משה קורדובירו: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "<REF>" ב־"{{הערה|1=")
מ (תקלדה)
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד עריכה חזותית
 
(30 גרסאות ביניים של 11 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:הרמק.JPG|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של הרמ"ק ב[[צפת]]]]
[[קובץ:הרמק.JPG|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של הרמ"ק ב[[צפת]]]]
רבי '''משה קורדובירו''', מחשובי ה[[תורת הקבלה|מקובל]]ים, חיבר מספר ספרי קבלה, היה רבו של [[האר"י הקדוש]] התגורר בצפת.
רבי '''משה קורדובירו''' (ה'רפ"ב - [[כ"ג בתמוז]] ה'ש"ל), היה [[תורת הקבלה|מקובל]] [[צפת|צפתי]], מחשובי המקובלים בכל הדורות. חיבר מספר ספרי קבלה, בראשם ספרו המרכזי "[[פרדס רימונים]]". בין תלמידיו היו [[האר"י הקדוש]], רבי [[חיים ויטאל]] ועוד.


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
הרמ"ק נולד בשנת רפ"ב (1522). מקום לידתו אינו ידוע, אך שם משפחתו מעיד על כך שמוצא משפחתו מהעיר קורדובה ב[[ספרד]]. הוא גדל וגר ב[[צפת]], למד [[תלמוד]] ו[[הלכה]] אצל רבי [[יוסף קארו]] והוסמך לדיינות על ידי רבי יעקב בירב. התחתן עם אחותו של רבי שלמה אלקבץ ובגיל עשרים החל בלימוד [[קבלה]] אצל גיסו. לאחר מספר שנים החל לשמש כ[[ראש ישיבה]] בצפת. בין תלמידיו נמנו רבי [[חיים ויטאל]], לימים עורך כתבי [[האר"י]], ורבי אליהו די וידאש, מחבר הספר ראשית חכמה.  
הרמ"ק נולד בשנת ה'רפ"ב. מקום לידתו אינו ידוע, אך שם משפחתו מעיד על כך שמוצא משפחתו מהעיר קורדובה ב[[ספרד]]. הוא גדל וגר ב[[צפת]], למד [[תלמוד]] ו[[הלכה]] אצל רבי [[יוסף קארו]] והוסמך לדיינות על ידי רבי [[יעקב בירב]]. התחתן עם אחותו של רבי [[שלמה אלקבץ]], ובגיל עשרים החל בלימוד [[קבלה]] אצל גיסו. לאחר מספר שנים החל לשמש כ[[ראש ישיבה]] בצפת.


עם הגעתו של [[האר"י]] לצפת הפך הרמ"ק לרבו במשך תקופה קצרה עד לפטירתו של הרמ"ק בכ"ג תמוז ה'ש"ל ([[1570]]). עם פטירתו נחשב האר"י ליורשו הרוחני וממשיך דרכו
בין תלמידיו נמנו רבי [[חיים ויטאל]], לימים עורך כתבי האר"י, ורבי אליהו די וידאש, מחבר הספר ראשית חכמה. עם הגעתו של [[האר"י]] לצפת הפך הרמ"ק לרבו במשך תקופה קצרה, עד לפטירתו.


כאשר הספיד אותו [[האריז"ל]] אמר עליו את הפסוק: "כי יהיה באיש חטא משפט מוות ....ותלית אותו על העץ" אין מיתה בלא חטא, אם כן כיצד יתכן שרבי משה הסתלק? אלא יש לתלות את סיבת מיתתו בעוון עץ הדעת של[[אדם הראשון]] שבגללו באה מתה לעולם וזהו:"ותלית אותו על העץ" .{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4627&hilite=2c99718c-fe77-4aca-b047-8d8cf87dd6a5&st=%D7%A8%D7%9E%22%D7%A7&pgnum=145 שיחות קודש תשמ"א חלק ב']}}
הרמ"ק נפטר ב[[כ"ג תמוז]] ה'ש"ל, ונטמן ב[[בית העלמין העתיק בצפת]].


