דוד דוב הולנדר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(35 גרסאות ביניים של 13 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה מתמשכת}}
{{לעריכה דחופה}}
[[תמונה:RDO.jpg|left|thumb|250px|הרב דוד דוב הונלדר בפתח חדרו של הרבי]]
[[קובץ:RDO.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב דוד דוב הונלדר בפתח חדרו של הרבי]]
הרב דוד דב (בער) הולנדר (הולנדער) היה רב בברונקס ובבריינן בריטש ניו יורק, (נפטר ב[[כ"ד טבת]] [[תשס"ט]]) היה כותב טור קבוע ב [[אלגמיינר ז'ורנאל]]. נודע כלוחם ברפורמים ובקונסרבטיבים, והנהיג את קהילתו ביד רמה. הוא הגן על הצעירים מפני התבוללות ופעל רבות למען יהדות ברית המועצות בתקופה הקומוניסטית.  
הרב '''דוד דב (בער) הולנדר (הולנדער)''' ([[תרע"ג]] - [[כ"ד טבת]] [[תשס"ט]]) היה רב בברונקס ובברייטן בריטש ניו יורק. כתב טור קבוע ב[[אלגמיינר ז'ורנאל]] בעל קשר חם עם [[הרבי]].


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
יליד האימפריה האוסטרו-הונגרית בשנת תרע"ג<ref>freeofbrighton.com/templates/articlecco_cdo/aid/1150024/jewish/In-Tribute-To-Rabbi-David-B-Hollander.htm</ref>, הרב הולנדר היגר עם משפחתו לניו יורק כשהיה בן תשע. בבחורות הוא למד בבית הספר למשפטים של ברוקלין וגם למד אצל הרב [[יוסף סולובייצ'יק]] בישיבה יוניברסיטי. זמן קצר לאחר תחילת הלימודים, הבין שהוא יכול לפעול יותר מאשר רב מאשר פקיד במשפטים.
נולד בשנת [[תרע"ג]] באימפריה האוסטרו-הונגרית. כשהיה בן תשע היגר עם משפחתו ל[[ניו יורק]]. בבחרותו למד בבית הספר למשפטים של [[ברוקלין]] ואצל הרב [[יוסף סולובייצ'יק]] בישיבה יוניברסיטי.


הרב הולנדר הצעיר לקח את ההגה של מרכז "מונט עדן סנטער" (מרכז הר עדן) ב[[ברונקס]]. והתנגלה כנואם מחונן, הוא מצא את הדוכן להיות הפורום המושלם שממנו לנהל את המאבק נגד ההתבוללות בכלל ובמיווחד נגד התנועות המתחגשות של ה[[רפורמים]] וה[[קוסרבטיבים]]. נאומו של שבת, שנשא בתשוקה לוהטת, שיקף את מחויבותו הבלתי מתפשרת ליהדות התורה המסורתית.
התגלה כנואם מחונן, וניהל מאבק נגד ההתבוללות בכלל ובמיוחד נגד התנועות של ה[[רפורמים]] וה[[קוסרבטיבים]]. נאומו בכל [[שבת]], שיקף את מחויבותו הבלתי מתפשרת ליהדות התורה המסורתית.


מלחמתו על דרך התורה והמצוות ללא הפשרות של אמרנזציא לאורך הקריירה הארוכה שלו, נעשה הרב הולנדר יישאר דמות שנויה במחלוקת - עמדה של קורבן אישי גדול. וכפי שציין הרב הרב פייבל רימלר, רב המרכז היהודי בניו ברייטון, "זה יכאיב לו כשאחרים ירחיקו את עצמם ממנו בגלל האידיאולוגיה שלו. בסופו של דבר, הוא תמיד נשאר נאמן לאמונתו ".
בשל מלחמתו על דרך התורה והמצוות ללא פשרות של אמריקנים, נעשה דמות שנויה במחלוקת.


מאבקו, ציין הרב הולנדר, היה מאבק אידיאולוגי נגד הטעיה, לא נגד אנשים. "הוא לא ראה שום שיעורים בתוך היהדות", סיפרה גברת פיי הולנדר לפני זמן קצר ללוויטש. "לבעלי היתה רק תורה אחת, ולכל יהודי היה מקום".
דבריו ואישיותו פנו לקהילת רבנים הרחבה. ב[[תשי"ד]] נבחר לנשיא אגודת הרבנים של אמריקה, אחד הארגונים הגדולים בעולם של רבנים אורתודוכסים, והמשיך בתפקידו כשנתיים.


