שם מ"ה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(11 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{סדר ההשתלשלות}}
{{סדר ההשתלשלות}}
'''שם מ"ה''' הוא השלישי מבין ארבעת ה[[מילוי|מילויים]] של שם [[הוי"ה]]: [[שם ע"ב]], [[שם ס"ג]], שם מ"ה, [[שם ב"ן]]. שם זה נוצר משם [[הוי"ה]] במילוי [[אל"ף|אלפי"ן]], כזה: יו"ד ה"א וא"ו ה"א.
==בעולמות==
ההשפעה האלוקית שמשם מ"ה היא באופן של גילוי אור, שהמתהווה מרגיש את מקורו, ולכן הוא תמיד באופן של [[רצוא]] והסתלקות להיכלל בו (בשונה מ[[שם ב"ן]] שההשפעה ממנו היא באופן של ריחוק מהמקור). זו הסיבה שהמתהווים משם מ"ה הם עליונים יותר, מרגישים ורוצים להתכלל במקורם{{הערה|שם=סא|ד"ה תקעו תרס"א (סה"מ תרס"א ע' קסד ואילך).}}.
לכן, שייך שם זה ל[[עולם האצילות]]. שם זה נקרא בשם [[אדם]], ביחס ל[[שם ב"ן]] השורה ב[[עולמות בי"ע]] ונקרא בשם [[בהמה]]{{מקור}}.
ובפרטיות{{הערה|שם=סא}}, ל[[אורות]] בספירות (לעומת ה[[כלים]] שמשם ב"ן); ל[[ספירת החכמה]] (לעומת [[ספירת הבינה]] שמשם ב"ן); לששת המידות דאצילות, [[ז"א]] (לעומת ה[[נוקבא]], [[ספירת המלכות]], שמשם ב"ן){{הערה|1=[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32916&st=&pgnum=192 מאמרי אדמו"ר הזקן ענינים (הוצאה חדשה) ע' קפה]. שם [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32916&st=&pgnum=280&hilite= ע' רעג]. ועוד.}}.
שם מ"ה הוא גם מלשון "מה" וביטול (כלשון הפסוק "ונחנו מה"), כלומר שהוא בתכלית הביטול ולכן לא שייכת ממנו שום [[יניקת החיצונים|יניקה לחיצונים]] (בשונה משם ב"ן שממנו אפשרית יניקה לחיצונים){{הערה|שם=סא}}.
===שרשו===
{{שמות}}
{{שמות}}
'''שם מ"ה''' הוא השלישי מבין ארבעת ה[[מילוי|מילויים]] של שם [[הוי"ה]]: [[שם ע"ב]], [[שם ס"ג]], שם מ"ה, [[שם ב"ן]]. שם זה נוצר משם [[הוי"ה]] במילוי [[אל"ף|אלפי"ן]], כזה: יו"ד ה"א וא"ו ה"א. ב[[עולמות]] שם זה שייך ל[[עולם התיקון]], ובפרטות ל[[עולם האצילות]]. שם זה נקרא בשם [[אדם]], ביחס ל[[שם ב]] השורה ב[[עולמות בי"ע]] ונקרא בשם [[בהמה]].
שם מ"ה שרשו בהארה היוצאת מ[[מצחא דא"ק]]{{הערה|עץ חיים שער י פרק ב ופרק ד.}}, ודוגמתו באדם - האור שנראה על פניו של אדם השמח מדבר חכמה, "חכמת אדם תאיר פניו". אמנם, הארה זו היא גילוי היוצא מן המצח, וה[[מצח‎]] מסתיר על שורש ההארה, כך שלא מאיר ה[[עצם]] אלא רק גילוי ממנו{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/8/295.htm מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים, ע' רצה]. סה"מ תרס"א שם.}}.
 
לעתיד לבוא יהיה גילוי '''שם מ"ה העצמי''', כלומר, לא ההארה כפי שיוצאת ממצחא דא"ק, אלא כפי שהיא בשרשה ומקורה בתוך המצח{{הערה|שם=קעב|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/8/300.htm מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים הנ"ל, ע' ש] ואילך. [http://chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/3/1/1324.htm המשך תער"ב, חלק ג', ע' א'שכד] ואילך.}}.
 
==בעבודת ה'==
שם מ"ה ענינו [[ביטול]] מוחלט לקב- [[ביטול במציאות]], ביטול בעצם (לעומת שם ב"ן שענינו רק [[ביטול היש]]){{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/17/78b.htm תורה אור משפטים עח, ב]. סה"מ תרס"א הנ"ל.}}.
 
