פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 3,924 בתים ,  12:02, 29 באוגוסט 2023
אין תקציר עריכה
{{דמות|שם= דוד הלוי סגל|תאריך לידה=שמ"ו|מקום לידה=וולדימיר|תאריך פטירה=[[כ"ו שבט]] תכ"ז.|מקום פעילות=פולין|השתייכות=|תחומי עיסוק=רבנות ופסיקה|תפקידים נוספים=|רבותיו=רבי יצחק הלוי, רבי [[יואל סירקיש]]|בני דורו=רבי [[שבתי כהן]], הש"ך}}רבי '''דוד הלוי סגל''' (ה'שמ"ו - [[כ"ו שבט]] ה'תכ"ז. ) ידוע בכינוי '''הט"ז''' על שם חיבורו "טורי זהב") היה פוסק חשוב שנמנה על גדולי תקופת האחרונים. נודע בעיקר בשל חיבורו ההלכתי על אחד מגדולי וחשובי הפוסקים ונושאי כלי ה[[השולחן שלחן ערוך]], ורבן של קהילות רבות ב[[פולין]].
== תולדות חייו חיים ==רבי דוד הלוי סגל נולד בשנת השמ"ו בוולאדימיר שבפלך וולהינה לאביו רבי שמואל הלוי, כנצר למשפחה רבנית מפורסמת. אביו רבי שמואל היה עשיר גדול ואת ימי בחרותו ניצל בלימוד התורה ובעבודת ה' מתוך הרחבת הדעת.
בהגיעו לגיל נישואין התחתן עם ביתו של רבו המובהק רבי יואל סירקיש הידוע בכינוי הבדוד הלוי סגל נולד בשנת ה'שמ"חו בלודמיר שבפלך וולהינה לאביו רבי שמואל הלוי, כצאצא למשפחה רבנית מפורסמת. במשך שנים רבות אביו רבי שמואל היה סמוך על שולחן חותנו וניצל את זמנו ללימוד [[עשירות|עשיר]] גדול ואת ימי בחרותו ניצל בלימוד התורה ולעבודת ובעבודת ה', כשאת עיקר כוחותיו הקדיש ללימוד יסודי בש"ס ובפוסקיםמתוך הרחבת הדעת.
בצעירותו למד אצל אחיו רבי יצחק סגל{{הערה|מחבר שו"ת מהר"י הלוי.}} ואצל רבי [[יואל סירקיש]], הב"ח. בהגיעו לגיל [[נישואין]] התחתן עם בתו של רבו המובהק הב"ח. במשך שנים רבות היה סמוך על שולחן חותנו וניצל את זמנו ללימוד התורה ולעבודת ה', כשאת עיקר כוחותיו הקדיש ללימוד יסודי בש"ס ובפוסקים. בצעירותו כאשר שימש כרבה של העיר קראקא נפטרו לו שני ילדים, והוא תלה זאת בכך שהתגורר מעל בית הכנסת בדירת הקהילה{{הערה|'טורי זהב' הלכות תפילה.}}. במשך הזמן היטלטל במשרות רבניות כשבע פעמים בגלל שהיה צריך לעבור ממקום למקום, במשך זמן בזמן זה מצבו הכלכלי התדרדר והוא סבל ממחסור ממשי, אך מנגד שמו הלך והתפרסם ברחבי העולם והוא נודע כפוסק בעל שם. ייסוריו הסתיימו כאשר הוזמן לכהן כרב בעיר אוסטרוג שהייתה מלאה חכמים וסופרים. ראשי הקהילות בעיר סייעו לו בעבודתו הספרותית ועודדו אותו להשלים את חיבורו ה'הטורי טורי זהב' על השולחן ערוך, בעוד שהוא עצמו חשש מפרסום הספר בהיותו איש עניו וצנוע שהיה נחבא לכליםשנחבא אל הכלים. בשנת ה'ת"א הגיע לעיר אוסטרהה ומונה לשמש כרב העיר, שם כתב את ספרו טורי זהב. רבי [[יואל בעל שם]] שלח את בנו רבי אורי ללמוד בישיבתו של רבי דוד הלוי באוסטרא{{הערה|על פי [[אדמו"ר הריי"צ]] בספר הזכרונות פרק ס'}}.