דבריו של הרב הולנדר ואישיותו פנו לקהילת הרבנים הרחבה. בתשי"ד נבחר לנשיא אגודת הרבנים של אמריקה - אחד הארגונים הגדולים בעולם של רבנים אורתודוכסים. התפקיד, שנמשך שנתיים, הפך לקרש קפיצה לעבודה החלוצית שלו למען יהדות ברית המועצות. לשם כך הוא הוביל משלחת של רבנים למוסקבה בקיץ 1956. באותה תקופה הסתתרו היהודים בברית המועצות בצל הקרמלין ומורשת מדיניותו האנטישמית של סטאלין. זה היה עדות לעקשנותו של הרב הולנדר, כי משלחת רבנית הורשתה לבקר.
לפני שיצא ל[[מוסקבה]] נפגש עם [[הרבי]], שהוביל את אחד הארגונים היהודיים המחתרתיים היחידים ב[[ברית המועצות]].


לפני שיצא למוסקבה נפגש הרב הולנדר עם הרבי (ראה להלן באריכות), שהוביל את אחד הארגונים היהודיים המחתרתיים היחידים בארץ. הרבי שימש מקור מידע ומוטיבציה לרבי הולנדר. ברוסיה נפגש הרב הולנדר עם ראש ממשלת חרושצ'וב ועם כמה מנהיגים יהודים בולטים. הוא גם הדפיס 5,000 ספרי תפילה ליהדות רוסיה. עם חזרתו לאמריקה, המשיך להתמסר ליהדות רוסיה, ומילא גם מנהיגים אחרים לפעולה.
כשהיה ב[[רוסיה]] נפגש עם ראש ממשלת ברית המועצות ועם מנהיגים יהודים בולטים. הוא גם הדפיס 5,000 סידורי תפילה ליהדות רוסיה.
[[תמונה:RDON.jpg|left|thumb|250px|הרב דוד דוב הונלדר נואם]]
היחסים בין הרבי לבין הרב הולנדר פרחו בשנים הבאות, כאשר הרב הולנדר הצטרף אחר כך לנציגי חב"ד כדי לשפר את קהילת ברוקלין. בשנות הממס' החלה הקהילה היהודית בברונקס להידלדל ולפנות את מקומה לדמוגרפיה משתנה. הרב הולנדר, אז בן 70, הזכיר את רעיון הפרישה לרבי מליובאוויטש. הרבי הזכיר את הרב הולנדר, בצירוף הקבלה למנהיגותו של תנועת חב"ד והחלטתו לפתוח 71 מוסדות חדשים ביום הולדתו ה -70. "אני מבוגר ממך ואני לוקח על עצמי עוד נטל", אמר הרבי. "באיזו זכות אתה פורש? הרבנות היא לכל החיים! "


הרב הולנדר היה הרב של הברית העברית בברייטון ביץ '. בהתייחסו לאוכלוסיית המהגרים הרוסית של ברייטון ביץ ', הוא שיתף פעולה עם ידידי פליטי מזרח אירופה (הידועה בראשי תיבות F.R.E.E.) כדי ליזום מספר פרויקטים חינוכיים וחברתיים. הרב חסרי הילדים התעניין במיוחד בחגיגות משפחתיות, ועשה מאמץ מיוחד לברית מילה ובר מצווה. גם בשנותיו המאוחרות עשה הרב הולנדר את המסע בן שש הבתי כנסת באופן קבוע. כאשר טיפס אל המקדש בקומה השנייה הפך קשה מדי עבורו, הקהילה העביר שירותים לקומה הראשית, כך הרב האהוב שלהם יכול להוביל.
עם חזרתו ל[[אמריקה]], המשיך להתמסר ליהדות רוסיה, ומינה גם מנהיגים אחרים לפעולה.
[[קובץ:RDONN.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב דוד דוב הונלדר נואם]]


הרב דוד אוקונוב, מנהל שותף של F.R.E.E. נזכרת בפרק מסוים במעבר הרב הולנדר מברונקס. עם פירוק בית הכנסת "הר עדן", העביר הרב הולנדר את השלטים המנציחים את חברי ההרוגים לקהילתו החדשה. "אלה לא רק לוחות," הוא אמר, "הם neshamos. אלה אנשים שצריכים לזכור! "
==קשריו עם הרבי==
הרב הולנדר שמר תמיד על קשר הדוק עם [[הרבי]] ו[[חב"ד]]. הקשר התחזק, כאשר הרב הולנדר הצטרף אחר כך לנציגי חב"ד כדי לסייע לקהילה היהודית ב[[ברוקלין]].  


==עם הרבי==
הרבי עודד את הרב הולנדר להמשיך ברבנות, בצירוף הקבלה למנהיגותו את תנועת חבוהחלטתו לפתוח 71 מוסדות חדשים ביום הולדתו ה -70.
הרב הולנדר שמר על קשר הדוק עם הרבי וחב. במסגרת תפקידו זכה להיכנס ליחידויות רבות אצל הרבי והשתתף באין ספור התוועדויות. במהלך עבודתו זכה לקבל מהרבי הדרכות רבות והוראות בנושאי עסקנות ציבורית.