רבי משה היה זה שתיקן את התקנה של אמירת מזמורי לכו נרננה.{{הערה|1=סידור הגאונים והמקובלים כרך ד' עמ' נז, בשם ה[[יעב"ץ]]. מובא ב[[שיחות קודש]] שם.}}
בהלווייתו ראה האר"י שני עמודי אור המלווים את מיטתו{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=24962&st=&pgnum=4&hilite= הקדמה לפלח הרמון] לרמ"ע מפאנו. הובא בשיחת י' שבט תשכ"ג.}}. כאשר הספיד אותו האר"י, דרש את הפסוק: "כי יהיה באיש חטא משפט מוות... ותלית אותו על עץ", והסביר: אין מיתה בלא חטא, אם כן כאשר רואים שמסתלק צדיק ללא חטאים וחסרה סיבה למיתתו ("'''חטא''' משפט מוות", במובן של "חסרון") - יש לתלות את סיבת מיתתו ב[[חטא עץ הדעת]] של [[אדם הראשון]] שבגללו באה מיתה לעולם, וזהו: "ותלית אותו על העץ"{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4627&hilite=2c99718c-fe77-4aca-b047-8d8cf87dd6a5&st=%D7%A8%D7%9E%22%D7%A7&pgnum=145 שיחת ש"פ בא תשמ"א]. ובאריכות - [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4629&st=&pgnum=244&hilite= ש"פ מטות תשמ"א], הוגהה ונדפסה ב[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16045&st=&pgnum=148&hilite= לקוטי שיחות חלק כ"ד שיחת תצא א'].}}.


[[הבעל שם טוב]] כותב {{הערת שוליים|באחד ממכתבי הגניזה החרסונית.}} כי שיטתו מיוסדת על תורת הרמ"ק. במכתב אחר{{הערת שוליים|מכתב קנ"ו.}} הוא מפרט:
עם פטירתו, נחשב האר"י ליורשו הרוחני וממשיך דרכו.


::::''באנו בהמכתב הזה להסר מעלינו ומעל כל אנ"ש השטנה אשר ה[[מנגדים]] המחבלים מחבלי כרם בית ישראל רוצים לשום עלינו על לא דבר, ר"ד{{הערת שוליים|אולי צריך להיות:ר"ל - רחמנא ליצלן}}, השיטה שהאין סוף ברוך הוא הוא [[ממלא כל עלמין]] ו[[סובב כל עלמין|מסבב]] ובתוך, ולית אתר פנוי מיניה ואפילו בדברים הנמוכים, זהו שיטת קבלת הרמ"ק זלה"ה, ועליו בניתי ויסדתי גם שיטתינו האמיתית...
הרמ"ק היה זה שתיקן את התקנה של אמירת מזמורי לכו נרננה ב[[קבלת שבת]]{{הערה|1=סידור הגאונים והמקובלים כרך ד' עמ' נז, בשם ה[[יעב"ץ]]. מובא בשיחת ש"פ בא שם.}}.


