מסכת זבחים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
מ (←‏ביאורי הרבי: קישורים פנימיים, קישורים פנימיים)
 
(גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת)
שורה 9: שורה 9:
כדי להביא את [[הדם]] ל[[מזבח]], יש צורך להוליך את [[דם]] ה[[בהמה]] ממקום שחיטתה שם נזרקה דמה לתוך המזרק, למזבח עליו הוא מוקטר.
כדי להביא את [[הדם]] ל[[מזבח]], יש צורך להוליך את [[דם]] ה[[בהמה]] ממקום שחיטתה שם נזרקה דמה לתוך המזרק, למזבח עליו הוא מוקטר.


במסכת{{הערה|דף יד, ב.}} נפסק שהולכה שלא ברגל, אינה הולכה.  
במסכת{{הערה|דף יד, ב.}} נפסק ש[[הולכה שלא ברגל]], אינה הולכה.  


הראשונים נחלקו האם גם כשמסיבה טכנית, אין צורך במעשה ההולכה, וכמו באופן שהשחיטה הייתה בסמוך למזבח, אם גם באופן זה זקוקים למעשה ההולכה. לדעת ה[[רמב"ם]], גם באופן זה ישנו חיוב לעשות הולכה בדווקא. לעומת זאת, לשיטת [[רש"י]]{{הערה|זבחים טו, א ד"ה אלא בהולכה.}} בעומד אצל המזבח וודאי שאין צריך הולכה ברגל,{{הערה|וראה ב' הגירסאות ברש"י שם. ואכ"מ. וראה גם [[רש"י]] זבחים יג, א (ד"ה כשהוא אומר) "דזימנין הולכה ליתיה כלל כמו השוחט בצד המזבח". - הרבי.}}.
הראשונים נחלקו האם גם כשמסיבה טכנית, אין צורך במעשה ההולכה, וכמו באופן שהשחיטה הייתה בסמוך למזבח, אם גם באופן זה זקוקים למעשה ההולכה. לדעת ה[[רמב"ם]], גם באופן זה ישנו חיוב לעשות הולכה בדווקא. לעומת זאת, לשיטת [[רש"י]]{{הערה|זבחים טו, א ד"ה אלא בהולכה.}} בעומד אצל המזבח וודאי שאין צריך הולכה ברגל,{{הערה|וראה ב' הגירסאות ברש"י שם. ואכ"מ. וראה גם [[רש"י]] זבחים יג, א (ד"ה כשהוא אומר) "דזימנין הולכה ליתיה כלל כמו השוחט בצד המזבח". - הרבי.}}.
שורה 17: שורה 17:
*'''יד ב.''' הולכה שלא ברגל לאו שמה הולכה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=68 לקוטי שיחות חל"ב עמ' 55 (עמ' 68)]
*'''יד ב.''' הולכה שלא ברגל לאו שמה הולכה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=68 לקוטי שיחות חל"ב עמ' 55 (עמ' 68)]


*'''מא א.''' בשיטה מקובצת אות א'. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&hilite=7eaa8b05-8117-4d8b-ba9a-093efcdfb683&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=89 לקוטי שיחות חל"ח עמ' 77 (עמ' 89)]
*'''מא א.''' בשיטה מקובצת אות א' - פדיית מעשר שני בפירות מחוץ לירושלים אם היא מעיקר המצווה, או היתר, או אפשרות חד פעמית [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&hilite=7eaa8b05-8117-4d8b-ba9a-093efcdfb683&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=89 לקוטי שיחות חל"ח עמ' 77 (עמ' 89)]


*'''מח ב.''' והרי מעשר דהוא נפדה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=87&hilite= לקוטי שיחות חל"ד עמ' 75 (עמ' 87)]
*'''מח ב.''' והרי מעשר דהוא נפדה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=87&hilite= לקוטי שיחות חל"ד עמ' 75 (עמ' 87)]
שורה 32: שורה 32:


*'''קטז ב.''' ולאורינהו שרי. [[התוועדויות]] [[תשמ"ב]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15992&hilite=4c9211d1-236e-4397-b73e-6b9d8eac4a5c&st=%D7%A8%D7%91+%D7%90%D7%A1%D7%99&pgnum=448 חלק ה']
*'''קטז ב.''' ולאורינהו שרי. [[התוועדויות]] [[תשמ"ב]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15992&hilite=4c9211d1-236e-4397-b73e-6b9d8eac4a5c&st=%D7%A8%D7%91+%D7%90%D7%A1%D7%99&pgnum=448 חלק ה']
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=29&daf=2&format=pdf מסכת זבחים] {{הב}}
*[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=29&daf=2&format=pdf מסכת זבחים] {{הב}}

גרסה אחרונה מ־21:46, 7 ביוני 2021

הכנת עצי המערכה לשים על המזבח כדי להקריב עליה זבחים

במסכת זבחים יש 14 פרקים, ו119 דפים.

תוכן המסכת[עריכה | עריכת קוד מקור]

המסכת עוסקת בדיני הקרבת הקרבנות. בכל מצווה יש את חלק המחשבה, חלק הדיבור וחלק המעשה. חלק המחשבה שבמצוות הבאת קרבנות היא התפילה, חלק הדיבור הוא בלימוד מסכת זבחים, וחלק המעשה בהקרבת הקרבנות[1].

ביאורי הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

מיד אחרי שחיטת הבהמה, יש להקטיר את דמה על המזבח, ובכך תלויה כפרת המתכפר, ובשונה מהולכת איברים לכבש, שאין כפרת המתכפר תלויה בכך.

כדי להביא את הדם למזבח, יש צורך להוליך את דם הבהמה ממקום שחיטתה שם נזרקה דמה לתוך המזרק, למזבח עליו הוא מוקטר.

במסכת[2] נפסק שהולכה שלא ברגל, אינה הולכה.

הראשונים נחלקו האם גם כשמסיבה טכנית, אין צורך במעשה ההולכה, וכמו באופן שהשחיטה הייתה בסמוך למזבח, אם גם באופן זה זקוקים למעשה ההולכה. לדעת הרמב"ם, גם באופן זה ישנו חיוב לעשות הולכה בדווקא. לעומת זאת, לשיטת רש"י[3] בעומד אצל המזבח וודאי שאין צריך הולכה ברגל,[4].

ביאורים נוספים[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • מא א. בשיטה מקובצת אות א' - פדיית מעשר שני בפירות מחוץ לירושלים אם היא מעיקר המצווה, או היתר, או אפשרות חד פעמית לקוטי שיחות חל"ח עמ' 77 (עמ' 89)

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. אדמו"ר ה"צמח צדק" אור התורה במדבר הוספות, פרשת פינחס ללקוטי תורה צו את בני ישראל, ד.
  2. דף יד, ב.
  3. זבחים טו, א ד"ה אלא בהולכה.
  4. וראה ב' הגירסאות ברש"י שם. ואכ"מ. וראה גם רש"י זבחים יג, א (ד"ה כשהוא אומר) "דזימנין הולכה ליתיה כלל כמו השוחט בצד המזבח". - הרבי.