במסגרת תפקידו זכה להיכנס ליחידויות רבות אצל הרבי והשתתף באין ספור התוועדויות. במהלך עבודתו זכה לקבל מהרבי הדרכות רבות והוראות בנושאי עסקנות ציבורית.
==בשליחות למען [[של"ה]]==
בשנת [[תש"כ]] התקיימה בוושינגטון ועידת יובל הזהב מטעם הבית הלבן, ועל-פי הוראת הרבי השתתפה בה משלחת רשמית מטעם חב"ד-ליובאוויטש, שבהשתדלותה אימצה הוועידה החלטה לטובת השעה ללימוד הדת.
עם חברי המשלחת נמנו: הרב דוד דוב הולנדר. הרב ד"ר ניסן מינדל, הרב [[יעקב יהודה הכט]] והרב [[זלמן פוזנר]].
===מכתב ברכה על היבחרותו===
===מכתב ברכה על היבחרותו===
במכתב מתאריך י"ז שבט, ה'תשכ"ג<ref>אגרות קודש חלק כב אגרת ח'תקצג http://chabadlibrary.org/books/admur/ig/22/8593.htm</ref> מברך הרבי על בחירותו כרב בית כנסת. בנועם קבלתי מכתבם מבשר טוב אשר ביום א' הבע"ל כ"ג שבט תתקיים חגיגה פומבית בקשר עם מסירת כתב רבנות עד מאה ועשרים שנה לכבוד רבם ומנהיגם הרוחני המפורסם והמצויין הרב דוד דוב שליט"א הולנדר.
במכתב מתאריך י"ז שבט, ה'תשכ"ג{{הערה|[http://chabadlibrary.org/books/admur/ig/22/8593.htm אגרות קודש חלק כ"ב אגרת ח'תקצג]}} מברך הרבי על בחירותו כרב בית כנסת. {{ציטוטון|בנועם קבלתי מכתבם מבשר טוב אשר ביום א' הבע"ל כ"ג שבט תתקיים חגיגה פומבית בקשר עם מסירת כתב רבנות עד מאה ועשרים שנה לכבוד רבם ומנהיגם הרוחני המפורסם והמצויין הרב דוד דוב הולנדר.


קורת רוח מיוחדת גרמה לי הבשורה הנ"ל, שמחד - ראוי הוא הרב הולנדר לכל הכבוד והיקר הזה, ומאידך - שהצליחו השי"ת לכהן פאר בבית כנסת נכבד ולנהל על מימי התורה והמצוה קהילה חשובה ובעלת קומה, אשר מנהלי' וחברי' יודעים להעריך כדבעי את רבם ומנהלם הרוחני ומכירים בהצלחתם שזכו לרב ומנהיג כמוהו.
קורת רוח מיוחדת גרמה לי הבשורה הנ"ל, שמחד - ראוי הוא הרב הולנדר לכל הכבוד והיקר הזה, ומאידך - שהצליחו השי"ת לכהן פאר בבית כנסת נכבד ולנהל על מימי התורה והמצוה קהילה חשובה ובעלת קומה, אשר מנהלי' וחברי' יודעים להעריך כדבעי את רבם ומנהלם הרוחני ומכירים בהצלחתם שזכו לרב ומנהיג כמוהו.}}


===יהדות רוסיא===
===יהדות רוסיא===
כבר בשנת תשט”ז נסע לראשונה במסגרת משלחת רבנים לבקר את יהודי רוסיה. היה זה לאחר מות סטאלין ועליית חרושצ’וב לשלטון. השלטון הרוסי שרצה להתקרב מעט אל המערב, הרשה את ביקור המשלחת. כבר אז, בטרם יצא לדרך המסוכנת, התייעץ הרב הולנדר עם הרבי, שהורה לו להיזהר מאד בדבריו בפני יהודי רוסיה. הרבי הסביר לו, שאם לו הדברים לא יזיקו, בהיותו אזרח אמריקאי, אבל היהודים השומעים יכולים להינזק מדיבורים לא אחראיים. כמו כן הורה לו הרבי, שאם חסידים ירצו להיפגש עמו, יש לערוך את הפגישות בזהירות רבה.
בשנת תשט"ז נסע לראשונה במסגרת משלחת רבנים לבקר את יהודי רוסיה. השלטון הרוסי הרשה את ביקור המשלחת.
בטרם יצא לדרך המסוכנת, התייעץ עם הרבי, שהורה לו להיזהר מאד בדבריו בפני יהודי רוסיה. הרבי הסביר לו, שאם לו הדברים לא יזיקו, בהיותו אזרח אמריקאי, אבל היהודים השומעים יכולים להינזק מדיבורים לא אחראיים. כמו כן הורה לו שאם חסידים ירצו להיפגש עמו, יש לערוך את הפגישות בזהירות רבה.


