רבינו תם: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
 
(גרסת ביניים אחת של משתמש אחר אחד אינה מוצגת)
שורה 17: שורה 17:


יהודים ספרדים וחסידים רבים מניחים תפילין של רבינו תם (בנוסף על הנחת רש"י) על פי הדעות המובאות בשולחן ערוך ובפירושיו הנרחבים.
יהודים ספרדים וחסידים רבים מניחים תפילין של רבינו תם (בנוסף על הנחת רש"י) על פי הדעות המובאות בשולחן ערוך ובפירושיו הנרחבים.
===מזוזה===
מחלוקת הלכתית נוספת בין רבינו תם לרש"י נוגעת לקביעת המזוזה. רש"י פוסק שיש להרכיבה על משקוף הדלת במצב אנכי. רבינו תם סובר שיש להרכיבה בצורה אופקית. בפתרון פשרה, יהודים אשכנזים רבים מניחים את המזוזה על המשקוף במשופע. ספרדים קובעים את המזוזה במאונך, כדעת רש"י, [[הרמב"ם]] והשולחן ערוך.
[[קטגוריה:ראשונים]]

גרסה אחרונה מ־13:20, 8 בדצמבר 2022

רבי יעקב בן מאיר (נפטר בד' תמוז ד'תתקל"א), הידוע בשם רבינו תם, הוא נכדו של רש"י ומראשוני בעלי התוספות, היה מנהיגם של יהודי צרפת ומשורר.

תולדות חייו[עריכה | עריכת קוד מקור]

נולד בעיר רמרו שבפרובינציית שמפאן, צרפת, לאביו רבי מאיר בן שמואל, מראשוני בעלי התוספות ותלמידו של רש"י, ולאימו יוכבד, ביתו האמצעית של רש"י. רבותיו היו אביו ואחיו הגדול. התגורר ברמרו, טרואה ובלואה.

לאחר שבגר, זכה במהירות לתהילה כתלמיד חכם המוביל בדורו. אברהם בן דאוד, מציין בספר הקבלה את מעלותיו של רבינו תם, פנו אליו בשאלות מכל רחבי צרפת, כולל פרובאנס, ואפילו מאיטליה. רבינו תם יצר בית דין רבני, אותו כינה בית הדין הגדול בדורו. רבה הייתה השפעתו של רבינו תם על פתרון סוגיות קהילתיות רבות הקשורות בחינוך, במעמד האישה ובשיפור החיים היהודיים.

בשנת ד"תתק"ז, במהלך מסע הצלב השני, הוא כמעט נהרג על ידי מבצעי הפוגרומים, אך השתדלות של אציל חשוב הצילה אותו.

בשנת ד'תתקל"ב הוא נכח בעלילת הדם בבלואה, שם נידונו למוות 40 יהודים. לאחר אירוע זה, היום בו קרה - כ' סיון - הוכרז יום צום ואבל על יהודי אשכנז.

נטמן בבית הקברות היהודי הישן ברמרו יחד עם אחיו.

פסיקותיו בהלכה[עריכה | עריכת קוד מקור]

תפילין דרבינו תם[עריכה | עריכת קוד מקור]

מסופר שכאשר רש"י אחז בנכדו התינוק, נגע התינוק בתפילין שהיו על ראשו של רש"י. רש"י ניבא שהנכד הזה יחלוק עליו אחר כך על סדר הפרשיות שמניחים בתפילין של ראש. רבינו תם אכן חלק על דעתו של סביו. כיום מייצרים גם "תפילין רש"י" וגם "תפילין דרבינו תם". השולחן ערוך מחייב להניח את תפילין של רש"י וממליץ ליהודים יראי שמים להניח את שתיהן כדי לצאת ידי חובה את שתי הדעות ההלכתיות.

יהודים ספרדים וחסידים רבים מניחים תפילין של רבינו תם (בנוסף על הנחת רש"י) על פי הדעות המובאות בשולחן ערוך ובפירושיו הנרחבים.

מזוזה[עריכה | עריכת קוד מקור]

מחלוקת הלכתית נוספת בין רבינו תם לרש"י נוגעת לקביעת המזוזה. רש"י פוסק שיש להרכיבה על משקוף הדלת במצב אנכי. רבינו תם סובר שיש להרכיבה בצורה אופקית. בפתרון פשרה, יהודים אשכנזים רבים מניחים את המזוזה על המשקוף במשופע. ספרדים קובעים את המזוזה במאונך, כדעת רש"י, הרמב"ם והשולחן ערוך.