תפילין של ימות המשיח (ספר): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "הספר תפילין של ימות המשיח הינו ספר המסביר את עניינם של התפילין בכלל וד' זוגות תפילין בפר...")
 
אין תקציר עריכה
 
(40 גרסאות ביניים של 23 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
הספר תפילין של ימות המשיח  הינו ספר המסביר את עניינם של התפילין בכלל וד' זוגות תפילין בפרט.
[[קובץ:תפימוהמ.jpg|200px|ממוזער|שמאל|שער הספר הישן]]


==תוכן==
'''תפילין של ימות המשיח''' הוא ספר המסביר את עניינה של מצוות [[תפילין]] בכלל, ואת חשיבות הנחת ד' זוגות [[תפילין]] (בימינו) בפרט.


הספר סוקר את את עניינם של ארבעת השיטות בעניין הנחת התפילין:
הספר נכתב על ידי הרב [[זמרוני ציק]], ונדפס בשנת [[תשע"ד]]. לאחר הדפסת הספר נערך על ידי [[האגודה למען הגאולה האמיתית והשלימה]] ערב השקה בהשתתפות רבנים ומשפיעים{{הערה|ראו מודעה מזמינה לאירוע ב[https://drive.google.com/file/d/1JYlfZTqJ7wCh_bTLWjncyM5lPt6oYNsn/view?usp=sharing גיליון 1013] של [[שיחת הגאולה]].}}. שנת [[תשפ"ג]] יצא הספר במהדורה שניה עם תיקונים והוספות.


שיטת רש"י {{הערה|כפי רש"י סוברים גם: ר"י אלפס, ר"י בן מיגאש, ר"י בן מיגאת, הרמב"ם, הרשב"א, רבינו יונה, הרמב"ן, הבית יוסף, מגדל עוז, מהרי"ל ועוד.}} - סדר הפרשיות הינו כסדר כתיבתם בתורה (קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע) מצד ימין '''של הקורא''' (אדם שנמצא מול המניח). '''וכך נפסק להלכה'''. 
==תוכן הספר==


שיטת רבינו תם {{הערה|כפי דעת ר"ת סוברים גם: רב שרירא גאון, רב האי גאון, רבינו חננאל, ר"י טוב עלם, הרי"ף, הר"י ברצלוניח, האשכול.}}:  סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, '''מימין הקורא.''' רבים נוהגים להדר ולהניח גם תפילין דר"ת.
===השיטות===


שיטת השימושא רבא {{הערה|ישנה מחלוקת מהי דעת השימושא רבא והרבי מכריע כך.}}: הסדר הוא כפי סדרם בתורה (הוא קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע) '''מימין המניח'''. ישנם חידושים נוספים בתפילין לפי שיטת השימושא רבא: א. בתגין - מוסיפים בתפילין עוד הרבה 'תגין' מעל האותיות.  ב. גודל התפילין צריך להיות "אצבעיים על אצבעיים" (=4 ס"מ על 4 ס"מ). אין לשיטתו תפילין של יד מיוחדות.{{הערה| בדבר זהותו של השימושא רבא אומר הרבי שהשימושא רבא הינו רב שר שלום המיוחס לשר שלום גאון.}} הנחתם נחשבת כמיועדת לבעלי סגולה בלבד.
הספר סוקר את עניינם של ארבעת השיטות בעניין הנחת התפילין:


שיטת הראב"ד: סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, '''מימין המניח'''. אין לשיטתו תפילין של יד מיוחדות.
'''שיטת [[רש"י]]'''{{הערה|כפי רש"י סוברים גם: ר"י אלפס, ר"י בן מיגאש, ר"י בן מיגאת, [[הרמב"ם]], ה[[רשב"א]], רבינו יונה, [[הרמב"ן]], [[הבית יוסף]], מגדל עוז, [[יעקב הלוי בן משה מולין|מהרי"ל]] ועוד.}}: סדר הפרשיות הינו כסדר כתיבתם בתורה (קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע) וסדר כתיבתם הוא מצד ימין של הקורא, היינו של אדם שנמצא מול המניח.