מאז אותה נסיעה, נסע הרב הולנדר לבקר את יהודי רוסיה עוד שבע פעמים, פעמים לבדו ופעמים במסגרת משלחת רבנים.
מאז אותה נסיעה, נסע לבקר את יהודי רוסיה עוד שבע פעמים.


====ספר התורה====
====ספר התורה====
בשנות הל”מדים<ref>ראה [http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2017/3/4/442087461681.html כאן באריכות] </ref>, משלחת רבנים מארצות הברית קיבלה אישור להיכנס לבקר בקיהלות יהודיות ברוסיא, הרב הולנדר נכנס ליחידות אצל הרבי כדי לקבל הדרכה. היחידות התקיימה במשך שעה ארוכה, ואיש לא יודע מה דובר בה, אלו הדרכות קיבל הרב הולנדר, ומה הוטל עליו לפעול בנסיעה זו, כמובן מתוך חשאיות יתרה.
בשנות הלמ"דים{{הערה|ראה [http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2017/3/4/442087461681.html כאן באריכות]}}, משלחת רבנים מארצות הברית קיבלה אישור להיכנס לבקר בקיהלות יהודיות ברוסיא, הרב הולנדר נכנס ליחידות אצל הרבי כדי לקבל הדרכה. היחידות התקיימה במשך שעה ארוכה, ואיש לא יודע מה דובר בה, אלו הדרכות קיבל הרב הולנדר, ומה הוטל עליו לפעול בנסיעה זו, כמובן מתוך חשאיות יתרה.


המשלחת אכן יצאה לדרכה, וביקרה במספר קהילות יהודיות. הרבנים עצמם ידעו כי עינם הפקוחה של אנשי הק.ג.ב. לא יורדת מהם אף לא לרגע, והם התנהגו בהתאם. ועם זאת, הרב הולנדר הצליח בדרכים מתוחכמות ליצור קשרים ולהעביר מסרים למי שהיה צריך.
המשלחת אכן יצאה לדרכה, וביקרה במספר קהילות יהודיות. הרבנים עצמם ידעו כי עינם הפקוחה של אנשי הק.ג.ב. לא יורדת מהם אף לא לרגע, והם התנהגו בהתאם. ועם זאת, הרב הולנדר הצליח בדרכים מתוחכמות ליצור קשרים ולהעביר מסרים למי שהיה צריך.
שורה 42: שורה 48:
כשחזר שוב נכנס הרב הולנדר ליחידות בקודש פנימה כדי לדווח לרבי את מה שראה ושמע. כמו כן מסר דרישות שלום מאת יהודי רוסיה שביקשו זאת.
כשחזר שוב נכנס הרב הולנדר ליחידות בקודש פנימה כדי לדווח לרבי את מה שראה ושמע. כמו כן מסר דרישות שלום מאת יהודי רוסיה שביקשו זאת.


בית היתר אמר לרבי שמכיון שהקהילות ברוסיה מתרסקות, מהראוי להוציא משם את מאות ספרי התורה שמנוחים שמה.
בית היתר אמר לרבי שמכיון שהקהילות ברוסיה מתרסקות, מהראוי להוציא משם את מאות ספרי התורה שמונחים שם.


הרבי שקע בהרהורים מספר דקות, ולאחריהם אמר “אם אתה שואל אותי”, אמר הרבי לאיטו, בנימה נחושה, “הרי שאני אומר לך בדיוק הפוך! לא רק שלא צריך להוציא את ספרי התורה מרוסיה, אלא אם הייתי יכול, הייתי אומר לסופרי הסת”ם להכין עוד ספרי תורה בשביל יהודי רוסיה. יבוא יום ובו יהודי רוסיה יזדקקו ליותר ויותר ספרי תורה מכפי שיש כיום”.
הרבי שקע בהרהורים מספר דקות, ולאחריהן ענה. "אם אתה שואל אותי", אמר הרבי לאיטו, בנימה נחושה, "הרי שאני אומר לך בדיוק הפוך! לא רק שלא צריך להוציא את ספרי התורה מרוסיה, אלא אם הייתי יכול, הייתי אומר לסופרי הסת"ם להכין עוד ספרי תורה בשביל יהודי רוסיה. יבוא יום ובו יהודי רוסיה יזדקקו ליותר ויותר ספרי תורה מכפי שיש כיום".