==קבלת הרמ"ק בחסידות==
על אף חשיבותה של קבלת הרמ"ק והשפעתה הגדולה על הקבלה עד היום, השיטה העיקרית יותר היא קבלת האריז"ל. רבי חיים ויטאל העיד כי אחר פטירת רבותיו, הרמ"ק והאריז"ל, התגלה אליו הרמ"ק וגילה לו שלמרות ששתי השיטות בקבלה הן אמת, בכל זאת "דרכי הוא על פי הפשט למתחילים בחכמת הקבלה, ודרך רבך [האריז"ל] היא פנימית ועיקרית, וגם אני עתה למעלה איני לומד אלא בדרך רבך"{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9554&st=&pgnum=37&hilite= שבחי ר' חיים ויטאל, ע' לט].}}. ב[[תורת החסידות]] הוסבר שההבדל בין השיטות הוא "שקבלת הרמ"ק היא בספירות ד[[עולם התוהו|תהו]] (בעניני תהו שב[[עולם התיקון|תיקון]] גופא), ואילו קבלת האריז"ל היא בתיקון"{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/21/23/235.htm שיחת י"ט כסלו תשח"י], ובהנסמן בהערה שם. [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4627&st=&pgnum=790&hilite= שיחת ש"פ שמיני תשמ"א].}}; גם קבלת הרמ"ק היא אמת, אבל קבלת האריז"ל היא אמת לאמיתו{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4590&st=&pgnum=214&hilite= שיחת י' שבט תשכ"ג]. וראה גם [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/13/26/260.htm שיחת ש"פ בשלח תשט"ו].}}, ובכל מקום שנחלקו המקובלים ההכרעה היא כשיטתו{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/13/4414.htm אגרות קודש חלק י"ג, אגרת ד'תיד].}}.
[[הבעל שם טוב]] כותב כי שיטתו מיוסדת על תורת הרמ"ק{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49984&st=&pgnum=484&hilite= מכתבי הגניזה החרסונית, מכתב קנ"ו].}}:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=באנו בהמכתב הזה להסר מעלינו ומעל כל אנ"ש השטנה אשר ה[[מנגדים]] המחבלים מחבלי כרם בית ישראל רוצים לשום עלינו על לא דבר, ר"ד{{הערה|אולי צריך להיות: ר"ל - רחמנא ליצלן.}}, השיטה שה[[אין סוף ברוך הוא]] הוא [[ממלא כל עלמין]] ו[[סובב כל עלמין|מסבב]] ובתוך, ולית אתר פנוי מיניה ואפילו בדברים הנמוכים, זהו שיטת קבלת הרמ"ק זלה"ה, ועליו בניתי ויסדתי גם שיטתינו האמיתית.}}
הרבי מבאר, כי היות וכל ענין ה[[צמצום]] יסודו רק בקבלת האר"י, נמצא כי בקבלת הרמ"ק אין כלל נתינת מקום לצמצום ופשוט כי מציאותו יתברך נמצא אפילו בדברים הנמוכים, ולכן הזכיר הבעש"ט את קבלת הרמ"ק{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/19/7109.htm אגרות קודש חלק י"ט, אגרת ז'קט].}}.


==מתלמידיו==
==מתלמידיו==
* רבי מרדכי דאטו - משורר ומקובל איטלקי.
* רבי מרדכי דאטו - משורר ומקובל איטלקי.
* רבי אליהו די וידאש - ממקובלי צפת, מחבר הספר "ראשית חכמה".
* רבי [[אליהו די וידאש]] - ממקובלי צפת, מחבר הספר "ראשית חכמה"
* הרמ"ע מפאנו הוא מנחם עזריה מפאנו, בעל ספר "פלח הרמון"
* רבי משה מרומי, בעל ספר "שערי גן עדן"
* רבי משה מרומי, בעל ספר "שערי גן עדן"
==הנצחתו של הרמ"ק בישראל==
על שמו פזורים רחובות בערי [[מדינת ישראל]]. בתל אביב ישנו רחוב בשם; רחוב קורדובירו, בעיר הבירה ירושלים ישנו רחוב בשם; רחוב הרב משה קורדובירו, בעיר צפת ישנו רחוב בשם; רחוב מעלות הרמ"ק, וכן בעיר ביתר עילית ישנו רחוב בשם; רחוב הרמ"ק. כמו כן הוקמו מוסדות על שמו, ישיבה תלמוד תורה וכולל על שמו בשם "ישיבת אור יקר" ברחוב קרן היסוד בצפת על ידי הרב [[ירמיה כהן]]. וכן בשנת [[תשנ"ז]] פתח הרב [[יצחק מאיר מורגנשטרן]] מירושלים כולל קטן בשכונת [[מקור ברוך]], אשר כונה "אילימה" על שם ספרו של הרמ"ק.