המחלוקת בניהם תלויה בהסברת ברייתא בגמרא במנחות. {{הערה|דף ל"ד ע"ב, ל"ה ע"א.}}
שיטה זו היא השיטה הנהוגה כיום להלכה.  


הספר מחולק לחמישה חלקים: חלק א': על התפילין בכללותם - מצוות התפילין, הבתים, הפרשיות, ועל ההכנות למצווה. חלק ב: ד' השיטות: הסברת שיטתם ושורש מחלוקתם. חלק ג': ד' השיטות למעשה: סדר הנחם, מעלתן והדרישות הרוחניות להנחתן, צדיקים וחסידים שהניחו אותם. התפנית בשלבים. חידושים בשיחות הרבי בשנים האחרונות {{הערה| בעיקר: ש"פ ואתחנן תשמ"ט (בר"ד, בתוכן קצר, ובהשלמות לשיחה המוגהת) תרומה תשנ"ב. לאחר ש"פ ואתחנן תשמ"ט, כתב מחבר הספר הרב [[זימרוני זליג ציק]] לרבי פתק, ובו שאל האם לאור דברי הרבי צריך הוא להניח 4 זוגות תפילין. מענה הרבי היה: "שייך למשפיע שלו שי' בארה"ק אזכיר על הציון"(לאחמ"כ אכן שאל את המשפיע שלו ר' מענדל ע"ה פוטרפס והורה לו להניחם).}} חלק ד': ביאורים עפ"י חסידות לד' הזוגות. חלק ה: תוספות: הרחבת מושגים והערות, רמזים, דברים במעלת התפילין ועוד. לספר נוספו נספחים והערות.
'''שיטת [[רבינו תם]]'''{{הערה|כפי דעת ר"ת סוברים גם: [[רב שרירא גאון]], רב האי גאון, רבינו חננאל, ר"י טוב עלם, [[הרי"ף]], הר"י ברצלוניח, האשכול.}}: סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, וסדר הכתיבה הוא מימין הקורא.


הספר מבוסס בעיקר על שיחת יום י" שבט השי"ת {{הערה|נדפסה בליקוכרך ב' ע' 597}}
רבים נוהגים להדר ולהניח גם תפילין דר"ת.
 
'''שיטת השימושא רבא'''{{הערה|ישנה מחלוקת מהי דעת השימושא רבא והרבי מכריע כך.}}: הסדר הוא כפי סדרם בתורה (הוא קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע), כשיטת רש"י אך סדר הכתיבה הוא מימין המניח.
 
חידושים נוספים בתפילין לפי שיטת השימושא רבא: א. בתגין - מוסיפים בתפילין עוד הרבה 'תגין' מעל האותיות. ב. גודל התפילין צריך להיות "אצבעיים על אצבעיים" (=4 ס"מ על 4 ס"מ). אין לשיטתו תפילין של יד מיוחדות{{הערה|בדבר זהותו של השימושא רבא אומר הרבי שהשימושא רבא הינו רב שר שלום המיוחס לשר שלום גאון.}}.
 
'''שיטת [[הראב"ד]]''': סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, כשיטת ר, אך סדר הכתיבה הוא מימין המניח. אין לשיטתו תפילין של יד מיוחדות.
 
===סיבת המחלוקת===
 
המחלוקת ביניהם תלויה בהסברת [[ברייתא]] ב[[גמרא]] ב[[מנחות]]{{הערה|דף ל"ד ע"ב, ל"ה ע"א.}}: "תנו רבנן: כיצד סדרן? קדש לי והיה כי יביאך מימין. שמע והיה אם שמוע משמאל. והתניא איפכא?! אמר אביי לא קשיא! כאן לימין הקורא כאן לימין המניח, והקורא קורא כסדרן".
 