הרב הולנדער הסתכל על הדברים בתמיהה, אך כעשרים וחמש שנים חלפו מאז. מדינות חבר העמים עברו טלטלה הגונה, מסך הברזל נפל, והחופש שב לשרור בקרב אזרחי רוסיה, ובכללם יהודי רוסיה שקיבלו אישור לשקם מחדש את חיי היהדות בכל הערים, הגדולות והקטנות. שלוחי הרבי החלו להגיע בזה אחר זה לעריה המרכזיות של חבר–העמים והחלו להחיות מחדש את היהדות בקרב מאות אלפי היהודים שכמהו וצמאו לזיק יהודי גלוי.
הרב הולנדר הסתכל על הדברים בתמיהה, אך כעשרים וחמש שנים חלפו מאז. מדינות חבר העמים עברו טלטלה הגונה, מסך הברזל נפל, והחופש שב לשרור בקרב אזרחי רוסיה, ובכללם יהודי רוסיה שקיבלו אישור לשקם מחדש את חיי היהדות בכל הערים, הגדולות והקטנות. שלוחי הרבי החלו להגיע בזה אחר זה לעריה המרכזיות של חבר–העמים והחלו להחיות מחדש את היהדות בקרב מאות אלפי היהודים שכמהו וצמאו לזיק יהודי גלוי.


רק אז, כשהיהדות החלה פורחת מחדש, פתח הרב דוד הולנדר את סגור לבו, וסיפר לראשונה על אותה יחידות מיוחדת לה זכה, ואת דברי הנבואה השמימיים שאמר לו הרבי באותה שעה. “כשאני רואה עכשיו את התממשות נבואתו של הרבי, אני מבין שגם הפעם הרבי לא טעה, ורוח ה’ דיברה מגרונו”, הוסיף נפעם. “כל מה שהרבי אמר לי, התקיים במדויק, ואף מילה לא נפלה ארצה”.
רק אז, כשהיהדות החלה פורחת מחדש, פתח הרב דוד הולנדר את סגור לבו, וסיפר לראשונה על אותה יחידות מיוחדת לה זכה, ואת דברי הנבואה השמימיים שאמר לו הרבי באותה שעה. "כשאני רואה עכשיו את התממשות נבואתו של הרבי, אני מבין שגם הפעם הרבי לא טעה, ורוח ה' דיברה מגרונו", הוסיף נפעם. "כל מה שהרבי אמר לי, התקיים במדויק, ואף מילה לא נפלה ארצה".


===לא לפררוש מהרבנות===
===לא לפרוש מהרבנות===
בערב יום כיפור שנת ? הגיע לרבי וביקש רשות לפרוש מהרבנות והרבי שלל זאת, ואמר לו אני יותר מבוגר ממך ולא פורש.  
בשנת תשמ"א {{הערה|כך מופיע בספר "הסיפור שלי", JEM, עמ' 318. בראיון מצולם איתו, בתוכנית תורת חיים - JEM, תוכנית 988, אומר הרב הולנדר שהיה זה ב-1989, אך כנראה שזו טעות, וצריך להיות כבספר הנ"ל.}} בערב יום כיפור, הגיע הרב הולנדר לרבי וביקש רשות לפרוש מהרבנות והרבי שלל זאת, ואמר לו: "אני יותר מבוגר ממך ולא פורש".


בהזדמנות אחרת בכוס של ברכה הרבי אמר לו, "זכור, רבנות זה לכל החיים".
בהזדמנות אחרת בכוס של ברכה הרבי אמר לו, "זכור, רבנות זה לכל החיים".


===לכתוב על קראון הייטס רק חיובי===
===לכתוב על קראון הייטס רק חיובי===
בט"ו אלול תנש"א, עבר הרב הולנדר בחלוקת דולרים, במהלך השיחה ביקש הרב הולנדר ברכה מהרבי על שיעור שברצונו לתת. הרבי השיב: איני מבין למה הינך זקוק להסכמות. והרב הולנדר השיב: להסכמה של הרבי יש פעולה גם בשמיים. הרבי השיב לו: כשיש כאבים הולכים לד"ר, וכשרוצים הסכמה על נאום הולכים למומחה לדרשות, ואני לא מומחה לדרשות.  
בט"ו אלול תנש"א, עבר הרב הולנדר בחלוקת הדולרים, במהלך השיחה ביקש הרב הולנדר ברכה מהרבי על דרשה שברצונו למסור. הרבי השיב (תוכן): איני מבין למה הינך זקוק להסכמות. והרב הולנדר השיב: להסכמה של הרבי יש פעולה גם בשמיים. הרבי השיב לו: כשיש כאבים הולכים לד"ר, וכשרוצים הסכמה על נאום הולכים למומחה לדרשות, ואני לא מומחה לדרשות.


הרב הולנדר השיב בחיוך: אני קורא את שיחותיו של הרבי והלוואי וכל היהודים יוכלו לדרוש כך.  
הרב הולנדר השיב בחיוך: אני קורא את מאמריו של הרבי והלוואי וכל היהודים יוכלו לדרוש כך.


