טבעת: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "<ref>" ב־"{{הערה|") |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''טבעת''' היא תכשיט על ה[[אצבע]] | '''טבעת''' היא תכשיט על ה[[אצבע]]{{הערה|לפי פירוש האבן עזרא (שמות לה, כב). | ||
לפי פירוש רש"י היא תכשיט על הזרוע. ראה ההוראה בזה ערך [[כומז]].</ref>. | לפי פירוש רש"י היא תכשיט על הזרוע. ראה ההוראה בזה ערך [[כומז]].</ref>. | ||
שורה 10: | שורה 10: | ||
המשכן היא נצחית, וכל הענינים שהיו בבניין ה[[המשכן|משכן]] הם מהווים הוראה להאדם ב[[עבודת השם|עבודתו לבורא]], ובפרט בבנין המשכן ומקדש הפרטי - הבית היהודי. | המשכן היא נצחית, וכל הענינים שהיו בבניין ה[[המשכן|משכן]] הם מהווים הוראה להאדם ב[[עבודת השם|עבודתו לבורא]], ובפרט בבנין המשכן ומקדש הפרטי - הבית היהודי. | ||
ההוראה היא ש[[חינוך|לחנך]] את הילדים אינו מספיק שההורים הם רק מראים דוגמא טובה ומצווים איך האופן המתאים לנהנהגה על פי הוראות תורותינו הקדושה, אלא שיש צורך גם להצביע באצבעאיך להתנהג בההנהגות הנכונות, ולהסביר בטוב טעם שיתקבל אצלם איך שיהיה טוב כשהולכים בגרך הנכונה, ומה שיהיה כשח"ו הפוך | ההוראה היא ש[[חינוך|לחנך]] את הילדים אינו מספיק שההורים הם רק מראים דוגמא טובה ומצווים איך האופן המתאים לנהנהגה על פי הוראות תורותינו הקדושה, אלא שיש צורך גם להצביע באצבעאיך להתנהג בההנהגות הנכונות, ולהסביר בטוב טעם שיתקבל אצלם איך שיהיה טוב כשהולכים בגרך הנכונה, ומה שיהיה כשח"ו הפוך{{הערה|משיחת י"ב-כ אדר תרצ"ד לנשי ישראל, לקוטי דיבורים (אידיש סוף חלק ג') [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39162&st=&pgnum=181 לה"ק ח"ה ע' 1184].</ref>. | ||
==טבעת קידושין== | ==טבעת קידושין== |
גרסה מ־06:15, 18 בנובמבר 2024
טבעת היא תכשיט על האצבע{{הערה|לפי פירוש האבן עזרא (שמות לה, כב).
לפי פירוש רש"י היא תכשיט על הזרוע. ראה ההוראה בזה ערך כומז.</ref>.
בתרומת המשכן
טבעת היא אחת מהתרומות שהנשים הביאו עבור בניין המשכן שבמדבר[1].
בעבודת האדם
המשכן היא נצחית, וכל הענינים שהיו בבניין המשכן הם מהווים הוראה להאדם בעבודתו לבורא, ובפרט בבנין המשכן ומקדש הפרטי - הבית היהודי.
ההוראה היא שלחנך את הילדים אינו מספיק שההורים הם רק מראים דוגמא טובה ומצווים איך האופן המתאים לנהנהגה על פי הוראות תורותינו הקדושה, אלא שיש צורך גם להצביע באצבעאיך להתנהג בההנהגות הנכונות, ולהסביר בטוב טעם שיתקבל אצלם איך שיהיה טוב כשהולכים בגרך הנכונה, ומה שיהיה כשח"ו הפוך{{הערה|משיחת י"ב-כ אדר תרצ"ד לנשי ישראל, לקוטי דיבורים (אידיש סוף חלק ג') לה"ק ח"ה ע' 1184.</ref>.
טבעת קידושין
ערך מורחב – קידושין |
כיום נהוג לקדש בשווה כסף בצורת טבעת ללא תוספת אבן טובה, ויש להקפיד שהטבעת תהיה מכספו של החתן והרב והעדים מוודאים זאת לפני מעשה הקידושין, ובשעת הקידושין אומר החתן לכלה "הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל", ולאחר מכן עונד את הטבעת על האצבע של הכלה.
מובא בספרים שטבעת זו צריכה להיות כמו סמ"ך וכמו מ"ם - עגולה (כסמ"ך) מבפנים, ומרובעת (כמ"ם) מבחוץ. ועל פי הקבלה יש לקדש בטבעת של כסף. אבל אף על פי כן, מנהג חב"ד בפועל לקדש בטבעת עגולה (גם מבחוץ), ומזהב דווקא[2][3].
בכתבי רבותינו נשיאינו מופיעים ביאורים רבים למנהג זה[4].
ראו גם
הערות שוליים
- ↑ פרשת ויקהל, שמות לה, כב.
- ↑ תורת מנחם. וגם ספר המנהגים עמ' 76, וראה אגרות קודש חלק ג' עמ' תכט, לא לקדש בטבעת כסף מוזהבת.
- ↑ הטעם לענידת הטבעת דווקא: שיחת שבת פרשת בלק התוועדויות תשד"מ חלק ג' עמוד 2115. שיחת שבת פרשת וישלח תשי"ד, תורת מנחם חלק י' עמוד 200.
- ↑ טבעת קידושין - הלכות, מקורות וטעמים בפרד"ס התורה ובמשנת רבותינו נשיאינו.