==מבנה הספר==
 
הספר מחולק לחמישה חלקים: חלק א': על ה[[תפילין]] בכללותם - מצוות ה[[תפילין]], הבתים, הפרשיות, ועל ההכנות ל[[מצווה]]. חלק ב: ד' השיטות - הסברת שיטתם ושורש מחלוקתם. חלק ג': ד' השיטות למעשה - סדר הנחתם, מעלתן והדרישות הרוחניות להנחתן, צדיקים וחסידים שהניחו אותם. התפנית ביחסו של הרבי להנחתן, חידושים בשיחות הרבי בשנים האחרונות{{הערה|בעיקר: ש"פ ואתחנן תשמ"ט (בר"ד, בתוכן קצר, ובהשלמות לשיחה המוגהת) תרומה תשנ"ב. לאחר ש"פ ואתחנן תשמ"ט, כתב מחבר הספר הרב [[זמרוני זליג ציק]] ל[[רבי]] פתק, ובו שאל האם לאור דברי הרבי צריך הוא להניח 4 זוגות תפילין. מענה הרבי היה: "שייך למשפיע שלו שי' בארה"ק אזכיר על הציון" (לאחמ"כ אכן שאל את המשפיע שלו ר' [[מענדל פוטרפס]] והורה לו להניחם).}} חלק ד': ביאורים על פי חסידות לד' הזוגות. חלק ה: תוספות - הרחבת מושגים והערות, רמזים, דברים במעלת ה[[תפילין]] ועוד. לספר נוספו נספחים והערות.


מטרת הספר הינה להסביר את עניינם של ד' הזוגות ולא פסיקה הלכתית.
מטרת הספר הינה להסביר את עניינם של ד' הזוגות ולא פסיקה הלכתית.


==הוצאה לאור==
==ראו גם==
 
* [[ארבעה זוגות תפילין]]
הספר נערך ע"י הרב [[זמרוני זליג ציק]], ויצא לאור ב[[חודש אלול]] תשע"ד ע"י [[האגודה למען הגאולה האמיתית והשלימה]].


הספר זכה לשבחים מכמה מרבני ומשפיעי חב"ד, כמו"כ [[אליעזר שלמה שיק|הרב מוהרא"ש מברסלב]] שהיה מיודד בשנים האחרונות עם הרב ציק, התבטא על הספר בצורה מיוחדת ביותר, וכן אמר שיכתוב הסכמה לספר.
==קישורים חיצוניים==
*[https://drive.google.com/drive/folders/1dEN_xvWW-JkGceKhw8vzbakJ_h_opg9u נאומי הרבנים בכינוס השקת הספר "תפילין של ימות המשיח"].


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ספרי הלכה ומנהג]]

גרסה אחרונה מ־18:09, 16 במאי 2024

שער הספר הישן

תפילין של ימות המשיח הוא ספר המסביר את עניינה של מצוות תפילין בכלל, ואת חשיבות הנחת ד' זוגות תפילין (בימינו) בפרט.

הספר נכתב על ידי הרב זמרוני ציק, ונדפס בשנת תשע"ד. לאחר הדפסת הספר נערך על ידי האגודה למען הגאולה האמיתית והשלימה ערב השקה בהשתתפות רבנים ומשפיעים[1]. שנת תשפ"ג יצא הספר במהדורה שניה עם תיקונים והוספות.

תוכן הספר[עריכה | עריכת קוד מקור]

השיטות[עריכה | עריכת קוד מקור]

הספר סוקר את עניינם של ארבעת השיטות בעניין הנחת התפילין:

שיטת רש"י[2]: סדר הפרשיות הינו כסדר כתיבתם בתורה (קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע) וסדר כתיבתם הוא מצד ימין של הקורא, היינו של אדם שנמצא מול המניח.