לאחר מכן שאל הרב הולנדר: האם ניתן לפרסם בעיתון בקשה מכל מנהלי הארגונים היהודיים לבוא לבקר בשכונת קראון הייטס על מנת להזים את השמועות שהתרוצצו ברחוב?  
לאחר מכן שאל הרב הולנדר: האם ניתן לפרסם בעיתון בקשה מכל מנהלי הארגונים היהודיים לבוא לבקר בשכונת קראון הייטס על מנת להזים את השמועות שהתרוצצו ברחוב?


הרבי השיב לו: ניתן לפרסם, אך לא לכתוב על דרך השלילה אלא רק על דרך החיוב.
הרבי השיב לו: ניתן לפרסם, אך לא לכתוב על דרך השלילה אלא רק על דרך החיוב.
פעם יצא מהתוועדות כאשר רב רפורמי הגיע, לאחר מכן כתב לרבי היתכן שנותנים לרב רפורמי לשבת, ענה לו הרבי, מבית כנסת של חמי לא מגרשים יהודים{{מקור}}


==פטירתו==
==פטירתו==
לרב הונדר ורעייתו לא היו ילדים<ref>פעם אמר לרבי על כך והרבי אמר לו תעשה כמוני אל תחשוב על זה. כן סיפר.</ref>.
לרב הונדר ורעייתו לא היו ילדים{{הערה|פעם אמר לרבי על כך והרבי אמר לו: תעשה כמוני, אל תחשוב על זה. כן סיפר.}}.
נפטר בכ"ד טבת תש"ע, בגיל 96, והי' פעיל עד לימיו האחרונים ממש.
נפטר בכ"ד טבת תש"ע, בגיל 96, והי' פעיל עד לימיו האחרונים ממש.
בהלוויתו השתתפו כ 1000 איש,  
בהלוויתו השתתפו כ 1000 איש,
הלוויתו יצא מבית הכנסת בו כיהן כרב היברו אליינס, בבריישן בריטש, ונקבר בירושלים, כשרעייתו נפטרה מספר שנים לאחר מכן, נקברה גם היא לידו.
הלווייתו יצאה מבית הכנסת בו כיהן כרב היברו אליאנס, בברייטן ביטש, ונקבר בירושלים. כשרעייתו נפטרה מספר שנים לאחר מכן, נקברה גם היא לידו.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
הרבני מנבא על יהודי רוסיא
*[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2017/3/4/442087461681.html הרבי מנבא על יהודי רוסיא] {{בית משיח}} {{קישור שבור|ט"ו שבט תשפ"ד}}
http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2017/3/4/442087461681.html
*[https://www.beismoshiach.org/Lashon_HaKodesh/pdf/681.pdf כתבה לאחר פטירתו] {{בית משיח}} בית משיח גליון 681 ה' שבט תשס"ט {{קישור שבור|}}
 
* "לא לגמלאות", ראיון עם הרב הולנדר. תורת חיים, תוכנית 988 - JEM. אתר JEM.
הרב הולנדער אצל הרבי
youtube.com/watch?v=TFrtJX_PLx4


הרב הונדער מתראיין לג'עם על הרבי
==לקריאה נוספת==
youtube.com/watch?v=1IODmDHYse8
"הסיפור שלי", עמ' 311 ואילך.  


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל:הולנדר, דוד דוב}}
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ]]
[[קטגוריה:חסידים בתקופת אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תרע"ג]]
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תשס"ט]]

גרסה מ־22:24, 30 במאי 2024

ערך זה זקוק לעריכה דחופה: כנראה שהערך סובל מנראות גרועה, סגנון לא אנציקלופדי כלל או בעיות אחרות.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
הרב דוד דוב הונלדר בפתח חדרו של הרבי

הרב דוד דב (בער) הולנדר (הולנדער) (תרע"ג - כ"ד טבת תשס"ט) היה רב בברונקס ובברייטן בריטש ניו יורק. כתב טור קבוע באלגמיינר ז'ורנאל בעל קשר חם עם הרבי.

תולדות חיים

נולד בשנת תרע"ג באימפריה האוסטרו-הונגרית. כשהיה בן תשע היגר עם משפחתו לניו יורק. בבחרותו למד בבית הספר למשפטים של ברוקלין ואצל הרב יוסף סולובייצ'יק בישיבה יוניברסיטי.

התגלה כנואם מחונן, וניהל מאבק נגד ההתבוללות בכלל ובמיוחד נגד התנועות של הרפורמים והקוסרבטיבים. נאומו בכל שבת, שיקף את מחויבותו הבלתי מתפשרת ליהדות התורה המסורתית.

בשל מלחמתו על דרך התורה והמצוות ללא פשרות של אמריקנים, נעשה דמות שנויה במחלוקת.

דבריו ואישיותו פנו לקהילת רבנים הרחבה. בתשי"ד נבחר לנשיא אגודת הרבנים של אמריקה, אחד הארגונים הגדולים בעולם של רבנים אורתודוכסים, והמשיך בתפקידו כשנתיים.

