פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
'''המשך והחרים תרל"א''' הוא ה[[המשך]] הראשון של מאמרי חסידות מ[[אדמו"ר המהר"ש]].
ההמשך כולל שתים עשרה כשנים עשר מאמרי חסידות. מתחיל מדיבור מ[[דיבור המתחיל ]] "והחרים ה' את לשון ים מצרים"{{הערה|ישעי' יא, טו.}}, [[שביעי של פסח]] [[תרל"א]], ומסתיים בדיבור המתחיל "וביום הביכורים" [[חג השבועות]] תרל"א.
ההמשך נדפס לראשונה בשנת [[ה'תש"ה]] על ידי [[הרבימלך המשיח שליט"א]] {{הערה|שהיה ממונה על הדפסת ספרים [[קה"ת]] באותה עת .}} מצילום כתב ידו של המעתיק הנודע ר' [[שמואל סופר]]. כמה עשורים לאחר מכן , בשנת [[תשע"ה]], הודפס מחדש באותיות מרובעות על פי הוראת הרבי מלך המשיח{{הערה|אודות הוראת הרבי שליט"א מלך המשיח להדפסת חסידות באותיות מרובעות, ראה שיחת ש"פ קדושים, ב' דר"ח אייר תשמ"ט (סה"ש תשמ"ט ח"ב ע' 431), ושיחת ש"פ וארא תנש"א (סה"ש תנש"א ח"א ע' 270).}} מגוף כתב יד קודש של [[אדמו"ר המהר"ש]]{{הערה|[[קה. בהוצאה החדשה, במקומות בו הי' נראה כ"פליטת הקולמוס"ת]] ניו יורק, תשסמוער ע"ה}} כ בשולי הדף. ההמשך נדפס בשם [[לקוטי תורה - תורת שמואל]] שער ב'.
==אודותיו==
[[הרבי]] ביארמבאר{{הערה|שיחת אדר"ח אייר תשמ"א.}}, שעניינם שעניינו של המשך והחרים (וכן של [[המשך וככה תרל"ז]] קשורים ) קשור עם עניינו של [[אדמו"ר המהר"ש]] - [[לכתחילה אריבער]]. וזהו הטעם שהתחלת אמירתם היתה אמירתו הייתה ב[[חג הפסח]] שעניינו קפיצה ודילוג. ובכלל, אמירת "[[המשך|המשכים]]" זהו חידוש שהחל רק אצל אדמו"ר המהר"ש, ובאמצע שנות נשיאותו, שהדבר מדגיש עוד יותר שזה חידוש שלו הקשור לדרכו המיוחדת{{הערה|שיחת י"ג תשרי תשמ"ו. ([[התוועדויות ]] [[תשמ"ו ]] ח"א עמע' 163).}}. סדר חדש זה שהחל אצל אדמו"ר המהר"ש באמירת "המשכים" הוא גילוי של חסידות שלמעלה מ[[סדר]]. המאמרים לא קשורים דווקא לנושאי פרשיות השבוע או החגים שבהם נאמר המאמר, ואמירתו היא באופן של [[לכתחילה אריבער]]{{הערה|שיחת י"ג תשרי תש"נ. התוועדויות ([[דברי משיח]] [[תש"נ ]] ח"א עמע' 11380).}}.
ה"פתח דבר" להדפסה הראשונה של ההמשך, בשנת [[תש"ה]], נכתב על ידי הרבימלך המשיח. בתור פתח דבר ל"[[המשך]]" חסידות הראשון מבין כל ה"המשכים", הרבי מתאר את המבנה הכללי של "המשך" חסידות: " {{ציטוטון|הדרושים אשר בהמשך זה - או בהמשך כיוצא בו - התחלתם היתההייתה: פסוק, מאמר רז"ל, או "להבין עניין פלוני כו'". אח"כ באה הרצאת דברים במה שאינו מובן, או, עכ"פ, דורש ביאור יותר בפסוק או מרז"ל זה. ורק אח"ז בא גוף המאמר, היינו ביאור ענינים '''בהמשך''' למאמר הקודם. ומסיים התירוץ הקושיות - כולם או מקצתם - שעליהם העיר בתחילת המאמר. וכן הוא ברוב המכריע של דרושי רבותינו נשיאי חב"ד.
כשניתנו ה"המשכים" להעתקה הרי, לעיתים תכופות השמיטו - ע"פ ציווי אדמו"ר בעל המאמר - התחלה וסיום כל מאמר - מלבד המאמר הראשון - למען יבוא ה"המשך" מסודר בחטיבה אחת.
יתן יתר על כן: כמה המשכים נכתבו, ע"י אדמו"ר האומרם, '''לכתחילה''' בחטיבה אחת, והתחלת וסיום הדרושים נתוספו ובאו על הגליון או בקונטרס מיוחד, כמובן בהוראת המקום שלשם הם שייכים"}}.
==ראו גם==
*[[לקוטי תורה - תורת שמואל]]
 
==לקריאה נוספת==
*סקירה על ההמשך, בבטאון פנימיות גליון 124 אלול תשפ"ג
==קישורים חיצוניים==
*[https://beta.hebrewbooks.org/15796 ספר המאמרים - תרל"א (חלק א')] באתר [[היברו בוקס]]
*[https://chabadlibrary.org/books/maharash/tsh/631a/1/38/index.htm המשך והחרים תרל"א] באתר [[ספריית ליובאוויטש (אתר)|ספריית ליובאוויטש]]{{ספרייה}}
*[http://www.chasidut.tv/nd2013/contents.asp?aid=112041 שיעורים על ההמשך] מאת הרב [[יוסף יצחק אופן]]
*[http://shturem.net/index.php?section=news&id=87844 הרבי שהתבטא "קורץ און שארף"] מאמר מאת הרב [[שמואל זלמנוב]] על [[אדמו"ר המהר"ש]], דרכו וספריו, לרגל הדפסת ה"המשכים" בשנת תש"ה, ב'קובץ ליובאוויטש' (גיליון 8). מתורגם על ידי הרב [[משה מרינובסקי]] {{שטורעם}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מאמרי רבותינו נשיאינו]][[קטגוריה:ספרי אדמו"ר המהר"ש]]
9,039

עריכות