== ספריו ==
== ספריו ==
* '''אילימה רבתי''' - ביאורים בקבלה.
* '''אילימה רבתי''' - ביאורים בקבלה.
* '''שיעור קומה''' - ביאור מקדים לחלקים של האידרות בזוהר, ופירוש מאמרים בזוהר העוסקים בשיעור קומה.
* '''שיעור קומה''' - ביאור מקדים לחלקים של האידרות בזוהר, ופירוש מאמרים בזוהר העוסקים בשיעור קומה.
* '''אור יקר''' - פירוש על חלקי הזוהר השונים וספר יצירה (גמרו בחודש אדר שנת ה'שכ"ג).
* '''אור יקר''' - פירוש על חלקי הזוהר השונים וספר יצירה (גמרו ב[[חודש אדר]] שנת ה'שכ"ג).
* '''תומר דבורה''' - ספר מוסר. והוא אחד משבעים תמרים שחיבר המחבר.
* '''תומר דבורה''' - ספר מוסר. והוא אחד משבעים תמרים שחיבר המחבר.
* '''פרדס רימונים''' - ביאור עיקרי שיטתו של הרמ"ק, בעל ל"ב שערים.
* '''פרדס רימונים''' - ביאור עיקרי שיטתו של הרמ"ק, בעל ל"ב שערים{{הערה|על ספר זה חיבר תלמידו רבי שמואל גאליקו את הספר 'עסיס רימונים' שנדפס בהרבה מהדורות בצמוד לספר. הרב [[יואל קלופט]] ערך הצעת סדר לימוד בספר למי שאין לו רקע מספיק בלימוד הקבלה.}}.
* '''אור נערב''' - קונטרס הנחלק לשבעה חלקים העוסק במעלת לימוד הקבלה.
* '''אור נערב''' - קונטרס הנחלק לשבעה חלקים העוסק במעלת לימוד הקבלה.
* '''ספר גירושין''' - חידושים שנתגלו לו כשהיה מתבודד מחוץ לביתו.
* '''ספר גירושין''' - חידושים שנתגלו לו כשהיה מתבודד מחוץ לביתו.
שורה 33: שורה 43:
* '''זבחי שלמים''' - על סדר עבודת יוה"כ.
* '''זבחי שלמים''' - על סדר עבודת יוה"כ.


==קישורים חיצוניים==
*הרב [[מרדכי מנשה לאופר]], [http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=5797&CategoryID=1273 הרמ"ק – רבי משה קורדובירו] {{*}} [http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=5816&CategoryID=1275 הרמ"ק ז"ל – חד בדרא] - על דמותו ותורתו של הרמ"ק בתורת הרבי
*הרב משה רוזנבלט, '''[http://4ysc01p1vhw140bqmvpyqhpw.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2017/02/03-02-2017-16-39-15-%D7%93%D7%A8%D7%9A-%D7%AA%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%93.pdf פרדס רימונים]''' במדור 'ספרים ושיטות', [[דרך תמים (גליון)|דרך תמים]] שבט תשע"ז
{{מקובלים}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל:משה,קורדבירו}}
{{מיון רגיל:משה, קורדבירו}}
[[קטגוריה:אישים ביהדות]]
[[קטגוריה:רבנים]]
[[קטגוריה:רבנים]]
[[קטגוריה:מקובלים]]
[[קטגוריה:מקובלים]]
[[קטגוריה:אישים הטמונים בבית העלמין בצפת]]
[[קטגוריה:אישים הטמונים בבית העלמין בצפת]]
[[קטגוריה:אחרונים]]
[[קטגוריה:אחרונים]]

גרסה אחרונה מ־20:09, 21 ביולי 2024

ציונו של הרמ"ק בצפת

רבי משה קורדובירו (ה'רפ"ב - כ"ג בתמוז ה'ש"ל), היה מקובל צפתי, מחשובי המקובלים בכל הדורות. חיבר מספר ספרי קבלה, בראשם ספרו המרכזי "פרדס רימונים". בין תלמידיו היו האר"י הקדוש, רבי חיים ויטאל ועוד.

