חמש עשרה: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "ג"כ " ב־"גם כן") |
אין תקציר עריכה תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
(11 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{מספר | |||
|תמונה=[[קובץ:מספר 15.jpg|150px|ללא מסגרת|מרכז]] | |||
}} | |||
{{מקורות}} | |||
המספר חמש עשרה הוא בגימטריה '''י-ה''' (ט"ו), וזהו אחד משמות הקב"ה, והוא מאיר בחכמה. | המספר חמש עשרה הוא בגימטריה '''י-ה''' (ט"ו), וזהו אחד משמות הקב"ה, והוא מאיר בחכמה. | ||
זהו גילוי שלמעלה מסדר ההשתלשלות, ומי שמאירה אצלו בחינה זו (כמשה רבינו) הרי הוא עשיר, כלומר שיש לו הכל ועוד יותר, ולא נותר לו אלא לדאוג לאחרים. והיינו שיש לו את כל הדרגות [[ממלא]] ו[[סובב]] ואפילו האור | זהו גילוי שלמעלה מסדר ההשתלשלות, ומי שמאירה אצלו בחינה זו (כמשה רבינו) הרי הוא עשיר, כלומר שיש לו הכל ועוד יותר, ולא נותר לו אלא לדאוג לאחרים. והיינו שיש לו את כל הדרגות [[ממלא]] ו[[סובב]] ואפילו האור אין סוף שלמעלה מהסובב (שממנו באה אהבת [[בכל מאודך]]). | ||
נאמר בגמרא ש"אין עשיר אלא בדעת", ומובנו כאן הוא: | נאמר בגמרא ש"אין [[עשירות|עשיר]] אלא בדעת", ומובנו כאן הוא: של[[עשירות|עשיר]] ישנה [[דעת עליון]] (שלמעלה יש ולמטה אין), ודרגה זו מקבלת מבחינת [[עתיק]] שהיא הדרגה התחתונה שבמאציל אין סוף ב"ה, ומפנימיות דרגה זו. | ||
זוהי גם | זוהי גם כן דרגת ה[[חכמה]] ו[[בינה]], כלומר, שלימות המוחין, ולכן בן חמש עשרה לגמרא, שיכול להתחיל '''להבין''' את הסברות שבה וכו'. | ||
בט"ו בחודש הוא מילוי הלבנה, והיינו משום שמאיר אז שם י"ה שהוא ענין העשירות (אך אינו בשלמות עד הגאולה העתידה שאז יהיה [[בנין המלכות]] בשלימותו). | בט"ו בחודש הוא מילוי הלבנה, והיינו משום שמאיר אז שם י"ה שהוא ענין העשירות (אך אינו בשלמות עד הגאולה העתידה שאז יהיה [[בנין המלכות]] בשלימותו). | ||
שורה 11: | שורה 15: | ||
ולכן גם רוב המועדים ([[פסח]], [[סוכות]], [[חמשה עשר בשבט]] ו[[חמשה עשר באב]]) חלים בט"ו בחודש שהוא ענין של גילוי אלקות. | ולכן גם רוב המועדים ([[פסח]], [[סוכות]], [[חמשה עשר בשבט]] ו[[חמשה עשר באב]]) חלים בט"ו בחודש שהוא ענין של גילוי אלקות. | ||
ולכן דוקא אצל [[שלמה]] | ולכן דוקא אצל [[שלמה]] הייתה שלימות המלוכה בבנין [[בית המקדש הראשון]], כיון שהיה הדור הט"ו מ[[אברהם אבינו]]. | ||
וב[[ליל הסדר]] בפזמון "[[דיינו]]" אומרים ט"ו מעלות למקום עלינו. וב[[כתבי | וב[[ליל הסדר]] בפזמון "[[דיינו]]" אומרים ט"ו מעלות למקום עלינו. וב[[כתבי האריז"ל]] מבואר שהם כנגד: חמשת פרצופי האצילות כפי שיש בהם ג' יסודות, ובכולם יחד - ט"ו יסודות. | ||
{{ערך מורחב|ערכים=[[שם י"ה]] · [[עשיר]]}} | {{ערך מורחב|ערכים=[[שם י"ה]] · [[עשיר]]}} | ||
גרסה מ־14:34, 17 באוקטובר 2023
מספר חמש עשרה | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אחדות ועשרות | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
40 | 49 | 50 | 60 | 68 | 70 | 72 | 80 | 84 | 90 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
מאות ואלפים | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
המספר חמש עשרה הוא בגימטריה י-ה (ט"ו), וזהו אחד משמות הקב"ה, והוא מאיר בחכמה.
זהו גילוי שלמעלה מסדר ההשתלשלות, ומי שמאירה אצלו בחינה זו (כמשה רבינו) הרי הוא עשיר, כלומר שיש לו הכל ועוד יותר, ולא נותר לו אלא לדאוג לאחרים. והיינו שיש לו את כל הדרגות ממלא וסובב ואפילו האור אין סוף שלמעלה מהסובב (שממנו באה אהבת בכל מאודך).
נאמר בגמרא ש"אין עשיר אלא בדעת", ומובנו כאן הוא: שלעשיר ישנה דעת עליון (שלמעלה יש ולמטה אין), ודרגה זו מקבלת מבחינת עתיק שהיא הדרגה התחתונה שבמאציל אין סוף ב"ה, ומפנימיות דרגה זו.
זוהי גם כן דרגת החכמה ובינה, כלומר, שלימות המוחין, ולכן בן חמש עשרה לגמרא, שיכול להתחיל להבין את הסברות שבה וכו'.
בט"ו בחודש הוא מילוי הלבנה, והיינו משום שמאיר אז שם י"ה שהוא ענין העשירות (אך אינו בשלמות עד הגאולה העתידה שאז יהיה בנין המלכות בשלימותו).
ולכן גם רוב המועדים (פסח, סוכות, חמשה עשר בשבט וחמשה עשר באב) חלים בט"ו בחודש שהוא ענין של גילוי אלקות.
ולכן דוקא אצל שלמה הייתה שלימות המלוכה בבנין בית המקדש הראשון, כיון שהיה הדור הט"ו מאברהם אבינו.
ובליל הסדר בפזמון "דיינו" אומרים ט"ו מעלות למקום עלינו. ובכתבי האריז"ל מבואר שהם כנגד: חמשת פרצופי האצילות כפי שיש בהם ג' יסודות, ובכולם יחד - ט"ו יסודות.
ערכים מורחבים – שם י"ה · עשיר |