מסכת כריתות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|")
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים|כל הערך=כן}}
ב[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=35&daf=2&format=pdf '''מסכת כריתות'''] יש 6 פרקים, ו27 דפים.
ב[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=35&daf=2&format=pdf '''מסכת כריתות'''] יש 6 פרקים, ו27 דפים.
המסכת עוסקת בדיניהם של כל 36 העברות שעונשן כרת.
המסכת עוסקת בדיניהם של כל 36 העברות שעונשן כרת.
שורה 6: שורה 7:
במסכת{{הערה|ז א.}} מובא לגבי [[יום הכיפורים]] המחלוקת אם בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. או שלא.
במסכת{{הערה|ז א.}} מובא לגבי [[יום הכיפורים]] המחלוקת אם בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. או שלא.


מחלוקת דומה יש בענין יום התענית של חתן וכלה ביום חופתן, ישנם שלושה טעמים בפוסקים, א) משום דהוי יום [[סליחה]] וכפרה כדוגמת [[יום הכיפורים]]{{הערה|מהר"ם מינץ.}}. ב) שלא ישתכרו{{הערה|מהר"ם מינץ.}}. ג)מפני שמצווה חביבה עליהם, וכדרך שהיו עושים חסידים ראשונים, שהיו מתענין בעת שהיתה באה מצווה החביבה עליהם כעין סוכה ולולב{{הערה|רוקח.}}. לפי הטעם הראשון יש ענין של תענית דווקא, ואילו לפי שני הטעמים האחרים יש רק ענין של העדר אכילה.
מחלוקת דומה יש בענין יום התענית של חתן וכלה ביום חופתן, ישנם שלושה טעמים בפוסקים, א) משום דהוי יום [[סליחה]] וכפרה כדוגמת [[יום הכיפורים]]{{הערה|מהר"ם מינץ.}}. ב) שלא ישתכרו{{הערה|מהר"ם מינץ.}}. ג)מפני שמצווה חביבה עליהם, וכדרך שהיו עושים חסידים ראשונים, שהיו מתענין בעת שהייתה באה מצווה החביבה עליהם כעין סוכה ולולב{{הערה|רוקח.}}. לפי הטעם הראשון יש ענין של תענית דווקא, ואילו לפי שני הטעמים האחרים יש רק ענין של העדר אכילה.


[[הרבי]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=178 לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 165 (עמ' 178)].}} תולה זאת באותה מחלוקת אם [[יום הכיפורים]] אינו מכפר ללא תשובה אם כן הוא הדין ביום החופה, ולכן צריך תענית של תשובה. אך פוסקים אחרים סוברים שכפרת יום החופה אינו כדוגמת [[יום הכיפורים]] מכח התשובה, אלא חלות חדש מכח יום החופה, ולכן אינם סבורים כהטעם הראשון.
[[הרבי]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=178 לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 165 (עמ' 178)].}} תולה זאת באותה מחלוקת אם [[יום הכיפורים]] אינו מכפר ללא תשובה אם כן הוא הדין ביום החופה, ולכן צריך תענית של תשובה. אך פוסקים אחרים סוברים שכפרת יום החופה אינו כדוגמת [[יום הכיפורים]] מכח התשובה, אלא חלות חדש מכח יום החופה, ולכן אינם סבורים כהטעם הראשון.
===ביאורים נוספים===
===ביאורים נוספים===
*סיום על מסכתות בני"ך, [[ברכות]] [[נזיר]] [[יבמות]] כריתות [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16067&hilite=34a1e171-6211-47df-a590-0cb3fd899134&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=385[[ספר השיחות]] [[תשנ"א]] - ב, עמ' 835 (עמ' 385).]
*סיום על מסכתות בני"ך, [[ברכות]] [[נזיר]] [[יבמות]] כריתות [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16067&hilite=34a1e171-6211-47df-a590-0cb3fd899134&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=385[[ספר השיחות]] [[תנש"א]] - ב, עמ' 835 (עמ' 385).]
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{שס}}
{{שס}}
[[קטגוריה:ש"ס]]
[[קטגוריה:ש"ס]]

גרסה אחרונה מ־14:50, 16 במאי 2023

במסכת כריתות יש 6 פרקים, ו27 דפים. המסכת עוסקת בדיניהם של כל 36 העברות שעונשן כרת.

ביאורי הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

במסכת[1] מובא לגבי יום הכיפורים המחלוקת אם בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. או שלא.

מחלוקת דומה יש בענין יום התענית של חתן וכלה ביום חופתן, ישנם שלושה טעמים בפוסקים, א) משום דהוי יום סליחה וכפרה כדוגמת יום הכיפורים[2]. ב) שלא ישתכרו[3]. ג)מפני שמצווה חביבה עליהם, וכדרך שהיו עושים חסידים ראשונים, שהיו מתענין בעת שהייתה באה מצווה החביבה עליהם כעין סוכה ולולב[4]. לפי הטעם הראשון יש ענין של תענית דווקא, ואילו לפי שני הטעמים האחרים יש רק ענין של העדר אכילה.

הרבי[5] תולה זאת באותה מחלוקת אם יום הכיפורים אינו מכפר ללא תשובה אם כן הוא הדין ביום החופה, ולכן צריך תענית של תשובה. אך פוסקים אחרים סוברים שכפרת יום החופה אינו כדוגמת יום הכיפורים מכח התשובה, אלא חלות חדש מכח יום החופה, ולכן אינם סבורים כהטעם הראשון.

ביאורים נוספים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. ז א.
  2. מהר"ם מינץ.
  3. מהר"ם מינץ.
  4. רוקח.
  5. לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 165 (עמ' 178).