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרמ"ק נולד בשנת ה'רפ"ב. מקום לידתו אינו ידוע, אך שם משפחתו מעיד על כך שמוצא משפחתו מהעיר קורדובה בספרד. הוא גדל וגר בצפת, למד תלמוד והלכה אצל רבי יוסף קארו והוסמך לדיינות על ידי רבי יעקב בירב. התחתן עם אחותו של רבי שלמה אלקבץ, ובגיל עשרים החל בלימוד קבלה אצל גיסו. לאחר מספר שנים החל לשמש כראש ישיבה בצפת.

בין תלמידיו נמנו רבי חיים ויטאל, לימים עורך כתבי האר"י, ורבי אליהו די וידאש, מחבר הספר ראשית חכמה. עם הגעתו של האר"י לצפת הפך הרמ"ק לרבו במשך תקופה קצרה, עד לפטירתו.

הרמ"ק נפטר בכ"ג תמוז ה'ש"ל, ונטמן בבית העלמין העתיק בצפת.

בהלווייתו ראה האר"י שני עמודי אור המלווים את מיטתו[1]. כאשר הספיד אותו האר"י, דרש את הפסוק: "כי יהיה באיש חטא משפט מוות... ותלית אותו על עץ", והסביר: אין מיתה בלא חטא, אם כן כאשר רואים שמסתלק צדיק ללא חטאים וחסרה סיבה למיתתו ("חטא משפט מוות", במובן של "חסרון") - יש לתלות את סיבת מיתתו בחטא עץ הדעת של אדם הראשון שבגללו באה מיתה לעולם, וזהו: "ותלית אותו על העץ"[2].

עם פטירתו, נחשב האר"י ליורשו הרוחני וממשיך דרכו.

הרמ"ק היה זה שתיקן את התקנה של אמירת מזמורי לכו נרננה בקבלת שבת[3].

קבלת הרמ"ק בחסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

על אף חשיבותה של קבלת הרמ"ק והשפעתה הגדולה על הקבלה עד היום, השיטה העיקרית יותר היא קבלת האריז"ל. רבי חיים ויטאל העיד כי אחר פטירת רבותיו, הרמ"ק והאריז"ל, התגלה אליו הרמ"ק וגילה לו שלמרות ששתי השיטות בקבלה הן אמת, בכל זאת "דרכי הוא על פי הפשט למתחילים בחכמת הקבלה, ודרך רבך [האריז"ל] היא פנימית ועיקרית, וגם אני עתה למעלה איני לומד אלא בדרך רבך"[4]. בתורת החסידות הוסבר שההבדל בין השיטות הוא "שקבלת הרמ"ק היא בספירות דתהו (בעניני תהו שבתיקון גופא), ואילו קבלת האריז"ל היא בתיקון"[5]; גם קבלת הרמ"ק היא אמת, אבל קבלת האריז"ל היא אמת לאמיתו[6], ובכל מקום שנחלקו המקובלים ההכרעה היא כשיטתו[7].

הבעל שם טוב כותב כי שיטתו מיוסדת על תורת הרמ"ק[8]:

באנו בהמכתב הזה להסר מעלינו ומעל כל אנ"ש השטנה אשר המנגדים המחבלים מחבלי כרם בית ישראל רוצים לשום עלינו על לא דבר, ר"ד[9], השיטה שהאין סוף ברוך הוא הוא ממלא כל עלמין ומסבב ובתוך, ולית אתר פנוי מיניה ואפילו בדברים הנמוכים, זהו שיטת קבלת הרמ"ק זלה"ה, ועליו בניתי ויסדתי גם שיטתינו האמיתית.