=== עם הש"ך ===
באותו זמן בו בשנת ת"ו הוציא רבי רבי דוד הלוי את חיבורו "הטורי זהב", באותה שנה יצא בוילנא ב[[ווילנה]] הספר הענק "השפתי שפתי כהן" של רבי [[שבתי הכהן ככהן]] המכונה הש"ץך, ולמרות למרות שהיו ביניהם מחלוקות בין רבי דוד הלוי ורבי שבתי הכהן בדעותיהם התורניות עדיין היו באחווה ורעות חריפות בענינים תורניים, עמדו בקשרים טובים והיו ידידים גדולים מאוד ועוד שבמשך נאמנים. במשך הזמן שיתפו ביניהם פעולה והדפיסו ביחד מהדורה חדשה של ה[[שולחן ערוך]] , ביחד עם חיבוריהם לצידי המסביב לשולחן ערוך והגהות [[הרמ"א]], כמו פירושי [[רש"י]] ו[[תוספות]] מסביב ל[[שולחן גמרא]]. כך נדפס השלחן ערוךעד היום, כשבצידיו ספרי הט"ז והש"ך. על אף שהט"ז היה מבוגר מהש"ך בכ-35 שנים, לא היסס הש"ך לחלוק עליו, וכתב עליו השגות בשם "נקודות הכסף", הט"ז השיב עליהן בקונטרס שנקרא "דף אחרון", והש"ך תקף את התשובות "קונטרס אחרון". בהקדמתו להשגותיו על הט"ז כתב הש"ך:{{ציטוט|תוכן=אל יעלה על לב הקורא בספרי זה שמפני שהיה לי ח"ו מחלוקת עם הבעל טורי זהב או שיש לי בלבי איזו טינא עליו חברתי השגות על ספרו, כי הלא נודע לכל כי נתקיים בנו "את והב בסופה", והתורה מחזרת אחר אכסניה שלה, שנעשיתי אכסניה להבעל טורי זהב, והיה אצלי שלשה ימים וכבדתיו כבוד גדול אשר לא יאומן כי יסופר וגם הוא נתכבד בי הרבה עד שנשקני על ראשי ושמח בי ממש כשמחת בית השואבה. ואל אלהים יודע ועד שלא חיברתי ספרי נקדות הכסף הלז רק לשם שמים|מרכאות=כן|מקור=הקדמת הש"ך לספרו 'נקודות הכסף'}} הט"ז התכתב גם עם גדולי ישראל נוספים, ביניהם: רבי [[מרדכי יפה]](ודברי הרמבעל "הלבושים"), ר' נתן נטע שפירא (המגלה עמוקות), ועוד. == גזרות ת"ח ות"ט והסתלקותו == בשנת ת"ח בעת ה[[פרעות ת"ח ות"ט|פרעות]], כיהן כרב העיר אליק שבליטא, כאשר הגיעו החיילים אל העיר פתאום נפל עליהם פחד וחזרו, מיד אחר כך ברח הט"ז לעיר לובלין. לאחר סיום הפרעות התיישב הט"ז בעיר [[לבוב]], ובשנת תי"ד מונה לשמש כרב העיר במקום רבי יוסף גץ שנפטר לפני כן. בשנת תכ"ד שני בניו ר' מרדכי ור' שלמה נהרגו על קידוש השם בפרעות הכפריים המוסתים, ועד יומו האחרון לא נתן מרגוע לנפשו בעקבות זאת. ב[[כ"ו שבט]] תכ"ז הסתלק הט"ז ונטמן בלבוב. לאחר כמאתיים שנה על פי פקודת השלטונות הוצרכו לפנות את בית הקברות וכשפתחו את קברו מצאוהו שלם. ==אצל רבותינו נשיאנו== [[אדמו"ר הריי"צ]] אמר: [[אדמו"ר הרש"ב|אבי אדמו"ר]] כותב ששמע בשם [[אדמו"ר הזקן|רבינו הזקן]], שכל המחברים עד הט"ז והש"ך{{הערה|במקומות אחרים הגירסא היא "עד [[המהרש) מימינם ומשמאלם כמו ]]".}}, והם בכלל, עשו החבורים שלהם ברוח הקודש, וענין [[רוח הקודש]] איתא בקרבן העדה סוף פרק ג' דשקלים שזהו שמגלים לו רזי תורה, שזהו מבחינת העלם דחכמה{{הערה|מובא ב[[המשך תרס"ו|המשך יום טוב של ראש השנה תרס"ו]], [[ספר השיחות]] אדמו"ר הריי"צ, וב[[לוח היום יום]] [[ו' שבט]].}}. בהתוועדות [[כ' מנחם אב]] [[רשתש"י]] ותוספות מסביב לגמראאמר הרבי שרבי [[נחמיה מדוברובנה]] היה מדייק בלשון הט"ז וה[[מגן אברהם]] ומוציא מזה ענין להלכה{{הערה|[[תורת מנחם]] חלק א' עמ' 153.}}. הרבי כותב{{הערה|ב[[רשימות]]יו ע' רנב.}}: "כ"ק מו"ח אדמו"ר שליט"א הי' בלאדמיר, והי' ... על ציון אבי הט"ז [הרב ר' שמואל הלוי] וחותנו [הרב ר' יצחק בצלאל'ס] וגיסו (של אבי הט"ז) [הרב ר' אברהם פאלאק] שם." ==ספריו=====טורי זהב===