שיטה זו היא השיטה הנהוגה כיום להלכה.

שיטת רבינו תם[3]: סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, וסדר הכתיבה הוא מימין הקורא.

רבים נוהגים להדר ולהניח גם תפילין דר"ת.

שיטת השימושא רבא[4]: הסדר הוא כפי סדרם בתורה (הוא קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע), כשיטת רש"י אך סדר הכתיבה הוא מימין המניח.

חידושים נוספים בתפילין לפי שיטת השימושא רבא: א. בתגין - מוסיפים בתפילין עוד הרבה 'תגין' מעל האותיות. ב. גודל התפילין צריך להיות "אצבעיים על אצבעיים" (=4 ס"מ על 4 ס"מ). אין לשיטתו תפילין של יד מיוחדות[5].

שיטת הראב"ד: סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, כשיטת ר"ת, אך סדר הכתיבה הוא מימין המניח. אין לשיטתו תפילין של יד מיוחדות.

סיבת המחלוקת[עריכה | עריכת קוד מקור]

המחלוקת ביניהם תלויה בהסברת ברייתא בגמרא במנחות[6]: "תנו רבנן: כיצד סדרן? קדש לי והיה כי יביאך מימין. שמע והיה אם שמוע משמאל. והתניא איפכא?! אמר אביי לא קשיא! כאן לימין הקורא כאן לימין המניח, והקורא קורא כסדרן".

מבנה הספר[עריכה | עריכת קוד מקור]

הספר מחולק לחמישה חלקים: חלק א': על התפילין בכללותם - מצוות התפילין, הבתים, הפרשיות, ועל ההכנות למצווה. חלק ב: ד' השיטות - הסברת שיטתם ושורש מחלוקתם. חלק ג': ד' השיטות למעשה - סדר הנחתם, מעלתן והדרישות הרוחניות להנחתן, צדיקים וחסידים שהניחו אותם. התפנית ביחסו של הרבי להנחתן, חידושים בשיחות הרבי בשנים האחרונות[7] חלק ד': ביאורים על פי חסידות לד' הזוגות. חלק ה: תוספות - הרחבת מושגים והערות, רמזים, דברים במעלת התפילין ועוד. לספר נוספו נספחים והערות.

מטרת הספר הינה להסביר את עניינם של ד' הזוגות ולא פסיקה הלכתית.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. ראו מודעה מזמינה לאירוע בגיליון 1013 של שיחת הגאולה.
  2. כפי רש"י סוברים גם: ר"י אלפס, ר"י בן מיגאש, ר"י בן מיגאת, הרמב"ם, הרשב"א, רבינו יונה, הרמב"ן, הבית יוסף, מגדל עוז, מהרי"ל ועוד.
  3. כפי דעת ר"ת סוברים גם: רב שרירא גאון, רב האי גאון, רבינו חננאל, ר"י טוב עלם, הרי"ף, הר"י ברצלוניח, האשכול.
  4. ישנה מחלוקת מהי דעת השימושא רבא והרבי מכריע כך.
  5. בדבר זהותו של השימושא רבא אומר הרבי שהשימושא רבא הינו רב שר שלום המיוחס לשר שלום גאון.
  6. דף ל"ד ע"ב, ל"ה ע"א.
  7. בעיקר: ש"פ ואתחנן תשמ"ט (בר"ד, בתוכן קצר, ובהשלמות לשיחה המוגהת) תרומה תשנ"ב. לאחר ש"פ ואתחנן תשמ"ט, כתב מחבר הספר הרב זמרוני זליג ציק לרבי פתק, ובו שאל האם לאור דברי הרבי צריך הוא להניח 4 זוגות תפילין. מענה הרבי היה: "שייך למשפיע שלו שי' בארה"ק אזכיר על הציון" (לאחמ"כ אכן שאל את המשפיע שלו ר' מענדל פוטרפס והורה לו להניחם).