הרבי מבאר, כי היות וכל ענין הצמצום יסודו רק בקבלת האר"י, נמצא כי בקבלת הרמ"ק אין כלל נתינת מקום לצמצום ופשוט כי מציאותו יתברך נמצא אפילו בדברים הנמוכים, ולכן הזכיר הבעש"ט את קבלת הרמ"ק[10].

מתלמידיו[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • רבי מרדכי דאטו - משורר ומקובל איטלקי.
  • רבי אליהו די וידאש - ממקובלי צפת, מחבר הספר "ראשית חכמה"
  • רבי משה מרומי, בעל ספר "שערי גן עדן"

הנצחתו של הרמ"ק בישראל[עריכה | עריכת קוד מקור]

על שמו פזורים רחובות בערי מדינת ישראל. בתל אביב ישנו רחוב בשם; רחוב קורדובירו, בעיר הבירה ירושלים ישנו רחוב בשם; רחוב הרב משה קורדובירו, בעיר צפת ישנו רחוב בשם; רחוב מעלות הרמ"ק, וכן בעיר ביתר עילית ישנו רחוב בשם; רחוב הרמ"ק. כמו כן הוקמו מוסדות על שמו, ישיבה תלמוד תורה וכולל על שמו בשם "ישיבת אור יקר" ברחוב קרן היסוד בצפת על ידי הרב ירמיה כהן. וכן בשנת תשנ"ז פתח הרב יצחק מאיר מורגנשטרן מירושלים כולל קטן בשכונת מקור ברוך, אשר כונה "אילימה" על שם ספרו של הרמ"ק.

ספריו[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • אילימה רבתי - ביאורים בקבלה.
  • שיעור קומה - ביאור מקדים לחלקים של האידרות בזוהר, ופירוש מאמרים בזוהר העוסקים בשיעור קומה.
  • אור יקר - פירוש על חלקי הזוהר השונים וספר יצירה (גמרו בחודש אדר שנת ה'שכ"ג).
  • תומר דבורה - ספר מוסר. והוא אחד משבעים תמרים שחיבר המחבר.
  • פרדס רימונים - ביאור עיקרי שיטתו של הרמ"ק, בעל ל"ב שערים[11].
  • אור נערב - קונטרס הנחלק לשבעה חלקים העוסק במעלת לימוד הקבלה.
  • ספר גירושין - חידושים שנתגלו לו כשהיה מתבודד מחוץ לביתו.
  • תפילה למשה - פרוש על התפילה.
  • זבחי שלמים - על סדר עבודת יוה"כ.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. הקדמה לפלח הרמון לרמ"ע מפאנו. הובא בשיחת י' שבט תשכ"ג.
  2. שיחת ש"פ בא תשמ"א. ובאריכות - ש"פ מטות תשמ"א, הוגהה ונדפסה בלקוטי שיחות חלק כ"ד שיחת תצא א'.
  3. סידור הגאונים והמקובלים כרך ד' עמ' נז, בשם היעב"ץ. מובא בשיחת ש"פ בא שם.
  4. שבחי ר' חיים ויטאל, ע' לט.
  5. שיחת י"ט כסלו תשח"י, ובהנסמן בהערה שם. שיחת ש"פ שמיני תשמ"א.
  6. שיחת י' שבט תשכ"ג. וראה גם שיחת ש"פ בשלח תשט"ו.
  7. אגרות קודש חלק י"ג, אגרת ד'תיד.
  8. מכתבי הגניזה החרסונית, מכתב קנ"ו.
  9. אולי צריך להיות: ר"ל - רחמנא ליצלן.
  10. אגרות קודש חלק י"ט, אגרת ז'קט.
  11. על ספר זה חיבר תלמידו רבי שמואל גאליקו את הספר 'עסיס רימונים' שנדפס בהרבה מהדורות בצמוד לספר. הרב יואל קלופט ערך הצעת סדר לימוד בספר למי שאין לו רקע מספיק בלימוד הקבלה.