לפני שיצא למוסקבה נפגש עם הרבי, שהוביל את אחד הארגונים היהודיים המחתרתיים היחידים בברית המועצות.

כשהיה ברוסיה נפגש עם ראש ממשלת ברית המועצות ועם מנהיגים יהודים בולטים. הוא גם הדפיס 5,000 סידורי תפילה ליהדות רוסיה.

עם חזרתו לאמריקה, המשיך להתמסר ליהדות רוסיה, ומינה גם מנהיגים אחרים לפעולה.

הרב דוד דוב הונלדר נואם

קשריו עם הרבי

הרב הולנדר שמר תמיד על קשר הדוק עם הרבי וחב"ד. הקשר התחזק, כאשר הרב הולנדר הצטרף אחר כך לנציגי חב"ד כדי לסייע לקהילה היהודית בברוקלין.

הרבי עודד את הרב הולנדר להמשיך ברבנות, בצירוף הקבלה למנהיגותו את תנועת חב"ד והחלטתו לפתוח 71 מוסדות חדשים ביום הולדתו ה -70.

במסגרת תפקידו זכה להיכנס ליחידויות רבות אצל הרבי והשתתף באין ספור התוועדויות. במהלך עבודתו זכה לקבל מהרבי הדרכות רבות והוראות בנושאי עסקנות ציבורית.

בשליחות למען של"ה

בשנת תש"כ התקיימה בוושינגטון ועידת יובל הזהב מטעם הבית הלבן, ועל-פי הוראת הרבי השתתפה בה משלחת רשמית מטעם חב"ד-ליובאוויטש, שבהשתדלותה אימצה הוועידה החלטה לטובת השעה ללימוד הדת.

עם חברי המשלחת נמנו: הרב דוד דוב הולנדר. הרב ד"ר ניסן מינדל, הרב יעקב יהודה הכט והרב זלמן פוזנר.

מכתב ברכה על היבחרותו

במכתב מתאריך י"ז שבט, ה'תשכ"ג[1] מברך הרבי על בחירותו כרב בית כנסת. "בנועם קבלתי מכתבם מבשר טוב אשר ביום א' הבע"ל כ"ג שבט תתקיים חגיגה פומבית בקשר עם מסירת כתב רבנות עד מאה ועשרים שנה לכבוד רבם ומנהיגם הרוחני המפורסם והמצויין הרב דוד דוב הולנדר.

קורת רוח מיוחדת גרמה לי הבשורה הנ"ל, שמחד - ראוי הוא הרב הולנדר לכל הכבוד והיקר הזה, ומאידך - שהצליחו השי"ת לכהן פאר בבית כנסת נכבד ולנהל על מימי התורה והמצוה קהילה חשובה ובעלת קומה, אשר מנהלי' וחברי' יודעים להעריך כדבעי את רבם ומנהלם הרוחני ומכירים בהצלחתם שזכו לרב ומנהיג כמוהו."

יהדות רוסיא

בשנת תשט"ז נסע לראשונה במסגרת משלחת רבנים לבקר את יהודי רוסיה. השלטון הרוסי הרשה את ביקור המשלחת. בטרם יצא לדרך המסוכנת, התייעץ עם הרבי, שהורה לו להיזהר מאד בדבריו בפני יהודי רוסיה. הרבי הסביר לו, שאם לו הדברים לא יזיקו, בהיותו אזרח אמריקאי, אבל היהודים השומעים יכולים להינזק מדיבורים לא אחראיים. כמו כן הורה לו שאם חסידים ירצו להיפגש עמו, יש לערוך את הפגישות בזהירות רבה.

מאז אותה נסיעה, נסע לבקר את יהודי רוסיה עוד שבע פעמים.

ספר התורה

בשנות הלמ"דים[2], משלחת רבנים מארצות הברית קיבלה אישור להיכנס לבקר בקיהלות יהודיות ברוסיא, הרב הולנדר נכנס ליחידות אצל הרבי כדי לקבל הדרכה. היחידות התקיימה במשך שעה ארוכה, ואיש לא יודע מה דובר בה, אלו הדרכות קיבל הרב הולנדר, ומה הוטל עליו לפעול בנסיעה זו, כמובן מתוך חשאיות יתרה.

המשלחת אכן יצאה לדרכה, וביקרה במספר קהילות יהודיות. הרבנים עצמם ידעו כי עינם הפקוחה של אנשי הק.ג.ב. לא יורדת מהם אף לא לרגע, והם התנהגו בהתאם. ועם זאת, הרב הולנדר הצליח בדרכים מתוחכמות ליצור קשרים ולהעביר מסרים למי שהיה צריך.

כשחזר שוב נכנס הרב הולנדר ליחידות בקודש פנימה כדי לדווח לרבי את מה שראה ושמע. כמו כן מסר דרישות שלום מאת יהודי רוסיה שביקשו זאת.

