערה|'סדר תפילות לכל השנה', בסוף ספר אהבה שב[[משנה תורה]].}} ו[[מחזור ויטרי]] שנכתב על ידי תלמידו של [[רש"י]] ר' שמה מויטרי, שהיה הסידור הראשון בנוסח יהודי צרפת. | ||
משרבו התפילות והמנהגים שהתקבלו לסדר התפילה, החלו להופיע סידורים ובהם תפילות לשבתות וימות החול, ואילו תפילות [[שלוש רגלים]] ([[פסח]], [[שבועות]] ו[[סוכות]]) ו[[הימים הנוראים]] ([[ראש השנה]] ו[[יום כיפור]]) הופיעו בנפרד ונקראים [[מחזור]]. | משרבו התפילות והמנהגים שהתקבלו לסדר התפילה, החלו להופיע סידורים ובהם תפילות לשבתות וימות החול, ואילו תפילות [[שלוש רגלים]] ([[פסח]], [[שבועות]] ו[[סוכות]]) ו[[הימים הנוראים]] ([[ראש השנה]] ו[[יום כיפור]]) הופיעו בנפרד ונקראים [[מחזור]]. | ||
שורה 12: | שורה 12: | ||
למרות ש[[אברהם אבינו]] תיקן את [[תפילת שחרית]], [[יצחק אבינו]] תיקן את תפילת מנחה, ו[[יעקב אבינו]] תיקן את [[תפילת ערבית]], הרי שנוסח התפילה שבידינו לא תוקן על ידם. [[תפילת שמונה עשרה]] תוקנה על ידי אנשי כנסת הגדולה, ולמעשה סדר התפילה העכשווי מסופה עד תחילתה תוקן וסודר על ידי רב סעדיה גאון. | למרות ש[[אברהם אבינו]] תיקן את [[תפילת שחרית]], [[יצחק אבינו]] תיקן את תפילת מנחה, ו[[יעקב אבינו]] תיקן את [[תפילת ערבית]], הרי שנוסח התפילה שבידינו לא תוקן על ידם. [[תפילת שמונה עשרה]] תוקנה על ידי אנשי כנסת הגדולה, ולמעשה סדר התפילה העכשווי מסופה עד תחילתה תוקן וסודר על ידי רב סעדיה גאון. | ||
נוסח היהודים מארצות אשכנז - שהיא גרמניה וסביבותיה, הוא נוסח אשכנז, ואילו נוסח ספרד מיועד ליהודים מארצות המזרח. למרות זאת על פי הקבלה נוסח ספרד נחשב לנוסח נעלה יותר, ולכן התפללו | נוסח היהודים מארצות אשכנז - שהיא גרמניה וסביבותיה, הוא נוסח אשכנז, ואילו נוסח ספרד מיועד ליהודים מארצות המזרח. למרות זאת על פי [[הקבלה]] נוסח ספרד נחשב לנוסח נעלה יותר, ולכן התפללו בו תלמידי [[הבעל שם טוב]]. על אף שהנוסח מיועד רק לאנשי מעלה, נהגו החסידים להתפלל בו, ועל פי הסברו של רבי [[אלימלך מליז'נסק]] על ידי שאדם מקושר בצדיק והולך בדרכו, גם הוא נחשב לעומד במדריגתו של הצדיק, ולכן נהגו החסידים להתפלל בנוסח ספרד. | ||
אדמו"ר הזקן תיקן את נוסח האריז"ל, אותו ליקט מתוך שישים סידורים ישנים ומדויקים. ועל פיו תיקן את סידורו. | [[אדמו"ר הזקן]] תיקן את [[נוסח האריז"ל]], אותו ליקט מתוך שישים סידורים ישנים ומדויקים. ועל פיו תיקן את סידורו. | ||
== תפילה מתוך הסידור == | == תפילה מתוך הסידור == | ||
שורה 21: | שורה 21: | ||
[[הרבי]] נהג להתפלל משחר ילדותו רק מתוך הסידור. בשנות נשיאותו היה מביא עימו להתוועדויות את הסידור רק מפני שבסופו היה עליו לברך [[ברכה אחרונה]]. למרות שהסידור היה בלוי ובחלקו מעט קרוע מרוב שימוש, לא החליפו. את הסידור קיבל מחותנו הרבי הריי"צ. | [[הרבי]] נהג להתפלל משחר ילדותו רק מתוך הסידור. בשנות נשיאותו היה מביא עימו להתוועדויות את הסידור רק מפני שבסופו היה עליו לברך [[ברכה אחרונה]]. למרות שהסידור היה בלוי ובחלקו מעט קרוע מרוב שימוש, לא החליפו. את הסידור קיבל מחותנו הרבי הריי"צ. | ||
היו לרבי כמה סידורים ששורשם בקודש, וכשהיה יוצא | היו לרבי כמה סידורים ששורשם בקודש, וכשהיה יוצא ל[[תפילת מנחה]] שהשתתף בה חתן היה מוציא עימו סידור אחד או יותר בכדי שהחתנים יתפללו בהם. {{הערה| [https://chabad.info/magazine/736001/ התפילה בסידור של הרבי לפני החתונה] {{אינפו|}} {{בית משיח|}} }} | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
שורה 30: | שורה 30: | ||
*[[סידור תהלת ה']] | *[[סידור תהלת ה']] | ||
*[[סידור הבעל שם טוב]] | *[[סידור הבעל שם טוב]] | ||
* | |||
==לקריאה נוספת== | |||
*ניצוצי רבי, '''לעיין ב'סידורים'''', שבועון התקשרות גליון א'שפ"ה עמוד 9 | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:מושגים כלליים]] | [[קטגוריה:מושגים כלליים]] | ||
[[קטגוריה:תורת החסידות]] |
גרסה אחרונה מ־15:51, 1 בדצמבר 2024
הסידור הוא ספר המרכז בתוכו את התפילות שמתפלל יהודי בימי החול וביום השבת, ואת עיקרי תפילות החגים. במהדורות מסוימות[1] מופיעות גם קריאות התורה לימי שני וחמישי בשבוע.