ועוד כתב הש"ך בעצמו אודות השגותיו על חיבורו המפורסם של הט"ז, בה מתאר את ביקורו של הט"ז אצלו: {{ציטוט|תוכן=אל יעלה על לב הקורא בספרי זה שמפני שהיה לי חשמו הוא נקרא, הוא ה"ו מחלוקת עם הבעל טורי זהב או שיש לי בלבי איזו טינא עליו חברתי השגות ", חיבור על ספרו, כי הלא נודע לכל כי נתקיים בנו "ה[[שולחן ערוך]] אותו כתב בכדי לפתור את והב בסופההמחלוקות הרבות שהיו באותו זמן. ה", והתורה מחזרת אחר אכסניה שלה, שנעשיתי אכסניה להבעל טורי זהב, והיה אצלי שלשה ימים וכבדתיו כבוד גדול אשר לא יאומן כי יסופר וגם הוא נתכבד בי הרבה עד שנשקני על ראשי ושמח בי ממש כשמחת בית השואבה" נקרא גם בשם "מגן דוד"{{הערה|וביחד עם הספר "מגן אברהם" של רבי [[אברהם אבלי גומבינר]] נקראו "מגיני ארץ". ואל אלהים יודע ועד שלא חיברתי ספרי נקדות הכסף הלז רק לשם שמים|מקור=הקדמתו לספרו נקודות הכסף|מרכאות=כן}}.
=== גזרות התבר הפלוגתא המרכזי של הט"ח ותז הוא הש"ת והסתלקותו === בשנת ה'תך{{הערה|ראה לעיל בפיסקה [[דוד הלוי סגל#עם הש"ך|עם הש"ח בעת הגזירהך]].}}, כיהן כאבופסקי הט"ד בעיר אליק שבליטאז הם שהתקבלו במדינות [[פולין]] ו[[גרמניה]], כאשר הגיעו החיילים אל העיר פתאום נפל עליהם פחד וחזרו. ברח ללובלין שם נפגש אך עם ר' השיל מקראקאהשנים התקבלו יותר פסקי הש"ך. לאחר פטירת [[אדמו"ר' יוסף גץ בשנת ה'תי"ד מונה במקומו כאב"ד ור"מ בלבוב בה כיהן במשך 13 שנה. בשנת ה'תכהזקן]] ב[[שלחן ערוך אדמו"ד שני בניו ר' מרדכי ור' שלמה נהרגו על קידוש השם בפרעות הכפריים המוסטים ועד ליום מותו הזקן|שולחנו]] לא נתן מרגוע לנפשופוסק בצורה גורפת כאחד מהם.
גדולי עולם התכתבו עמו, ר' מרדכי יפה (בעל "הלבושים"), ר' נתן נטע שפירא (מגלה עמוקות), ר' שבתי הכהן (הש"ך) ועוד. ר' יעקב (הפני יהושע) נתן את הסכמתו על ספרו "טורי זהב" ובו הוא כותב, שהחותמים זלה"ה מחסרים למ"ד וצריכים לחתום זללה"ה – זכרונו לברכה לחיי העולם הבא. כמו כן העיד שבחלום גילו לו תירוצים ופרושים שונים.===דברי דוד===
בכחוץ מספרו "ו ה'תכטורי זהב", חיבר הטהשיב את נשמתו הקושה ליוצרה ולאחר כמאתיים שנה ספר נוסף לו קרא "דברי דוד - טורי זהב", והוא פירוש על [[פירוש רש"י]] על פי פקודת השלטונות הוצרכו לפנות את בית הקברות וכשפתחו את קברו מצאוהו שלםהתורה, הספר יצא בהוצאה מהודרת ע"י מוסד הרב קוק, בעריכת ר' חיים דוב שעוועל. ה"דברי דוד" מוזכר פעמים רבות ב[[לקוטי שיחות]] ב[[שיחות רש"י|רש"י שיחות]].
מספריו:{{אחרונים}}• דברי דוד: על פירוש רש"י • טורי זהב-ט"ז: על שולחן ערוך{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אחרונים]]
[[קטגוריה:פוסקים]]
[[קטגוריה:נושאי כלי השו"ע]]
117

עריכות