בית היתר אמר לרבי שמכיון שהקהילות ברוסיה מתרסקות, מהראוי להוציא משם את מאות ספרי התורה שמונחים שם.

הרבי שקע בהרהורים מספר דקות, ולאחריהן ענה. "אם אתה שואל אותי", אמר הרבי לאיטו, בנימה נחושה, "הרי שאני אומר לך בדיוק הפוך! לא רק שלא צריך להוציא את ספרי התורה מרוסיה, אלא אם הייתי יכול, הייתי אומר לסופרי הסת"ם להכין עוד ספרי תורה בשביל יהודי רוסיה. יבוא יום ובו יהודי רוסיה יזדקקו ליותר ויותר ספרי תורה מכפי שיש כיום".

הרב הולנדר הסתכל על הדברים בתמיהה, אך כעשרים וחמש שנים חלפו מאז. מדינות חבר העמים עברו טלטלה הגונה, מסך הברזל נפל, והחופש שב לשרור בקרב אזרחי רוסיה, ובכללם יהודי רוסיה שקיבלו אישור לשקם מחדש את חיי היהדות בכל הערים, הגדולות והקטנות. שלוחי הרבי החלו להגיע בזה אחר זה לעריה המרכזיות של חבר–העמים והחלו להחיות מחדש את היהדות בקרב מאות אלפי היהודים שכמהו וצמאו לזיק יהודי גלוי.

רק אז, כשהיהדות החלה פורחת מחדש, פתח הרב דוד הולנדר את סגור לבו, וסיפר לראשונה על אותה יחידות מיוחדת לה זכה, ואת דברי הנבואה השמימיים שאמר לו הרבי באותה שעה. "כשאני רואה עכשיו את התממשות נבואתו של הרבי, אני מבין שגם הפעם הרבי לא טעה, ורוח ה' דיברה מגרונו", הוסיף נפעם. "כל מה שהרבי אמר לי, התקיים במדויק, ואף מילה לא נפלה ארצה".

לא לפרוש מהרבנות

בשנת תשמ"א [3] בערב יום כיפור, הגיע הרב הולנדר לרבי וביקש רשות לפרוש מהרבנות והרבי שלל זאת, ואמר לו: "אני יותר מבוגר ממך ולא פורש".

בהזדמנות אחרת בכוס של ברכה הרבי אמר לו, "זכור, רבנות זה לכל החיים".

לכתוב על קראון הייטס רק חיובי

בט"ו אלול תנש"א, עבר הרב הולנדר בחלוקת הדולרים, במהלך השיחה ביקש הרב הולנדר ברכה מהרבי על דרשה שברצונו למסור. הרבי השיב (תוכן): איני מבין למה הינך זקוק להסכמות. והרב הולנדר השיב: להסכמה של הרבי יש פעולה גם בשמיים. הרבי השיב לו: כשיש כאבים הולכים לד"ר, וכשרוצים הסכמה על נאום הולכים למומחה לדרשות, ואני לא מומחה לדרשות.

הרב הולנדר השיב בחיוך: אני קורא את מאמריו של הרבי והלוואי וכל היהודים יוכלו לדרוש כך.

לאחר מכן שאל הרב הולנדר: האם ניתן לפרסם בעיתון בקשה מכל מנהלי הארגונים היהודיים לבוא לבקר בשכונת קראון הייטס על מנת להזים את השמועות שהתרוצצו ברחוב?

הרבי השיב לו: ניתן לפרסם, אך לא לכתוב על דרך השלילה אלא רק על דרך החיוב.

פטירתו

לרב הונדר ורעייתו לא היו ילדים[4]. נפטר בכ"ד טבת תש"ע, בגיל 96, והי' פעיל עד לימיו האחרונים ממש. בהלוויתו השתתפו כ 1000 איש, הלווייתו יצאה מבית הכנסת בו כיהן כרב היברו אליאנס, בברייטן ביטש, ונקבר בירושלים. כשרעייתו נפטרה מספר שנים לאחר מכן, נקברה גם היא לידו.

קישורים חיצוניים

לקריאה נוספת

"הסיפור שלי", עמ' 311 ואילך.

הערות שוליים

  1. אגרות קודש חלק כ"ב אגרת ח'תקצג
  2. ראה כאן באריכות
  3. כך מופיע בספר "הסיפור שלי", JEM, עמ' 318. בראיון מצולם איתו, בתוכנית תורת חיים - JEM, תוכנית 988, אומר הרב הולנדר שהיה זה ב-1989, אך כנראה שזו טעות, וצריך להיות כבספר הנ"ל.
  4. פעם אמר לרבי על כך והרבי אמר לו: תעשה כמוני, אל תחשוב על זה. כן סיפר.