היסטוריה[עריכה | עריכת קוד מקור]
הסידור הראשון הידוע הוא של רב נטרונאי גאון, ששלח לקהילת אליסאנו שבספרד. אחריו בא סידורו של רב עמרם גאון סורא שנכתב עבור קהילת ברצלונה שבספרד. עותקים ממנו נשלחו לתפוצות ישראל והוא נעשה הבסיס ליצירתו של נוסח התפילה של קהילות ישראל.
כמו כן ידועים הסידורים של רב סעדיה גאון מהסידור של הרמב"ם[2] ומחזור ויטרי שנכתב על ידי תלמידו של רש"י ר' שמה מויטרי, שהיה הסידור הראשון בנוסח יהודי צרפת.
משרבו התפילות והמנהגים שהתקבלו לסדר התפילה, החלו להופיע סידורים ובהם תפילות לשבתות וימות החול, ואילו תפילות שלוש רגלים (פסח, שבועות וסוכות) והימים הנוראים (ראש השנה ויום כיפור) הופיעו בנפרד ונקראים מחזור.
נוסחאות הסידור[עריכה | עריכת קוד מקור]
ערך מורחב – סידור אדמו"ר הזקן |
למרות שאברהם אבינו תיקן את תפילת שחרית, יצחק אבינו תיקן את תפילת מנחה, ויעקב אבינו תיקן את תפילת ערבית, הרי שנוסח התפילה שבידינו לא תוקן על ידם. תפילת שמונה עשרה תוקנה על ידי אנשי כנסת הגדולה, ולמעשה סדר התפילה העכשווי מסופה עד תחילתה תוקן וסודר על ידי רב סעדיה גאון.
נוסח היהודים מארצות אשכנז - שהיא גרמניה וסביבותיה, הוא נוסח אשכנז, ואילו נוסח ספרד מיועד ליהודים מארצות המזרח. למרות זאת על פי הקבלה נוסח ספרד נחשב לנוסח נעלה יותר, ולכן התפללו בו תלמידי הבעל שם טוב. על אף שהנוסח מיועד רק לאנשי מעלה, נהגו החסידים להתפלל בו, ועל פי הסברו של רבי אלימלך מליז'נסק על ידי שאדם מקושר בצדיק והולך בדרכו, גם הוא נחשב לעומד במדריגתו של הצדיק, ולכן נהגו החסידים להתפלל בנוסח ספרד.
אדמו"ר הזקן תיקן את נוסח האריז"ל, אותו ליקט מתוך שישים סידורים ישנים ומדויקים. ועל פיו תיקן את סידורו.
תפילה מתוך הסידור[עריכה | עריכת קוד מקור]
צדיקים רבים היו נוהגים לומר כל דבר מתוך הסידור, אפילו תפילות וברכות קצרות.
הרבי נהג להתפלל משחר ילדותו רק מתוך הסידור. בשנות נשיאותו היה מביא עימו להתוועדויות את הסידור רק מפני שבסופו היה עליו לברך ברכה אחרונה. למרות שהסידור היה בלוי ובחלקו מעט קרוע מרוב שימוש, לא החליפו. את הסידור קיבל מחותנו הרבי הריי"צ.
היו לרבי כמה סידורים ששורשם בקודש, וכשהיה יוצא לתפילת מנחה שהשתתף בה חתן היה מוציא עימו סידור אחד או יותר בכדי שהחתנים יתפללו בהם. [3]
ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]
לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]
- ניצוצי רבי, לעיין ב'סידורים', שבועון התקשרות גליון א'שפ"ה עמוד 9
הערות שוליים
- ↑ כבסידור תהילת השם.
- ↑ 'סדר תפילות לכל השנה', בסוף ספר אהבה שבמשנה תורה.
- ↑ התפילה בסידור של הרבי לפני החתונה