שם מ"ה שייך לעבודת ה[[צדיק|צדיקים]], שממשיכים אור אלוקי בגלוי, ולא שייכת אצלם נתינת מקום לרע{{הערה|מאמרי אדמו"ר האמצעי, סה"מ תרס"א ותער"ב הנ"ל.}}. ולכן תפקידו של משיח שיפעל "לאתבא צדיקיא בתיובתא" [להחזיר את הצדיקים בתשובה] הוא ענין של "[[יחוד מ"ה וב"ן]]"{{הערה|שם=קעב}}.
 
==הקבלות==
{| class="wikitable sortable"
|-
! מקביל ל: !! ע"ב !! ס"ג !! מ"ה !! ב"ן
|-
| באותיות השם || [[י]] || [[ה]] || [[ו]] || [[ה]]
|-
| ב[[אבי"ע|ארבעת העולמות]] || [[עולם האצילות|אצילות]] || [[עולם הבריאה|בריאה]] || [[עולם היצירה|יצירה]] || [[עולם העשייה|עשייה]]
|-
| ב[[פרצוף|פרצופים]]||{{מונחון|[[אבא עילאה|אבא]]|ספירת ה"חכמה", מידת החסד}}||{{מונחון|[[אמא עילאה|אמא]]|ספירת ה"בינה", מידת הגבורה}}||{{מונחון|[[זעיר אנפין]]|פרצוף "תפארת", כולל את שש הספירות האמצעיות}}||{{מונחון|[[מלכות דאצילות|נוקבא]]|ספירת ה"מלכות"}}
|-
|בגימטריה
|72
|63
|45
|52
|-
| בחלקי ה[[תורה]] || [[טעמים נקודות תגין אותיות|טעמים]] || [[נקודה|נקודות]] || [[טעמים נקודות תגין אותיות|תגים]] || [[אותיות (התורה)|אותיות]]
|-
| בחלקי ה[[נשמה]] || [[חיה (חלק הנפש)|חיה]] || [[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]] || [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] || [[נפש]]
|-
| ב[[ארבעת היסודות]] || [[ארבע יסודות|אש]] || [[מים]] || [[ארבע יסודות|רוח]] || [[ארבע יסודות|עפר]]
|-
| ב[[ו' קצוות|רוחות השמים]] || דרום || צפון || מזרח || מערב
|-
| באבות האומה || [[אברהם אבינו|אברהם]] || [[יצחק אבינו|יצחק]] || [[יעקב אבינו|יעקב]] || [[דוד המלך|דוד]]
|}
 
==ראו גם==
*[[יחוד מ"ה וב"ן]]


{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:שמות ה'|מ"ה, שם]]
[[קטגוריה:שמות ה'|מ"ה, שם]]
[[קטגוריה:חסידות|מ"ה, שם]]
[[קטגוריה:תורת החסידות|מ"ה, שם]]

גרסה אחרונה מ־13:26, 16 בנובמבר 2022

סדר השתלשלות
לפני הצמצום
עצמות ומהות · מאור · אור אין סוף · עשר ספירות הגנוזות · יחיד · אחד ויחיד · קדמון · טהירו עילאה
הצמצום והקו
צמצום הראשון · טהירו תתאה · מקום פנוי · רשימו · נקודה קו שטח · קו וחוט · עגולים ויושר · אור מקיף · אור פנימי · ראש תוך סוף
בי"ע דכללות
אבי"ע (השתלשלות כללית)

אדם קדמון · עולם העקודים · עולם התוהו · אור ישר · אור חוזר · שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן

אבי"ע דפרטות
עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה

עולם האצילות · עולם הבריאה · עולם היצירה · עולם העשייה · בי"ע · פרסא

סוגי השתלשלות
יש מאין · עילה ועלול · קפיצה ודילוג · אין ערוך

שם מ"ה הוא השלישי מבין ארבעת המילויים של שם הוי"ה: שם ע"ב, שם ס"ג, שם מ"ה, שם ב"ן. שם זה נוצר משם הוי"ה במילוי אלפי"ן, כזה: יו"ד ה"א וא"ו ה"א.

בעולמות[עריכה | עריכת קוד מקור]

ההשפעה האלוקית שמשם מ"ה היא באופן של גילוי אור, שהמתהווה מרגיש את מקורו, ולכן הוא תמיד באופן של רצוא והסתלקות להיכלל בו (בשונה משם ב"ן שההשפעה ממנו היא באופן של ריחוק מהמקור). זו הסיבה שהמתהווים משם מ"ה הם עליונים יותר, מרגישים ורוצים להתכלל במקורם[1].

לכן, שייך שם זה לעולם האצילות. שם זה נקרא בשם אדם, ביחס לשם ב"ן השורה בעולמות בי"ע ונקרא בשם בהמה[דרוש מקור].

ובפרטיות[1], לאורות בספירות (לעומת הכלים שמשם ב"ן); לספירת החכמה (לעומת ספירת הבינה שמשם ב"ן); לששת המידות דאצילות, ז"א (לעומת הנוקבא, ספירת המלכות, שמשם ב"ן)[2].

שם מ"ה הוא גם מלשון "מה" וביטול (כלשון הפסוק "ונחנו מה"), כלומר שהוא בתכלית הביטול ולכן לא שייכת ממנו שום יניקה לחיצונים (בשונה משם ב"ן שממנו אפשרית יניקה לחיצונים)[1].

שרשו[עריכה | עריכת קוד מקור]

שמותיו של הקב"ה
7 שמות שאינם נמחקים
הוי"ה · אדנ"י · א"ל · אלהי"ם · אלו"ה · צבאו"ת · שד"י
מילויים לשם הוי"ה
שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן
שמות נוספים
אהי"ה · שם מ"ב · שם ע"ב (ע"ב תיבות) · א"ל אדנ"י · א"ל הוי"ה · א"ל שד"י · אגל"א · י"ה
כינויים
אלופו של עולם · הקב"ה · ה' אחד · עצמות ומהות · קדמון · אדון · אדם העליון · לא אדם · מלך מלכי המלכים · אויבערשטער · שלום

שם מ"ה שרשו בהארה היוצאת ממצחא דא"ק[3], ודוגמתו באדם - האור שנראה על פניו של אדם השמח מדבר חכמה, "חכמת אדם תאיר פניו". אמנם, הארה זו היא גילוי היוצא מן המצח, והמצח‎ מסתיר על שורש ההארה, כך שלא מאיר העצם אלא רק גילוי ממנו[4].

לעתיד לבוא יהיה גילוי שם מ"ה העצמי, כלומר, לא ההארה כפי שיוצאת ממצחא דא"ק, אלא כפי שהיא בשרשה ומקורה בתוך המצח[5].

בעבודת ה'[עריכה | עריכת קוד מקור]

שם מ"ה ענינו ביטול מוחלט לקב"ה - ביטול במציאות, ביטול בעצם (לעומת שם ב"ן שענינו רק ביטול היש)[6].

שם מ"ה שייך לעבודת הצדיקים, שממשיכים אור אלוקי בגלוי, ולא שייכת אצלם נתינת מקום לרע[7]. ולכן תפקידו של משיח שיפעל "לאתבא צדיקיא בתיובתא" [להחזיר את הצדיקים בתשובה] הוא ענין של "יחוד מ"ה וב"ן"[5].

הקבלות[עריכה | עריכת קוד מקור]

מקביל ל: ע"ב ס"ג מ"ה ב"ן
באותיות השם י ה ו ה
בארבעת העולמות אצילות בריאה יצירה עשייה
בפרצופים
שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון

לא נמצא templatedata תקין
אבא

שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון

לא נמצא templatedata תקין
אמא

שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון

לא נמצא templatedata תקין
זעיר אנפין

שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון

לא נמצא templatedata תקין
נוקבא
בגימטריה 72 63 45 52
בחלקי התורה טעמים נקודות תגים אותיות
בחלקי הנשמה חיה נשמה רוח נפש
בארבעת היסודות אש מים רוח עפר
ברוחות השמים דרום צפון מזרח מערב
באבות האומה אברהם יצחק יעקב דוד

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 1.2 ד"ה תקעו תרס"א (סה"מ תרס"א ע' קסד ואילך).
  2. מאמרי אדמו"ר הזקן ענינים (הוצאה חדשה) ע' קפה. שם ע' רעג. ועוד.
  3. עץ חיים שער י פרק ב ופרק ד.
  4. מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים, ע' רצה. סה"מ תרס"א שם.
  5. 5.0 5.1 מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים הנ"ל, ע' ש ואילך. המשך תער"ב, חלק ג', ע' א'שכד ואילך.
  6. תורה אור משפטים עח, ב. סה"מ תרס"א הנ"ל.
  7. מאמרי אדמו"ר האמצעי, סה"מ תרס"א ותער"ב הנ"ל.